موفقیت کارگران روغن نباتی نرگس،اعتصاب در پتروشیمی رجال و چند اعتراض دیگر کارگری

حزب كمونيست كارگرى ايران
June 02, 2020

موفقیت کارگران روغن نباتی نرگس،اعتصاب در پتروشیمی رجال و چند اعتراض دیگر کارگری

- بدنبال اعتراضات کارگران روغن نباتی نرگس شیراز، در روز ١١ خرداد محمد طاهری نایب رئیس هیات مدیره این کارخانه از پرداخت دستمزد فروردین ماه این کارگران و پرداخت مابقی آن تا پایان هفته خبر داد.  این کارگران در ششم خرداد  در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه مزد و نداشتن امنیت شغلی و وضعیت نامعلوم تولید، در مقابل ورودی کارخانه تجمع کردند. هم‌اکنون فقط حدود ۲۰۰ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.  ظاهرا قرار است کارخانه روغن نباتی نرگس به شهر صنعتی البرز انتقال یابد. کارگران بر ایمنی شغلی و پرداخت فوری طلبهایشان تاکید دارند. 

- روز ١١ خرداد جمعی از کارگران پیمانکاری حفاری شمال در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و سطح نازل آن و شرایط نامناسب شغلی خود دست به تجمع زدند. به گفته کارگران علیرغم کار سخت و دشوار حفاری در این گرمای سخت و اوضاع کرونا سطح دستمزدشان پایین و  آنهم همواره با تاخیر ده تا بیست روزه پرداخت میشود.  همچنین در قبال کار مساوی مزایای مزدی و دریافتی شان به مراتب کمتر از کارگران رسمی است.

- روز شنبه ۱۰ خردادماه گروهی از کارگران پتروشیمی رجال در ماهشهر در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و عدم پرداخت حق بدی آب و هوا و متناسب ‌سازی دستمزدها با شرایط جغرافیایی محیط کار  و سطح نازل حقوقهایشان، بار دیگر دست به اعتصاب زدند. در این پتروشیمی ٤٠٠ کارگر قرارداد مستقیم به کار اشتغال دارند که از سال‌های پیش پیگیر متناسب‌سازی دستمزدهای خود هستند. سال ٩٨ هم در این مورد اعتراضاتی برگزار شد اما تا این لحظه پیگیری‌های کارگران از طریق فرمانداری ماهشهر و دیگر مسئولان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به جایی نرسیده است.

- روز شنبه ١٠ خرداد برای یازدهمین روز متوالی، کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به قراردادهای غیر مستقیم و موقت کاری، نداشتن امنیت شغلی، عدم اجرای طرح طبقه بندی  وکاهش حقوق و تعویق پرداخت دستمزدها به اعتراض و اعتصاب و تجمعاتشان که از ۳۱ اردیبهشت شروع شده ادامه دادند ومقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.
- روز شنبه ١٠ خرداد بار دیگر شماری از پرستاران استان اصفهان با تجمع در مقابل ساختمان دادگستری این شهر خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. تجمع قبلی آنها در اول خرداد برپا شد.  اعتراض پرستاران در اصفهان به تبعیض در نظام پرداختی وزارت بهداشت و درمان ، عدم پرداخت حقوقها، عدم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی به استخدامهای دائمی  و عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است. در این اعتراضات پرستاران همچنین با اعتراض به فشار سنگین کاری خواستار برطرف کردن کمبود نیروی انسانی و اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در رابطه با کارشان شدند.

-گروهی از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران صبح شنبه ۱۰ خرداد در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق تجمع کردند.

- روز ١٠ خرداد کارگران مخابرات روستایی استان خوزستان با تجمع مقابل اداره کار این استان، خواستاراجرای طرح طبقه بندی مشاغل، به روز شدن و دریافت تمامی معوقات بیمه ای و تعیین تکلیف بیمه ٤ درصد سختی کار خود شدند.  اعتراض واقعی این کارگران به سطح نازل حقوقهاست.

- بنا بر خبر منتشر شده در دهم خرداد ماه از روز چهارم خرداد نزدیک به ۷۰ کارگر فنی شاغل در واحد تعمیرات کارخانه نیشکر هفت تپه اجازه ورود به این مجتمع را پیدا نکرده و تحت عنوان  فصلی بودن کار از کار اخراج شده و از هر گونه تامینی محروم هستند. این کارگران دو تا سه سال سابقه کار دارند و تحت عنوان  کارگر فنی، جوشکار و تعمیرکار در این شرکت فعالیت داشتند. اخراج این کارگران فضایی از اعتراض را برانگیخته است. به گفته کارگران اخراجی فصلی شمردن کار آنها یک بهانه است و واحد تعمیرات کارخانه نیشکر هفت تپه هنوز به کارگران فنی برای انجام تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه نیازمند است.
- روز۱۰ خرداد کارگران (شرکت تراورس)  در اعتراض به تعویق پرداخت دو ماه مزد و حق بیمه خود دست از کار کشیدند. این کارگران  همچنین  پوتین و لباس کار نیز نگرفته اند.

- روز ١٠ خرداد کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی منطقه زاگرس و  لرستان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد ، حق بیمه و دیگر مطالباتشان دست از کار کشیدند. صبح این روز کارگران راه آهن لرستان فنی از شدت خشم به علت عدم پذیرش بیمه شان از سوی شعبه تامین اجتماعی شیشه های آنرا شکستند.  به گفته کارگران شرکت تراورس یکی از بدنام ترین شرکت های راه آهن است که در اعتراض به زورگویی های آن کارگران راه آهن بارها دست به اعتصاب  و تجمع زده اند.  هنچنین روز پنجشنبه 8 خردادماه کارگران شرکت جوش گستر راه آهن اراک با تجمع در محل کار خود در اعتراض  به عدم دریافت دو ماه حقوق و همچنین عیدی و دیگر طلبهایشان دست به اعتراض زدند. گفتنی است در گزارشی دیگر کارگران شرکتهای تراورس و ریل صنعت‌کاران جنوب‌شرق زاهدان و قم و شیراز و کرمانشاه از عدم دریافت حقوق هایشان در سال ۹۹ خبرداده و کارگران اولتیماتوم داده اند که در صورتی که تا چند روز آینده حقوقهایشان را دریافت نکنند دست به اعتصاب خواهند زد. کارگران راه آهن تجربیات درخشانی از اعتراضات سراسری را دارند. ایجاد شورای هماهنگی اعتصاب گام مهمی در متحد کردن این کارگران و رفتن بسوی اعتصابات قدرتمند سراسری شان است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران
١١ خرداد ۱۳۹۹، ٣١ مه ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com