اخبار و گزارشات کارگری ١٩ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 08, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٩ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- کارگران خشمگین معادن زغال سنگ کرمان در چهارمین روزتجمع اعتراضیشان ساختمان شرکت را تخلیه کردند - وزیر صنعت سفرش به کرمان را لغو کرد

- ۱۹ اردیبهشت سالروز حمله عوامل چماقدار خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار به محل سندیکای کارگران شرکت واحد

- بیکاری وبلاتکلیفی معیشتی هزار نفر از کارکنان آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه ای استان مرکزی

- بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه فولاد زاگرس قروه 7 ساله شد

- مصدومیت 3 کارگرکارخانه ذوب فولاد اشکذردرحادثه انفجار کوره ذوب

*کارگران خشمگین معادن زغال سنگ کرمان در چهارمین روزتجمع اعتراضیشان ساختمان شرکت را تخلیه کردند - وزیر صنعت سفرش به کرمان را لغو کرد

روز پنج شنبه 18 اردیبهشت برای چهارمین بار درماه جاری، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان برای اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی،عدم عقد قرارداد دائمی واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت زدند.

کارگران خشمگین ساختمان شرکت معادن زغال سنگ را تخلیه و کارمندان داخلی را به بیرون هدایت کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،در حالی روزپنج شنبه 18 اردیبهشت، مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان کرمان از لغو سفر وزیرصنعت به کرمان خبر داد که کارگران شرکت زغال ‌سنگ چهارمین روز تجمع خود را می‌گذرانند و منتظر جواب مسئولان هستند.

قابل یادآوری است که روز سه شنبه 16اردیبهشت بهارستان نشین کرمانی از سفرروز 17 اردیبهشت وزیر صنعت ومعاون امور معادنش به کرمان ورسیدگی به خواسته های کارگران معترض شرکت معادن زغال سنگ کرمان خبرداد.

روز 17 اردیبهشت با جا به جایی یک روزه سفر قرار شد روز پنج شنبه 18اردیبهشت سفر وزیر صمت ومعاونش به کرمان انجام شود.

اما صبح روز پنج شنبه مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان کرمان با اعلام لغو سفر وزیرصنعت از سفر معاون امور صنایع و معادن وزیر به استان کرمان خبر داد.

*۱۹ اردیبهشت سالروز حمله عوامل چماقدار خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار به محل سندیکای کارگران شرکت واحد

داوود رضوی

ساعت حدود ده صبح سال ۱۳۸۴ نوزدهم اردیبهشت ماه،  گروهی چماقدار که از اعضای ده‌گانه شوراهای اسلامی کار شرکت واحد بودند با همراهی تعدادی از اعضای اصلی خانه کارگر با شعارهای مرگ بر ... با حالتی خشمگین به سمت محل دفتر سندیکای کارگران شرکت واحد واقع در میدان حسن آباد حمله‌ور شدند درب ورودی را شکستند و هرچه دم دست بود را باچماق‌هایی که همراه‌شان بود خرد کردند و تعدادی از اعضای سندیکا هم که در دفتر سندیکای واحد بودند را مورد ضرب وشتم شدید قرار دادند، تمام کتاب‌ها و اموال سندیکا از جمله کتاب‌های قانون اساسی و قانون کار که در محل سندیکا به کارگران و رانندگان آموزش داده می‌شد را غارت کردند و درواقع هرچه دم دست‌شان سالم بود را درگونی ریختند و بردند. البته پلیس و عوامل امنیتی هم حضور داشتند و از واقعه فیلم‌برداری می‌کردند گویا نیروی‌های انتظامی مسقر در محل درگیری، برای حفظ امنیت ضارببن در محل حضور داشتند.

بعد از ضرب وشتم اعضا و شکستن شیشه‌ها و غارت اموال سندیکا پلیس دست‌بکار شد و اعضای مضروب سندیکا را بازداشت کرد و به کلانتری برد.

هدف از بازگو کردن این وقایع یادآوری روزهای سخت و تلاش‌های بی‌دریغ رانندگان شرکت واحد برای حق داشتن سندیکا و تشکیلات مستقل کارگری  بود که همواره مورد حمله و فشارهای چماقدارهای خانه کارگر و اعضای شوراهای اسلامی کار و فشارهای امنیتی و پلیسی و تهدیدهای کارفرما به اخراج و در شرایط سخت قرار دادن کارگران آگاه و پیشرو برای جلوگیری از بازگشائی مجدد سندیکای کارگران شرکت واحد بوده است، و اینکه این شوراهای اسلامی ضدکارگر تا امروز از هیچ تلاشی برای جلوگیری از شکل گیری تشکلات مستقل کارگری فرو گذار نبوده است از جمله اخراج‌های فله‌ای رانندگان معترض و معرفی کارگران سندیکایی به عوامل امنیتی ... و در آخرین تلاش‌های مذبوحانه‌شان درست کردن سندیکایی جعلی با همکاری نایب رئیس کانون شوراهای اسلامی کار و شرکت مستقیم اعضای شوراهای اسلامی کار شرکت واحد در ساخت این  سندیکا سازی جعلی بوده  است.

هرچند که این سندیکای کارگری با همت و تلاش و مبارزه  تمام کارگران و رانندگان آگاه شرکت واحد در ۱۳خرداد ۸۴ علیرغم تمام تهدیدها و فشارهای امنیتی و پلیسی احیا و بازگشائی شد و اعضای هیئت مدیره این سندیکا توسط آرای کارگران و رانندگان انتخاب شدند، اما فشارها و تهدیدها بعد از گذشت ۱۵سال هنوز از روی فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد برداشته نشده است و اعضای این سندیکا همچنان از سوی عوامل امنیتی و قضایی مورد تهدید و احضار قرار دارند، اما اعضای این سندیکا همچنان با وجود تمام آزار اذیت‌ها و فشارهای اخراج از کار بازداشت و زندان و احکام سنگین در ادامه حق‌خواهی و تلاش برای داشتن حق تشکیلات مستقل کارگری مصمم و محکم ایستادگی می‌کنند و در راه حقوق کارگران از هیچ تلاشی فرو گذار نبوده و نیستند.

سخن آخر در طی تمام این سالها که افتخار همراهی با سندیکای کارگران شرکت واحد را داشته‌ام کارگران و رانندگان آگاهی از دل این سندیکا بیرون آمده اند که نه تنها توانسته‌اند خدمات بسیار ارزنده‌ای  به رانندگان و کارگران شرکت واحد ارائه کنند بلکه به جامعه کارگری و جامعه مدنی هم کمک‌های شایانی کرده اند و علیرغم تمام پرونده‌سازی‌های امنیتی و  احکامی که از سوی دادگاههای انقلاب علیه این اعضای سندیکا صادر شده است این سندیکا همچنان در راه احقاق حق و حقوق کارگران و کمک به جامعه کارگری در راه رسیدن به ایجاد تشکیلات مستقل کارگری برای تمام کارگران همچنان مصمم ایستادگی می‌کند.

هنوز چند تن از اعضای این سندیکا در راه احقاق حقوق کارگران و همکاران خود  سال‌هاست از کارشان اخراج شده‌اند و تعدادی هم زیر چماق احکام سنگین قضایی هستند.

در آخرین احکام صادره ازسوی دادگاه انقلاب، آقایان حسن سعیدی و سید رسول طالب مقدم به ترتیب به پنج سال و دوسال زندان، تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده‌اند که دادگاه تجدیدنظر هم این احکام را تایید کرده است.

*بیکاری وبلاتکلیفی معیشتی هزار نفر از کارکنان آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه ای استان مرکزی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی از بیکاری یکهزار نفر از کارکنان آموزشگاه‌های آزاد استان به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و افزود:جمعی  از افراد بیکار شده در این مراکز مربی حق‌التدریس هستند که با  شیوع کرونا بیکار شده و از حق بیمه بیکاری نیز بهره‌مند نیستند.

وی با بیان اینکه در هر آموزشگاه آزاد استان  چهار تا 15 نفر بیکار شده و نیازمند حمایت هستند، اظهار داشت: سامانه‌ای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوری پیش‌بینی شده تا فهرست افراد متضرر در آن ثبت و تسهیلات مورد نیاز به آنان پرداخت شود.

وی از وارد شدن 36 میلیارد ریال زیان به آموزشگاه‌های آزاد استان خبر داد و گفت: دستگاه‌های مربوطه، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای را در فهرست صنوف متضرر اعلام نمی‌کنند که این مهم باعث شده تا در ارایه خدمات دیده نشوند.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه فولاد زاگرس قروه 7 ساله شد

نماینده کارگران بیکارشده فولاد زاگرس قروه درکردستان از 7ساله شدن بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه فولاد زاگرس قروه خبرداد.

روزجمعه 18 اردیبهشت، وی در ارتباط با شرایط این کارگران و تاریخچه بیکار شدن آنها به خبرنگار رسانه ای گفت: شرکت فولاد زاگرس مرداد ماه سال 91 به خاطر تعمیرات درجه یک کوره بلند متوقف شد که 80 درصد تعمیراتش نیز انجام شد کارها خوب پیش می‌رفت تا اوایل سال92. در این سال، 49 درصد سهام شرکت ایمیدرو به جای بدهی به سازمان‌های تامین اجتماعی و بازنشستگان فولاد و کشوری واگذار گردید؛ این سازمان‌ها حاضر به ادامه فعالیت این شرکت نشدند و اقدام به اخراج جمعی کارگران نمودند.

وی ادامه داد: پس از اعتراضات و تجمعات کارگران، حکم بازگشت به کار آنها صادر شد تا نهایتاً در 26 اسفند ماه 92سهامداران شرکت را منحل اعلام کردند و تمامی کارگران بعد از ماه‌ها اعتراض و دوندگی به ناچار به بیمه بیکاری روی آوردند.

نماینده کارگران بیکارشده فولاد زاگرس اضافه کرد: هم اکنون هفت سال از تعطیلی شرکت فولاد زاگرس می‌گذرد؛ مسئولیان هیچ کاری برای این واحد تعطیل شده نکردند و کارگران تعدادی مسافرکشی می‌کنند و تعدادی آواره شهرهای دیگر شده‌اند. تعدادی دیگر نیز به کارهای ساختمانی روی آورده‌اند که آنهم در این منطقه سردسیر شش ماه از سال بیشتر کار نیست؛ در این شش ماه هم نهایتاً بیست روز ماه کار هست.

وی همچنین گفت: سال 97 کلنگ زنجیره فولاد در ده کیلومتری این واحد بلاتکلیف و تعطیل شده بر زمین زده شد و قرار بود سه هزار شغل ایجاد کنند؛ این کلنگ‌زنی حالا نه تنها به جایی نرسیده، بلکه حتی یک نگهبان هم ندارد!

این کارگر درخاتمه گفت:شهرستان قروه معادن سنگ آهن، پوکه، مرمر و مهمتر از همه، معدن طلا دارد اما از این مواهب سودی به مردم و کارگران بیکارشده‌ی فولاد زاگرس نمی‌رسد؛ کارگران تا امروز به همه نهادها مراجعه کرده‌اند اما صدایشان به جایی نرسیده است؛ همچنان بیکار و بلاتکلیفند!

*مصدومیت 3 کارگرکارخانه ذوب فولاد اشکذردرحادثه انفجار کوره ذوب

بامداد روز جمعه 19 اردیبهشت،یکی از کوره های کارخانه ذوب فولاد واقع در شهرک صنعتی فولاد اشکذر،استان یزد دچار آتش سوزی و انفجار شد  وموجب مصدومیت 3کارگر را بهمراه آورد.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی سازمان اورژانس یزد کارگران مصدوم  این حادثه با آمبولانس به  بیمارستان منتقل شدند .

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com