اخبار و گزارشات کارگری ١۵ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 06, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١۵ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- فراخوان کارگران راه آهن به اعتصاب سراسری

- یک هفته اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری آبژدان دراعتراض به عدم پرداخت 14 ماه حقوق، 6 ماه حق بیمه و 2سال عیدی

- اعتراضات دامنه دار کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان  وپرداخت بخشی از مطالباتشان

- جلوگیری از توزیع مایع ضدعفونی برای رانندگان توسط معاون عملیات خطوط سامانه چهار شرکت واحد

- حضور سرزده و کم سابقه مدیر عامل در میان رانندگان پایانه آزادی اما با دست‌های خالی!

- شیوع ویروس کرونا وبی توجهی به سلامت كارگران نمايندگى ايران خودرو بجنورد

- شیوع ویروس کرونا قوز بالا قوز کارگران!

- ممانعت از آزادی فروزان یزدانی پور علی رغم درخواست وثیقه!

*فراخوان کارگران راه آهن به اعتصاب سراسری

روز پنج شنبه 15 اسفند،کارگران راه آهن فراخوان به اعتصاب سراسری دادند.

دراین فراخوان خطاب به کارگران راه آهن اراک،اسلامشهر،اندیمشک،تهران،خراسان،رباط کریم،زاگرس،سمنان،شاهرود،دامغان،لرستان،قم،کرج  وهرمزگان   آمده است:

- بدلیل  گسترش ویروس کرونا  و عدم تدابیر پزشکی  توسط مسئولین راه آهن در کارخانجات و تمامی مناطق راه آهن هم اکنون جان کارگران در خطر است ،

- به ما حقوق نمی دهند و قادر هم نیستیم ماسک و وسایل ضدعفونی برای خودمان و خانواده هایمان خریدار کنیم،

- به 7000کارگر راه آهن از مدت ها پیش قول تجمیع قرارداد داده اند ولی تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته و دوباره وعده به خرداد ماه سال 99کرده اند.

به این دلایل برای دست یابی به مطالبات فراخوان به اعتصاب ازروز 16 اسفند ماه داده شده است.

*یک هفته اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری آبژدان دراعتراض به عدم پرداخت 14 ماه حقوق، 6 ماه حق بیمه و 2سال عیدی

روز چهارشنبه 14 اسفند،اعتصاب کارگران شهرداری آبژدان در استان خوزستان برای اعتراض به عدم پرداخت 14 ماه حقوق ،6 ماه حق بیمه و 2سال عیدی یک هفته را پشت سرگذاشت.

بنابه گزارش رسانه ای شده،روز چهارشنبه 14 اسفند فقط یک ماه از حقوق این کارگران پرداخت شد.

* اعتراضات دامنه دار کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان  وپرداخت بخشی از مطالباتشان

بدنبال  اعتراضات دامنه دار کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق،بخشی از مطالباتشان پرداخت شد.

روز پنج شنبه 15 اسفند،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان شمالی به خبرنگار رسانه ای گفت: 150 نفر از کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، چهار ماه حقوق عقب افتاده داشتند که با انتقاد ها و اعتراض های آنان همراه بود. 

وی افزود: هفته جاری، 2 ماه حقوق معوقه شان  پرداخت شد و بر این اساس، اکنون 2 ماه حقوق معوقه دارند که مبلغ آن، 60  میلیارد ریال است. 

وی ادامه داد: مسوولان نیروگاه قول داده اند که تا یک هفته دیگر، تمام معوقات این کارگران پرداخت شود. 

*جلوگیری از توزیع مایع ضدعفونی برای رانندگان توسط معاون عملیات خطوط سامانه چهار شرکت واحد

بنابر گزارشات رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد از سوی رانندگان سامانه ۴ خطوط بی آرتی.

معاون عملیات خطوط این سامانه رسول فتوحی در روز دوشنبه مانع از توزیع مایع ضدعفونی کننده رایگان از طرف شرکت اوه برای رانندگان در پایانه معین (راه‌آهن) شد. باوجوداینکه مایع ضدعفونی توزیعی بین رانندگان با آرم و مشخصات شرکت مذکور و معتبر و از طریق تلفن رانندگان از شرکت تولید کننده استعلام گرفته بودند اما معاون عملیات خطوط با استدلالات پوچ که توزیع مواد ضدعفونی با نام شرکت خاص باعث تبلیغات برای آن شرکت می‌شود و همچنین قابل تایید نبودن مواد ضدعفونی کننده داخل بسته، مانع از توزیع مواد ضدعفونی بین رانندگان توسط نماینده شرکت مواد ضدعفونی شد. مواد ضد عفونی در این پایانه توسط نماینده شرکت یاد شده بین رانندگان اتوبوس و تاکسی توزیع می‌شد.

جلوگیری از توزیع مواد ضدعفونی توسط معاون عملیات خطوط باعث اعتراض رانندگان شد چرا که مدیریت این سامانه به بهانه اینکه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در بازار موجود نیست، ماسک و مواد ضدعفونی در برابر ویروس کرونا به رانندگان نمی‌دهد. در این سامانه حتی اتوبوس‌ها در مبدا و مقصد خط ضدعفونی نمی‌شوند و با توجه باینکه در برخی خطوط هر چند خیلی ضعیف اتوبوس‌ها در مبدا و مقصد خط ضدعفونی می‌گردند مشخص است که مدیریت سامانه چهار شرکت واحد همین توان حداقلی را هم ندارد.

توزیع مواد ضدعفونی رایگان بین رانندگان توسط شرکت تولید کننده مواد ضدعفونی حکایت از این دارد دروغ‌پردازی مدیریت شرکت واحد در مورد تلاش حداکثری برای تهیه مواد ضدعفونی و ماسک صحت ندارد و چنانچه دغدغه جدی مدیریت شرکت واحد تهیه این محصولات بود قطعا می‌توانست آنرا برای رانندگان و کارگران تهیه کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*حضور سرزده و کم سابقه مدیر عامل در میان رانندگان پایانه آزادی اما با دست‌های خالی!

بنابر گزارشات رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد با توجه به تاخیر در پرداخت عیدی رانندگان و کارگران، مدیر عامل شرکت واحد صبح امروز پنجشنبه پانزدهم اسفند سرزده به میان رانندگان در پایانه آزادی رفت اینگونه دیدار مدیر عامل با رانندگان در این بازه زمانی بسیار کم سابقه می‌‌باشد و ارزیابی‌ها حکایت از این دارد که مدیر عامل جدید شرکت محمود ترفع در هراس از بروز اعتراضات کارگری و توقف اتوبوس‌ها به میان رانندگان آمده است. البته کارگران درخواست دارند که مدیر عامل بطور مرتب در جمع کارگران حاضر و با مشکلات‌شان آشنا و در جهت رفع آن اقدام کند.

اما حضور یکباره در جمع رانندگان با دست خالی و بدون انگیزه رفع مشکلات کارگران چه فایده‌ای می‌تواند برای کارگران داشته باشد در زمانی که ویروس کرونا همه‌گیر شده و رانندگان تماس زیادی روزانه با صدها نفر دارند و برایشان هیچ امکانات حفاظت فردی مهیا نشده است. آقای مدیر عامل حتی موعد پرداخت عیدی گذشته و عیدی کارگران را حتی طبق معمول سنوات قبل پرداخت نکرده‌ای در دو ماه گذشته هر ماه دو روز پرداخت حقوق را عقب انداخته‌ای. کارگران فریب چرب زبانی مدیران را نمی‌خورند و باید حقوق و مطالبات کارگران بدون فوت وقت پرداخت شود. باید برای کارگران تجهیزات حفاظت از خودشان در برابر ویروس کرنا مهیا شود.

بنابر همین گزارش مدیرعامل در پاسخ راننده‌ای درباره پرداخت عیدی گفته است عیدی بیستم اسفند پرداخت خواهد شد. همچنین درخواست‌های دیگری نظیر بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل و ۳۰ درصد حق جذب که به حقوق کارمندان اضافه شده اما کارگران از آن محروم بوده‌اند در صحبت رانندگان با مدیر عامل بسیار مطرح شد.

چرا کارگران باید به حرف مدیرعامل اعتماد کنند؟ اصلا چرا باید حقوق کارگران با تاخیر پرداخت بشه؟ آیا در صورت این تاخیرها در پرداخت حقوق کارگران،  زمینه برای تاخیر در پرداخت حقوق کارگران بطور مرتب را مهیا نمیکنه؟

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*شیوع ویروس کرونا وبی توجهی به سلامت كارگران نمايندگى ايران خودرو بجنورد

گزارش دریافتی:در اين روز هايى كه مردم درگير مبارزه با كرونا هستند و مدارس ، دانشگاه ها تعطيل شده اند و ادارات دولتى به حالت نيمه تعطيل از طريق كم كردن ساعات كارى كارمندان درآمده است،دولت هيچ تصميم قاطعى در مورد وضعيت كارگران نگرفته است.

دولت در وضعيتى كه بايد حكم به تعطيلى كارگران ميداد تا از سلامت بيست ميليون كارگر حمايت كند نه تنها شانه خالى كرد بلكه بهداشت و سلامت كارگران را به كارفرمايان سپرده است.

 بازديد از وضعيت بهداشت كارگران در مقابله با كرونا توسط اداره كار در محيط كارى حداقل كارى است كه دولت در اين شرايط بحرانى ميتواند انجام دهد. بازديد ها و الزام كارفرمايان براى رعايت مسائل بهداشتى حداقل كارى است كه دولت بايد انجام دهد تا از بيست ميليون كارگر كه با خانواده هايشان بيش از پنجاه ميليون است مراقبت كند. زيرا با توجه به شيوع بالا بيمارى كرونا اگر پدر يا مادر خانواده در محيط كارى دچار بيمارى شوند به احتمال بالا باقى اعضا و فرزندان حتى با تعطيلى مدارس هم دچار خواهند شد.

درهمین رابطه یک منبع موثق در مورد وضعيت بهداشتى كارگران نمايندگى ايران خودرو در بجنورد گفت:وضعيت بهداشت بسبار بد است ، از كيت تشخيص كه در هيچ نمايندگى خبرى نيست اما حداقل بعضى از همين نمايندگى هاى ماشين تو همين بجنورد قبل از ورود كارگران دماى بدنشون رو چك ميكنند تا اگر كرونا دارند مرخص شوند و برند خونه اما همين هم از تو ايران خودرو بجنورد دريغ شده است.

وی در مورد تهيه نكردن ماسك و دستكش و مواد ضدعفونى كننده توسط ايرانخودرو افزود: هيچ يك از اين اقلام را شركت در زمان كار در اختيارکارگران این نمایندگی قرار نميدهد و مجبورند ماسك و دستكش و مواد ضد عفونى را از بازار سياه تهيه كنند آن هم  با قيمت هاى گزاف.

این منبع،با اشاره  اهمیت وجود دستكش آنهم به وفور در محيط كار  افزود: دستكش در اين مدل كار هاى سخت چه تعمير مكانيكى يا صافكارى بدنه به سرعت پاره مى شود.

 او درباره رعایت اصول بهداشتی وایمنی کار گفت:اول از همه بايد آچار ها رو جدا كنند، نميشه كه ده نفر در روز از سه دست آچار استفاده كنند. کارفرمایان واسه صرفه جوى در خريد آچار همه آچار ها رو یه جا گذاشتند تا مكانيك ،جلو بندى ساز ، تعويض روغنی و... همه از شون اشتراكى استفاده كنند. هر بخش هم يكى دو تا استاد کار و چند تا شاگرد دارند. يكى مريض بشه ببه بقیه هم سرایت خواهد کرد.

مواد ضدعفونى كننده هم نذاشتن تا قبل كار آچار راضد عفونى كنند يا حداقل بعد دست زدن دستا شون رو مايع ضد عفونى بزنند. راه به راه هم كه نميشه تو اين سردى هوا دست ها روبشورند.

این منبع موثق يكى دیگر از معضلات بهداشتى این گاراژها را كوچك بودن سوله و نداشتن تهويه هوا مناسب دانست و خاطر نشان كرد درب ها را به دليل سردى هوا نميشود باز گذاشت و دائم بايد پرده هاى برزنتى ورودى سوله را بسته نگهداشت و از طرف ديگر تهويه هاى هوا هم كم هستند و بخارى ها  هم به سختى توان گرم كردن محيط  کاررا دارند.

وی درخاتمه گفت:كارگران در نبود امنيت شغلى و حقوق ناچيزى كه به خصوص شاگردها (صافكار يا مكانيك ...) مى گيرند در اين شرايط بحرانى شبه جنگ كه بايد تعطيل و در قرنطينه باشند كه نيستند،حداقل باید امكانات لازم وکافی  در رابطه با بهداشت محيط کار براى آنان مهيا باشد.

*شیوع ویروس کرونا قوز بالا قوز کارگران!

وقتی پای درد دل های کارگران می نشینید گله های همیشگی مانند عقب ماندن حقوق، کاهش قدرت خرید ، تاخیر اقساط و بدهی ها و صدها مشکل دیگر ردیف می شود و اینک نیزشیوع ویروس کرونا قوز بالا قوز برای آنان و خانوادهایشان شده است.

استان البرز با داشتن سه هزار و پانصد واحد تولیدی و صنعتی به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح است، وجود این تعداد واحد صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک  اهمیت صنعتی آن را در کشور دوچندان کرده است ، صنایعی که افزون بر تامین نیازهای داخلی  در زمینه های مختلف از جمله مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی در بازارهای منطقه ای و جهانی جایگاه خاصی دارد اما در شرایط کرونا یی امروز باید با وسواس و حساسیت خاص وضعیت جامعه کارگری و تولیدی آن را بررسی کرد و نیازها را پاسخ گفت .

130هزار کارگر در این واحدهای تولیدی و صنعتی مشغول به فعالیت هستند،  و اگر جمعیت کاری مراکز خدماتی  را در نظر بگیریم حدود 460 هزار  نفر از جمعیت سه میلیون نفری استان را کارگران تشکیل می دهند و این امر  نشان دهنده اهمیت توجه به این مهم است که بایستی برای سلامت این بخش از جامعه که نقش زیادی در توسعه استان و کشور دارند اقدامات جدی صورت گیرد.

کارگرانی که به خصوص در ایام پایانی سال باید ساعت های بیشتری را در محیط های کارگری باشند، تولید کشور در دستانشان است ، این در حالی است که اگر به وضعیت سلامت و بهداشت شان آنچنان که باید توجه نشود، نه تنها خود فرد و اطرافیانش بلکه می تواند صنعت و اقتصاد کشور را نیز فلج کند.

کارگران اگر سالم باشند صنعت کشور نیز سالم و روپا است و اگر این ویروس که قدرت شیوع آن بسیار گسترده است دامن یکی از این کارگران را بگیرد، می تواند همزمان با درگیر کردن چندین نفر دیگر از کارگران در نهایت سبب آسیب رساندن به بخش صنعت و اقتصاد کشور شود.

دست های خالی کارگران در میان مافیای سنگین ماسک، مواد ضدعفونی و برخی تبعیض ها،  امروزه به خوبی در حال نمود کردن است، ساعات کاری کارمندان دولت در استانی مانند البرز در حالی کاهش یافته که در این میان حتی یک ساعت هم از ساعت کاری کارگران کم نشده است.

امیر کارگر جوان 30 ساله ای که با وجود جوان بودن اما سالها است که بار یک خانواده پرجمعیت را به دوش می کشد، در یک واحد تولیدی در یکی از شهرک های صنعتی البرز فعالیت می کند.

او می گوید: برای رسیدن به محل کار صبح ها ساعت 6 از خانه بیرون می زنم، صبحانه را در منزل صرف می کنم، قبل از همه گیر شدن ویروس کرونا، ناهار را در خود واحد به همراه دیگر کارگران صرف می کردیم اما در حالی باید تا ساعت 16 در محل کار حضور داشته باشیم که رستوران تعطیل و با خود هم نباید غذایی بیاوریم.

رضا  کارگر دیگری است که می گوید: فشار کاری مان بالا است، در روزهای پایان سال، باید تولید کنیم، بفروشیم، تا کارفرما بتواند حقوق و عیدی مان را بدهد، اما چندین ساعت گرسنه ماندن خیلی سخت است، از آنطرف هم می دانیم که برای سلامت خودمان است اما شرایط کاری واقعا سخت شده است.

نبود مواد ضدعفونی کننده که این روزها دغدغه تمام اقشار جامعه شده، یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که یکی دیگر از کارگران عنوان می کند، خدیجه 45 ساله که خود و شوهرش در 2واحد تولیدی در حال فعالیت هستند و هریک نگران دیگری است.

وی عنوان می کند که اگر مواد ضدعفونی کننده باشد که هر روز بتوانند کارگاه و واحد را به صورت مرتب ضدعفونی کنند دیگر این همه استرس نداریم، با آرامش به کارمان می پردازیم، رستوران باز می شود و یا حداقل می توانیم با خودمان ناهار بیاوریم.

این کارگرزن  ادامه می دهد: 2 فرزند کوچک در خانه دارم هر روز که بعد از پایان یافتن کار به خانه بر می گردیم،  نگران این هستیم که نکند مبتلا به کرونا شویم و فرزندانمان را نیز درگیر کرده باشیم، در اخبار می گویند که نگران نباشید مواد ضدعفونی کننده هست اما در واقعیت چیزی نمی بینیم، کارفرما مدت ها است به دنبال این مواد ضدعفونی برای استریل کردن واحد تولیدی  خود می گردد اما یا نیست و اگر هم باشد آنقدر گران است که از توانش خارج است.

حسین کارگر دیگری که صدایش می لرزد نیز بیان می کند که هیچ گونه امکانات برای ضدعفونی در محل کار نداریم، بخش خصوصی هستیم ، باید کار کنیم تا شب عید شرمنده زن و بچه هایمان نباشیم، اما با این وضعیت اصلا نمی دانیم که  عمرمان به شب عید قد می دهد یا خیر.

مسلم دیگر کارگر البرزی است که پای درد دل هایش می شنیم، او می گوید فرق من کارگر با یک کارمند چیست؟ آیا جسم ما با آنها فرق می کند؟ چگونه است که ساعت کاری کارمندان کاهش یافته اما من کارگر باید کار کنم آن هم بدون هیچ گونه امکاناتی، این انصاف نیست.

درست ما بخش خصوصی هستیم، منبع درآمدمان خودمان هستیم باید کار کنیم، قبول داریم ،خرده ای هم نمی گیرم، اما حداقل به ما یک امکاناتی بدهند که با آرامش و بدون استرس کار کنیم، محیط کارگاه به اندازه کافی آلودگی دارد، با شیوع ویروس کرونا این آلودگی به مراتب چندین برابر شده، خودتان حاضرید در چنین محیطی جان خود، همکاران و خانواده هایتان را به خطر بیاندازید؟.

اینها تنها بخش هایی از صحبت های کارگران است، اما کارگران تنها به افرادی که در واحدهای تولیدی فعالیت می کنند گفته نمی شود، با شیوع ویروس کرونا ترس مردم از خرید کردن از رستوران ها، فست فود و آشپزخانه ها زیاد شده است.

آرایشگاه ها ، فعالیت خود را متوقف کردند، آژانس های تاکسی و بسیاری دیگر از مشاغل، وقتی در خیابان های کلانشهرهایی مانند کرج سر بزنید به خوبی به این واقعیت پی می برید، حتی رستوران هایی که تا دیروز جای سوزن انداختن نبود امروز خلوت شده ند، از یک طرف نشان دهنده این است که مردم به سلامت خود اهمیت می دهند که خیلی نکته خوبی است.

اما از سوی دیگر، مشکلی که ایجاد شده این است که کاهش فعالیت این رستوران، فست فود، آشپزخانه ها و مراکز کارگری دیگر سبب کم شدن درآمدشان شده که در نهایت تعدادی از کارفرماها نسبت به تعدیل نیروی کارگری خود اقدام کنند.

محمدرضا کارگر یک فست فود در کرج می گوید کارم را از دست دادم ، آن هم در شب عید، می دانم که ویروس آمده باید رعایت کرد اما گناه افرادی مثل من که در این کسادی بازار، بیکار شدند چیست؟ درمانده ام.

مینا کارگر روزمزد یک آرایشگاه زنانه نیز می گوید: اگر یک روز سرکار نروم حقوقی ندارم، کارفرمایم گفته که تا مشخص نشدن وضعیت سرکار نیا، می خواستیم محیط را ضدعفونی کنیم اما نشد، معلوم نیست وضعیت مان چه می شود؟.

مرتضی کارگر یک شرکت ساختمانی در یکی از شهرستان های استان البرز است، می گوید که به خاطر ابتلا به آنفلوآنزا کارش را از دست داده است.

وی که به عنوان سرکارگر در این شرکت فعالیت می کرد عنوان می کند که مبتلا به آنفلوآنزا شدم وقتی به بیمارستان مراجعه کردم عنوان کردند که مشکوک به کرونا هستم و باید قرنطینه شوم، بعد از چهار روز قرنطینه بودن مشخص شد که به کرونا مبتلا نبودم و آنفلو آنزا داشتم.با پخش شدن خبر قرنطینه ام، کارفرما با من تماس گرفت که تا یکی 2ماه سرکار نیا، البته حقوق هم نمی توانم پرداخت کنم، به جرم داشتن آنفلوآنزا و مشکوک بودن به کرونا که البته منفی اعلام شد، اینگونه خانه نشین شدم.

وی افزود: سرکارگر بودم، چندین کارگر زیر دستم بود حالا هیچ کدام نمی توانند فعالیت کنند و به نوعی می توان گفت که کار در کارگاه خوابیده است.

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 15 اسفند

*ممانعت از آزادی فروزان یزدانی پور علی رغم درخواست وثیقه!

فروزان یزدانی پور دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران، علی رغم تعیین وثیقه ی 500میلیونی از جانب شعبه 4 دادسرای اوین، پس از گذشت 13 روز، همچنان در بازداشت به سر می برد. عدم آزادی یزدانی پور در حالی ادامه می یابد که خانواده ی وی بدلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی از وضعیت وی هر روز پیگیر آزادی او هستند و مسئولین امر آنان را همچنان در سرگردانی قرار داده اند.

گفتنی است فروزان یزدانی پور روز سوم اسفند، یک روز پس از بازداشت پدرش، در منزل مسکونی خانوادگی خود در تهران توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده و پس از گذشت 13 روز از بازداشت، امکان تماس یا ملاقات برای وی فراهم نشده و همچنان در شرایط نامعلومی به سر می برد.

منبع:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com