اخبار و گزارشات کارگری ٢١ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 10, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢١ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی شبانه روزی کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان  با تجمع خانواده هایشان مقابل فرمانداری کوهبنان همراه شد

- تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت کشور نسبت به بلاتکلیفی شفلی ومعیشتی مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی

- تجمع اعتراضی رانندگان سازمان اتوبوسرانی شهرداری یاسوج نسبت به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت چند ماه حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

- تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شهرداری تبریز نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان شورای شهر

- نامه جمعی از کارگران خدماتی بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد برای عقد قرارداد بلند مدت وپرداخت بموقع حقوق

- ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال ماهشهر نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

- اعتراض معلمان مدارس غیرانتفاعی(معلمان آزاد)کشور نسبت به سطح نازل حقوق وبیمه ناقص

- اعتراض صیادان هرمزگان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت

- دومین تجمع اعتراضی صاحبان باشگاه های ورزشی سیستان و بلوچستان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت مقابل استانداری

- جان باختن یک کارگران درخیابان پیروزی تهران درپی سقوط از ارتفاع 15 متری

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در فردیس براثر سقوط از ارتفاع

*ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی شبانه روزی کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان  با تجمع خانواده هایشان مقابل فرمانداری کوهبنان همراه شد

همراه با ادامه اعتصاب واعتراض کارگران معادن زغال سنگ کرمان با تجمع شبانه روزی مقابل ساختمان دفترمرکزی  شرکت در روزهای جمعه، شنبه ویکشنبه،خانوده هایشان روزیکشنبه دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان کوهبنان زدند.

بنابه گزارش 21 اردیبهشت یک منبع خبری محلی،زمزمه های این تجمع های اعتراضی از اوایل سال جاری به گوش می‌رسید، آنجا که خبر یک تصمیم مبنی بر ادغام شرکت زغال سنگ کرمان با چند شرکت معدنی دیگر و ورود آن‌ها تحت عنوان شرکت دالاهو برای ورود به بازار سرمایه (از طریق فرابورس) موجب نگرانی عده زیادی از کارگران شد و این اقدام که خصوصی سازی شرکت معادن زغال سنگ کرمان محسوب می‌شود را به نفع شرکت و کارگران این شرکت نمی‌دانستند، خبری که حتی با انتشار تکذیبیه از سوی مدیرعامل شرکت معادن زغال سنگ کرمان در مورد حواشی آن، چندان از اثر نگران کننده آن برای کارگران کاسته نشد.

به نظر می‌رسد واگذاری این شرکت به بخش خصوصی با نادیده گرفتن حق و حقوق کارگران، نه تنها به نفع کارگران کنونی این شرکت نخواهد بود بلکه دامنه آن گریبان بازنشستگان این شرکت را هم خواهد گرفت.

در حال حاضر با وجود وعده های مسئولین مبنی بر عدم واگذاری تمامی سهام شرکت زغال سنگ کرمان به بخش خصوصی، کارگران هفت روز است که در محل این شرکت تجمع می‌کنند و خواهان اجرای واقعی طرح طبقه بندی و تامین امنیت شغلی و حقوقی هستند، اما آنگونه که خود کارگران می‌گویند در این چند روز کسی پاسخگوی آن‌ها نبوده است.

صبح امروز، تجمع همسران کارگران کوهبنانی معادن زغال سنگ در محل فرمانداری این شهرستان را نیز شاهد بودیم، اقدامی که نگرانی خانوادگی کارگران را نشان می‌دهد.

بنا بهمین گزارش،تعدادی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی که از شهرستان های زرند، کوهبنان و راور در محل حضور دارند، برخی شبها هم به نشانه اعتراض در این محل باقی می‌مانند.

روزشنبه 20 اردیبهشت، تجمع کارگران معادن زغال‌سنگ ،اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل، یکی از خواسته های کارگران، با حضور 20تن از نمایندگان آنان در اداره کار کرمان بررسی و مقرر شد رییس صندوق بازنشستگان یا معاون وزیر کار برای پیگیری موضوع به کرمان بیایید.

یکی از کارگران معترض به خبرنگاران گفت: خواسته ما قانونی، منطقی و قابل اجراست. به مسئولان نامه و درخواست داده‌ایم. نزدیک دو سال و نیم پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: قرار بود امنیت شغلی ما تامین شود. ما یا باید زیر نظر صندوق بازنشستگان بمانیم یا دولت مسئولیت شرکت را بر عهده بگیرد. ما خواستار امنیت شغلی هستیم. دستمزد معقول می‌خواهیم. دستمزدی که زندگی‌مان با آن بچرخد.

این کارگر معدن گفت: قیمت لپه که 8 هزار تومان بود بعد از شیوع کرونا 24 هزار تومان است ما تنها خواستار دستمزد متناسب با هزینه‌ها هستیم.

یکی دیگر از کارگران تجمع کننده نیز گفت: ما طرح طبقه‌بندی فعلی را به هیچ‌وجه قبول ندار‌یم.

در متن اصلی طرح طبقه‌بندی 16 بند از جمله حق آلایندگی، حق همسر، بدی آب‌وهوا،‌هزینه ناهار و … وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها در طرح طبقه‌بندی فعلی آورده شده است.

این کارگر معدن گفت: قرار بود به‌موجب طرح طبقه‌بندی درمجموع  دو و نیم میلیارد تومان به حقوق و مزایای کارگران اضافه شود که طبق بررسی‌های طرح طبقه‌بندی فعلی جمع آن به 350 میلیون رسید.

وی افزود: ما کارگران نسبت به ‌سختی و مشکلات کار زیان‌آوری که داریم حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنیم و خواسته ما از اجرای طرح طبقه بندی افزایش حقوق کارگران است.

وی درخاتمه گفت:قرار شد رییس صندوق بازنشستگان یا معاون وزیر کار برای پیگیری موضوع طرح طبقه‌بندی  به کرمان بیایید.

*تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت کشور نسبت به بلاتکلیفی شفلی ومعیشتی مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی

روزیکشنبه 21 اردیبهشت برای باری دیگر، کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت سراسرکشورخودرابه پایتخت رساندند تا با تجمع مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی صدای اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شفلی ومعیشتی با تجمع مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی منعکس کنند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،پس از آغاز فرایند آزادسازی سهام عدالت صحبت‌هایی در مورد احتمال انحلال تعاونی‌های سهام عدالت در شهرهای مختلف مطرح شد.

یکی از کارکنان شرکتهای تعاونی سهام عدالت شهرستانی حاضر درتجمع  به خبرنگار رسانه ای گفت: انحلال تعاونی‌های سهام عدالت موجب بیکار شدن کارکنان این تعاونی‌ها بعد از ۱۴ سال سابقه کار بیمه‌ای می‌شود.

وی افزود: حقوق و دستمزد و حق بیمه تأمین اجتماعی مربوط به سنوات ۹۷ و ۹۸ و دوماهه اخیر این کارکنان توسط سازمان خصوصی سازی پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی رانندگان سازمان اتوبوسرانی شهرداری یاسوج نسبت به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت چند ماه حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

روز یکشنبه 21 اردیبهشت، رانندگان سازمان اتوبوسرانی شهرداری یاسوج برای اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت چند ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهرزدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:از ما چک سفید امضاء گرفته‌اند، آنها نگران ماشین های خود هستند!!! اما نگران شکم‌های گرسنه‌ی خانواده‌ی ما نیستند!!!

گرچه با رجوع به قانون چک، صدور چک سفید امضاء جهت تضمین هر امری قابل پیگیری کیفری نمی‌باشد.

علاوه بر موضوع چک‌های تضمینی و سفید امضاء، عدم قرارداد فی مابین نیز از ابهامات و مسائل مطروحه می‌باشد.

بخشی دیگر از صحبت‌های رانندگان حاضر در تجمع:

کسی پاسخگوی مشکلات ما نیست!

خلقی‌پور جواب سلام ما راهم نمی‌دهد!

خانواده ما چه گناهی مرتکب شده‌اند که باید چوب بی مدیریتی آقایون رو بخورند؟!

در موقع نیاز نیروی سازمان هستیم و در ایام تعطیل ما را به شرکت پاس می‌دهند!

در زمستان ماشین‌های ما بدون بخاری هستند، چون مامور به خدمت هستیم، در مقابل مشکلات سکوت می‌کنیم اما این جواب همکاری ما نبود و نیست!

اگر قرار است که کسی جواب ما را ندهد، اعلام کنند تا تکلیف خود را بدانیم!

هیچ قراردادی با ما ندارند، از ما چک سفید امضاء جهت حسن انجام کار گرفته‌اند!

در ایام تعطیل مثل ایام نوروز یا تابستان که دانشگاه‌ها تعطیل هستند، حقوق و بیمه به ما تعلق نمی‌گیرد!

*تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شهرداری تبریز نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان شورای شهر

روز یکشنبه 21 اردیبهشت همزمان باجلسه علنی شورای شهر تبریز، جمعی از کارگران شهرداری تبریز برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل ساختمان شورای این کلانشهر زدند که با درگیری ماموران حفاظت فیزیکی شهرداری با تجمع کنندگان همراه شد.

وعده تبدیل وضعیت کارگران شهرداری تبریز یکی از موضوعات  مشاجره لفظی برخی از اعضای شورای شهر با شهردارتبریز درجلسه علنی امروز شورای شهر بود که با پاسخ شهردار مبنی بر اینکه بحث تبدیل وضعیت از دوره های قبل مطرح است و یک قانون کشوری است  و‌ برای تغییرش نیازمند قانون جدید هستیم،روبرو وبحث بسته شد.

*نامه جمعی از کارگران خدماتی بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد برای عقد قرارداد بلند مدت وپرداخت بموقع حقوق

جمعی از کارگران خدماتی بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد(شرکت کاروتامین) در نامه‌ای که از طریق نماینده خود در استانداری خراسان شمالی به ثبت رساندند،خواهان عقد قرارداد های حداقل پنج سال در جهت تأمین امنیت شغلی وپرداخت بموقع حقوق وحق اضافه کاری شدند.

گزارش دریافتی: شرکت «کار و تأمین» در تاریخ ۱۳۷۱/۰۶/۱۷ در کرج به عنوان یک شرکت سهامی خاص به ثبت رسید وبتاریخ 18/4/1373 به اداره ثبت شرکتهای تهران منتقل شد.

 این شرکت با فعالیت های در حوزه های آموزش ، راه اندازی سیستم های مدیریتی و تأمین نیروی انسانی به پشتیبانی «شستا» گستره فعالیت های خویش را در سازمان های استانی تأمین اجتماعی و ادارات کل و همچنین بیمارستان های زیر نظر تأمین اجتماعی گسترش داد.

بطوری که فقط در ۳۰۰ واحد درمان تأمین اجتماعی در کل کشور، بیش از ۸۰۰۰ نیروی خدماتی را به استخدام درآورده است و مشغول فروش خدمات از این طریق به وزارت کار ، تعاون و امور اجتماعی میباشد.

این شرکت خصولتی با شعار «کارفرمای دوستدار کارگران» در حال استثمار نیروی کار تحت استخدام خویش به طُرُق متفاوتی است.

بطور مثال ۳۹ تَن از کارگران خدماتی شاغل در بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد؛ در نامه‌ای که از طریق نماینده خود به استانداری خراسان شمالی تسلیم نمودند، تقاضای عقد قرارداد های حداقل پنج سال در جهت تأمین امنیت شغلی خود را از این شرکت خواستار شدند. آنان در ادامه از عدم پرداخت اضافه کاری توسط شرکت «کار و تأمین» ابراز ناراحتی کرداند و در انتها خواهان پرداخت حقوق ها بطور منظم در ابتدای هر ماه بر طبق قرارداد های منعقد شده شداند.

این سوال در ذهن شکل میگیرد که چگونه است که شرکت «کار و تأمین» با شعار: دوستداری کارگر با حمایت وزارت کار شکل میگیرد، اما از ادای دین خود نسبت به ابتدایی ترین مسئولیت های خود، نسب به زحمتکشان سر باز میزند؟

*ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال ماهشهر نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهرنسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان ادامه دارد.

روز یکشنبه 21 اردیبهشت،جمعی از کارگران پتروشیمی خصوصی رجال به خبرنگار رسانه ای گفتند:بارها از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف خواستار پیگیری مطالبات کارگران رجال از مسئولین منطقه و در رأس آن‌ها، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همچنین رئیس اداره کار منطقه بودیم ولی تا این تاریخ و با توجه به شروع قراردادهای جدید کارگران، امور اداری و منابع انسانی شرکت که از اصفهان اداره می‌شود ، مصوبه طرح طبقه‌بندی مشاغل و مزایای اقلیمی شامل فوق‌العاده‌های بدی آب‌وهوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و سختی شرایط محل زندگی را که سازمان در تاریخ یکم مردادماه سال ۹۷ به کلیه پتروشیمی‌های منطقه ابلاغ کرده بود و اکنون عرف شده است، برای سال ۹۹ لحاظ نکرده است.

این کارگران ادامه دادند: سال‌هاست پاداش تولید به‌صورت عادلانه و با توجه به تولید خوب این شرکت، به کارکنان پرداخت نمی‌شود. ما از پاداش بهره‌وری نفت محروم هستیم و تاکنون ریالی به کارگران پرداخت نشده است. از مزایای رفاهی محروم هستیم و نماینده کارگری نداریم که از حق‌وحقوقمان دفاع کند. فرماندار بندر ماهشهر هم قول داده بودند که پیگیر مطالبات ما کارگران رجال باشند ولی متأسفانه این پیگیری‌ها در حد شعار بوده و با توجه به اتمام سال ۹۸، هنوز آیتم‌های فوق، علی‌الخصوص آیتم بدی آب‌وهوا در قراردادهای حقوقی جدید محاسبه نشده است.

در این شرایط سخت بحران کرونا، شرکت پتروشیمی رجال به‌جای اینکه مثل بقیه شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در روز جهانی کارگر با اعطای پاداش ویژه، کمک‌حال و باعث ایجاد انگیزه در بین کارگران خود شود با پرداخت کارت هدیه ۵۰ هزارتومانی شان و منزلت کارگران خود را پایین آورده و به‌نوعی باعث تحقیر کارگران رجال و تضعیف روحیه و بی‌اعتبار کردن این سرمایه‌های ارزشمند شده است.

*اعتراض معلمان مدارس غیرانتفاعی(معلمان آزاد)کشور نسبت به سطح نازل حقوق وبیمه ناقص

معلمان مدارس غیرانتفاعی(معلمان آزاد) نسبت به سطح نازل حقوق وبیمه ناقص اعتراض دارند.

روزیکشنبه 21 اردیبهشت،نمایندگان معلمان غیرانتفاعی سراسر کشور در تماس با خبرنگار رسانه ای، از شرایط شغلی خود انتقاد کردند. این معلمان که دستمزد آنها ساعتی و براساس حداقل دستمزد کارگری مصوب شورایعالی کار پرداخت می‌شود، می‌گویند: اصل تبعیضی که به ما می‌شود این است که ما را کارگر فصلی و ساعتی درنظر می گیرند و برخلاف سایر معلمان که با هر تعداد ساعت تدریس، حقوق کامل معلمی دریافت می‌دهند، ما به ازای ساعات تدریس، حقوق ساعتی کارگری می‌گیریم.

معلمان غیرانتفاعی یا همان معلمان آزاد با تاکید بر اینکه «معلمی» در تعریف، شغلی کامل است و نباید تعداد ساعات تدریس معلمان مبنای پرداخت حقوق قرار گیرد می‌گویند: وقتی به هیات‌های حل اختلاف ادارات کار مراجعه می‌کنیم، می‌گویند حق اعتراض ندارید؛ اگر مثلاً پنج ساعت در هفته تدریس داشته باشیم، حقوق همان پنج ساعت را می‌گیریم و بس.

این معلمان که شرایط شغلی ناهمگون و متفاوت در یک رشته شغلی واحد یعنی معلمی را ریشه همه مشکلات می‌دانند، خواستار جذب در سیستم آموزش و پرورش و دریافت حقوق مشابه همکاران رسمی و دولتی خود هستند؛ آنها معتقدند بار اصلی خصوصی‌سازی آموزش بر دوش معلمانی است که یک سوم همتایان خود در بخش دولتی حقوق می‌‌گیرند.

آنها می‌گویند: چرا در شرایطی که برای معلمان رسمی، قانون مدیریت خدمات کشوری، مبنای کار است، ما باید تحت پوشش قانون کار باشیم و در پرداخت، کارگر ساده محسوب شویم؟!

*اعتراض صیادان هرمزگان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت

روزیکشنبه 21 اردیبهشت یکی از این صیادان به خبرنگار رسانه ای گفت: هنوز وضعیت در برخی نقاط استان هرمزگان ازجمله بندرعباس و میناب از نظر شیوع کرونا قرمز است. این مساله باعث می‌شود صیادان نتوانند به دریا رفته و صید کنند، چراکه کار صیادی مانند کشیدن و جمع کردن تور‌ها مستلزم این است که افراد کنار هم قرار گیرند و به این شکل فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود.

او ادامه داد: کرونا تاثیر مخربی بر زندگی صیادان داشته و معیشت افراد از صیادان گرفته تا ملوانان و فروشندگان ماهی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، به گونه‌ای که بسیاری از صیادان به ویژه در مناطقی که وضعیت از نظر شیوع کرونا قرمز است، دچار مشکلات عدیده شده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه یارانه کرونا به صیادان تعلق نگرفته است، گفت: با مسئولان استانی در این زمینه نامه‌نگاری کرده‌ایم و امیدواریم صیادان مورد حمایت قرار گیرند.

*دومین تجمع اعتراضی صاحبان باشگاه های ورزشی سیستان و بلوچستان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت مقابل استانداری

روز یکشنبه 21 اردیبهشت برای دومین بار، صاحبان باشگاه های ورزشی سیستان و بلوچستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

یکی از باشگاه داران حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای محلی گفت: دومین بار است که به خاطر تعطیلی باشگاه مقابل استانداری تجمع می کنیم، اما هنوز هیچ جوابی نگرفتیم.

وی ادامه داد: قرار بود به باشگاه ها وام بدهند، اما زمان پردخت و جزییات آن مشخص نیست، معیشت خیلی از خانواده ها در تحت تاثیر قرار گرفته است، چراکه همه فعالان این عرصه بیکار شده اند.

این باشگاه دار اضافه کرد: با وجود این مشکلات، هیچ کس جوابگوی ما نیست و تکلیفمان را مشخص نمی کنند.

وی با بیان این که کمترین اجاره بهای هر باشگاه سه میلیون تومان است، افزود: حدود سه ماه از تعطیلی باشگاه ها می گذرد، در حالی که هیچ درآمدی نداشتیم نه تنها اجاره هایمان بخشیده نشده بلکه صاحبان املاک خیلی از باشگاه ها که قراردادشان تمام شده، نسبت به افزایش اجاره اقدام کرده اند.

این باشگاه دار گفت: این درحالی است که خیلی ها در منازل استیجاری زندگی می کنند و اقساط تجهیزات و دیگر هزینه ها نیز بر دوششان است.

یکی دیگر از باشگاه داران معترض گفت:سه ماه است که در پی شیوع کرونا باشگاه های ورزشی تعطیل شده اند، اما طی این مدت هیچ اقدامی برای باشگاه های ورزشی که در پی این تعطیلی متضرر شده اند انجام نشده است.

وی ادامه داد: در این مدت هر زمانی که مشکلمان را از مسئولان ورزش و جوانان پیگیری کردیم، تنها جوابی که دادند این بود برای انجام هر اقدامی باید از تهران دستور بگیرند.

این باشگاه دار اضافه کرد: این در حالی است که بیشتر باشگاه داران در مکان اجاره ای فعالیت دارند و صاحب ملک هم اجاره اش را در زمان معین طلب می کند، چراکه مخارج زندگی آن ها هم از همین راه تامین می شود.

وی گفت: اداره کل ورزش و جوانان در پی پیگیری های ما و جمعی از باشگاه داران خواسته است که لیستی را جهت دریافت کمک هزینه تکمیل کنیم و از طرفی هم قرار شد تسهیلاتی به ما تعلق بگیرد که در این خصوص هم اقدام نشده است.

این فعال ورزشی تصریح کرد: طبق گفته مسئولان قرار است وام 12 درصدی به باشگاه داران پرداخت شود که در جریان جزییات آن نیستیم.

به گفته وی، بیش از 100 باشگاه در استان فعال است و در هر باشگاه چند مربی، منشی و نیروی خدماتی فعالیت دارند که در این مدت بیکار بودند، اما مجبور به پرداخت هزینه منشی، اجاره و قبوض آن هم بدون هیچ درآمدی شدیم.

*جان باختن یک کارگران درخیابان پیروزی تهران درپی سقوط از ارتفاع 15 متری

صبح روز یکشنبه 21 اردیبهشت،یک کارگر جوان حین کاردر ساختمانی در حال احداث واقع در خیابان پیروزی تهران ازطبقه پنجم به ارتفاع 15به پایین و بر روی فونداسیون سقوط کرد ودر دم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در فردیس براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ساختمانی حین کار درساختمانی نیمه کاره واقع در منطقه شهرک ناز شهرستان فردیس استان البرزبه دلیل گیر کردن آستین لباسش به پاکت تاور از طبقه سوم به پایین سقوط کرد وپس ازانتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارده جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com