اخبار و گزارشات کارگری ١٨ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 08, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٨ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- سرگردانی هزاران کارگر متقاضی بیمه بیکاری شیوع بیماری کووید 19بدلیل عدم اختصاص بودجه از طرف دولت خالی بند

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تعطیل شده قند یاسوج نسبت به تعلل در راه اندازی مجددش مقابل بانک تجارت

- تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری رگلستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل فرمانداری بهارستان

- اعتراض کارکنان قراردادی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به عدم تبدیل وضعیت

- عدم پرداخت 4 ماه حقوق کارکنان اتاق اصناف زنجان

- خرابی تعدادی ازجایگاههای سوخت  گازشرکت واحد ، مشکلات جدی برای رانندگان بخش خصوصی بوجود آورده است

- خودسوزی یک معلم  در مسجدسلیمان پس از درگیری با  مامورین اجرائیات شهرداری

- 2 کارگرمقنی حین کاردر فردیس بدلیل ازکارافتادن دستگاه تهویه هوا خفه شدند

- جان باختن یک کارگر جوان کارخانه کاشی میبد براثرسقوط از ارتفاع20متری

*سرگردانی هزاران کارگر متقاضی بیمه بیکاری شیوع بیماری کووید 19بدلیل عدم اختصاص بودجه از طرف دولت خالی بند

حدود دو ماه از قول دولت برای پرداخت بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده کرونا می‌گذرد اما به رغم معرفی 16 هزار نفر در استان هنوز دستورالعمل و اعتبارات بیمه بیکاری مشخص نشده است.

حدود دو ماه از قول دولت برای پرداخت بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده کرونا می‌گذرد اما به رغم معرفی 16 هزار نفر در استان خراسان رضوی هنوز دستورالعمل و اعتبارات بیمه بیکاری مشخص نشده است.

بعد از شیوع ویروس کرونا دولت برای حمایت از کارگران بیکار شده، بیمه بیکاری در نظر گرفته که از تاریخ 23 اسفند باید در سامانه وزارت رفاه ثبت‌نام کنند.

 بنا بر اذعان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی، تاکنون بیش از 47 هزار نفر در استان برای دریافت بیمه بیکاری در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد در مرحله اول تنها 17 هزار نفر تایید شده‌اند.

 سنجری  افزود: از تعداد افراد تایید شده 14 هزار نفر به دلیل بحران کرونا و بقیه به دلایل دیگری بیکار شده‌اند اما هنوز دستورالعملی درخصوص نحوه پرداخت و اعتبارات تخصیص‌یافته برای این افراد مشخص نشده است.

 خیرآبادی مدیرکل تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی نیز در این باره گفت: پرداخت تسهیلات بیمه بیکاری به‌صورت متمرکز در تهران صورت می گیرد. تاکنون 16 هزار نفر از سوی استان خراسان رضوی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی‌شده‌اند ولی هنوز دستورالعمل و اعتبارات موردنیاز پرداخت بیمه بیکاری مشخص نشده است.

 وی تصریح کرد: بیمه بیکاری مربوط به متضرران کرونا با بیمه بیکاری عادی تفاوت خواهد داشت و دستورالعمل جدیدی تنظیم خواهد شد لذا نمی‌توان گفت بناست چه میزان اعتبار به‌صورت ماهانه به این افراد تخصیص یابد اما هم اکنون همین تعداد در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که ماهانه معادل 10 میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

شایان‌ذکر است دولت برای حمایت از کارگران بیکار شده، بناست پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب پرداخت بیمه بیکاری تخصیص دهد اما هنوز خبری از این اعتبار نیست.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تعطیل شده قند یاسوج نسبت به تعلل در راه اندازی مجددش مقابل بانک تجارت

روز سه شنبه 16 اردیبهشت، کارگران کارخانه تعطیل شده قند یاسوج با تجمع بانک تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد اعتراضشان را نسبت به تعلل در باز پس گیری این واحد تولیدی از سرمایه‌گذار قبلی بنمایش گذاشتند وخواهان راه اندازی هرچه سریعترش شدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:قوه قضائیه رأی ابطال معامله کارخانه قند را صادر کرد. متأسفانه بانک تجارت کشور در خصوص تحویل کارخانه قند یاسوج تعلل می‌کند.

وی اضافه کرد: ما از استاندار کهگیلویه و بویراحمد گلایه مند هستیم که چرا پیگیر راه‌اندازی صنعت مادر استان نیستند. همچنین از دستگاه‌های متولی که بر اساس رفتارهای ناصواب موجب تعطیلی کارخانه قند شد، گلایه مند هستیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم  شاهد راه اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج باشیم.

 یادآوری:عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال 1344 و با ظرفیت اسمی تولید یکهزار تن قند و شکر در روز آغاز و دو سال بعد در سال 1346 به بهره برداری رسید.

سال 1369 کارخانه قند یاسوج تعطیل وسال 1373 کارخانه قند یاسوج به موسسه خیریه نمازی مالک دیگر کارخانه قند مرودشت استان فارس با قیمت 550 میلیون تومان واگذار شد.

 سال 1380 بخش خصوصی، 63 درصد از سهام کارخانه قند یاسوج را از موسسه نمازی خرید و مابقی سهام در اختیار سایر اشخاص حقیقی و حقوقی ازجمله کارگران کارخانه قرار گرفت.

سال 1383کارخانه دوباره تعطیل شد و پس از گذشت 7سال از تعطیلی رسمی و شکایت دولت، در سال 1390مالکیت خصوصی نفی و حکم به نفع دولت صادر شد وبه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد.

در پایان دولت دهم در اسفند ماه 1391، 83 درصد سهام کارخانه قند یاسوج در راستای رد دیون دولت با بانک ها، به بانک تجارت واگذار شد و این کارخانه نیز جزء اموال بانک تجارت که پیشتر خصوصی شده بود، به حساب آمد.

در دی ماه سال 1395 درقبال ثمن بخس به قیمت پایه سال 1348  توسط بانک تجارت به بخش خصوصی  و یک سرمایه گذار بومی واگذار شد که از آن زمان تاکنون قانونی بودن فرآیند واگذاری این واحد صنعتی به تأیید دستگاه قضائی و دیگر مراجع ذیصلاح نرسیده است.

علاوه براین مالک جدید شرکت دست به اخراج تعدادی از کارگران زد وکارخانه بازهم تعطیل وکارگرانش دربلاتکلیفی شغلی ومعیشتی قرارگرفتند وبارها دست به تجمع اعتراضی مقابل مراکز قدرت در استان زدند.

کارگران از طریق اداره کار نسبت به شرکت طرح دعوی کردند و از این طریق احکام اجرائیه گرفتند و یکی از املاک کارخانه را به ارزش 17 میلیارد و 800 میلیون ریال توقیف کردند.

وسپس اواخر تابستان سال 98 دستگاه قضایی رای به استرداد این واحد صنعتی به سهامدار سابق (بانک تجارت) داد.

*تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری رگلستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل فرمانداری بهارستان

روز پنج شنبه 18 اردیبهشت، کارگران فضای سبز شهرداری شهرگلستان برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان بهارستان در استان تهران زدند.

*اعتراض کارکنان قراردادی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به عدم تبدیل وضعیت

کارکنان قراردادی دانشگاه آزاد اسلامی از اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی چندساله برای تبدیل وضعیت خبردادند.

روز پنج شنبه 18 اردیبهشت،یکی از این کارکنان معترض گزارشی بشرح زیردررسانه ها منتشر کرد:دانشگاه آزاد اسلامی از زمان مدیریت جدید، متأسفانه تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی را بلاتکلیف گذاشته است و طبق بخشنامه خود سازمان مرکزی، کارکنانی که 5 سال سابقه کار داشته باشند می بایست از وضعیت قرارداد کار معین به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت شوند.

 متأسفانه کارکنان با 8 سال سابقه کار و بیشتر تا به امروز تبدیل وضعیت نشده و نسبت به این موضوع معترض می‌باشند و این خواسته تمام کارکنان واجد شرایط می باشد.

*عدم پرداخت 4 ماه حقوق کارکنان اتاق اصناف زنجان

4 ماه حقوق کارکنان اتاق اصناف زنجان پرداخت نشده است.

یکی از کارمندان با بیان اینکه طی 2سال گذشته و از زمان به روی کار آمدن هیات رییسه فعلی، مسوولان اتاق اصناف نسبت به پرداخت به موقع حقوق کارکنان بی‌توجهی می‌کنند، به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:از دی‌ماه سال 98 تا فروردین‌ماه سال جاری ریالی بابت دستمزد به کارکنان پرداخت نشده است.

وی افزود: البته این عدم پرداخت حقوق به هیچ عنوان ناشی از مشکلات مالی اتاق نیست، اختلاف بین اعضای هیات مدیره و سوء‌مدیریت رییس فعلی اتاق سبب شده تا چنین بی‌نظمی در اتاق اصناف استان حاکم شود به طوری که هیات رییسه نتوانسته‌اند طی 2سال به موقع نسبت به واریز حقوق‌ها اقدام کنند.

کارمندان اتاق اصناف معتقدند مشکلات آن‌ها ناشی از اختلاف نظر اعضای هیات رییسه بر سر میزان دریافتی اعضاست، همین موضوع آن‌ها را از توجه به معیشت کارکنان و برنامه‌های اتاق اصناف غافل کرده است!

*خرابی تعدادی ازجایگاههای سوخت  گازشرکت واحد ، مشکلات جدی برای رانندگان بخش خصوصی بوجود آورده است

براساس گزارشات رسیده ازرانندگان بخش  خصوصی به سندیکای کارگران شرکت واحد در روزهای گذشته بعلت خرابی جایگاه شارژگازسامانه یک (پاستوریزه) و خرابی جایگاه شارژ سامانه ۵ ، مشکلات جدی برای شارژ گاز اتوبوس های بخش خصوصی و رانندگان آن بوجود آورده است.

 بطوری که ساعت ها برای شارژ گاز باید درصف های طولانی معطل بمانند و حتی در بعضی موارد یکروز کاریشان را این رانندگان زحمت کش به دلیل سوخت گیری اتوبوس از دست میدهند .

متاسفانه درابتدای راه اندازی بخش خصوصی اتوبوسرانی،  قرار بود که شرکت واحد کمک هایی را از طریق حمایت شهرداری برای اتوبوسرانی به  بخش خصوصی اختصاص دهد  که نه تنها شرکت واحد هیچگونه حمایتی از رانندگان بخش خصوصی نکرد بلکه مشکلات عدیده ای هم برای رانندگان بوجود آورده است که رانندگان بخش خصوصی بارها به علت بی توجهی مسئولین به خواسته ها ومشکلات شان درمقابل شهرداری تهران و وزارت کشور دست به تجمعات اعتراضی زده اند .

*خودسوزی یک معلم  در مسجدسلیمان پس از درگیری با  مامورین اجرائیات شهرداری

نیمه شب سه شنبه 16 اردیبهشت ماه،یکی از معلمان شهرستان مسجد سلیمان بدنبال درگیری 2 روزه

با مامورین اجرائیات شهرداری اقدام به خودسوزی کرد.

تصویر زیر حاکی از تخریب منزل مسکونی این معلم توسط مامورین اجرائیات شهرداری مسجد سلیمان می باشد:

پس از طنین فریادهای«کمک کمک » ودخالت اهالی محله و وادار کردن مامورین شهرداری به عقب نشینی این معلم را به بیمارستان 22بهمن مسجد سلیمان منتقل کردندکه بنا به تشخیص درصد بالای سوختگیش توسط پزشکان معالج به بیمارستان سوانح سوختگی اهواز مرکزاستان خوزستان اعزام  شد.

بنا به گفته همسر این معلم ،این خودسوزی در جنب پل هشت بنگله‌ زیر نزدان مسجد سلیمان  رخ داده و  همسرش دچار هفتادرصد سوختگی شده است.

*2 کارگرمقنی حین کاردر فردیس بدلیل ازکارافتادن دستگاه تهویه هوا خفه شدند

روز پنج شنبه 18 اردیبهشت،2 کارگرمقنی حین کار در منطقه مشکین دشت شهرستان فردیس استان البرزبه دلیل قطع شدن برق دستگاه تهویه هوا واستنشاق گازهای خطرناک دچار گازگرفتگی شده و جان خود را از دست دادند.

*جان باختن یک کارگر جوان کارخانه کاشی میبد براثرسقوط از ارتفاع20متری

چهارشنبه شب(17 اردیبهشت)یک کارگر 28 ساله حین کار دریک کارخانه کاشی واقع در شهرک صنعتی جهان آباد شهرستان میبد دراستان یزد براثرسقوط از ارتفاع20متری دچار مصدومیت شدید شد ودر بیمارستان جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com