اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
February 19, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۳۰ بهمن ۹۸ ۱۹  فوریه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

بیانیه زندانیان زن سیاسی زندان اوین/

این نظام و انتخابات‌هایش تنها بر خون میلیونها جوان بی گناه استوار گشته

 

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸، زندانیان زن سیاسی محبوس در زندان اوین طی بیانیه‌ای ضمن نفی و تحریم انتخابات، شرکت در انتخابات را نشان تاییدی بر نظام حاکم و جنایاتش عنوان کردند.

این زندانیان سیاسی همچنین در بخشی از این بیانیه نوشته‌اند: «برماست که انتخاباتشان را برای خودشان بگذاریم و در میدان واقعی انتخابات مردمی باقی بمانیم. هرکسی که پای صندوق های رای می رود اثر انگشتش بر روی ماشه ی اسلحه ای که به سمت جوانان انقلابی شلیک می شود ثبت خواهد شد و نشان تاییدی بر نظام حاکم و جنایاتش می باشد. تحریم و نفی انتخابات پیمان مردم ایران با شهدا به ویژه شهدای  قیام اخیر است.»

این نظام و انتخابات هایش تنها بر خون میلیونها جوان بی گناه استوار گشته : فروردین ۵۸،تابستان ۵۸، خرداد ۶۰ و قتل عام دهه ۶۰ بویژه کشتار تابستان ۶۷، قتل های زنجیره ای دهه۷۰، به خاک و خون کشیدن خاتون و آباد و اسلامشهر و.. کشتار معترضین ۸۸، فجایع کهریزک و اعدام گسترده هموطنان کرد به اسم تروریست در زندانهای ایران، کشتار معترضان ۹۶ و نهایتا کشتار وحشیانه ی مردم در آبان ماه ۹۸ و…

اما مردم ایران اجازه نمی دهند حتی قطره ای از این خون های به ناحق ریخته شده بی پاسخ بماند، این خونها در اعتراضات و خروش برآمده از درد و رنج مردم علیه استبداد و چپاول شکوفا میگردد .

این دوازده زن زندانی نوشتند: « ۴١ سال است که با تکرار کلمه ” انتخابات” سعی دارند حکومت سراسر استبدادی شان را دموکراتیک نشان دهند. حال آنکه از همان روزهای نخست، آزادی مردم و درپی اش آرای آنها به یغما رفت».

۱- یاسمین آریانی

۲- ندا آشتیانی

۳- راحله احمدی

۴- مریم اکبری منفرد

۵- لیلا حسین زاده

۶- سهیلا حجاب

۷- آتنا دائمی

۸- سپیده فرهان

۹- منیره عرب شاهی

۱۰-  صبا کرد افشاری

۱۱- ندا ناجی

۱۲- سمانه نوروز مرادی

 

مادرندا ناجی : من به دخترم افتخار میکنم...

جای ندا زندان نیست...

میخوان افکار ندا رو تغییر بدن میخوان به انسانیت فکر نکنه...

ندا رو نمیتونن بشکنن، منم نمیتونن بشکنن برای اینکه من مادر ندا ناجی هستم...

ندا صدای مردم بوده.

 

مرجان داوری به ۷۵ سال حبس محکوم شد

مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران از اعدام تبرئه و در پرونده دیگری در شعبه یک دادگاه کیفری به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود. پیشتر حکم اعدام خانم داوری در آذرماه سال گذشته برای دومین بار در دیوان عالی کشور نقض شده بود. زمستان سال ۹۶ کریم زرگر، از مدیران سابق صدا و سیما و هم پرونده ای خانم داوری در یک پروسه دادرسی مبهم مرتبط با تبلیغ و ترویج عرفان “اکنکار” بعنوان “مفسد فی الارض” اعدام شده بود.

مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

براساس این حکم که توسط شعبه یک دادگاه کیفری استان تهران صادر شده، خانم داوری از بابت اتهام”معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف” به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود. مرجان داوری در خصوص پرونده دیگری که پیشتر از بابت اتهامات “افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار” به اعدام محکوم شده بود، توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی شهمیرزادی از اعدام تبرئه و حکم برائت وی صادر شد.

در متن دادنامه صادره توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران آمده است: “در پرونده حاضر مرجان داوری فرزند هوشنگ متهم است به فساد فی الارض از طریق شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشا جنسی و عقیدتی در پوشش عرفان کاذب راه معرفت رای دادگاه نظر به شماره رای ۲۱ب/۹/۷/ ۱۳۹۸ ردیف ۹۸/۵ نسبت به دادنامه شماره ۹۵/۲۰۰۰ که در مورخ ۲۵/۲/۱۳۹۷ شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران از هیئت عمومی شعب دیوان عالی کشور که اعتراض فرجام خواه فوق الذکر را نسبت به محکومیت اعلامی وارد دانسته با این استدلال که مطابق مستندات موجود در پرونده متهم مذکور از اولین قربانیان این تبلیغ کاذب و انحرافی بوده و تحت استیلای متهم اصلی قضیه آقای کریم زرگر فرزند عبدالکریم تسلط کامل ایشان حتی به تذکرات جدی و دلسوزانه والدین خود توجه نکرده و به منجلاب ساخته و پرداخت شده توسط نامبرده اخیر سقوط کرده است و در شعبه ششم دادگاه کیفری یک تهران نیز طی دادنامه ۹۶۰۹۹۷۰۲۲۵۴۰۰۱۹۹ – ۲۲/۷/۱۳۹۶ یعنی قبل از محاکمه و صدور حکم در شعبه صادر کننده رای فرجام خواسته به اتهام معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف به تحمل سه فقره بیست و پنج سال حبس تعزیری درجه دوم محکوم شده است و همین عناوین مجددا تحت عنوان شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشای جنسی تحت معاونت در سه فقره زنای در حکم عنف قبلا طی دادنامه شماره اخیر الذکر مورد حکم واقع شده است لذا در وضعیت موجود محاکمه مشارالیها ای این حیث و محکومیت او به مجازات اعدام فاقد موقعیت قانونی تشخیص و به نظر اکثر اعضای هیئت عمومی شعب دیوان محترم عالی کشور با وصف به اینکه عنوان مجرمانه انتسابی (به صورت تالی تلو) یک عنوان مجرمانه تلقی می گردد لذا اتهام فساد فی الارض زمانی محقق میگردد که از طریق شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشای جنیس و عقیدتی در پوشش ترویج عرفان کاذب و راه معرفت ارکان تشکیل دهنده آن محقق باشد که در موضوع مانحن فیه بنا به تشخیص قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور تعیین کیفر متعدد برای جرم واحد خالی از وجاهت قانونی بوده معذلک نسبت به اتهام خانم مرجان داوری فرزند هوشنگ متولد ۱۳۴۵ منتسب دادنامه مسبوق الصدور شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شماره ۵۹/۲۰۰۰/ت د – ۲۵/۲/۱۳۹۷ هیئت عمومی دیوان عالی کشور نسبت به اتهام افساد فی الارض که مشعر به حکم اعدام مسبوق الصدور می باشد به استناد به بند پ ماده ۴۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری و به علت عدم انطباق با موازین قانونی حکم برائت متهم از این حیث اتهام انتسابی صادر و اعلام میگردد و رای صادره در اجرای احکام قسمت دوم از بند پ ماده قانون اخیر الذکر قطعی و غیر قابل فرجام خواهی می باشد”

 

در شیراز «فقر» قربانی گرفت: زنی دو فرزندش را کشت و خودکشی کرد.

گسترش فقر، بیکاری و عدم چشم‌انداز روشن به آینده، جان سه نفر را گرفت. مادری در شیراز دختر و پسر هشت و ۱۲ ساله خود را کشت و سپس به زندگی خود پایان داد. به گزارش پلیس، این اقدام ناشی از «مشکلات مالی، روحی و روانی» بوده است. وزارت بهداشت و درمان پیش از این درباره افزایش خودکشی در ایران هشدار داده بود. به گفته‌ رئیس انجمن روانشناسان ایران، ۷۳ درصد خودکشی‌ها در ایران به دلایل اقتصادی روی می‌دهد.

 

بهاره هدایت با تودیع قرار وثیقه از زندان

با فشار دانشجویان و رسانه های مبارز و مردمی، بهاره هدایت با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شد. بهاره هدایت، زندانی سیاسی، روز سه شنبه 29 بهمن با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد. بهاره هدایت روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او نهایتا شب یکشنبه ۲۷ بهمن ماه از این محل به زندان قرچک ورامین منتقل شد. بهاره هدایت که از زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود پس از آزادی به اعتصاب خود پایان داد.

 

ایسکرا  ۱۰۲۸

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com