اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
March 18, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۸ اسفند  ۹۸ /  ۱۸  مارس ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

 


سپیده قلیان فعال دانشجویی و حامی کارگران نیشکر هفت تپه در پی افشاگری از حضور آمنه سادات ذبیح پور به عنوان بازجو-خبرنگار در اعترافات اجباری و با طرح شکایت از طرف ذبیح پور برای تاریخ ٣١ فروردین ۹۹ به بیدادگاه حکومت احضار شده است. سپیده ابتدا در جریان اعتراضات قدرتمند کارگران فولاد اهواز به جرم انعکاس اخبار اعتراضات این کارگران در دیماه ۱۳۹۶ بازداشت و سپس طی افشاگری از مستند قلابی طرح سوخته و اعتراف گیری اجباری اطلاعات پرده برداشت و در سال ۹۷ دوباره بازداشت و مورد فشارهای فراوان قرار گرفت. سپیده قلیان در جریان خیزش آبان‌ماه ۹۸ نیز پس از آزادی موقت دوباره بخاطر حمایت از مبارزات مردمی دوباره بازداشت شد. او چندی پیش با قید وثیقه بطور موقت آزاد شد. این احضارها باید با اعتراض وسیع و سراسری پاسخ گیرد. احضار فعالین سیاسی باید فورا متوقف شود.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

٢٤ اسفند ٩٨

 

آخرین وضعیت آتنا دائمی از زبان انسیه دائمی

روز چهارشنبه آتنا تلفن زد و گفت توي اين شرايط كه همه ملاقاتها و تمام اعزامها به بيمارستانها لغو شده، آتنا را براي پرونده جديد در خصوص تحصن در حمايت از كشته شدگان آبان به شعبه ٢٤دادگاه انقلاب فراخواندن،آتنا به دليل شيوع کرونا از رفتن به دادگاه انصراف داده.

چندين ماهه كه پزشك آتنا دستور بستري فوري آتنا رو داده و قوه قضاييه توجهی نميكنه، در اين شرايط بحراني به درخواست ما براي مرخصي هم توجهی نميكنه اما پرونده آتنا خيلي فوري حتي قبل از پرونده هواپيماي اوكرايني وپرونده هاي كشته شدگان آبان نوبت دهي شده.

سرعت پيگيري اين پرونده انقدر بالا بود كه حتي اجازه ندادن كه وكيل آتنا پرونده آتنا رو بخونه حتي براي همين اعزام هم ابلاغيه اي صادر نشده و به سرعت دادگاه تشكيل شده، توي اين شرايط بحراني كشور اين عجله به چه علتيه؟

از آن هفتاد هزار نفري كه قوه قضاييه اعلام كرده حتي هفت نفر هم از بند نسوان زندان اوين نبودن، حتي كساني رو كه اسمهاشون توي ليست مرخصي بوده هم دیروز گفتن اشتباه شده و دوباره دادستان بايد بررسي كند، وضعيت قرمز و شرايط بحراني در اينجا هيچ معني نميده.

پنج ساله نتونستم دست لاي موهاي خواهرم ببرم و پنج ساله كه يك شب را با آتنا صبح نكردم، چه شبها و روزهايي رو جمهوري اسلامي از ما گرفته…

روز 17 اسفند بابا پا شد رفت تا اوين براي پيگيري مرخصي آتنا اما هيچكس نبود، از روز قبل بهش گفتم بابا جان نرو تعطيلِ اينا روزعادي نميان و ميگفت شرايط اورژانسيِه اين هفته هستن و قول دادن، نميدونم چه صفتي ميتونم بهشون نسبت بدم كه درخورشون باشه و توهين به مسئولين هم نباشه؟

حسین دائمی همان روز اعلام کرد: "تا به الان پیگیر مرخصی برای آتنا بودم، خانوادههای زیادی هم پیگیر بودن ومتاسفانه هیچکس را نپذیرفتن وفقط اعلام کردن منتظر بمانید اگر دادستان موافقت کند تماس میگیریم، هنوز شرایط بحرانی را مسئولین درک نکرده اند و جان فرزندانمان در خطر است."

 

لیلا حسین زاده به مرخصی آمد

شامگاه روز چهارشنبه 21 اسفندماه، لیلا حسین زاده دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران و از فعالین دانشجویی که ماهها بود در دوره حبس خود به سر میبرد؛ طی قرار وثیقه دو میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومانی از زندان مرخص شد.

با تبریک ویژه به لیلا حسین زاده، خانواده، دوستان و همه عزیزانی که پیگیر آزادی او بودند؛ خواهان آزادی فوری و بی قیدوشرط تمامی آزادی زندانیان سیاسی و مرخصی فوری همگی زندانیان در بند جمهوری اسلامی، در شرایط خطر شیوع ویروس کرونا هستیم.

 

زهرا جمالی زندانی سیاسی به مرخصی اعزام شد

عصر شنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۸، زهرا جمالی، فعال و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین به مرخصی اعزام شد. مدت مرخصی اعطا شده به این زندانی سیاسی تا تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ می باشد. زهرا جمالی، از بابت امضای بیانیه ۱۴ فعال مدنی برای استعفای علی خامنه ای، پس از بازداشت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری شد و پس از ابلاغ حکم با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای وی اجرا شد و پس از اعلام تسلیم به رای و کاهش یک سوم ۵ سال حبس تعزیری این فعال سیاسی به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

سهیلا حجاب با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

سهیلا حجاب، متهم سیاسی روز شنبه ۲۴ اسفندماه با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. سهیلا حجاب خرداد امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود. مدتی پس از بازداشت به یکی از خانه‌های امن اطلاعات سپاه منتقل و مدتی بعد مجدداً به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد.

آزادی سهیلا حجاب با تودیع قرار وثیقه ۳ میلیارد تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سهیلا حجاب هفته گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شده بود.

این شهروند پیشتر نیز در دیماه ۹۷ در شیراز بازداشت و پس از طی مراحل دادرسی به ۲ سال حبس محکوم شده بود. وی پس از تحمل ۵ ماه حبس در زندان عادل آباد شیراز با اعمال عفو از زندان آزاد شد. با این حال وی ۱۰ روز پس از آزادی مجدداً توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد.

 

گلرخ ایرایی و مرجان داوری در خطر ابتلا به ویروس کرونا

گلرخ ایرایی و مرجان داوری دو فعال سیاسی هستند که در زندان قرچک ورامین به سر میبرند. زندانی که به علت عدم رسیدگی مسئولان زندان شاهد بروز انواع بیماریها در بین زندانیان بوده‌ایم. به تازگی بر اساس گزارشات از داخل بندی که گلرخ ایرایی و مرجان داوری در آن نگهداری میشوند، آزمایش یکی از زندانیان مشکوک به کرونا مثبت اعلام شده است و این اتفاق بیش از پیش این دو فعال سیاسی و سایر هم بندیانشان را نیز تهدید میکند.

در چنین شرایطی که این دو فعال سیاسی دربند و سایر زندانیان هم بندی در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، اعزام این عزیزان به مرخصی حداقل مطالبه هر انسان آزادی‌خواه میباشد. ما خواستار آزادی فوری بی قید و شرط گلرخ ایرایی، مرجان داوری و سایر فعالین دربند هستیم.

 

ایسکرا ۱۰۳۲

 

احضار مجدد سپیده قلیان به دادگاه!


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com