اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
March 12, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۱ اسفند  ۹۸ /  ۱۱  مارس ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان‌ مریوان به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زنان

جهان در آستانه ی هشت مارس امسال همچنان روند رو به رشد بیکاری،فقر،جنگ،آوارگی،تبعیض جنسیتی و بسیاری نابه سامانی های ازاین دست را به خود می بیند و درصورت تداوم حاکمیت سیستم نابرابر کنونی از دهشت و سیه روزی انسان نه تنها کاسته‌نخواهد شد بلکه حتی زیست بوم بطور عام و ادامه ی حیات انسان و موجودات زنده ی دیگر با خطر جدی روبرو خواهد بود

اولویت کسب سود به هرقیمتی،جنگ های نیابتی،تعمیق هرچه بیشتر شکاف فقر و غنا عرصه را بر اکثریت مردمان ساکن این کره تنگ تر کرده ؛حاکمیت ها برای بازتولید وضعیت موجود علاوه بر استثمار و سرکوب مبارزات حق طلبانه در سراسر دنیا ارتجاعی ترین و ضدانسانی ترین ایدئولوژی ها مانند نژادپرستی،بنیادگرایی مذهبی،مردسالاری و مهاجر ستیزی را باد می زنندو دراین میان کودکان و زنان بیشتر از همیشه قربانی می گردند.

چنین شرایط سراسر غیرانسانی و غیر قابل تحملی میلیون انسان را به خیابان ها ومیادین شهرها کشانده و از لبنان و عراق گرفته تا فرانسه و شیلی و سودان عرصه ی مصاف با مناسباتی گشته که انسان را قربانی کسب منفعت و تداوم حاکمیت نابرابرش نموده است.

خوشبختانه زنان در صف مقدم این پیکار برحق و رهایی بخش جهانی هستند چراکه صنعت سکس،دستمزد نابرابر درقبال کار مساوی،ازدواج کودکان دختر،به اسارت بردن زنان و فروش آن ها،زنانه شدن فقر و ... به میدان آمدن در صفوف متشکل و متحدانه و پیکار درراه ساختن دنیایی شایسته ی انسان را به ضرورتی مبرم و تاریخی تبدیل کرده است

درایران نیز بیکاری گسترده روزبروز بخش بیشتری از مردم را به فقروتهیدستی کشانده و دولت هیچ برنامه ای برای عبور ازاین شرایط نابه سامان ندارد .کارگران،معلمان ،پرستاران و سایر اقشار فرودست جامعه به دلیل پیگیری مطالباتشان با تهدید و زندان و تبعید مواجه اند و بی تدبیری حاکمان و فضای سرکوب و ارعاب این جامعه را به سوی یک انفجار اجتماعی کشانده است.

تهیدستان شهری در چهارچوب وضعیت موجود افقی برای کسب شغل و معیشت و برخورداری از حداقل های زندگی نمی بینند و اعتیاد،خشونت،مشکلات خانوادگی،ترک تحصیل و...هرروز سایه ی شومش را هرچه وسیع تر برجامعه می گستراند

روشن است که این موج وسیع فقرو فشار در درجه ی اول متوجه زنان است چراکه بدلیل سلطه ی مناسبات و فرهنگی ایدئولوژیک و مردسالار زنان اولین قربانیان هستند . هم اکنون زنان کمتر از بیست درصد نیروی کار شاغل را تشکیل می دهندو با وجود افزایش قابل توجه زنان تحصیلکرده از دستیابی به شغل شایسته محرومند.
مساله ی ازدواج کودکان دختر ،دستمزدنابرابر با مردان،قوانین تبعض آمیز،محرومیت و فقر ساختاری زنان تنها گوشه ای از وضعیتی است که بصورت قانونی و فرهنگی براین بخش ازحامعه تحمیل شده است .

زن ستیزی نهادینه ودارای پشتوانه ی قانونی،دانش آموزان دختر را هرروز با مشکلات تازه ای روبرو کرده، فقر فزاینده و بیکاری باعث افزایش روند ترک تحصیل دختران شده واین مساله پیامدهای مخربی چون ازدواج درسنین پایین و پدیده ی تراژیک مادر-کودک را به دنبال داشته است.

در چنین شرایطی است که اقشار مختلف مزدبگیرو تهیدست جامعه راهی بجز پیگیری خواسته ها و مطالباتشان نداشته و مدام برای ایجاد ظرف های ممکن فعالیت و تشکل تلاش نموده اند و دراین مسیر همانگونه که عیان است با مشکلات و ناملایمات زیادی روبرو بوده ولی کماکان‌ ازراه نایستاده اند زیراکه انتخابی بجز مبارزه درراه به دست آوردن یک زندگی درشان انسان درپیش روی خود نمیبینند

در این میان زنان در هیچ عرصه ای ازمبارزه و طرح و پیگیری مطالبات غایب نبوده ودر بیشتر عرصه ها بخشی تعیین‌کننده و غیرقابل انکار از مبارزه بوده اند و روز بروز بیشتر و تکامل یافته تر علیه مناسبات ضد زن حاکم می شورند و دراین مسیر هم حتی ازبذل جان هم نهراسیده اند

در آستانه ی هشت مارس روز جهانی زن ضمن تبریک این روز تاریخی به تمام انسان های آزادیخواه و طرفدار برابری انسان ،اعلام‌می داریم که تا رسیدن به دنیایی عاری ازهرگونه ستمی و تحقق برابری زن و مرد دست از مبارزه برنخواهیم داشت و یقینا پیروزی ازآن ماست .

انجمن صنفی معلمان کردستان -مریوان

 

جمهوری اسلامی خونریز و فاسد در صدد کشتار زندانیان سیاسی با نام کروناست

مخالفت با درخواست مرخصی زینب جلالیان و تداوم حبس زندانیان سیاسی با وجود خطر کرونا

با وجود انتشار گزارش‌هایی درباره شیوع بیماری کرونا در زندان‌های ایران، مقام‌های قضایی همچنان با مرخصی درمانی زینب جلالیان،‌ زندانی سیاسی در شهر خوی،‌ مخالفت می‌کنند.

زینب جلالیان به دلیل بیماری چشم،‌ دهان و ناحیه شکمی درخواست مرخصی درمانی کرده که همچنان با آن مخالفت می‌شود.

او سیزدهمین سال حبس بدون مرخصی خود را می‌گذراند و علاوه بر بازداشت امیرسالار داودی یکی از وکلایش،‌ وکیل دیگر او نیز از ادامه وکالت کناره‌گیری کرده است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل پیشتر درباره مشکلات سلامتی این زندانی سیاسی گزارش داده بود.

او پس از بازداشت در سال ۱۳۸۶، به اتهام خروج غیرقانونی از کشور ومحاربه از طریق عضویت درگروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم شد، سپس حکم او با یک درجه تخفیف به حبس ابد تغییر یافت.

نقض حقوق زنان در ایران، قاعده‌مند انجام می‌شود

قسمتهایی از نامه نسرین ستوده از زندان به مناسبت روز جهانی زن: نسرین ستوده، فعال حقوق زنان که در ایران زندانی است، در یادداشتی به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن، که از زندان اوین برای نشریه تایم ارسال کرده، خواستار تلاش مردم برای برقراری صلح در جهان شده است.

در بخشی از این یادداشت وی با اشاره به بازداشتش در اواخر بهار گذشته توسط ماموران جمهوری اسلامی و سپس صدور حکم غیابی برای او، می‌نویسد که حکم پنج سال زندان من به دلیل فعالیت‌هایم به عنوان وکیل حقوق بشر و حقوق زنان بوده است.

او در ادامه، ضمن تشریح وضعیت محل نگهداری خود در بند زنان زندان اوین و فعالیت‌های روزانه خود و هم‌بندی‌هایش، می‌نویسد گاهی اوقات برای زندانیان کلاس‌هایی درباره موضوع‌های حقوق بشری می‌گذارد.

به گفته نسرین ستوده، ایران کشوری است که نقض حقوق زنان در آن به صورت قاعده‌مند انجام می‌شود و این دلیل مهم دیگری است که روز جهانی زن را باید گرامی داشت.

وی در پایان به مناسبت هشتم مارس (هجدهم اسفند) از همه شهروندان ایرانی در سراسر جهان خواسته است به تلاش او و دیگر همفکرانش برای صلح بپیوندند؛ صلحی که به گفته او یک امر بنیادین برای نجات بشریت محسوب می‌شود.

 

 متن دلنوشته دکتر فریبا فراهی

این روزا من کوچکترین گلایه‌ای از ویروسی که دنیا رو فتح کرده ندارم. بالاخره دردا و مصیبتا و عفونتا و ویروسا تقریبا تنها چیزی هستن که تحریم نشدن و راحت وارد کشور ما میشن. خود به خود هم وارد نمیشن به دست یه سریی با پرواز … میان. من و همکارام هم الان موظف به استفاده از علم بر علیه کروناییم. ما با علممون شکستش میتونیم بدیم. ولی با جونمون نه.

ما هم ریه داریم. بدن داریم. باور کنید با حتی فقط یک دست لباس مناسب میشه یک پزشک و پرستار رو نجات داد. که همون پزشک و پرستار از پس مدیریت درمان چندین و چندین بیمار بر میاد. حداقل من که اینطورم … من در حسرت آغوش پدرم درس خوندم که مردم رو نجات بدم تا دیگه هیچ دختری حسرت آغوش و نوازش پدر رو شبونه گریه نکنه. مخصوصا الان که دم دمای روز پدره. پدرم هم خودش رو جلو گلوله سپر کرد که جوون مردم به خاطر یه ماسک و یه لباس بعد از سالها درس خوندن رو تخت بیمارستان جون نده. آسیب ریه از دردناک‌ترین و تدریجی‌ترین انواع مرگه. خفگی تو آب استخر رو تصور کنین، این حال ما بیماران کروناست. حال همکارام. همینایی که تا دیروز تا آخرین لحظه که یارای ایستادن داشتن کنار من بیمار تحویل گرفتیم …

 پست جدید دکتر فریبا فراهی....الان که این پست رو میخونین کلیشه ی اسکن ریه‌های درگیرم با کرونا رو میزه. و چندین پزشک به خاطر نداشتن ساده‌ترین و ابتدایی ترین امکانات محافظتی رو تخت مراقبتهای ویژه. شاید جون پدرم کافی نبوده برای فقط یک دست لباس یک دست لباس یک دست لباس … نظام پزشکی و وزارت بهداشت که ندید. یعنی دید و کاری نکرد. من اهل اخبار نیستم. ولی شنیدم که از زمین و هوا کمک های سازمان های جهانی و داخلی شامل لباس و تجهیزات به کشور اومده. هزاران هزار هم از انبارهای به قول خودشون احتکاری کشف شده. کاش به ما کادر درمانی هم میرسید از این تجهیزات …» 

" ننگ و نفرت بر جمهوری اسلامی "

 

یادداشتی از عاطفه رنگریز؛ فعال حقوق زنان

یک می امسال با هم بازداشت شدیم و پای در مسیری متفاوت گذاشتیم، تجربه زندان سالی متفاوت را برایمان رقم زد، سالی که در آن سراسر عهد و پیمان شدیم و یاد گرفتیم که چطور در کنار هم زندگی را تغییر دهیم.

زیست در زندان قرچک جنبه هایی از سرنوشت مشترک مان را با دیگر زنان مریی کرد و فهمیدیم که چطور زندگی مان پیشاپیش گره خورده است با آن هزار و دویست نفر.

اینبار یاد گرفتیم که قوی تر باشیم و راهی دراز در پیش داریم، من چند روز زودتر از ندا از اوین به زندان قرچک آمدم و در میان هزار و دویست نفر درگیر این بودم موقعیت جدیدم را بفهمم، اصلا نمیتوانستم غذا بخورم تا ندا آمد و او را که دیدم گویی به اندازه ده سال حرف داشتیم و بعد متوجه شدیم که در این لحظه تاریخی باید سخت بود و سخت تر شد... یادم میاید یکبار بازی تنگ ماهی را با جمع سی نفره انجام دادیم و پانتومیم ها نشانی بود از خود زنی، رفتار رئیس مابانه انتظامات و نوبت دادن بهداری عصرها توسط بهداشتیار... در پس هر خبر که از روزنامه اطلاعات میخواندیم و یا از تلویزیون به وقت ۲۰ و ۳۰ میدیدم درباره وقایع، موقعیت های بیرون و درون با هم صحبت میکردیم و دیدیم که پشت میله های زندان زندگی طور دیگری در جریان است.

زندان عمومی برایمان لحظه فشرده ایی از مسائل متفاوت بود: زنی که چک هایش برگشت خورده بود، زنی که به تن فروشی تن داده بود و حالا باید تاوان تن دادن اجباری اش را میداد، زنی در استانه هجده سالگی که هنوز از کودکی اش عبور نکرده بود به خاطر تبلیغات اینستاگرامی آنجا بود و هنوز درکی از عمل مجرمانه امروز نداشت و هزار مورد دیگر...

و ما دیدیم که چگونه برخی بی پولی آنها را به اینجا کشانده بود و برخی دیگر جنسیت شان. فساد و فحشا، تن فروشی در خیابان کد دار و مانتوهای جلوباز و ... یا مادری و همسری سبب شده بود که او مواد بچه یا شوهرش را بر عهده بگیرد... خلاصه عهد بستیم که در برابر هر آنچه که قصد دارد ما را بشکند، مقاومت کنیم، حالا امروز همدیگر را دیدیم به یاد آوردیم تمام آن روزها را و تمام آن زن های زندانی را. به یاد آوردیم عهدمان را و به یاد آوردیم که عهدمان باید بماند تا فردایی که...

منبع: اینستاگرام عاطفه رنگریز

 

 

هنگامه شهیدی به مرخصی اعزام شد.

" ناهید کرمانشاهی" ، مادر هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی به انصاف نیوز گفت: دخترش روز دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ از زندان به مرخصی آمده است.

 

ایسکرا  ۱۰۳۱

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com