اخبار و گزارشات کارگری ١٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 06, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی نسبت به سکوت دربرابر کشتار کارگران میهمان در سرحد ایران و افغانستان مقابل ساختمان ولایت هرات

- اعتصاب جمعی از مراقبین سلامت درمانگاه های خصوصی و دولتی سراسر استان فارس نسبت به میزان پایین دستمزد

- ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی  کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان برای دومین روز متوالی

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان برای دومین روز متوالی

- برگزاری جلسه دادگاه جعفر عظیم زاده

- عدم پرداخت 6 ماه حقوق کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد

- همکاری شورای اسلامی کار فرمایشی با مدیریت سامانه ۴ شرکت واحد برای تقلیل دادن کفش کار ۱۴۷ نفراز رانندگان به  ۵ ساعت اضافه‌کار

- بزرگترین کلاهبردار تاریخ صنعت سیمان ایران بالاخره بازداشت شد و روانه زندان اوین شد

- تجمع اعتراضی تاکسی داران سنندج به سطح نازل در آمد در میدان اقبال

- اهالی روستای توکل آباد برای اعتراض به قطع شدن آب آشامیدنی جاده کهنوج به قلعه گنج را بستند

- تجمع  اعتراضی اهالی روستای گرکز نسبت به نداشتن راه مناسب وگازمقابل بخشداری جرگلان

- کشته و مصدوم شدن 2 کارگر در حادثه انفجاریک کارخانه پارچه بافی اصفهان

*تجمع اعتراضی نسبت به سکوت دربرابر کشتار کارگران میهمان در سرحد ایران و افغانستان مقابل ساختمان ولایت هرات

روزسه شنبه 16 اردیبهشت،جمعی از کنشگران هرات برای اعتراض نسبت به سکوت دربرابر کشتار کارگران میهمان در سرحد ایران و افغانستان دست به تجمع مقابل ساختمان ولایت هرات زدند.

یکی از سازمان دهندگان این تجمع اعتراضی درگفتگو با یک روزنامه افغانستان،گفت:بارها نیروهای ایرانی اقدام به کشتار و لت‌و‌کوب شهروندان افغانستان کرده‌اند و حکومت افغانستان باید در مقابل این اقدامات سکوت نکند.

وی افزود:غرق‌کردن و شلیک کردن به مهاجرین افغانستان از سوی مرزبانان ایرانی جنایت و کار خلاف ارزش‌های انسانی است.

یکی دیگر از معترضان گفت:از حکومت مرکزی افغانستان مخصوصاً وزارت خارجه می‌خواهد که کشته‌شدن شهروندان کشور توسط مرزبانان ایرانی را به گونه‌ی همه‌جانبه بررسی کند.

او اضافه کرد:کشتار هم‌وطنان ما در مرز مشترک میان افغانستان وایران برای اولین‌بار و آخرین بار نیست که توسط ایرانی‌ها اتفاق می‌افتاد. این اقدام مرزبانان ایرانی خشونت علیه بشریت و انسانیت شمرده می‌شود.

در همین حال، سید عبدالوحید قتالی، والی هرات می‌گوید که از سه روز به این‌سو، یک تیم مصروف تحقیق در مورد رویداد غرق شدن شهروندان افغانستان در رودخانه‌ی هریرود است.

او افزود:وزارت امور خارجه تا فردا نتایج اولیه گزارش‌های خود را از محل استخراج کرده و به مقام‌های عالی ریاست‌جمهوری می‌رساند و تاکنون دو گزارش به ریاست‌جمهوری فرستاده شده است

*اعتصاب جمعی از مراقبین سلامت درمانگاه های خصوصی و دولتی سراسر استان فارس نسبت به میزان پایین دستمزد

روز سه شنبه 16 اردیبهشت،جمعی از مراقبین سلامت درمانگاه های خصوصی و دولتی شیراز وشهرهای دیگراستان فارس برای اعتراض نسبت میزان پایین دستمزد دست به اعتصاب زدند.

لیست مراقبین سلامت مراکز خصوصی و دولتی و درمانگاه هایی که در شیراز و دیگر شهرها امروز  از حضور در محل کار خودداری کرده و خواستار پیگیری مطالبات شان شدند به شرح زیر است:

درمانگاه دی 2نفر،

درمانگاه امام رضا بلواررحمت ۷نفر

 درمانگاه فرزانگان صدرا 3نفر شیفت صبح،

مراقبین سلامت شهرستان ممسنی،

 درمانگاه علی بن ابیطالب 15نفر،

درمانگاه میانرود هیچ یک نرفتند،

 درمانگاه فاطمیه 5 نفر،

درمانگاه پارس شیفت عصر 1نفر،

 بعضی از مراقبین سلامت بخش دولتی و خصوصی شهر لامرد،

 درمانگاه احسان شیراز دونفر،

مرکز جامع سلامت قصرقمشه 5نفر،

 تمام دستیارهای درمانگاه امام حسین جوادیه،

از درمانگاه اقبال 9 نفر،

همه ی مراقبین سلامت  مرکز بهداشت مفتاحی در پانصد دستگاه ارتش امروز خروج از کار  زده اند،

درمانگاه دنا هم  سه نفر،

یک نفرمطب دکتر صمیمی میانرود ،

درمانگاه قشقایی شیراز 3نفر،

  درمانگاه بهار ۶ نفر،

 درمانگاه خیام همه مراقبین سلامت،

درمانگاه امام علی خیابان نادر ۴ نفر

درمانگاه پردیس8نفر،

درمانگاه ثامن الائمه ۴ نفر،

 مراقب سلامت خنج 6نفر،

درمانگاه امام رضا فلکه نمازی صبح و بعداز ظهر هیچ کس سر کار نرفته ،

7نفر مراقب سلامت درمانگاه علی بن ابی طالب  صدرا،

قیروکارزین هم شش نفر،

 مرودشت بیش از ۴۰نفر منطقه سعدی هم ۱۵ نفر ،

درمانگاه عرفان ۵نفر،

مراقبین سلامت داراب از تمام گروههای شبکه لفت داده و از فردا هماهنگ سر کار نمیروند،

درمانگاه تپش یک نفر"

مراقبین سلامت اعتصابی درمانگاه های خصوصی و دولتی سراسر استان فارس همچنین بیانیه ای منتشر کردند که بخش هایی از آن به گزارش یک منبع خبری محلی بقرارزیراست:

پرسنل بهداشت و ماما که در طرح مراقب سلامت هستند،علاوه بر مراقبت مادران باردار، سالمندان،کودکان، غربالگری های سیستمی زیادی دارند ،طرح های غربالگری فشار خون و دیابت و بیماری های روان که همیشه وجود داردو این طرح های موقت مثل غربالگری کویید 19 و قبل تر از این غربالگری فشار خون کل جمعیت سه هزار نفری و حتی بیشتر بوده و در کنار این کار ها تزریقات رایگان که به واسطه ما انجام میشود از سرم زدن تا تزریقات im.

در کنار همه این مشکلات حقوق نهصد هزار تومانی که هفتصد هزار تومان آن برای بیمه صرف می شود، یعنی تمام این حجم کار برای دویست و هفتاد هزار تومان در کل واقعاً مراقبین سلامت تحت فشار های مختلف اقتصادی هستند.

*ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی  کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان برای دومین روز متوالی

روز سه شنبه 16 اردیبهشت برای دومین روزمتوالی وسومین بار درماه جاری، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان از رفتن برسرکارشان خودداری کردند وبا تجمع مقابل ساختمان شرکت ضمن اعتراض واگذاری به بخش خصوصی خواهان قرارداد دائمی واجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند.

یکی از کارگران به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:روز گذشته مسئولان مربوطه به دنبال اعتراض کارگران در جلسه شورای تامین استان به بررسی مطالبات کارگران پرداختند.

وی افزود: در این جلسه مسئولان استانی قول های پیشین مدیرعامل شرکت زغال سنگ را تکرار کردند  وتاکنون اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته و به هیچ یک از مطالبات ما پاسخ داده نشده است.

وی اضافه کرد: ما کارگران فصلی نسیتیم، همه ما حداقل 15 سال به طور مداوم در معدن کار کرده ایم، اما پس از گذشت این سال ها همچنان وضعیت ما قراردادی و یک ساله است و خواسته بسیاری از کارگران بستن قرارداد دائمی است، اما تاکنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

این کارگر در پایان با تاکید بر اجرای طرح ناقص طبقه بندی کارگری خاطرنشان کرد: در این طرح قرار بود مبلغی بر حقوق کارگران افزوده شود که تنها نیمی از آن محقق شد و زمانی که علت را جویا شدیم اشتباه سیستمی به عنوان دلیل مطرح شد.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان برای دومین روز متوالی

روز سه شنبه 16 اردیبهشت برای دومین روز متوالی، جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله برای اعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: حقوق اسفند و فروردین کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله پرداخت نشده است.

وی با اشاره به آنکه سنوات سال 98 نیز تسویه نشده است،افزود: رو گذشته نیز برای پیگیری مطالبات خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان حاضر شدیم اما هیچکس برای حل مشکل ما موضوع را پیگیری نکرد.

این کارگر معترض درخاتمه گفت:کارگران خواستار پرداخت حقوق به موقع هستند و پرداخت دیرهنگام این مطالبات آنها را دچار مشکل کرده است.

*برگزاری جلسه دادگاه جعفر عظیم زاده

روز گذشته پانزدهم اردیبهشت ماه مسئولین زندان جعفر عظیم زاده را برای انتقال به دادگاه احضار نمودند که وی بار دیگر به دلیل فرمایشی بودن دادگاه کتباً انصراف خود را از شرکت در جلسه اعلام نمود اما مسئولین زندان با اعلام اینکه حضور ایشان در دادگاه اجباری است جعفر عظیم زاده را به دادگاه منتقل کردند.

قاضی شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین جعفر عظیم زاده را درخصوص نامه جمعیِ زندانیان سیاسی که در اعتراض به عدم درمان زندانیان انتشار یافته بود و نیز فایل صوتی وی در اعتراض به صدور احکام صادره برای کارگران مورد بازخواست قرار داد. جعفر عظیم زاده در حضور قاضی از اعتراض خود و دیگر زندانیان سیاسی نسبت به عدم درمان زندانیان و انتقال زندانی به مراکز درمانی خارج از زندان مشروط به پرداخت هزینه های درمان توسط خودِ زندانی دفاع کرده و با اعلام اینکه درمان زندانی و هزینه های درمان باید بعهده قوه قضائیه باشد متن نامه جمعیِ زندانیان سیاسی در این رابطه را دوباره امضا نمود. وی همچنین درباره فایل صوتی خود در اعتراض به صدور احکام زندان علیه کارگران که خاصتاً در آن به صدور حکم زندان علیه نسرین جوادی عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران و کارگران هفت تپه اعتراض نموده بود دفاع کرده و هرگونه امنیتی کردن فعالیتهای صنفی را محکوم نمود. وی با اعلام اینکه قوه قضائیه و نهادهای امنیتی فعالیتهای صنفی را با اتهامات امنیتی روبرو میکنند از حق کارگران برای طرح مطالبات صنفی خود دفاع نمود.

در خاتمه بازپرس شعبه، جعفر عظیم زاده را به اتهام ”تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” تفهیم اتهام نمود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اقدام قوه قضائیه و نهادهای امنیتی در پرونده سازی مجدد علیه جعفر عظیم زاده را مصداق کامل ضدیت تمام عیار حاکمیت با کارگران و فعالین جنبشهای صنفی و مطالباتی میداند و خواستار خاتمه بخشیدن به پرونده سازی علیه جعفر عظیم زاده و آزادی فوری وی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۶ اردیبهشت ۹۹

*عدم پرداخت 6 ماه حقوق کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد

خبرکوتاه: 6 ماه حقوق کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد پرداخت نشده است.

عضو شورای شهر اسلامی خرم‌آباد گفت: در حال حاضر بدهی کارگران بخش تنظیف شهرداری تا پایان اسفند سال گذشته تسویه شده اما کارگران فضای سبز شهرداری 6 ماه عقب افتادگی حقوق دارند.

*همکاری شورای اسلامی کار فرمایشی با مدیریت سامانه ۴ شرکت واحد برای تقلیل دادن کفش کار ۱۴۷ نفراز رانندگان به  ۵ ساعت اضافه‌کار

به رغم اینکه پیش از تهیه کفش "کار" برای سال گذشته، از رانندگان سایزگیری شده بود، اما به دلیل ناکارآمدی مدیریت سامانه چهار، کفش "کار" ۱۴۷ تن از رانندگان، سایز مورد درخواست‌شان نبود. با وجوداینکه چند ماه از توزیع کفش گذشته، مدیریت نتوانسته (نخواسته) سایز‌ درخواستی رانندگان را تامین کند و حالا با چراغ سبز و همکاری شورای اسلامی کار فرمایشی بدون اینکه از رانندگان اجازه گرفته باشد تصمیم گرفته در عوض کفش‌شان ۵ ساعت اضافه‌کاری در فیش به آنان پرداخت کند.

در این خصوص دو نکته حائز اهمیت است ۱- قیمت خرید تکی کفش رانندگان در فروشگاه‌ها ۲۵۰ هزار تومان است و این مبلغ با نرخ ۵ ساعت اضافه کاری هیچ تناسبی ندارد و رانندگان رضایت ندارند. ۲- از مبلغ اضافه کاری‌ای که به رانندگان به ازاء کفش داده می‌شود حق‌بیمه و مالیات نیز کسر می‌گردد. ۳- میزان اضافه‌کاری برای رانندگان هر سامانه در ماه محدود است و چنانچه ۷۳۵ (۵×۱۴۷) ساعت از اضافه‌کاری به ازاء کفش "کار" این رانندگان داده شود، به همین میزان باید از اضافه‌کاری رانندگان در طول یک ماه کسر شود و همه رانندگان متضرر می شوند و از طرفی با فشار مضاعف به رانندگان باید خط بدون ای ۷۳۵ ساعت اضافه کار اداره شود.

تا پیش از اعتراضات و اعتصابات در  سال‌های ۸۳ و ۸۴  به رانندگان لباس کار و کفش کار و ... داده نمی‌شد. اما با تشکیل سندیکا و اعتراضات متحد و هماهنگ لباس و کفش کار و بسیاری دیگر از مزایا و افزایش حقوق برای رانندگان و کارگران برقرار گردید. البته در سال‌های اخیر مدیریت همواره تلاش کرده پرداخت این مزایا را متوقف کند و برای پیشبرد سیاست خود ابتدا مبلغی ناچیز به ازاء مزایا پرداخت می‌کند در سال‌های گذشته نیز بجای کت و شلوار با همکاری شورای اسلامی کار فرمایشی به کارگران مبلغی ناچیز پرداخت شده است.  سندیکا با قدرت اتحاد و اعتراض جمعی کارگران مقابل این تعرض در حال ایستادگی است. و در ایستادگی برای دفاع از حقوق کارگران تاکنون منجر به احکام سنگین زندان برای چند تن از کارگران شده است و کارگران بسیاری در این مبارزه برای سال‌های طولانی از کار اخراج شده‌اند و در حال حاضر پنج تن از کارگران پیشرو اخراج از کار هستند.

در این رابطه سندیکا به رانندگانی‌که این مشکل را دارند توصیه میکند که برای گرفتن حق خود در اداره کار شکایت کنند. با توجه باینکه به تعدادی زیادی از رانندگان کفش داده‌اند قطعا اداره کار رای به دادن کفش به الباقی رانندگان می‌دهد.

برگرفته ازکانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*بزرگترین کلاهبردار تاریخ صنعت سیمان ایران بالاخره بازداشت شد و روانه زندان اوین شد

شاکیان مهدی رحمانی بی صبرانه منتظر اجرای عدالت با وی هستند و بدنبال احقاق حقوق ضایع شده خود

مهدی رحمانی مدیر عامل اسبق شرکت سیمان کارون در دوران مدیریت خود موفق شد چند صد میلیارد تومان از وجوه نقدی شرکت سیمان کارون که حق کارگران زحمت کش این شرکت بود را به جیب خود بزند و با تمام گستاخی دست به کلاهبرداری و اغفال مردم خوزستان و از همه مهم تر اقدام به ظلم و ستم به کارگران و پرداخت نکردن حقوق آنها دست بزند .

وی در نهایت پس از یک سال تعقیب و گریز با پیگیری کارگران و فشار بر افکار عمومی توسط مدیریت شرکت سیمان کارون در دفتر شرکت سیمان واقع درتهران بازداشت شد و به اوین منتقل شد .

حائز اهمیت است مهدی رحمانی نسبت خویشاوندی درجه یک با سهامدار عمده سیمان دارد . خوشبختانه در این راستا. خویشاوندی درجه یک سهامدار با رحمانی باعث نشد مدیریت سیمان کارون و سهامداران از وصول مطالبات خود از این کلاهبردار حرفه ایی کوتاه بیایند و بحق راه قانون را انتخاب کردند کارگران سیمان کارون هر گونه مجادله کارفرما را بااین فرد بشدت محکوم میکنند و خواستار اجرای عدالت با وی هستند . چراکه خانواده علاقبندیان باید پاسخگوی کارگران و سهامداران دیگر شرکت از جمله بنیادمستضعفان و سایرین باشد .

متاسفانه در بحبوحه دستگیری مهدی رحمانی شاهد رجز خوانی برادر مهدی رحمانی با شاکیان وی هستیم . رجز خوانی از جنس تهدید. و ارعاب .

حسین رحمانی برادر مهدی رحمانی با تماس تلفنی به شاکیان برادرش اعلام نموده بپاس انتقام از رفتار اعمال شده با برادرش از سوی شاکیان انتقام سختی از آنها خواهد گرفت . وی کارگران سیمان کارون را به ایجاد توطئه علیه برادرش متهم کرده و به آنها وعده های تهدید آمیز داده.

وی صراحتا اعلام نموده با ریاست قوه قضائیه رابطه صمیمی و تنگاتنگی دارد و لذا وی پشتیبان اوست .آیا رییس قوه قضائیه از چنین مفسدانی حمایت میکند؟

لطفا ریاست قوه قضائیه در تایید و یا تکذیب این ادعا پاسخگوی افکار عمومی باشد .

در پایان متذکر میشویم علت اصلی معوقات 5 ماهه حقوقی کارگران. و بلاتکلیفی احکام حقوقی آنها و فرسوده شدن خط تولیدو مشکلات دیگر کارگران . فقط و فقط مهدی رحمانی بوده و میباشد .

چرا که وی با دریافت پول از مشتریان سیمانی و واریز آن به حساب خود و افراد دیگر شرکت سیمان کارون و کارگران را به فلاکت مطلق رسانید . ما کارگران و سایر افرادی که از این کلاهبردار متضرر شده ایم خواستار اجرای عدالت ان هم به اشد مجازات با او هستیم . قانون باید اجرای عدالت کند. باید به مسولین خاطر نشان کرد دیگر فریب این دزدان و شیادان را نخورد و به آنها نشان و مدال افتخار ندهد . مدال افتخار را به کارگری بدهد که شرمنده خانواده خود میباشد نه این شارلاتان که همه را بازی گرفته است .

پیام ارسال شده از طرف کارگران کارخانه سیمان کارون به اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تجمع اعتراضی تاکسی داران سنندج به سطح نازل در آمد در میدان اقبال

روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه،صدها صاحب تاکسی سنندج  به بهانه مسدود کردن خیابان فردوسی دست از کارکشیدند وبا توقف خودروهایشان و تجمع درمیدان  اقبال این کلانشهر اعتراضشان را نسبت به سطح نازل در آمدشان وعدم حمایت دولت بنمایش گذاشتند.

یکی ازتجمع کنندگان که حدود 15 سال راننده تاکسی است، به خبرنگار رسانه ای گفت: در شهر سنندج تنها خیابان فردوسی برای رانندگان تاکسی ارزش دارد که آن را بستند آخر در کدام شهر خیابان را بر روی تاکسی‌ها و خودرو‌های عمومی بسته‌اند که این کار در سنندج اتفاق افتاده است.

وی افزود: من به عنوان سرپرست خانواده چهار نفره با یک پیکان مدل پایین فرسوده که به زور راه می‌رود چطوری می‌توانم با این تصمیم هزینه‌های زندگی‌ام را تامین کنم.

او اضافه کرد: راهنمایی و رانندگی استان نیز هیچ‌گونه همکاری با ما نداشته است به نحوی که بارها تاکسی‌های گردشی را جریمه ‌کرده‌اند فقط بخاطر اینکه کار ما صرفا در جهت خدمت‌رسانی به همشهریان است.

وی افزود: با این تصمیم و کرایه پایین در برابر هزینه‌‌های مصرفی خودروها دیگر نمی‌توان حتی با تاکسی کار کرد چون دیگر سودی برای ما نمی‌ماند و همین است که همه جوانان ما به شهرهای بزرگ برای کار مهاجرت می‌کنند.

یکی دیگر از حاضرین دراین تجمع اعتراضی نیزگفت: از ساعت پنج صبح تا الان با این وضعیت تنها 20 هزار تومان کار کرده‌ام .

وی ادامه داد: تاکسی‌داران شهر سنندج حمایت نمی‌شوند، چرا باید بین تاکسی‌های گردشی و خط ویژه تفاوت وجود داشته باشد؟ چرا باید مامور راهنمایی و رانندگی با کوچکترین توقف راننده تاکسی او را جریمه کند؟ این‌ها همه سوالاتی است که ذهن رانندگان تاکسی سنندج را درگیر کرده است و اگر امروز شاهد این تجمع مسالمت‌‌آمیز هستیم تنها به دلیل رسیدن به این جواب‌ها است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی گردشی سنندج گفت: تنها درخواست ما این است که فکری به حال رانندگان تاکسی با این وضع معیشتی مردم بشود.

وی افزود: بارها پیش آمده که بر سر یک مسافر با دیگر رانندگان درگیری لفظی پیش آمده است چرا باید بین تاکسی‌های گردشی و ویژه تمایز وجود داشته باشد تا باعث درگیری شود؟

خاطر نشان می شود که سنندج با دارابودن بیش از 3 هزار و 600 تاکسی، به شهر تاکسی معروف است و این به دلیل نبود کارخانه‌های و مراکز تولیدی با اشتغال بالاست که اکثر جویندگان کار به مسافرکشی روی آورده‌اند.

*اهالی روستای توکل آباد برای اعتراض به قطع شدن آب آشامیدنی جاده کهنوج به قلعه گنج را بستند

روز شنبه 13 اردیبهشت، اهالی روستای توکل آباد دراستان کرمان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به قطع شدن آب آشامیدنی و وعده های پوچ مسئولان جاده شهر کهنوج به شهرستان قلعه گنج رابستند.

یکی از اهالی معترض روستای توکل آباد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:هدف مردم از تجمع و بستن راه مواصلاتی کهنوج به قلعه گنج، رساندن صدای خود به مسئولین مربوطه است.

پس ازاین  تجمع اعتراضی و بستن جاده، شهسواری فرماندار شهرستان قلعه گنج به همراه مدیران آب و فاضلاب در بین معترضین حتضر و قول یک ماهه مبنی بر آبرسانی به روستای بنی تراتم (توکل آباد) به تجمع کنندگان دادند.

*تجمع  اعتراضی اهالی روستای گرکز نسبت به نداشتن راه مناسب وگازمقابل بخشداری جرگلان

روزدوشنبه 15 اردیبهشت، اهالی روستای گرکزدر شهرستان مرزی راز و جرگلان استان خراسان شمالی برای اعتراض به نداشتن راه مناسب وگازدست به تجمع مقابل بخشداری جرگلان زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،تجمع کنندگان خواستار ایجاد پل بر روی رودخانه چندیر در مسیر ارتباطی این روستا به مرکز شهرستان وگازرسانی شدند.

جهت آشنایی با منطقه:

گزارشی درباره  وضعیت دردناک اهالی شهرستان رازوجرگلان دراستان خراسان شمالی

شهرستان رازوجرگلان واقع درفاصله۱۲۰کیلومتری ازشهرستان بجنوردمرکزاستان خراسان شمالی باهشتادهزارجمعیت به عنوان محرومترین شهرستانِ یک استان محروم شناخته شده است.

شهرستانی که حتی یک بیمارستان هم ندارد ودرهمین سالهای اخیردومرکزاورژانس۱۱۵درآن تاسیس شده است. آنهم به علت تصادفات بیشماری که ماشینهای مرزبانی درراههای بسیارباریک ونامناسب با اهالی این شهرستان داشته‌اند. این شهرستان که اکثریت آن ازمذهب رایج درکشورپیروی نمیکنند. و اهل تسنن هستند.  ازاینرواست که ملاحظات امنیتی رژیم اسلامی این شهرستان مرزی راکه بیشترین مرزمشترک راباکشورترکمنستان دارد تبدیل به یک محل،کارزارمذهبی نموده است. برای همین این شهرستان بدون وجود حتی یک موردکارگاه صنعتی که حداقل ده کارگرداشته باشدویااینکه طبق گفته مدیرکل اسبق اداره راه ومسکن بیشترین مقدارجاده های آسفالت نشده رادرسطح استان دارداماازلحاظ مراکزعلوم مذهبی بیشترین تعداد حوزه علمیه ومدارس مذهبی را دارد. این مدارس مذهبی که تعدادی ازآنهامتعلق به سنی مذهبان وتعداد کمتری ازآنهم متعلق به حکومت است باایجاد جنگ مذهبی بیشترین نقش رادرمنحط نگهداشتن وضعیت فرهنگی مردم این منطقه داشته است. به طوریکه بنابه اعلام مدیرکل اداره بهزیستی استان بیشترین آمارکودک همسری وبه تبع آن همسرآزاری وحتی کودک آزاری دربین شهرستان های این استان متعلق به شهرستان رازوجرگلان می‌باشد.

البته فشارها ی اقتصادی که به دوش این مردم هست رانمیتوان یک فاکتوربی تاثیردروضعیت موجود این شهراستان درنظرگرفت. مردمی که تنهاصنعت موجوددرمنطقه راپرورش اسب میدانند که آنهم به دلیل انتقال مرکزیت این صنعت به منطقه ترکمن نشین استان همجوار(استان گلستان) میل به سرمایه گذاری افرادخارج ازشهرستان رادراینشهربه طورکامل ازبین برده است. البته مراکزتولیداسب نژادترکمن که جزءمفاخرملی محسوب میشودهنوزهم بهصورت سنتی وموردی حفظ شده است. امانماینده این شهرستان سنی نشین که باشهرستان بجنوردیکی است به دلیل تشخیص معضل امنیتی درمحورهای این شهرستان مانع ازگسترش وتبدیل جاده اصلی این شهرستان ازیک جاده روستایی به جاده اصلی شد واین خیانت آشکارکه درراستای سیاست های محروم نگهداشتن هرچه بیشتراین مردم ازامکانات اولیه مانند رساندن گازوایجاد لوله کشی آب انجام شده است.

این شهرستان که اکثرجوانان آن دربهترین حالت ناچاربه مهاجرت به بجنورد برای ادامه حیات راداراند. اگرخوش ‌شانس نباشند باید به مشهد وتهران هجرت کنند تا توان زیست،درحد تهیه ابتداییات زندگی راداشته باشند. اکثراین جوانان که به دلیل فقرمالی بایدازکودکی درمزارع کم محصول و‌یادرچرای دامها کمک حال خانواده باشند،به همین دلیل بیسواد ویاکم سواد می‌باشند.

البته نباید نادیده گرفت که درکل این شهرستان سه مدرسه دخترانه وسه مدرسه پسرانه دایرمی‌باشد. واین که حتی دانش‌آموزان برای اخذ مدرک دیپلم هم باید مهاجرت کنند. توگویی که تنها راه زنده ماندن برای اهالی شهرستان رازوجرگلان مهاجرت وفرارازاین جغرافیا کشنده است.

*کشته و مصدوم شدن 2 کارگر در حادثه انفجاریک کارخانه پارچه بافی اصفهان

روز دوشنبه 15 اردیبهشت،یک کارگر بر اثر انفجار دستگاه گرم کن روغنیک کارخانه پارچه بافی اصفهان جان باخت وکارگردیگری مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com