اخبار و گزارشات کارگری ١٤ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 03, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- خبرهایی درباره کشتار کارگران میهمان در سرحد ایران و افعانستان

- اخراج 30 نفر از کارکنان حق طلب بیمارستان بوعلی سینا شیراز

- اعتصاب وتجمع شبانه روزی کارگران کارخانه کنسانتره ‌آهن فکورصنعت زرند

- ادامه اعتراضات کارگران آب ‌وفاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل شرکت

- گزارش تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب وفاضلاب اهواز مقابل استانداری خوزستان

- نامه سرگشاده کارگران شرکت کویر واگن مشهد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- اعتراض معلمان مدارس مشارکتی شهرستان ریگان نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق، پرداخت نشدن منظم حق بیمه ونداشتن قرارداد کاری

- عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران سازمان اتوبوسرانی شهرداری سقز

- شکایت شرکت واحد از راننده زحمتکش ابراهیم حیدری به‌دلیل مصاحبه با خبرگزاری مهر در مورد کمبودها و مشکلات در شرایط کرونا

- ماجرای احضار تلفنی محمود صالحی به اماکن:الو الو

- آزادی موقت رقیه(اشرف) نفری دانشجوی دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی با تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی

- گزارشی درباره  وضعیت دردناک اهالی شهرستان رازوجرگلان دراستان خراسان شمالی

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در مریوان بر اثراصابت صاعقه

- جان باختن یک کارگر در کرج براثر سقوط از داربست

*خبرهایی درباره کشتار کارگران میهمان در سر حد ایران و افعانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان روزیکشنبه 14 ثور(14اردیبهشت)شکنجه و به قتل رسانیدن شماری از افغانستانی ها را از سوی مرزبانان ایرانی "یک عمل ظالمانه وخلاف تمامی اصول حقوق بشری" می‌داند.

به‎گفتۀ گواهان رویداد، سه روز پیش هنگامی که شماری از مهاجران افغانستانی از راه‏های قاچاقی می‌خواستند به ایران بروند، در درۀ ذوالفقار که مرز میان افغانستان و ایران است، از سوی نیروهای مرزی ایران دستگیر شدند و سپس به دریا انداخته شده‌اند.

این کمیسیون از حکومت افغانستان می‎خواهد که این رویداد را به‎گونۀ جدی با حکومت ایران در میان بگذارد و نیز در دادگاۀ لاحه و کمیتۀ منع شکنجۀ سازمان ملل متحد، مطرح بسازد.

روز شنبه 13 اردیبهشت،دکترعارف جلالی، سر طبیب شفاخانه حوزوی هرات با تایید این رویداد به خبرنگار یک رسانه افغانستانی گفته بود که تا اکنون 3 جسد که حدود 18الی 20 سال سن دارند، به این شفاخانه انتقال داده شده اند، اما وی افزود که طبق معاینات، جای هیچ گونه علائم ضرب و جرح و یا مرمی در بدن جان باختگان دیده نشده، بلکه توسط آب دچار خفگی شده‌اند.

*******

یکی از کسانی که از این رویداد زنده مانده‎است،به خبرنگاران گفت: که مرزبانان ایرانی دو گلوله به سوی او شلیک کردند، اما به وی نرسید.

او افزود: راه ما نه باز بود و نه آب‌بازان را می‌گذاشت، من‌گفتم که آ ب بازی را یاد ندارم، اما به‌طرف من دوگلوله هم شلیک کرد. 57نفر بودیم از این میان، 23 نفرتلف شدند.

یکی از نزدیکان این قربانیان گفت: "یک نفرمان 22یا23 ساله بود و یکی 19ساله رفته بودند به ایران برای معیشت زنده‌گی خود تا کار کنند.

********

روز یکشنبه 14 ثور،وزارت امورمهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در واکنش به این کشتار اعلامیه صادرکرده است.

 دراین اعلامیه یاد آوری شده که براساس گزارش برخی رسانه‌ها، 57 تن از شهروندان کارگر افغانستان که قصد سفر به ایران را داشتند، توسط مرزبانان ایرانی مورد اذیت و آزار قرار گرفته، سپس در دریا انداخته شده که در نتیجه آن 23 تن جان باخته‌اند".

وزارت امورمهاجرین ادامه داده که به محض اطلاع از این رویداد، جمهوری اسلامی افغانستان از دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار پیگیری موضوع شده و برای مشخص ساختن چگونگی وقوع این حادثه، از طریق هیئتی تحت ریاست معین سیاسی وزارت امور خارجه، در تلاش است تا موضوع را پیگیری و روشن سازد و پس از آن اقدام مناسب واقعیت رویداد صورت خواهد گرفت.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که موضوع دستگیری 50 تن از اتباع افغانستانی در منطقه "دهانه ذولفقار" از سوی منابع مختلف مورد پیگیری و تحقیق قرار گرفته است.

در این بیانیه همچنین آمده است که سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به‌صورت مستمر با امین الله آزادانی نماینده وزارت خارجه افغانستان در هرات و جابر انصار، سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد موضوع را در دست بررسی داشته و هرگونه تحول و اطلاعات جدید با آن‌ها مبادله خواهد شد.

هم‌زمان با این، سفارت افغانستان در تهران نیز در یک بیانیه خاطرنشان کرده که با اطلاع از این حادثه، در ساعات اولیه اقدامات عاجل را در زمینه روشن‌سازی حقیقت و ابعاد این فاجعه، از مجاری دیپلوماتیک روی دست گرفته است.

*اخراج 30 نفر از کارکنان حق طلب بیمارستان بوعلی سینا شیراز

روز چهارشنبه 10 اردیبهشت ماه،جمعی از کارکنان حق طلب بیمارستان بوعلی سینا (کادر درمانی اتاق عمل و بیهوشی)شیراز واقع در شهرصدرا به کاهش 50 درصدی حقوق (نصف شدن حقوق) در سال جدید، عدم پرداخت مطالبات سال های گذشته،عدم افزایش حقوق(ماده 10 افزایش 50 درصدی فوق العاده ویژه) اسفندماه و اجرایی نشدن 15 درصد افزایش سنوات سالیانه دست به تجمع زدند.

این اقدام اعتراضی کارکنان حق طلب بیمارستان بوعلی سینا شیراز با واکنش شدید رئیس بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینای شیراز روبرو شد و 30نفرشان از کار اخراج شدند.

برپایه گزارشات منتشره، بدستور حشمت اله صالحی رئیس بیمارستان بوعلی سینا شیراز این کارکنان حق طلب مورد اهانت واقع شدند و حتی اجازه ورود به آنها به محوطه بیمارستان هم داده نشد .

*اعتصاب وتجمع شبانه روزی کارگران کارخانه کنسانتره ‌آهن فکورصنعت زرند

کارگران کارخانه کنسانتره ‌آهن فکورصنعت واقع در مجاورت معدن سنگ آهن جلال آباد شهرستان زرند از صبح روز شنبه 13 اردیبهشت در اعتراض به اقدام شرکت پیمانکاری طرف قراردادشان مبنی بر کاهش دادن دریافتی هایشان دست از کار کشیدند وباتجمع مقابل درب ورودی این واحد تولیدی شب را به سحر رساندند.

روز یکشنبه 14 اردیبهشت، کارگران کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن فکورصنعت با ادامه اعتصاب وتجمعشان خواهان حضور محمد وحید شیخ زاده مدیر عامل شركت مهندسی فكور صنعت تهران برای پاسخگویی به خواسته هایشان شدند.

دلیل اصلی تجمع این کارگران موضوع حقوق و مزایا آن‌ها می‌باشد. در سال‌های قبل علاوه بر مبلغ افزایش حقوقی که توسط دولت اعلام می‌شد، یک مبلغ هم از سوی کارفرما به حقوق کارگران اضافه می‌شده که در سال جاری و بعد از پرداخت حقوق فروردین ماه، کارگران متوجه شده‌اند که تنها افزایش حقوق 15 درصدی اعلام شده توسط دولت در حقوق آن‌ها لحاظ شده است؛ همچنین پاداش پرداختی کارکنان این کارخانه در سال جاری کمتر از سال‌های قبل در نظر گرفته شده است و کارگران معترض در این تجمع دلیل تمام این مشکلات را ناشی از عدم حضور محمدوحید شیخ‌زاده در کارخانه و واگذاری آن به پیمانکار می‌دانند.

یکی از کارگران این کارخانه که دلیل اعتراض خود و همکارانش را عدم حضور مدیرعامل شرکت (محمدوحید شیخ‌زاده) در کارخانه و تحویل کارخانه به شرکت پیمانکاری اعلام می‌کرد،به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: 177 کارگر شب گذشته در اینجا خوابیدند و از شما می‌خواهیم صدای ما را به مهندس شیخ‌زاده برسانید.

این کارگر با ابراز نارضایتی از پیمانکار فعال در کارخانه، بیان داشت: پیمانکار آنگونه که باید به حق و حقوق کارگران اهمیتی نمی‌دهد و در حال حاضر تنها آقای شیخ‌زاده است که می‌تواند این کارخانه را از این شرایط خارج کند و این خواسته 200 کارگر است.

یکی دیگر از کارگران معترض در این باره گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از تریلرهای حامل بار نیز در محل کارخانه وجود دارند که به دلیل عدم حضور کارگران در محل کار و غیرفعال بودن کارخانه، آن‌ها هم از دیروز و شب گذشته در اینجا معطل مانده‌اند و خواسته اصلی کارگران حضور و بازگشت مهندس شیخ‌زاده است.

*ادامه اعتراضات کارگران آب ‌وفاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل شرکت

روز یکشنبه 14 اردیبهشت،جمعی از کارگران آب ‌وفاضلاب روستایی استان  خوزستان (موسوم به آبداران)درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت درمحله امانیه کلانشهر اهواز زدند.

روز یکشنبه 14 اردیبهشت،یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: از حدود 1800نیروی شرکت آب ‌وفاضلاب روستایی خوزستان بیش از 1400نفر را کارمندان و کارگران نیروهای طرحی و آبداران تشکیل می دهند.

وی افزود: نیروهای طرحی درواقع به نیروهایی گفته می شود که برای یک قرارداد خاص استخدام می شوند و مجوز پرداخت حقوق آنها نیز برای همان پروژه است.

این نیروی طرحی آبفار خوزستان با اشاره به تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان یادآور شد: کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادمعین تا اسفندماه سال گذشته حقوق خود را دریافت کرده اند درحالی که حقوق برخی آبداران تا هشت ماه به تاخیر افتاده است.

وی اضافه کرد:حدود 632 نیروی طرحی این شرکت از دی ماه سال گذشته تاکنون حقوق دریافت نکرده اند. حقوق کارکنان طرحی از محل اعتبارات عمرانی است تا 2 سال پیش پرداخت حقوق کارکنان مقدم بر اجرای پروژه ها بود اما درحال حاضر اولویت نخست پرداخت مطالبات پیمانکاران است.

وی بیان کرد: پس از تاسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان دولت مجوز پرداخت حقوق 112 نفر از نیروهای طرحی این شرکت از محل اعتبارات دولتی را داد اما مجوزی برای پرداخت حقوق سایر نیروهای طرحی وجود ندارد.اگرچه مسئولان آبفار خوزستان مدعی عدم سودآوری شرکت هستند اما باید گفت این شرکت ماهانه 18 میلیارد ریال از محل فروش آب بها به منازل مسکونی و واحدهای تجاری فعال در روستاها درآمد دارد اما از همان محل نیز حقوق کارکنان پرداخت نمی شود.

این نیروی طرحی آبفار خوزستان گفت: فشار زیادی به کارکنان طرحی و آبداران وارد است آنها خواسته ای جزء رفع تبعیض در پرداخت حقوق ندارند زمانیکه مسئولان به این خواسته بی توجهی کردند مقابل شرکت حاضر شدند اما با آنها رفتار نامناسبی شد.

وی ادامه داد: چندی پیش110 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی به شرکت اختصاص یافت اما به جای پرداخت حقوق کارکنان این مبلغ را به پیمانکاران دادند درواقع منفعت چند پیمانکار به تعداد بالایی از کارگران ارجحیت یافت که این مساله باعث ایجاد دلزدگی در کارکنان شده است.

درهمین رابطه: تجمع اعتراضی دوباره کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق ومطالبات دیگر

روز سه شنبه 9 اردیبهشت برای باری دیگر، کارگران آب و فاضلاب روستایی(موسوم به آبداران)  استان خوزستان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماههاحقوق ومطالبات دیگردست به تجمع مقابل ساختمان شرکت در اهواززدند.

قابل یادآوری است که این کارگران روز چهارشنبه 28 اسفند 98 هم دست به تجمع مقابل شرکت زده بودند.

*گزارش تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب وفاضلاب اهواز مقابل استانداری خوزستان

روز شنبه 13 اردیبهشت،جمعی از کارگران شرکت آب وفاضلاب اهواز برای اعتراض به ادغام این شرکت با آبفای روستایی و استان خوزستان،دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند.

یکی از کارگران شرکت آبفای اهواز به خبرنگار رسانه ای گفت: ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی با استان خوزستان توسط وزیر ابلاغ شده و صحبت‌هایی نیز در خصوص ادغام آبفای اهواز به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: شرکت های آبفای استان خوزستان و روستایی دارای بدهی بسیاری به پیمانکاران، تامین اجتماعی و کارکنان هستند که در صورت ادغام این مشکل به آبفای اهواز نیز سرایت می‌کند.

وی گفت : چهار شهرستان ایران از جمله  اهواز، کاشان، شیراز و مشهد دارای شرکت‌های آبفای مجزا از استان‌های خود هستند از این رو ادغام آنها با شرکت‌های آبفای استان برخلاف مقررات است.

وی درخاتمه گفت:هم اکنون شهروندان نارضایتی بسیاری از وضعیت فاضلاب و آب اهواز دارند که در صورت ادغام بر این مشکلات افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اما خبر ادغام این شرکت با آبفای خوزستان را تایید نکرد و گفت: وزیر نیرو دستور ادغام شرکت‌های آبفای روستایی و استان را داده و تاکنون برای ادغام شرکت آبفای اهواز تصمیمگیری نشده است.

*نامه سرگشاده کارگران شرکت کویر واگن مشهد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کارگران شرکت کویر واگن مشهد با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به معاونت فنی راه آهن خراسان اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی اعلام کردند.

یکی از کارگران شرکت کویر واگن مشهد هم دراین باره نوشت: حقوق برج ۱ و۴۰ درصد ازحقوق اسفند و عیدی و بن ماه رمضان  را پرداخت نکرده است. کارگران گفتند مااز اول فرودین برای کویر کار مکنیم البته اسفند ماه قرارداد کویر تمام شده اینجا راه اهن مارا مجاب کرده به بازدید قطارها حالا به پرداخت حقوق رسیده میگن از کویر بگیرین  کویر میگه من باشما قرار داد ندارم که حقوق بدم نه بیمه بیکاریی کرونا  میدن نه هیچی

شرکت کویر واگن به مدیریت آقای پوربابایی+ میگه برج ۱و۲ حقوق نمیده هنوز بلاتکلیفیم چون این کرونا آمده قرارداد نبسته. میگه هر موقع قطار آمد مشهد میام قرارداد مینویسم .موندیم این دو برج حقوقو از کی بگیریم ؟

لازم به ذکر است که آقای پوربابایی در حال اخاذی از کارگران است تعداد این کارگران در واگن سازی مشهد ۶۰ نفر می باشد .

+ رحمت الله پوربابایی (مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت کویر واگن)

*اعتراض معلمان مدارس مشارکتی شهرستان ریگان نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق، پرداخت نشدن منظم حق بیمه ونداشتن قرارداد کاری

معلمان مدارس مشارکتی شهرستان ریگان دراستان کرمان نسبت به عدم پرداخت 7 ماه حقوق ، پرداخت نشدن منظم حق بیمه ونداشتن قرارداد کاری اعتراض کردند.

روز یکشنبه 14 اردیبهشت،یکی از این معلمان که بصورت مجازی درحال تدریس هستند به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:بیش از 7 ماه حقوق نگرفته اند و حتی قرارداد های آنها هم تمدید نشده است.

معلم دیگری نیز گفت: آیا مسئولان مربوطه حاضر می شوند یک ماه بدون حقوق به سر کار بیایند؟ آیا در این ایام بیماری با توجه به عدم پرداخت حقوق کدام یک از مسئولان احوال ما را جویا شد؟ مسئول محترم آیا از سفره خانه ما خبر دارید؟

اعتراض دیگر این معلمان نسبت به عدم پرداخت حق بیمه بود و درهمین رابطه اضافه کردند که حق بیمه آنها به صورت منظم پرداخت نشده است.

امیدواریم که این بی سر و سامانی ها به سامان برسد و معلمان مدارس مشارکتی در شهرستان ریگان جایگاهی متناسب با منزلت انسانی و حرفه ای خود در آموزش و پرورش را کسب کنند.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران سازمان اتوبوسرانی شهرداری سقز

حقوق ماه های بهمن،اسفند وفروردین کارگران سازمان اتوبوسرانی شهرداری سقز پرداخت نشده است.

*شکایت شرکت واحد از راننده زحمتکش ابراهیم حیدری به‌دلیل مصاحبه با خبرگزاری مهر در مورد کمبودها و مشکلات در شرایط کرونا

بعد از مصاحبه راننده زحمتکش ابراهیم حیدری با خبرگزاری مهر، شرکت واحد شکایتی را علیه ایشان در دادسرای فرهنگ و رسانه با اتهامات نشر اکاذیب، تصرف غیرقانونی و استفاده غیرمجاز از اموال دولتی طرح کرده است و پرونده به شعبه ۴ این دادسرا ارجاع شده است. هدف مدیریت شرکت واحد، چیزی جز خفه کردن مطلق صدای کارگران‌ نیست. مدیریت ناکارآمدی که از شروع شیوع کرونا نتوانسته اندکی شرایط را برای رانندگان که در خط اول خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، بهتر کند، با فشار و تهدید می‌خواهد بر مشکلات‌شان بیفزاید.

چند روز قبل اضافه کاری این راننده زحمتکش را قطع و شیفت کاری‌اش را بعد از پنج سال تغییر دادند. بعد برای اینکه فشار را بر ایشان بیشتر کنند برای وی وقت کمیته انضباط کار تعیین کردند و حالا هم از وی در دادسرا شکایت کردند.

شهردار تهران و نمایندگان شورای شهر باید در مورد این نوع عملکردهای ضدکارگری مدیریت شرکت واحد واکنش نشان دهند. چرا بودجه‌ی عمومی هزینه شکایت و فشار علیه کارگران می‌شود؟

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*ماجرای احضار تلفنی محمود صالحی به اماکن:الو الو

محمود صالحی:روز چهارشنبه مورخ 10/2/99 ساعت یک و سی دقیقه ی ظهر تلفن همراه ام به صدا در آمد. گوشی را جواب دادم. تماس گیرنده گفت الو، الو .

بلی بفرما .

آقای صالحی ؟ بلی خودم هستیم.

من از اماکن مزاحم می شوم. بلی بفرما فرمایشی داشتی ؟

اماکن : من .... هستم .

جواب: بلی شما کی هستی ؟

اماکن : من ... هستیم از اداره اماکن.

جواب : بفرما آقای .... در خدمتم.

اماکن : آقای صالحی میشه ده دقیقه به اماکن بیاید؟

جواب: خیر نمیشه .

اماکن : چرا نمیشه ده دقیقه به اماکن بیاید.؟

جواب : برای اینکه من یک کارگر بازنشسته هستم و شاغل به کار نیستم. تا به اماکن بیایم، معمولا" کسانی به اماکن احضار می شوند که کارگاه ، هتل و یا رستوران داشته باشند. من نه کارگاه دارم و نه رستوران تا تخلف کنم و شما مرا احضار کنید.

اماکن : آقای صالحی ما اماکن نیستیم و ما حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و امنیتی هستیم.

جواب : پس من چرا باید به اماکن بیایم؟

اماکن : برای اینکه ده دقیقه با شما کار داریم.

جواب : اما من با شما کاری ندارم و به همین دلیل نخواهم آمد. اگر اداره اطلاعات هستی من باید به 113 مراجعه کنم.

اماکن : آقای صالحی ما حکم دادستانی را داریم و نمی خواهیم به درب منزل شما بیایم.

جواب: جناب وقتی شما حکم دادستانی را دارید، میشه با همان حکم مرا دستگیر کنید.

اماکن : ما نمی خواهیم شما را دستگیر کنیم. تنها ده دقیقه با شما کار داریم.

جواب : جناب یک دقیقه هم باشد من نخواهم آمد و شما می توانید برای من احضاریه ارسال کنید و من با دردست داشتن احضاریه به اماکن مراجعه خواهم کرد.

اماکن : ما دوست نداریم شما را بازداشت کنیم .

جواب : چرا دوست ندارید که مرا بازداشت کنید؟ اگر من تخلفی کرده باشم شما موظف هستی تا مرا بازداشت کنید. ؟

اماکن : شما هیچ تخلفی نکردید ما دوست داریم که چند کلمه با شما صحبت کنیم.

جواب: اما جناب من دوست ندارم با شما صحبت کنم.

اماکن : آقای صالحی ما تا ساعت 6 بعدازظهر منتظر شما هستیم.

جواب: جناب من گفتم نمی آیم شما چرا منتظر من خواهید بود. منزل من در شهر سقز است و شما می توانید برای من احضاریه ارسال کنید.

اماکن : آقای صالحی شما خودت قانون بلد هستی .

جواب : بلی من قانون را می دانم. به همین دلیل مراجعه نمی کنم.

اماکن : زیاد وقت شما را نمی گیرم نترس و نگران نباش.

جواب : چرا اتفاقا" من می ترسم ، آخر مگر میشه کسی را با تلفن احضار کرد؟ شاید من در آن لحظه سکته کردم. شما آن وقت انکار می کنید که مرا احضار کرده اید. اما اگر احضاریه بفرستی من در خدمتم.

اماکن : یک لحظه ، آدرس را بگو.

جواب : خیابان شهدا – خیابان شیخ شلتوت کوچه شبنم چهار منزل شخص محمود صالحی .

اماکن : احضاریه خواهم فرستاد.

جواب : باشه من منتظر هستم.

اما با گذشت 4 روز هنوز احضاریه ای برای من ارسا ل نشده و من منتظر هستم تا به اماکن مراجعه و ببینم به چه جرمی تفهیم اتهام خواهم شد.

قابل ذکر است که هم زمان با چند نفر دیگر تماس گرفته بودند که به اماکن مراجعه کنند از جمله عثمان اسماعیلی که ایشان هم مراجعه نکرد.

14/2/99

*آزادی موقت رقیه(اشرف) نفری دانشجوی دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی با تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی

روز یکشنبه 14 اردیبهشت، رقیه(اشرف) نفری دانشجوی دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی با تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی اززندان قرچک ورامین بطور موقت آزاد شد.

قابل یادآوری است که این دانشجوی دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی روزیکشنبه 7اردیبهشت پس از بازجویی در یکی از نهادهای امنیتی تهران به  زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

منبع اصلی خبر:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*گزارشی درباره  وضعیت دردناک اهالی شهرستان رازوجرگلان دراستان خراسان شمالی

شهرستان رازوجرگلان واقع درفاصله۱۲۰کیلومتری ازشهرستان بجنوردمرکزاستان خراسان شمالی باهشتادهزارجمعیت به عنوان محرومترین شهرستانِ یک استان محروم شناخته شده است.

شهرستانی که حتی یک بیمارستان هم ندارد ودرهمین سالهای اخیردومرکزاورژانس۱۱۵درآن تاسیس شده است. آنهم به علت تصادفات بیشماری که ماشینهای مرزبانی درراههای بسیارباریک ونامناسب با اهالی این شهرستان داشته‌اند. این شهرستان که اکثریت آن ازمذهب رایج درکشورپیروی نمیکنند. و اهل تسنن هستند.  ازاینرواست که ملاحظات امنیتی رژیم اسلامی این شهرستان مرزی راکه بیشترین مرزمشترک راباکشورترکمنستان دارد تبدیل به یک محل،کارزارمذهبی نموده است. برای همین این شهرستان بدون وجود حتی یک موردکارگاه صنعتی که حداقل ده کارگرداشته باشدویااینکه طبق گفته مدیرکل اسبق اداره راه ومسکن بیشترین مقدارجاده های آسفالت نشده رادرسطح استان دارداماازلحاظ مراکزعلوم مذهبی بیشترین تعداد حوزه علمیه ومدارس مذهبی را دارد. این مدارس مذهبی که تعدادی ازآنهامتعلق به سنی مذهبان وتعداد کمتری ازآنهم متعلق به حکومت است باایجاد جنگ مذهبی بیشترین نقش رادرمنحط نگهداشتن وضعیت فرهنگی مردم این منطقه داشته است. به طوریکه بنابه اعلام مدیرکل اداره بهزیستی استان بیشترین آمارکودک همسری وبه تبع آن همسرآزاری وحتی کودک آزاری دربین شهرستان های این استان متعلق به شهرستان رازوجرگلان می‌باشد.

البته فشارها ی اقتصادی که به دوش این مردم هست رانمیتوان یک فاکتوربی تاثیردروضعیت موجود این شهراستان درنظرگرفت. مردمی که تنهاصنعت موجوددرمنطقه راپرورش اسب میدانند که آنهم به دلیل انتقال مرکزیت این صنعت به منطقه ترکمن نشین استان همجوار(استان گلستان) میل به سرمایه گذاری افرادخارج ازشهرستان رادراینشهربه طورکامل ازبین برده است. البته مراکزتولیداسب نژادترکمن که جزءمفاخرملی محسوب میشودهنوزهم بهصورت سنتی وموردی حفظ شده است. امانماینده این شهرستان سنی نشین که باشهرستان بجنوردیکی است به دلیل تشخیص معضل امنیتی درمحورهای این شهرستان مانع ازگسترش وتبدیل جاده اصلی این شهرستان ازیک جاده روستایی به جاده اصلی شد واین خیانت آشکارکه درراستای سیاست های محروم نگهداشتن هرچه بیشتراین مردم ازامکانات اولیه مانند رساندن گازوایجاد لوله کشی آب انجام شده است.

این شهرستان که اکثرجوانان آن دربهترین حالت ناچاربه مهاجرت به بجنورد برای ادامه حیات راداراند. اگرخوش ‌شانس نباشند باید به مشهد وتهران هجرت کنند تا توان زیست،درحد تهیه ابتداییات زندگی راداشته باشند. اکثراین جوانان که به دلیل فقرمالی بایدازکودکی درمزارع کم محصول و‌یادرچرای دامها کمک حال خانواده باشند،به همین دلیل بیسواد ویاکم سواد می‌باشند.

البته نباید نادیده گرفت که درکل این شهرستان سه مدرسه دخترانه وسه مدرسه پسرانه دایرمی‌باشد. واین که حتی دانش‌آموزان برای اخذ مدرک دیپلم هم باید مهاجرت کنند. توگویی که تنها راه زنده ماندن برای اهالی شهرستان رازوجرگلان مهاجرت وفرارازاین جغرافیا کشنده است.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در مریوان بر اثراصابت صاعقه

عصر روز شنبه 13 اردیبهشت،یک کارگر 55ساله حین کارساختمانی در روستای چاوک در مسیر محله دارسیران قدیم مورد اصابت مستقیم صاعقه قرار گرفت وپیش از رسیدن به بیمارستان فجر مریوان جان باخت.

*جان باختن یک کارگر در کرج براثر سقوط از داربست

روز شنبه 13 اردیبهشت،یک کارگر 45 ساله حین کار درساختمانی نیمه کاره درکرج براثر سقوط ازداربست جان خودرا ازدست داد.

 

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com