اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
February 26, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

٧  اسفند  ۹۸ /  ۲۶  فوریه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

پریسا سیفی با قید وثیقە، از زندان آزاد شد

پریسا سیفی فعال فرهنگی اهل کامیاران که ۲ هفته بود دست به اعتصاب غذا زده بود، عصر روز یکشنبە ۴ اسفند ۱۳۹۸، پس از ١٠٠ روز بازداشت با وثیقە ٣٠٠ میلیون تومانی و موقتا از زندان آزاد شد.

وی روز یکشنبە ٢٠ بهمن ۹۸، بە نشانە اعتراض بە ادامە بلاتکلیفی و فشار نهادهای امنیتی رژیم برای اخذ اعترفات اجباری دست بە اعتصاب غذا زدە بود. این فعال فرهنگی روز سەشنبە ٢١ آبان ۹۸ توسط مزدوران اطلاعات سپاه سنندج بە اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی مردم کردستان بە نشانە محکوم کردن لشکرکشی رژیم فاشیست ترکیە بە کردستان سوریە بازداشت شدە بود.


کودکی که در ١٤ سالگی به ازدواج در آمده بود در ١٥ سالگی توسط همسرش به قتل رسید .

روز چهارشنبە ٣٠ بهمن ٩٨ یک دختر ١٥ سالە اهل بانە با هویت ”کوثر گل سوغانلو کە در سن ١٤ سالگی ازدواج کردە بود، توسط همسرش بە آتش کشیدە شدە و جانش را از دست دادە است.

کوثر گل سوغالو، توسط همسرش با هویت فرزاد احمدی اهل سردشت و ساکن پیرانشر بە قتل رسیدە و خانوادە احمدی علت مرگ وی را خودکشی اعلام کردە بودند. پس از چهار روز معلوم شدە کە کوثر توسط خانوادە همسرش بە قتل رسیدە و جسد وی روز شنبە بە پزشک قانونی ارومیە منتقل شدە است.

 

 سخنگوی قوه قضائیه: حکم قطعی ندا ناجی به یک‌دوم کاهش یافته است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت ندا ناجی آخرین بازداشتی روزکارگر گفت حکم قطعی صادر شده و حکم او به نصف کاهش یافته است. اسماعیلی گفت، دادگاه تجدید نظر که یکی دو روز اخیر برگزار شد محکومیت دادگاه بدوی که برای ایشان صادر شده بود را به یک دوم تقلیل داد

این درحالی است که دادگاه تجدید نظر برای رسیدگی به اتهامات ندا ناجی بدون حضور وکیل و متهم برگزار شده و این حکم غیابی صادر شده است.

  

در شیراز فقر قربانی گرفت: زنی دو فرزندش را کشت و خودکشی کرد.

گسترش فقر، بیکاری و عدم چشم‌انداز روشن به آینده، جان سه نفر را گرفت. مادری در شیراز دختر و پسر هشت و ۱۲ ساله خود را کشت و سپس به زندگی خود پایان داد. به گزارش پلیس، این اقدام ناشی از مشکلات مالی، روحی و روانی بوده است. وزارت بهداشت و درمان پیش از این درباره افزایش خودکشی در ایران هشدار داده بود. به گفته‌ رئیس انجمن روانشناسان ایران، ۷۳ درصد خودکشی‌ها در ایران به دلایل اقتصادی روی می‌دهد.

 

محکومیت مژگان اسکندری به تحمل حبس تعزیری

روز شنبه ۳ اسفند ماه ۱۳۹۸, مژگان اسکندری, شهروند ساکن تهران و از بازداشت شدگان تجمعات اعتراضی آبان ماه سالجاری که پیش از این توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی از طریق حضور و فعالیت در تجمعات غیر قانونی” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم به وکیل مدافع وی ابلاغ شد.

 

برخی زنان هندی برای رقابت در بازار کار رحم خود را برمی‌دارند

کار در مزارع نیشکر مهاراشترا در غرب هند طاقت‌فرساست و درآمد چندانی هم ندارد. این کار برای زنان به مراتب دشوارتر است. برخی از آنها حتی به جراحی برداشتن رحم تن می‌دهند. این زنان می‌گویند که فشار کارفرما نقش مهمی در اتخاذ این تصمیم دارد. کارفرمایان این موضوع را رد می‌کنند. کنشگران حامی زنان کارفرمایان را به دستکاری گزارش‌های رسمی متهم می‌کنند.

ایسکرا  ۱۰۲۹

 

قتل زن جوان توسط همسرش در آستانه هشت مارس


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com