اخباروگزارشات کارگری ٨ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 28, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٨ خرداد ماه ١٣٩٩

- ازسرگیری اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات با اعتصاب کارگران راه آهن اراک

- تجمع کارگران اخراجی شرکت توسعه گردشگری ایران شهرستان سرعین برای بازگشت بکاردر فرمانداری

- گزارشی از اعتراض بە قتل رومینا اشرفی در سنندج

- گزارشی تکان دهنده در باره مافیای آب در غیزانیه

- جان باختن یک کارگرنوجوان درشهرستان دماوند براثر سقوط از ارتفاع

*ازسرگیری اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات با اعتصاب کارگران راه آهن اراک

روز پنج شنبه 8 خرداد، اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات با اعتصاب کارگران راه آهن اراک (شرکت جوش گستر )دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ماه های فروردین واردیبهشت وبن های عید ورمضان آغازشد.

بدنبال اعتصاب کارگران راه آهن اراک،کارگران شرکت های تراورس و ریل صنعت کاران جنوب شرق زاهدان، قم ، شیراز و کرمانشاه اعلام کردند در صورت عدم پرداخت حقوق ماه های فروردین واردیبهشت دست به اعتصاب خواهند زد.

 حقوق کارگران در سال ۹۹ را پرداخت نکرده اند و این کارگران طی بیانیه ای گفتنددر صورتی که حقوق دریافت نکنیم دست به اعتصاب خواهیم  زد

*تجمع کارگران اخراجی شرکت توسعه گردشگری ایران شهرستان سرعین برای بازگشت بکاردر فرمانداری

کارگران اخراجی شرکت توسعه گردشگری ایران شهرستان سرعین برای بازگشت بکاردست به تجمع در فرمانداری این شهرستان دراستان اردبیل زدند.

روز پنج شنبه 8 خرداد،بدنبال این تجمع اعتراضی فرماندارسرعین به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:با توجه به بازگشایی هتل ها، آبدرمانی و سایر مشاغل مرتبط با گردشگری ، بازگشت به کار کارگران تعدیل شده ی مجموعه هتل لاله و آبدرمانی سبلان ،باید هر چه زودتر عملی و امنیت شغلی کارگران تضمین گردد.

قابل یادآوری است که درچارچوب مقابله با بیماری کووید 19 ، چهل  کارگر شرکت توسعه گردشگری ایران در شهرستان سرعین(هتل لاله سرعین و آبدرمانی سبلان)از کار اخراج شدند.

*گزارشی از اعتراض بە قتل رومینا اشرفی در سنندج

امروز پنجشنبه  ۸ خرداد ١٣٩٩ ساعت ٦،٣٠ بعدازظهر جمعی از فعالین حقوق زنان در سنندج، در اعتراض به قتل فجیع و دلخراش رومینا اشرفی بدست پدرش در پارک آیتی سنندج بە منظور اعتراض و محکومیت این جنایت با در دست داشتن شعارهای "زن ناموس هیچکس نیست!، قتل رومینا را محکوم میکنیم!، دست ناموسپرستی از زندگی زنان کوتاە!" و شعارهای دیگر مورد توجە عابرین و مردم در پارک آیتی سنندج قرار گرفت. لازم بە یادآوری است یکی از فعالین حقوق زن متنی را در محکومیت قتل هولناک رومینا اشرفی قرائت کرد کە در آن ضمن اعلام همدردی با مادر رومینا اشرفی بە زمینە های تبعیض قانونی علیە حقوق زنان، ناموسپرستی و کودک آزاری اشارە میکند و در پایان میگوئید پایان خشونت و کشتار زنان و رومیناها در گرو تغییر بنیادی است کە از طریق اعتراضات اجتماعی بدست میاید.

این حرکت اعتراضی با خشم و نفرت شرکت کنندگان قتل رومینا اشرفی و کشتارهای ناموسی پایان یافت

جمعی از فعالین حقوق زنان سنندج

٨ خرداد ١٣٩٩

*گزارشی تکان دهنده در باره مافیای آب در غیزانیه

زخم‌های کهنه اهالی ساکن80 روستای منطقه غیزانیه خوزستان هر از گاهی سر باز می‌کند؛ کسانی که حتی در مدارس دولتی هم پول آب آشامیدنی دانش‌آموزان‌شان را پرداخت می‌کنند. دانش‌آموزان همچنان در مدارس کانکسی تحصیل می‌کنند و زمستان‌ها از سرما یخ می‌زنند.

غیزانیه نام یکی از سه بخش اهواز است که با وجود بیش از 300 حلقه چاده نفت، جزء محروم‌ترین مناطق استان خوزستان شناخته می‌شود. یکی از هزار مشکل اهالی این منطقه، محرومیت از آب آشامیدنی است. آبی که گاه با تانکرهای سیار تامین می‌شود اما اهالی می‌گویند تانکر چاره‌ساز نیست و مشکل باید از ریشه حل شود و آن ایجاد شبکه انتقال آب است.

بخش غیزانیه، 80 روستا و 25 هزار نفر جمعیت دارد. هفته گذشته بود که مردم روستاهای این بخش از بی آبی به ستوه آمدند و اعتراض کردند و برای آن که بزرگی مشکل خود را به گوش مسئولان برسانند، جاده‌ها را نیز بستند.

درهمین رابطه اهالی غیزانیه به خبرنگار رسانه ای گفتند:ما مشکلات بسیاری از جمله بیکاری، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، مدارس فرسوده و مدارس کانکسی را تحمل کردیم اما آب مایه حیات است و بدون آن گذران زندگی مشکل است.

آنها افزودند: اعتراض‌شان به نبود آب آشامیدنی در این بخش نه تنها مشکل آب را حل نکرد، بلکه باعث شد تا به آنها انگ ضد انقلاب زده شود.

نماینده آموزش و پرورش در غیزانیه می‌گوید: بسیاری از مدارس اینجا وسایل گرمایشی و سرمایشی ندارند. دانش‌آموزان غیزانیه همچنین در دوران قرنطینه نتوانستند از شبکه «شاد» برای تحصیل استفاده کنند. به گفته وی هم پوشش اینترنت و آنتن‌دهی خوب نبود و هم بسیاری از دانش‌آموزان قدرت مالی خرید موبایل را ندارند.

وی افزود: هر دو سال یک بار وضعیت آبی منطقه پای مردم را به جاده ترانزیتی می‌کشاند و زبان‌شان را به اعتراض می‌گشاید اما آب به طور دائم روی مردم باز نمی‌شود.

اواضافه کرد: ما مشکل مدرسه، آسفالت، برق، بهداشت و ... داریم اما اعتراض نمی‌کنیم ولی بدون آب و غذا نمی‌توانیم زنده بمانیم. به گفته او، اهالی هر بشکه 20 لیتری آب را 2 هزار تومن می‌خرند و فقیرترین خانواده که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است، ماهانه مجبور به پرداخت 100هزار تومان بابت پول آب شرب است.

به ‌گفته او، دانش‌آموزان هم سالانه 20 هزار تومان پول آب در مدرسه را پرداخت می‌کنند تا بتوانند در زمان حضور در مدارس از آب سالم استفاده کنند.

او می افزاید: نزدیک به دو سال است که یک خیّر که دو فرزندش در یکی از مدارس غیزانیه کوچک تحصیل می‌کنند، هزینه آب شرب 800 دانش‌آموز این منطقه را پرداخت می‌کند.

او می گوید:گاهی اوقات که آب نیست اهالی مجبور هستند از تانکرهای استیجاری که برای شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند آب بخرند.

اهالی غیزانیه، قیمت تانکرهای آب خصوصی را بین 100 تا 400 هزار تومان اعلام می‌کنند. آنها از تشکیل مافیای آب در این زمینه حرف می‌زنند.

 یکی از دامداران  غیزانیه گفت: با وجود اعتراض‌ها و قول و قرارها روز سه‌شنبه هیچ خبری از آب نبود اما روز دوشنبه یک ساعت آب به برخی از اهالی رسید

او افزود: تانکرهای آب توسط آب و فاضلاب در بیرون از روستا و غیزانیه به فروش می‌رسد و همین مسأله باعث می‌شود تا آب به روستا نرسد.

او کشاورز هم هست اما اعتقاد دارد با توجه به نبود آب، زراعت جز ضرر چیزی برای کشاورزان ندارد. به‌گفته او هر ساعت استفاده از کمباین 160 هزار تومان است.

 اودرادامه گفت: من سالانه 4 میلیون خرج کشت گندم می‌کنم اما برداشتم به‌دلیل کمبود آب سه میلیون تومان است. معماری مدرک دیپلم دارد و بسیار علاقه‌مند است در یکی از شرکت‌های نفت کار کند. نامه و درخواست هم داده اما شرکت‌های نفت روی خوشی به او نشان نداده‌اند.

دهیار غیزانیه هم گفت: مشکل منطقه با تانکر آب حل نمی‌شود و باید هرچه زودتر پروژه انتقال آب به بهره‌برداری برسد. به‌گفته او تانکرهای آب در نهایت بتوانند به 10 خانوار یک روستا آب برسانند. مشکل بقیه روستا همچنان لاینحل باقی می‌ماند.

او افزود: آب را از تأسیسات اطراف به روستاها می‌رسانند و وقتی آب را پمپاژ می‌کنند، ضعف پمپاژ باعث می‌شود آب به همه روستاها نرسد.

به‌گفته او در پمپاژ آب گاهی اوقات حتی 10 دقیقه آب به یک خانواده نمی‌رسد.

 او درباره گرانفروشی تانکرهای آب هم می‌گوید: قبلاً شبه مافیا وجود داشت که توسط راننده تانکرها و برخی متولیان تأسیسات آب تشکیل شده بود وباجگیری می‌کردند.

او گفت:من به‌عنوان دهیار از تأسیسات می‌خواهم که آب را به آقای ایکس برسانند اما چون آقای ایکس پول ندارد آب را برای آقای ایگرگ می‌برند.

*جان باختن یک کارگرنوجوان درشهرستان دماوند براثر سقوط از ارتفاع

روز پنج شنبه 8 خرداد،یک کارگر 18 ساله حین کاردرساختمان درحال احداث در شهرستان دماوند از طبقه هفتم به پایین سقوط کرد ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com