اخبار و گزارشات کارگری ۵ و ٦ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 26, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ۵ و ٦ خرداد ماه ١٣٩٩

- اخراج 35 نفر از کارکنان حق طلب اورژانس دزفول - کارکنان اورژانس دزفول خواهان بازگشت به کارهمکارانشان شدند

- ادامه اعتصاب و تجمعات کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به پایمالی حقوقشان در پی تعویض شرکت های پیمانکاری

- تجمع اعتراضی کارگران فصلی اخراجی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- ادامه بلاتکلیفی بازنشستگی کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه علیرغه وعده و وعیدها

- بازگشت به کار کارگران اخراجی جایگاه‌های سوخت خراسان شمالی بدنبال کنش های سه سال و چند ماهه

- پرونده جعفر عظیم زاده به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد

- ادامه اعتراضات اهالی غیزانیه نسبت به نداشتن آب شرب و وعده های توخالی مسئولان مقابل ایستگاه تقویت فشار آب

- تحمع اعتراضی اهالی چهارمحال‌وبختیاری و چرمهین استان اصفهان نسبت به انتقال آب انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران

- جان باختن یک زن میانسال درحادثه حمله ماموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه به آلونکش

- جان باختن یک کارگر درپاکدشت بر اثر سقوط از داربست

- جان باختن کارگردکل نفت و گاز مارون درحاثه انفجار وآتش سوزی

*اخراج 35 نفر از کارکنان حق طلب اورژانس دزفول - کارکنان اورژانس دزفول خواهان بازگشت به کارهمکارانشان شدند

روز یکشنبه 4 خرداد،35 نفر از کارکنان اورژانس دزفول در پی اعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق از کار اخراج شدند.

همکاران این کارکنان حق طلب به خبرنگار رسانه ای گفتند.خواسته ما این است که در این شرایط بحرانی و در زمانی که بحران کرونا در خوزستان بسیار جدی است و کار نیروهای اورژانس به شدت سنگین است، همکارانمان بیکار نشوند و به سر کار بازگردند.

*ادامه اعتصاب و تجمعات کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به پایمالی حقوقشان در پی تعویض شرکت های پیمانکاری

اعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری شاهین شهرکه از روز چهارشنبه 31 اردیبهشت دراعتراض به پایمالی حقوقشان در پی تعویض شرکت های پیمانکاری مبنی بر نداشتن امنیت شغلی بدلیل عدم عقد قرارداد مستقیم واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وکاهش حقوق شروع شده کماکان ادامه دارد.

برگزاری مناقصه واگذاری تنظیف شهری و روفت و روب پیش از موعد و برنده شدن شرکتی جز شرکت پسماند در مناقصه، اعتراض کارگران مقابل شهرداری شاهین‌شهر را در پی داشت.

در چند روز گذشته، شاهین‌شهر مجدداً برای چندمین بار شاهد تجمع برخی کارگران خدمات شهری است که امیدوار به بازگشت مجدد شرکت «پسماند» و ارائه خدمات در سال پیش‌رو بودند، اما برگزاری مناقصه واگذاری تنظیف شهری و روفت و روب پیش از موعد و برنده شدن شرکتی به غیر از شرکت پسماند اعتراض کارگران به وضعیت معیشت و نبود امنیت شغلی و تجمع مقابل شهرداری شاهین‌شهر را به همراه داشت.

یکی از کارگران شرکت پسماند در این باره گفت: بر اساس مصوبه مجلس در سال 1386 هر کارگاهی که بیش از 15 نفر کارگر مشغول به کار داشته‌ باشد باید برای آنان طرح طبقه‌بندی مشاغل را اعمال کند و شرکت پسماند نیز از این قاعده مستثنی نبود و بر اساس قانون مذکور از حقوق و مزایای به حق خود بهره‌مند بودیم، به نحوی که حقوق دریافتی ما تا 31 تیرماه 1398، معادل 3 میلیون و  800هزار تومان بود، اما از زمان واگذاری به شرکت «شبنم‌ شهر» بدون تغییر در نرخ تورم، حقوق دریافتی ما به2  میلیون و 200هزار تومان کاهش یافت.

کارگر دیگری که از اواخر دهه 70 تاکنون در شاهین‌شهر به ارائه خدمات روفت و روب پرداخته نیز گفت :با تغییر پیمانکار ضرر اصلی متوجه کارگران شد، چرا که علاوه بر محروم ماندن از بیمه تکمیلی درمانی، به مدت 5 ماه طرح طبقه‌بندی به ما پرداخت نشد و پس از رد متمم افزایش قرارداد از سوی سازمان بازرسی و استانداری اصفهان با کسر 2 ماه از مدت قرارداد، تنها از بهمن 1398 تا پایان اردیبهشت 1399حقوق ما با طبقه‌بندی مشاغل پرداخت شد.

کارگر دیگری از حضور نداشتن شرکت پسماند در مناقصه جدید ابراز ناراحتی کرده،اضافه کرد: منافع کسی در تنگ کردن سفره کارگران است، ما فقط به دنبال احقاق حق قانونی خود و تأمین امنیت شغلی هستیم، جابجایی سالانه پیمانکار، تعدیل‌های سال گذشته و مشکلات معیشتی، آرامش و آسایش را از ما و خانواده‌هایمان سلب کرده، از طرفی شرکت «شبنم شهر» در تأمین ملزومات و ماشین‌آلات با مشکل مواجه بود و شرکت «نیکو شهر» که اکنون برنده مناقصه شده نیز یادآور کار در سال 1386 است، زیرا بجای استفاده از ماشین‌آلاتی نظیر سیم تریلر از خاور برای جمع‌آوری زباله استفاده می‌کند، باید دید چگونه کمیسیون فنی شهرداری این ضعف مهم را برای ورود به مناقصه مورد تأیید قرار داده ‌است.

یکی دیگر از کارگران معترض گفت: سوابق کاری شرکت «نیکو شهر» در سال 1389 و لیست‌های پرداخت بیمه آن زمان شرکت که در شاهین‌شهر فعالیت می‌کرد، بیانگر توانایی، نحوه اجرا و عملکرد این شرکت است، از سوی دیگر وقتی کارگران باسابقه که سال‌ها برای نظافت و زیبایی شهر تلاش کردیم، جهت امنیت شغلی و اعمال طرح طبقه‌بندی و درخواست قرارداد مستقیم در قالب تأمین نیرو با شهرداری، دست به اعتراض زده‌ایم، این شرکت چند کارگر از اصفهان را برای تشجیع ما به شاهین شهر آورده، چگونه می‌توان به این شرکت و نحوه مدیریت آن‌که آماده جایگزینی است، اعتماد کرد.

یکی از کارگران دررابطه با ادامه اعتصاب واعتراضاتشان گفت: این تجمعات به ضرر خودمان است، چون روز بعد حجم فعالیت ما چند برابر می‌شود، کار ما خدماتی است، نه تولیدی و در شرایط کنونی و کرونا با تعطیلی یک روز کاری، خودمان باید دو برابر کار کنیم تا کمترین آسیب را به شهروندان و خانواده‌های خود وارد کنیم، اما سکوت و نبود امنیت شغلی ما را وادار به این کار کرده است.

*تجمع اعتراضی کارگران فصلی اخراجی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز سه شنبه 6خرداد،جمعی از کارگران فصلی اخراجی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با برپای تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی وبازگشت بکار شدند.

*ادامه بلاتکلیفی بازنشستگی کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه علیرغه وعده و وعیدها

بدنبال تجمع روز یکشنبه 28 اردیبهشت کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه در اعتراض به بلاتکلیفی بازنشستگی بدلیل عدم پرداخت 4 درصد حق بیمه‌  مشاغل سخت و زیان آورو پرداخت نشدن حق سنوات خدمت مقابل ساختمان شورای شهرتهران وعده پرداخت حق بیمه وحق سنوات خدمت آنها داده شد.

اما سازمان تامین اجتماعی بدلیل عدم پذیرش چک مهلت دار سازمان اتوبوسرانی هنوزبازنشستگی این کارگران بسرانجام نرسیده است وخبری هم از پرداخت حق سنوات خدمت درمیان نیست.

*بازگشت به کار کارگران اخراجی جایگاه‌های سوخت خراسان شمالی بدنبال کنش های سه سال و چند ماهه

از اول خردادماه سال جاری، کارگران اخراجی جایگاه‌های سوخت خراسان شمالی بدنبال کنش های سه سال و چند ماهه شان برسر کارشان بازگشتند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 6 خرداد،این کارگران شرکتی که در سال 95، بعد از واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی بیکار شده بودند، توانستند به سر کار بازگردند.

اینکارگران نیروها از ابتدای ماه جاری، حکم بازگشت به کار گرفته‌اند و می‌گویند بسیار خرسندیم که بعد از مدتها بلاتکلیفی توانستیم به سر کار خود بازگردیم.

*پرونده جعفر عظیم زاده به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد

طی پیامکی که در سامانه ثنای جعفرعظیم زاده قرار گرفته است، پرونده وی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

پرونده سازی مجدد علیه جعفر در حالی صورت گرفته است که نزدیک به ۱۷ ماه از زندانی شدن وی میگذرد.

طبق اظهارات قاضی شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب تهران که روز پانزدهم اردیبهشت عظیم زاده را مورد بازپرسی قرار داد "اتهام تبلیغ علیه نظام" از طریق انتشار بیانیه جمعی با دیگر زندانیان و فایل صوتی در دفاع از کارگران هفت تپه و بازداشتی های روز جهانی کارگر سال گذشته به وی منتسب گردیده است.

اِعمال فشار امنیتی و قضایی به جعفر عظیم زاده تنها به پرونده سازی جدید علیه او خاتمه نیافته است و قوه قضاییه در اقدامی خصمانه برای اکرم رحیم پور همسر جعفر  نیز پرونده قضایی تشکیل داده است و همچنین در تلاش است تا وثایق وی که بایست از زمان زندانی شدنش رفع توقیف میشد را ضبط و مصادره کرده و به فروش برساند.

حاکمیت قصد دارد تا با این اقدامات مانع از آزادی جعفر عظیم زاده شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۶ خرداد ۹۹

*ادامه اعتراضات اهالی غیزانیه نسبت به نداشتن آب شرب و وعده های توخالی مسئولان مقابل ایستگاه تقویت فشار آب

روز دوشنبه 5 خرداد، اهالی غیزانیه درادامه اعتراضتشان نسبت به نداشتن آب شرب و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل ایستگاه تقویت فشار آب زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،بخشدار غیزانیه با حضور دربین تجمع کنندگان توضیحاتی داد.

بدنبال تجمعات اعتراضی روز شنبه 3 خرداداهالی غیزانیه ،شرکت آب و فاضلاب خوزستان وعده داد که 12 تانکر برای آبرسانی به این بخش اضافه خواهد کرد که بنا به گفته اهالی غیزانیه هنوزخبری از تانکر‌ها نشده است.

*تحمع اعتراضی اهالی چهارمحال‌وبختیاری و چرمهین استان اصفهان نسبت به انتقال آب انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران

روز سه شنبه 6 خرداد،جمعی از اهالی چهارمحال‌وبختیاری و چرمهین استان اصفهان برای اعتراض نسبت به انتقال آب انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران(احداث تونل بهشت‌آباد)

در فرخشهر تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: خواسته تجمع کنندگان از مسئولان استانی و کشور، توزیع متوازن آب است.

وی ادامه داد: انتقال آب نباید به گونه‌ای باشد که هیچ‌گونه آسیبی به مردم و محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری وارد شود.

*جان باختن یک زن میانسال درحادثه حمله ماموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه به آلونکش

هفته گذشته ماموران اجرائیات منطقه 3 شهرداری کرمانشاه با حکم قضایی برای تخریب آلونک یک زن میانسال واقع در محدوده انتهای شهرک کیانشهرکه با دختر ونوه اش درآن زندگی می کرد،وارد عمل شدند واز خشونت منجمله اسپری فلفل استفاده کردند.

این زن میانسال بدنبال این اقدامات وحشیانه حین تخریب آلونک در محل ویا پس ازانتقال اجباری وی و دختر ونوه اش که با وی زندگی می کردند به اردوگاه چشمه سفید ( نگهداری متکدیان ومعتادان) جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر درپاکدشت بر اثر سقوط از داربست

یک کارگر ساختمانی حین کار در شهرستان پاکدشت در استان تهران براثر سقوط ازداربست دچار مصدومیت شدید شد وپس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

*جان باختن کارگردکل نفت و گاز مارون درحاثه انفجار وآتش سوزی

صبح روز سه شنبه خرداد،یک کارگر دکل 268 نفت و گاز مارون حین کاربرشکاری لوله براثرانفجار کپسول گاز وآتش سوزی در یک اتاق به مساحت 3 در 4 مترجانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com