اخبار و گزارشات کارگری ٧ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 27, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٧ خرداد ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی کارگران روغن نباتی شیرازنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل کارخانه

- ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی وخالی بندی مسئولان کارخانه وشهرستان

- تجمع اعتراضی دوباره کارگران بیکارشده کارخانه قند یاسوج نسبت به پایمالی حقوقشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

- عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری سراوان

- اقدام به خودکشی یکی ازکارگران معترض در ساختمان وزارت کار

- مرگ ومصدومیت 2کارگر شهرداری قم حین کار براثر تصادف

*تجمع اعتراضی کارگران روغن نباتی شیرازنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل کارخانه

روز سه شنبه 6 خرداد، کارگران روغن نباتی شیرازبرای اعتراض  به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل کارخانه زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،3ماه حقوق کارگران ومطالبات دیگرشان منجمله حق بیمه پرداخت نشده است.کارگران مشمول بازنشستگی این واحد تولیدی هم بدلیل عدم پرداخت سهم حق بیمه بلاتکلیف هستند.علاوه براین بدلیل بدهی میلیاردی کارفرما به نهادهای دولتی و خصوصی چگونگی ادامه کارحدود 170 کارگرنرگس شیراز هم درهاله از ابهام قراردادرد.

*ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی وخالی بندی مسئولان کارخانه وشهرستان

روز سه شنبه 6 خرداد برای باری دیگر، کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی وخالی بندی کارفرما و مسئولان شهرستان دست به تجمع در مقابل درب ورودی این معدن زدند.

یکی از کارگران معترض این معدن به خبرنگار یک رسانه محلی گفت :  مطالبات ما مختص به دریافت حقوق  طی ماه های فروردین ۹۸، بهمن و اسفند ۹۸ و همچنین فروردین ۹۹ را به همراه ما به تفاوت پرداختی ناقص حقوق کارگران این شرکت در سه ماه ۹۸ به همراه عیدی همان سال است.

او ادامه داد: کارگران برای ثبت نام بیمه بیکاری به سامانه وزارت کار جهت دریافت بیمه مراجعه کردند اما متاسفانه متوجه شدند بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت نشده و بیمه بیکاری هم به آنها تعلق نمی گیرد.

یکی دیگر از کارگران معدن امین یار گفت: هر کارگر ساده با حقوق یک میلیون و نهصدهزارتومان نزدیک به ۱۱ میلیون تومان از این شرکت طلب دارد.

او افزود: کارفرما بیمه ما را رد نکرده و خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه برای ما و خانواده هایمان قطع شده است و در همین زمان وضعیت قراردادی کارگران در سال ۹۹ هنوز مشخص نیست و همین مساله باعث سردرگمی مان شده است.

وی ادامه داد: دوهفته پیش در شورای تامین مقرر شد که پیمانکار تا آخر خردادماه مشکلات کارگران را حل کند اما دوروز قبل با پیش آمدن مشکل بیمه کارگران عصبانی شدند.

او با اشاره به اینکه مدیران این معدن قصد پرداخت حق و حقوق کارگران را ندارند اضافه کرد: این طور که پیداست فقط کارگران باید در چارچوب قانون عمل کنند و شاید هم قوانینی وجود دارد که ما از آن بی خبریم که مختص مدیران است.

درهمین رابطه: ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه وبلاتکلیفی شغلی با تجمع مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 29 اردیبهشت،کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب در ادامه اعتصاب واعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبلاتکلیفی شغلی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان فاریاب در استان کرمان زدند.

4ماه حقوق وعیدی(معادل 2ماه حقوق)کارگران تجمع کننده پرداخت نشده است. آن ها پس  از تعطیلی معدن بر اثر شیوع کرونا، برای ثبت نام در سامانه وزارت کار جهت دریافت بیمه بیکاری مراجعه کردند اما در کمال ناباوری متوجه شدند چون حق بیمه آنها در گذشته توسط کارفرما واریز نشده، بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: هر کارگر ساده با حقوق یک میلیون و نُهصد هزارتومانی نزدیک به 11میلیون تومان از این شرکت طلب دارد.

وی افزود: چون کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده است، خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه قطع برا ما و خانواده هایمان قطع شده است و این در حالی است که وضعیت قراردادی کارگران در سال 1399 نیز بلاتکلیف است و همین موضوع باعث شده تا آنها سردرگم باشند.

این کارگر معترض اضافه کرد: کارگرها معمولا لباس کار، قرارداد و فیش حقوقی ندارند و هیچ وقت هم مدیرعامل در این خصوص پاسخگو نبوده است.

وی ادامه داد: برای مثال کارگری که به دلیل مشکلات معدن مجبور  به درخواست تسویه می شود باید 400 کیلومتر راه را تا کرمان بپیماید تا در دفتر شرکت حضور پیدا کند که با همه ی سختی ها مسافت طولانی و هزینه های آن ممکن است جوابی نگیرد.

او می گوید: هر اعتراضی در این معدن با کسر حقوق یا اخراج جواب داده می شود.

*تجمع اعتراضی دوباره کارگران بیکارشده کارخانه قند یاسوج نسبت به پایمالی حقوقشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

روز چهارشنبه 7 خرداد پس از گذشت مدتی از صدور حکم ابطال واگذاری کارخانه قند، کارگران بیکارشده کارخانه قند یاسوج که مطالباتشان هم پرداخت نشده و از منازل سازمانی  هم بیرون رانده شده اند،برای چندمین بار دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند: کارخانه با تمام امکانات از تولیدی و رفاهی از سال 95 تاکنون تعطیل و موجب ضرر به 10 هزار نفر و در زمان بهره‌برداری به صورت مستقیم به 300 نفر شده که از آن ارتزاق می‌کردند.

قابل یا آوری است که، در سال 95 با واگذاری کارخانه قندیاسوج به بخش خصوص بعد از 17 روز کلیه کارگران اخراج شدند و در دی ماه 95 کارخانه تعطیل شد که این ظلم و بی‌عدالتی با هماهنگی 2 دستگاه استانی و برخی مدیران صورت گرفت و با بدترین شکل و بی‌حرمتی 115 کارگر را که در منازل سازمانی بودند بیرون کردند و صدای مسوولان در نیامد.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران شهرداری سراوان

3ماه حقوق کارگران شهرداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان پرداخت نشده است.

یکی از کارگران شهرداری سراوان با اشاره به اینکه سه ماه است که مطالبات آنها پرداخت نشده است،به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: یکی از وظایف شهرداری این است که با برنامه ریزی مناسب تدابیر لازم نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کند.

وی افزود: عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری سراوان موجب شده تا برخی از کارگران در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر برند.

این کارگر شهرداری با اشاره به اینکه با افزایش قیمت برخی از کالا، کارگران در وضعیت بغرنجی قرار گرفته اند، خاطر نشان کرد: می توان گفت با توجه به عدم پرداخت به موقع مطالبات کارگران، زندگیشان فلج شده است.

وی با اشاره به اینکه تسریع در روند پرداخت مطالبات به حق کارگران لازم و ضروری است، گفت: دیگر توان تهیه مایحتاج زندگی برای کارگران سخت شده است و کارگران منبع درآمد دیگری ندارند تا از آن طریق ارتزاق کنند.

این کارگر شهرداری با توجه به اینکه وضعیت کارگران شهرداری سراوان نامناسب است، خاطر نشان کرد:  انتظار می رود شهرداری نسبت به رفع مشکل اقتصادی کارگران نهایت تلاش خود را انجام دهد چرا که دیگر زندگی برایمان بسیار سخت شده است.

*اقدام به خودکشی یکی ازکارگران معترض در ساختمان وزارت کار

صبح روز چهارشنبه 7 خرداد،یکی از کارگران معترض به مشکلات کاری قصد پرتاب کردن خود از یکی از ساختمان‌های وزارت کار را داشت که با حضور نیروی آتش‌نشانی و وعده‌ حل مشکلات از این کار منصرف شد.

*مرگ ومصدومیت 2کارگر شهرداری قم حین کار براثر تصادف

روز سه شنبه 6 خرداد، یک کارگر50 ساله شهرداری قم حین کاردر بلوار غدیر روبروی بوستان براثر تصادف یک پژوی 206 وبرخورد با وی جانش را ازدست داد ویک کارگر35 ساله هم مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com