اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 09, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- در آستانه روز جهانی پرستار،برگزاری تجمع اعتراضی پرستاران شرکتی گیلان نسبت به قراردادهای 89 روز مقابل ساختمان دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

- اعتصاب 5روزه کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب دراعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

- اعتراض کارگران پیمانکاری معدن گل گهر سیرجان نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق

- آغاز هفته دوم تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان

- اعتراض کارگران کارخانه روغن نباتی جهان نسبت به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی وپرداخت نشدن مطالبات 4 ساله

- انتخاب محمد حبیبی به عنوان معلم نمونه از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

- انجمن صنفی معلمان کردستان- سقزوزیویه بعنوان نایب رییس شورای هماهنگی برگزیده شد

- اخراج یا عدم افزایش دستمزد، گزینه‌های روزنامه "شرق" برای خبرنگارانش

- عدم پرداخت 2 ماه  وعیدی کارگران شهرداری روانسر

- تجمع اعتراضی گوجه کاران جنوب کرمان نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل کارخانه رب گوجه

- تجمع اعتراضی زلزله‌زدگان چوارنسبت به بی خانمانی مقابل استانداری ایلام

- کشف جسد یک کارگر مرغداری باغملک در روستای کلتندر

*در آستانه روز جهانی پرستار،برگزاری تجمع اعتراضی پرستاران شرکتی گیلان نسبت به قراردادهای 89 روز مقابل ساختمان دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

روز شنبه 20 اردیبهشت،جمعی از پرستاران شرکتی استان گیلان باری بنمایش گذاشت اعتراضشان نسبت به قراردادهای 89 روزه دست به تجمع  مقابل ساختمان دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خیابان نامجو کلانشهر رشت زدند.

پرستاران حاضر درتجمع با اشاره با افزایش قراردادهای 89 روزه در این دوران شیوع بیماری کووید 19،به خبرنگاران گفتند:دانشگاه‌های علوم پزشکی از استخدام رسمی پرستاران سر باز می‌زنند اما در بین قراردادهای کاری، استخدام‌های 89 ساعته حقیقتاً ظلم و تبعیض در حق پرستاران است.

آنها اضافه کردند: ما در کنار بقیه پرستاران با بیماران کرونایی سر و کار داریم اما از مزایایی که حتی پرسنل تبصره‌ای، پیمانی، طرحی و تمدید طرحی برخوردار هستند، بهره‌ای نمی‌بریم.

*اعتصاب 5روزه کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب دراعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق

از روز سه شنبه 16 اردیبهشت ماه، کارگران معدن کرومیت امین یارشهرستان فاریاب در استان کرمان دراعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق دست از کارکشیدند.

بدنبال وعده پرداخت یک ماه از حقوق معوقه طی 10روز آینده قراراست فردا کارگران کارشان را ازسر بگیرند.

روز شنبه 20اردیبهشت،فرماندار شهرستان فاریاب رابطه با علت اعتراض کارگران معدن در این شهرستان به خبرنگار رسانه ای گفت: به منظور رسیدگی به وضعیت کارگران معدن کرومیت فاریاب صبح امروزجلسه شورای تامین تشکیل شد و قرار شد یکماه از مطالبات معوق کارگران تا ده روز آینده توسط پیمانکار پرداخت شود.

او افزود: بیش از200کارگرمعدن امین یاربدلیل عدم پرداخت 4 ماه حقوقشان از روز سه شنبه هفته گذشته دست از کارکشیدند که با ورودفرمانداری ،حوزه قضایی و اداره کار شهرستان، روزشنبه20اردیبهشت مشکل رفع شد و قرار است فعالیت معدن با حضور کارگران از فردا(21اردیبهشت) آغاز شود.

وی اضافه کرد:قرارشده است سه ماه دیگر مطالبات معوقه کارگران به مرور زمان پرداخت شود.

*اعتراض کارگران پیمانکاری معدن گل گهر سیرجان نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق

کارگران پیمانکاری معدن گل گهر سیرجان نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق وعدم پرداخت بخشی از مطالباتشان دست به اعتراض زدند.

روز شنبه 20 اردیبهشت کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: معادن سنگ گلگهر سیرجان شامل چندین معدن است که حدوداً 16 هزار نفر را استخدام کرده است. ما در آزمون ورودی استخدامی معدن گلگهر شرکت کردیم و در این منطقه معدنی شاغل شدیم اما با اینکه همگی در یک آزمون شرکت کرده بودیم، برخی به استخدام مستقیم شرکت گلگهر و برخی به استخدام پیمانکاران درآمدیم.

آنها افزودند:برخی از پیمانکاران معادن گلگهر مزایای مزدی ازجمله مزایای خارج از مرکز را که نزدیک به 70درصد حداقل دستمزد است، پرداخت نمی‌کنند و فقط این مزایا به قرارداد رسمی‌هایی که به استخدام شرکت گلگهر درآمده‌اند، پرداخت می‌شود.

*آغاز هفته دوم تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان

روز شنبه 20 اردیبهشت، کارگران شهرداری کوت‌عبدالله با تجمع مقابل استانداری خوزستان دومین هفته اعتراضشان رانسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگراغازکردند.

یکی از این کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: از شنبه هفته گذشته(13اردیبهشت) برای دریافت مطالبات خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان حاضر می شویم اما تاکنون هیچ مسئولی پاسخگو نبوده است.

وی ادامه داد: حقوق اسفند و فروردین کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله پرداخت نشده است ضمن آنکه سنوات سال 98 نیز دریافت نکرده ایم.

این کارگر معترض درخاتمه گفت: کارگران خواستار پرداخت بموقع حقوق هستند و پرداخت دیرهنگام این مطالبات آنها را دچار مشکل کرده است.

*اعتراض کارگران کارخانه روغن نباتی جهان نسبت به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی وپرداخت نشدن مطالبات 4 ساله

کارگران کارخانه روغن نباتی جهان واقع در کیلومتر 15 بزرگراه زنجان به قزوین اعتراضشان را نسبت به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی وپرداخت نشدن مطالبات 4ساله شان اعلام داشتند.

روز شنبه 20 اردیبهشت، کارگران معترض کارخانه روغن نباتی جهان به خبرنگار رسانه ای گفتند: پروتکل‌های بهداشتی که واحدهای تولیدی موظف به انجام آن هستند در این کارگاه چندان رعایت نمی‌شود و کارگران ماسک و دستکش موردنیاز را با هزینه خود خریداری می‌کنند.

آنها در ادامه گفتند: در بخش ورودی کارخانه یک استخر مواد ضدعفونی‌کننده وجود دارد که حین ورود به سالن تولید کفش‌های خود را در آن فرو می‌بریم اما به نظر نمی‌رسد این اقدام برای مقابله با کرونا کافی باشد.

آنها درباره عدم پرداخت مطالبات  چهارساله شان گفتند: حدود 85 کارگر در این واحد تولیدی با سوابق بالای 15 سال مشغول کارند که مطالبات مربوط به سال 93 تا اسفند 97 خود را دریافت نکرده‌اند.

این کارگران درخاتمه اضافه کردند:باتوجه به بهبود وضعیت کارخانه می خواهیم که کارفرما ضمن ارج نهادن به سلامت کارگران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به مرور مطالبات قدیمی آنها را پرداخت کند.

*انتخاب محمد حبیبی به عنوان معلم نمونه از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

روز پنجشنبه هجدهم اردیبهشت ماه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران یک مصوبه بسیار مهم داشت.

به گفته لطفی سخنگوی شورا در این جلسه،  با توجه به اخراج محمد حبیبی در اردیبهشت ماه  و بحث انتخاب معلم نمونه در هفته معلم ، تشکل‌های عضو شورا تصویب نمودند که به پاس قدردانی از معلمان زندانی و تلاش و کوشش آنان برای بهبود نظام آموزشی محمد حبیبی را به عنوان معلم نمونه به جامعه فرهنگیان و مردم ایران معرفی نمایند.

این انتخاب به خاطر تلاش‌های این معلم برای گسترش فعالیت صنفی و تلاش در راستای دفاع از آموزش و پرورش رایگان ، عادلانه و باکیفیت است.

این انتخاب از سویی  واکنش فعالان و تشکل های صنفی در مورد اخراج معلمان، به مسئولان به خصوص در آموزش و پرورش است.

معلمان زندانی،  اخراجی و تبعیدی سرمایه‌های نمادین جنبش معلمان ایران هستند و هرگز نمی توان آنها را با اخراج از دور خارج نمود اینگونه است که ما تاکید می‌کنیم مسئولان فعلی شاید در روزهای آینده کرسی های خود را از دست بدهند اما حبیبی‌ها تا همیشه معلم خواهند ماند.

*انجمن صنفی معلمان کردستان- سقزوزیویه بعنوان نایب رییس شورای هماهنگی برگزیده شد

به منظور انتخاب نایب رییس شورای هماهنگی  در روز پنجشنبه هیجدهم اردیبهشت مجمع مجازی شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران برگزار شد و با آرای تشکل‌های عضو شورا، انجمن صنفی معلمان کردستان - سقز و زیویه ، بعنوان نایب رییس شورای هماهنگی برگزیده شد.

فعالین صنفی با توجه به پویایی تشکل صنفی سقز ضمن استقبال از حسن انتخاب شورا  معتقدند با اضافه شدن سقز به مدیریت شورا شاهد شورایی چالاک تر خواهیم بود.

سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران

اسکندر لطفی

*اخراج یا عدم افزایش دستمزد، گزینه‌های روزنامه "شرق" برای خبرنگارانش

این روزها اخبار متعددی درباره اخراج یا عدم افزایش دستمزدها در سال جدید در بخش‌های تولیدی و خدماتی منتشر می‌شود. قطار تعدیل و اخراج‌ها به ایستگاه رسانه‌ رسیده است. اغلب رسانه‌ها به بهانه اوضاع نامساعد اقتصادی کشور و رکود ناشی از کرونا زمزمه جدایی یا عدم افزایش دستمزدها را آغاز کرده‌اند.

به گزارش 20اردیبهشت روزنامه‌نگاران مستقل ایران بنا بر پیگیری‌هایشان، برخی از مدیران رسانه‌ای به نیروهای خود اعلام کردند یا قراردادها در سال جدید تغییر شکل پیدا می‌کند و دستمزدها به روال قبل پرداخت می‌شود یا برخی از نیروها باید از مجموعه خداحافظی کنند.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول "روزنامه شرق" یکی از مدیران رسانه‌ای است که با دو پیشنهاد، نیروهای شاغل در این رسانه را تحت فشار قرار داده است. به این ترتیب، به آنها اعلام شده، تداوم همکاری با تمامی نیروها بدون افزایش دستمزد ممکن است؛ در غیر این صورت، عده‌ای از خبرنگاران مجموعه اخراج و قرارداد دیگر نیروها متناسب با مصوبه شورای‌عالی کار مشمول افزایش ۲۱درصدی دستمزدها خواهد شد‌.

 درحالیکه خط فقر ۹ میلیون تومان تعیین شده است، نماینده فرمایشی کارگران در شورای‌عالی کار و حتی مسئولان جمهوری اسلامی نیز به این شیوه از افزایش دستمزد معترض‌اند و مهم‌تر آنکه پیشنهاد مدیر مسئول شرق با موادی از قانون کار در تعارض است. بر اساس ماده ۴۱ قانون کار حداقل دستمزد کارگران نمی‌تواند کمتر از حقوق پایه به اضافه مزایای مزدی مستمر باشد‌.

پیش از این نیز، روزنامه "همدلی" بدون اعمال افزایش ۲۱درصدی دستمزدها که هیچ‌وجه مورد پذیرش نیست، حقوق ماه گذشته نیروهای خود را پرداخت کرده بود.

*عدم پرداخت 2 ماه  وعیدی کارگران شهرداری روانسر

2 ماه حقوق و عیدی(معادل 2 ماه حقوق) کارگران شهرداری روانسردر استان کرمانشاه پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی گوجه کاران جنوب کرمان نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل کارخانه رب گوجه

روز شنبه 20 اردیبهشت، کشاورزان گوجه کار جنوب استان کرمان برای اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل کارخانه رب گوجه زدند وخواهان احقاق حقوق خود شدند.

درهمین رابطه،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان به خبرنگاران گفت: جمعی از گوجه‌کاران که طلب آن ها از یک کارخانه‌ رب گوجه در جنوب کرمان وصول نشده با ازدحام در مقابل این کارخانه از ادامه فعالیت آن جلوگیری کردند.

وی افزود: بلافاصله پس از اطلاع رسانی حادثه مذکور، استاندار کرمان دستور تشکیل نشست رفع موانع تولید این واحد تولیدی را صادر کرد، تاکنون سه مصوبه به تایید اعضا رسیده و مقرر شده بانک کشاورزی هر چه سریعتر تسهیلات سرمایه در گردش را برای کارخانه‌های رب تامین کند.

وی افزود:مصوبه دوم نشست رفع موانع تولید، ارائه یارانه تسهیلات توسط سازمان صمت بود، این یارانه در صورتی به واحد‌های تولیدی ارائه می‌شود که تسهیلات با سود بالا دریافت کنند.

کارخانه‌های رب‌ گوجه پس از دریافت تسهیلات، می توانند بدهی سال گذشته را به کشاورزان پرداخت کنند.

خاطرنشان می شود که در جنوب کرمان 14 کارخانه رب‌ گوجه فرنگی وجود دارد که سال گذشته این واحدهای تولیدی از 480 هزار تُن گوجه فرنگی بیش از 140 هزار تن را خریداری و فرآوری کردند.

*تجمع اعتراضی زلزله‌زدگان چوارنسبت به بی خانمانی مقابل استانداری ایلام

روز پنج شنبه 18 اردیبهشت، زلزله‌زدگان شهر چواربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بی خانمانی دست به تجع مقابل استانداری ایلام زدند.آنها پلاکاردی با شعار"از سال ۹۶ همچنان آواره و بی سرپناه هستیم"رادردست داشتند.

روزشنبه 20 اردیبهشت،یکی از کسانی که در زلزله  خانه خراب شده به خبرنگار رسانه ای گفت: در جریان زلزله غرب کشور که در  استان‌های کرمانشاه، ایلام و رانش زمین ضلع جنوب غربی شهرچوار  در 22 آبان ماه سال 96 اتفاق افتاد 6 منزل مسکونی به صورت صد در صد تخریب شدند.

وی ادامه داد: با دستور استاندار وقت ایلام، ستاد بحران استانداری و فرمانداری شهرستان ایلام از طرف شهرداری چوار در قبال معوض زمین به هر خانوار یک قطعه زمین واگذارشد، حدود 6 ماه بعد برای  گذران زندگی در زیر کانکس‌هایی که ستاد بحران در اختیارمان قرارداده بود زندگی کردیم و در آن ایام بود که باحضور بخشدار، امام جمعه بخش چوار، شهردار وقت و سایر مسئولان و خانوادهای آسیب دیده وحتی صداوسیما که سند منگوله دار زمین های شهرداری تحویل هرخانوار داده شد.

وی افزود: غافل از اینکه قطعات واگذاری شده از طرف شهرداری معارض مردمی داشتند و با توجه به اینکه قبلا بر سر این زمین‌ها شهرداری با صاحبان زمین مناقشه داشته و جهت ساخت و ساز متحمل هزینه‌هایی مانند هزینه نقشه‌کشی ساختمان، پروانه کار و هزینه بیمه ساختمانی شدیم و اقدام به طرح شکایت علیه معارضین در دادگستری شهرستان ایلام کردیم، باتوجه به محتویات پرونده وادله موجود سرانجام دادگاه بعد از گذشت دو سال رای را به نفع معارضین صادر کرد و حال بعد از گذشت سه سال از این حادثه شهرداری و اعضای شورای شهر مصوب کردند که زمین بایر و خالی که در اختیار شهرداری است به این خانوادها واگذار کند.

وی با اشاره به مشکلات جدید پس از گذشت 3 سال بیان داشت: این زمین جهت تغییر کاربری و واگذاری آن مستلزم طرح در کمیسیون ماده 5 به ریاست معاون عمرانی استانداری ایلام است، با توجه به اینکه این خانواده ها به لحاظ مالی ضعیف هستند و در منزل اجاره‌ای زندگی می کنند انتظار دارند با توجه به کمیسیون ماده 5 این خانواده‌ها را از سردرگمی نجات دهند تا بیشتر از این قربانی بی‌تدبیری مسئولان ارشد استان نشوند.

*کشف جسد یک کارگر مرغداری باغملک در روستای کلتندر

روزشنبه 20 اردیبهشت،معاون فرمانداری باغملک جسد یک کارگر 40 ساله تبعه افغانستان یک مرغداری شهر باغملک،استان خوزستان در روستای کلتندر،خبرداد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com