اخبار و گزارشات کارگری ١٨ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 08, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٨ اسفند ماه ١٣٩٨

زنده باد 8 مارس(18 اسفند 98) روز جهانی دفاع از حقوق زنان و مبارزه علیه نابرابری ها

- جوانان استان های شمال کشور واردکارزارشدند تا جلوی ورود غیرضروری مسافران به شهرها را بگیرند - حاکمیت مشغول سرکوب معترضان است

- تجمع اهالی ایذه درجاده  برای جلوگیری از ورود غیرضروری مسافران

- بیانیه کانون وکلای دادگستری گیلان در خصوص وضعیت بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا

«قدردانی از کادر سلامت و درمان، نباید ضعف نظام مدیریتی حاکم بر کشور را در مسئله کرونا تحت‌الشعاع قرار دهد»

- ادامه اعتراضات پرستاران نسبت به عدم توزیع امکانات  و تجهیزات درمانی برای مقابله با کرونا:

1- پرستاران بیمارستان امینی لنگرود:ادامه کار بدون تجهیزات هیچ پرستاری در بیمارستان باقی نمی گذارد

2-اعتراض پرستاران سیستان وبلوچستان نسبت به نبود امکانات حفاظت فردی و کیت تشخیص کرونا وعدم اطلاع رسانی در استان

- کرونا جان کارگران شهرداری یاسوج را تهدید می‌کند،کارگرانی که 3 ماه حقوقشان گرداخت نشده است

- ادامه روند بیکاری کارگران بدلیل کرونا وبلاتکلیفی معیشتیشان درپی عدم تعیین تکلیف سریع دولت نسبت به بهره گیری ازبیمه بیکاری

- جان باختن 6 کارمند بانک براثرابتلا به کرونا

*جوانان استان های شمال کشور واردکارزارشدند تا جلوی ورود غیرضروری مسافران به شهرها را بگیرند - حاکمیت مشغول سرکوب معترضان است

فیلم ها و تصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی است که جوانان استان های شمال کشورازجمله آمل،چابکسر،چالوس،رشت  و....واردکارزارشدند تا جلوی ورود غیرضروری مسافران به شهرها را بگیرند.

+آمل:روز شنبه 17 اسفند، پس از اعلام بازگشایی محورهای مازندران بر روی مسافران برخی جمعی از اهالی آمل در محدوده محمدآباد راه را به روی مسافران بستند.

+رشت:یکشنبه 18 اسفند:تجمع جوانان در ورودی شهر رشت(پلیس راه)

+چابکسر - یکشنبه 18 اسفند -  ورودی شهر:

*تجمع اهالی ایذه درجاده  برای جلوگیری از ورود غیرضروری مسافران

روزیکشنبه 18 اسفند،اهالی ایذه با تجمع در ورودی ازاصفهان به شهر،جاده را بستند تا مانع ورود غیرضروری مسافران شوند.

بنابه گزارش منتشره،پس ازاین  تجمع با دستور فرماندار مسیرهای ورودی ایذه از مسیر اصفهان به سمت خوزستان (ایذه) برای خودروهای غیر‌بومی مسدود شد.

*بیانیه کانون وکلای دادگستری گیلان در خصوص وضعیت بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا

«قدردانی از کادر سلامت و درمان، نباید ضعف نظام مدیریتی حاکم بر کشور را در مسئله کرونا تحت‌الشعاع قرار دهد»

همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و به مخاطره افتادن سلامت و امنیت جانی شهروندان، اگرچه ضعف نظام مدیریت در عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع، قرنطینه‌نشدن مناسب و مقتضی، ناتوانی در تهیه امکانات مناسب و غیره را به منصه ظهور رساند و جامعه را متصور به «بی‌دولتی» یا «ناکارآمدی دولت» نمود، اما به موازات نشان داد که جامعه ایران از چه سرمایۀ انسانی‌ای برخوردار است. در بحران کرونا، سرمایه انسانی در بخش سلامت و درمان (پزشکاران، پرستاران و سایر کادر درمان) نشان داد که هم از توانمندی و هم آن اندازه از تعهد و فداکاری برخوردار است که برای تضمین سلامت و حیات هم‌وطنان خود، اِبایی از به‌خطر انداختن جان خود نداشته و ایثارگرانه در خط مقدم جنگ، آماده جان‌فشانی باشد. این شایستگان، شایستۀ بهترین درودها و سپاس‌ها هستند. کانون وکلای دادگستری گیلان به تأسی از سایر کانون‌های وکلا، آمادگی خود بر ارائه خدمات مشاوره و معاضدت حقوقی و نیز وکالت رایگان این عزیزان را در صورت نیاز تا یک سال آتی اعلام می‌دارد.

اما قدردانی از کادر سلامت و درمان، نباید ضعف نظام مدیریتی حاکم بر کشور را در مسئله کرونا تحت‌الشعاع قرار دهد. در راستای بیان حقوق حقۀ شهروندان، طرح پرسش‌ها  و ابهامات آتی، ضروری به نظر می‌رسد:

۱.چگونه و با چه منطقی قابل دفاع است که از یک سو، شهروندان را به حضور در منزل و عدم خروج از آن دعوت می‌کنیم و از سویی دیگر، ادارات و نهادهای عمومی را تعطیل نکرده و جان و سلامت کارکنان ادارات و نهادهای عمومی و خصوصی و مراجعه‌کنندگان را به مخاطره می‌افکنیم؟

۲.اهمیت جان و سلامت شهروندان، مستلزم آن است که در مقابله با بحران کرونا، فرماندهی با شخص اول قوه مجریه باشد. ریاست محترم جمهور در وضعیت بحرانی موجود، چه کار مهم‌تری از فرماندهی بحران کرونا دارد که این مهم را به وزیر بهداشت تفویض کرده که مشخص نیست چه میزان قادر به همراه کردن دستگاه‌ها و نهادهای عمومی و دولتی با خود است. مکاتبه اخیر نامبرده با رییس جمهور در عدم انجام تعهدات وزارت صنعت، گویای واقعیت است.

۳.با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و ابتلاء بسیاری از شهروندانِ نابرخوردار، نظام بیمه و تأمین اجتماعی و سایر نهادهای حمایتی، چه اقدام یا اقداماتی در جهت مقابله با بحران اقتصادی و اجتماعی نموده یا در دست اجرا دارد؟

۴.بی‌توجهی به توصیه مسئولان در خروج از منزل و سیل گسترده مسافرت بویژه به شهرهای شمالی در این ایام خطرناک، جدای از آنکه ضعف نظام آموزشی و فرهنگی کشور را نشان می‌دهد، آیا بیانگر ناتوانی نظام مدیریت در الزام و اجبار به عدم مسافرت در این شرایط بحرانی نیست؟ اتفاقا الزام و اجبار در این شرایط بحرانی برای مصالح مهم‌تر موجه می‌نماید که به‌رغم گسترده بودن قدرت نظام مدیریت در الزام و اجبار در حوزه‌های غیرضروری، در این مهم شاهد ناتوانی هستیم.

۵.پیام‌های متعارضی که جامعه از نظام رسانه‌ای شاهد آن است، دلیل دیگری است بر تشتت و عدم یکپارچگی در مقابله با بحران. از یک سو وزارت بهداشت توصیه به عدم خروج از منزل دارد و از سوی دیگر شاهدیم که خبرنگار صدا و سیما، با رفتن به بازار و پوشش رسانه‌ای خرید شهروندان، رفتن به خارج از منزل را عادی، به‌هنجار و خوشایند جلوه می‌دهد.

در خاتمه یادآور می‌شود که به شهادت مقامات بهداشت جهانی، در ایرانِ درگیرِ مسئله «کرونا»، مشکلی از جهت سرمایه انسانی در مقابله با بحران وجود ندارد. مشکل، کمبود امکانات است. برآوردن امکانات و انجام سایر تعهدات حقوق بشری و شهروندی مستلزم وجود «به‌زمامداری» است که امید است «کرونا» همگان را متوجه این آسیب نموده و نظام مدیریتی را به اصلاح خود مجاب نماید.

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان

۱۷ اسفند ۱۳۹۸

*ادامه اعتراضات پرستاران نسبت به عدم توزیع امکانات  و تجهیزات درمانی برای مقابله با کرونا:

1- پرستاران بیمارستان امینی لنگرود:ادامه کار بدون تجهیزات هیچ پرستاری در بیمارستان باقی نمی گذارد

جمعی از پرستاران بیمارستان امینی لنگرود در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی از نبود امکانات و تجهیزاتی مانند ماسک ،لباس مخصوص مراقبت از بیماران  و از همه مهم‌تر از نبود دارو و کیت‌های آزمایشگاهی در این بیمارستان خبر دادند و نوشتند : « در صورت ادامه  خدمت بدون تجهیزات حفاظتی مناسب و استاندارد قطعا هیچ فردی برای پرستاری از بیماران در بیمارستان امینی لنگرود باقی نمی ماند و همه  پرستاران مبتلا خواهند شد. »

2-اعتراض پرستاران سیستان وبلوچستان نسبت به نبود امکانات حفاظت فردی و کیت تشخیص کرونا وعدم اطلاع رسانی در استان

یکی از پرستاران که در بیمارستانی در زابل مشغول به فعالیت است می گوید: تاکنون هیچ گونه کیت تشخیص کرونا در بین پرستاران توزیع نشده و پوشش‌مان برای مقابله با این بیماری به هیچ‌وجه امن نیست.

او می گوید: بی اطلاعی از اینکه مبتلا به کرونا شده ایم یا خیر ، سبب دل نگرانی این روزهای‌مان شده و گویا تدبیری نیست‌. مدت هاست خانواده های‌مان را ندیده‌ایم و نمی دانیم وضع‌مان چگونه است.

 یکی  دیگر از پرستاران بیمارستان امام علی در زاهدان، هم با اشاره به اینکه مردم بی دفاع هنوز نمی دانند که چه کار باید بکنند می گوید: بسیاری از ما که مستقیم با این موضوع در گیر هستیم هیچ گونه تستی برای  تشخیص کرونا نداده ایم چون اساسا کیت تشخیص کرونا  در زاهدان نیست و آزمایش ها هنوز هم  به تهران ارسال می شود.

وی ادامه می دهد : پوشش کادر درمانی بیمارستان به هیچ عنوان امن نیست. اصلا وسایل حفاظت فردی نداریم و در هرشیفت نفری یک یا دو ماسک به پرستاران می دهند که   هردوساعت باید عوض شود اما به دلیل نبود ماسک مجبوریم تمام شیفت را با همان یک ماسک سر کنیم. ما گان مخصوص نداریم و تنها پرسنل بحران گان مخصوص دارند که آن هم معمولی است  . اوضاع بهداشتی بیمارستان اصلا مناسب نیست و متاسفانه تجهیزات کافی برای مقابله با این بیماری را نداریم.

این پرستار ۳۵ ساله اما مهم ترین مسئله این روزها را عدم اطلاع رسانی درست از سوی دستگاه‌های مربوط می داند و می گوید : مردم هنوز نمی دانند چه کنند  و در صورت داشتن علایم این بیماری به کجا باید مراجعه کنند. اغلب پزشکان در این روزها از ویزیت بیماران سرباز می زنند و آنها را به بیمارستان ها می فرستند. بیمارستان هایی که دست شان خالی است، نه کیتی هست که در مدت زمان کوتاهی خیال بیمار را راحت کند و  نه دارویی  و تختی که بیمار اطمینان  یابد پروسه درمانش شروع شده است. با دست خالی  چه کار می توان کرد.

*کرونا جان کارگران شهرداری یاسوج را تهدید می‌کند،کارگرانی که 3 ماه حقوقشان گرداخت نشده است

جان کارگران شهرداری یاسوج که در نبود ایمنی و بهداشت و حداقل امکانات از جمله ماسک و دستکش، در جمع آوری زباله مشغول به کار هستند،درخطراست.کارگرانی که با دغدغه عدم پرداخت 3 ماه حقوق هم درحال دست وپنجه نرم کردن هستند.

یکی از کارگران شهرداری یاسوج به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و  واقعاً ترسیده‌ایم، اما راهی نداریم، مجبور هستیم که کار کنیم وقتی اخبار فوتی کرونا را می‌شنوم واقعاً نگران می‌شوم.

این کارگرافزود: ماسک و دستکش را خودم خریداری کردم، شهرداری و پیمانکار پیگیری نمی‌کنند و کاری به کارگران شهرداری ندارند و سرشان برای ما درد نمی‌کند.

او از حقوق معوق خود می‌گوید: حقوق سه ماه را پرداخت نکرده‌اند، پیمانکار نگران کارگران نیست و فقط نگران این هست که ضرر مالی نکند و اصلاً واسش اهمیت ندارد که حقوق و بیمه کارگر پرداخت شود و یا ما زنده بمانیم.

این کارگر، از سفره خالی شب عید می‌گوید: عید! شرایط اقتصادی کارگران سخت شده و اقلام اساسی گران شده است، آدم فقیر نمی‌تواند سفره عید پهن کند اما پولدارها می‌توانند، آدم فقیر شب عید ندارد. 5دختر و 2 پسر دارم و نمی‌توانم برای آن‌ها پوشاک و خوراک بخرم.

یک کارگر دیگر شهردارییاسوج گفت: وسایل بهداشتی از جمله الکل، ماسک و دستکش بین کارگران شهرداری توزیع نشده و برای پیشگیری از ویروس کرونا آموزشی نداده‌اند. بهداشت و درمان استان هم هیچ برنامه آموزشی برای کارگران نداشتند و هیچکسی به فریاد کارگران نمی‌رسد.

*ادامه روند بیکاری کارگران بدلیل کرونا وبلاتکلیفی معیشتیشان درپی عدم تعیین تکلیف سریع دولت نسبت به بهره گیری ازبیمه بیکاری

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد: در استان خراسان رضوی ما مجموعه 250 هتل فعال داریم که برخی از آنها وابسته به سازمان‌ها و ارگان‌ها است اکثر این هتل‌ها تعطیل شده‌اند و کمتر از 5 درصد آنها فعالیت می‌کنند آن هم به دلیل وجود میهمانان ویژه است که بتوانند خدمات‌رسانی کنند.

اگر به طور متوسط هر هتل دارای 100 نفر کارگر باشد، ما شاهد حجم عظیمی از بیکاری آن هم در شب عید هستیم. البته هیچکدام از هتل‌ها نیروهای خود را اخراج نکردند بلکه آنها را به مرخصی‌های اجباری فرستادند به امید آنکه زودتر اوضاع به حالت قبل برگردد.

*جان باختن 6 کارمند بانک براثرابتلا به کرونا

مرگ 6 کارمند بانک در روزهای اخیر زنگ خطر را برای کارکنان شبکه بانکی و البته شهروندان مراجعه‌کننده به شعب بانک‌ها، به صدا درآورده؛ این احتمال وجود دارد که تعداد افرادی که از کانال بانکی سلامت‌شان با ویروس کرونا به خطر بیفتد جدی است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com