لغو احکام صادره برای برخی از کارگران هفت تپه و بازداشت شدگان اول مه

حزب كمونيست كارگرى ايران
May 25, 2020

لغو احکام صادره برای برخی از کارگران هفت تپه و بازداشت شدگان اول مه

قوه قضائیه جمهوری اسلامی از لغو محکومیت برخی از کارگران هفت تپه و تعدادی از بازداشت شدگان اول مه خبر داده است. این اقدام که کلا ٣٧٢١ نفر از محکومان را شامل میشود، تحت عنوان عفو از جانب خامنه ای به مناسبت عید فطر عنوان شده است. بنا بر خبر منتشر شده از سوی فرزانه زیلابی وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه، اسامی اسماعیل بخشی رهبر محبوب کارگران نیشکر هفت تپه، محمد خنیفر از کارگران این کارخانه و علی نجاتی عضو هیات مدیره سندیکای نیشکر هفت تپه که هر کدام ٥ سال حکم داشتند در این لیست قرار دارد.  همچنین بنا بر خبرها احکام حبس عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر لغو شده است. نام لیلا حسن زاده فعال دانشجویی و سهیل آقازاده فعال دانشجویی نیز در این لیست دیده میشود.  اما کیوان صمیمی روزنامه نگاه و حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد از بازداشت شدگان اول ماه مه ٩٨ در حال گذران دوره محکومیت خود در زندانند و ظاهرا شامل لغو احکام نشده اند. بعلاوه هنوز از لغو احکام سپیده قلیان، امیرامیر قلی، امیرحسین حمدی فرد، ساناز الله یاری و عسل محمدی از حامیان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه که هر کدام ٥ سال حکم دارند، خبری نیست. اسامی کامل کسانی که احکامشان لغو شده ، هنوز منتشر نشده است.

ماجرا از این قرار است که در کوران اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه در سال ٩٧ که شهر شوش را به حرکت در آورد و ابعادی اجتماعی پیدا کرد اسماعیل بخشی ، محمد خنیفر و علی نجاتی  و تعدادی از حامیان کارگران دستگیرشدند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شد. بعد از آن برای تخطئه مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه طی پاپوش دوزی های دستگاه قضایی و مستند سازهای مسخره شان این پرونده به بازداشت شدگان اول مه همان سال از جمله به پرونده مرضیه امیری، عاطفه رنگریز و ندا ناجی وصل شد.

اکنون جمهوری اسلامی بعد از یک سال احضار و زندانی کردن و صدور احکام سنگین و شکنجه و زندان علیه اسماعیل بخشی و فعالین کارگری هفت تپه و برخی از فعالین مرتبط با اول مه، احکام زندان برای این فعالین را لغو نموده است. لغو این احکام ظالمانه و غیر انسانی را هرچه بگذارند این یک عقب نشنینی از جانب حکومت است و بدون تردید اساسا زیر فشار اعتراضات در ایران و در سطح بین المللی صورت گرفته است و کارگران را در موقعیت بهتری برای ادامه مبارزه و طرح خواستهایشان قرار میدهد. تلاش رئیسی و قوه قضائیه برای دادن یک تصویر معتدل و عدالت جویانه از حکومت و از قوه قضائیه اش قطعا یک ذره موفق نخواهد شد. زیرا کارگران و مردم چهره این حکومت و شخص رئیسی را طی سالها حکومت جنایت و اعدام دیده اند و هم اکنون نیز شمار نامعلومی از عزیزان مردم به دلیل عدول از احکام اسلامی، یا حق طلبی و یا اعتراض و انتقاد در زندانها بسر میبرند و زندگی شان از هم گسیخته است. تعرض به کارگران هفت تپه و رهبران و فعالینی مثل اسماعیل بخشی جلوی چشم همه مردم صورت گرفته است و همه ما مردم حتی از شکنجه ها و فشارها و توطئه های حکومت و دستگاه قضائی و زندانبانش در پشت دیوارهای زندان نیز خبر داریم. به همین دلیل هرگونه "عفو" و اعتدال و نرمشی که حکومت نشان دهد را ما مردم به حساب قدرت جنبش اعتراضی بر گرده  حکومت جانیان میگذاریم و نه عطوفت جلادان.

خواست آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله چند هزار نفر از دستگیر شدگان خیزش آبانماه و دی ماه، و فعالین و چهره های محبوبی همچون آتنا دائمی، جعفر عظیم زاده، گلرخ ایرایی، آرش صادقی، سهیل عربی، اسماعیل عبدی و محمد حبیبی یک خواست جوشان در جامعه است و تا زمانی که آخرین نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی آزاد نشده اند جمهوری اسلامی فشار دفاع از آزادی زندانیان سیاسی را بر گرده خویش خواهد داشت. 

اعتصاب نیشکر هفت تپه ودر کنارش فولاد اهواز توانست جنبش ملتهب کارگری و خواستهای کارگران را به جلوی صحنه سیاسی کل جامعه بکشاند. این اعتراضات با خود گفتمان های آزادیخواهانه و اداره شورایی را در کل جامعه به جلو آورد و دستگیری کارگران و سرکوب این مبارزات با موجی از اعتراض در سطح جامعه و در سطح بین المللی روبرو شد. همه این تحولات زمینه ساز خیزش مردمی در آبان و دیماه بود. در ادامه این روند و در دل جامعه پر از تلاطم است که جمهوری اسلامی در مقابل اعتراضات قدرتمند کارگران و کل جامعه سرفرود آورده و ناگزیر به این عقب نشینی شده است. این عقب نشینی در اساس خود یک شکست سیاسی برای رژیم اسلامی و توطئه گریها و "مستند" سازی های نفرت انگیز صدا و سیمایش، و پرونده سازی های امنیتی آنست.

کارگران نیشکر هفت تپه  اکنون دارند خبر لغو احکام بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و رهبر محبوب خود  اسماعیل بخشی را در کارخانه و در سطح شهر شوش با پخش شیرینی جشن میگیرند.  این موفقیت بدون شک کارگر نیشکر هفت تپه را امروز در موقعیت قویتری قرار میدهد و این محدود به این مجتمع کارگری نخواهد ماند. بلکه فولاد اهواز نیز که با شعار "فولاد، هفت تپه، اتحاد اتحاد" در سال ٩٧ خیابانهای اهواز را به لرزه درآوردند نیز قدرت خود را می بینیند و این یک پیشروی برای جنبش کارگری است. از جمله با انتشار این خبر کارگران نیشکر هفت تپه خواستهایی را جلوی حکومت و دستگاههای قضایی اش میگذارند. یک نمونه هاش بیانیه ای سوی جمعی از این کارگران است که در گروه سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه انتشار یافته است که در آن بر خواستهای زیر تاکید شده است:  دلجویی از تمامی کارگران و فعالینی که در این ۴ سال  مورد هجوم دستگاه های امنیتی و قضایی قرار گرفته اند، برخورد قاطع با سهامداران فاسد و حامیان آنها بدون هیچ گونه مصلحت اندیشی و مماشاتی، بستن پرونده تمام فعالین کارگری و لغو احکام ظالمانه آنها، محاکمه و انفصال از خدمت تمام مسئولان شهرستان شوش از ریاست دادگاه و دادستان و رییس سابق اطلاعات شوش و استاندار خوزستان و دادستان مرکز و سایر کسانیکه که در استان و یا پایتخت عامدانه و آگاهانه از فساد این خاندان خبیث حمایت کردند و بدین واسطه پول های کلانی به جیب زدند.

جالب اینجاست که همزمان با لغو احکام کارگران بازداشتی نیشکر هفت تپه بنا بر خبرها روز ٢٩ اردیبهشت اولین جلسه دادگاه متهمان فساد مالی در این مجتمع در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم "اخلالگران و مفسدان اقتصادی" برگزار شد. در این دادگاه هفده نفر از سهامداران شرکت نیشکر هفت تپه و مافیای حاکم بر این کارخانه که در راسش امید اسدبیگی مدیر سابق هفت تپه قرار دارند محاکمه میشوند.

لغو احکام زندان برای شماری از زندانیان سیاسی و فعالین کارگری یک موفقیت است و این عقب نشینی را نتیجه اعتراضات مردمی علیه حکومت میدانیم و بر آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و پرداخت غرامت به آنها و محاکمه شنکجه گران و جنایتکاران تاکید داریم و قطعا دور نیست روزی که  در زندانها را بگشاییم . همه سردسته های جنایتکاران و شکنجه گران باید  در دادگاههای علنی مردم در جایگاه متهم قرار گیرند.

حزب کمونیست کارگری ایران

٤ خرداد ۱۳۹۹، ٢٤ مه ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com