اخبار و گزارشات کارگری ١٠ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 01, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٠ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- بیش از هزار نفر از فعالین اجتماعی خواهان آزادی زندانیان بخاطر پیشگیری از ابتلای آنها به بیماری کرونا شدند

- بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز مبنی بر درخواست تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات نوروز 1399

- اعتراض وکنش های کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا

- تجمع اعتراضی کارگران شاغل وبازنشسته کارخانه فرنخ و مه نخ نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مقابل استانداری قزوین

- اعتراض آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از سال 92 نسبت به عدم تبدیل وضعیت

- عدم برخورداری کارگران شهرداری از افزایش 30 درصدی فوق‌العاده جذب کارکنان شهرداری‌ها

- ادامه بلاتکلیفی معیشتی 5 هزار کارگر شهرداری رشت علیرغم وعده و وعیدها

- عدم پرداخت 2 ماه حقوق کارگران کارخانه آذرآب اراک

- وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران متروی خط 3 تهران بدنبال تجمع اعتراضیشان

- ادامه اعتراضات معلولان کشور نسبت به عدم پرداخت کامل بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و وعده های پوچ با تجمعی دیگرمقابل سازمان برنامه و بودجه

- تهدید جان کارگران معدن طلای زرشوران بدلیل شرایط کاری نامناسب و عوامل بیماری زا

- جان باختن یک کارگر درالبرز براثر سقوط از جرثقیل

- مصدومیت 8 کارگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران بر اثر تصادف سرویس رفت وآمد

*بیش از هزار نفر از فعالین اجتماعی خواهان آزادی زندانیان بخاطر پیشگیری از ابتلای آنها به بیماری کرونا شدند

شیوع بیماری کرونا بسیار جدی در حال گسترش است. کسی در جامعه در امان نیست. اما در این میان زندانیان محبوس در زندانهای کشور در خطر بسیار بالایی قرار دارند. تعداد زیادی از بهترین فرزندان این کشور به اتهامات سیاسی در این زندانها محبوس هستند.

باتوجه به عدم وجود امکانات بهداشتی و پزشکی در زندانها اگر در هر بندی از زندانهای کشور یک نفر به ویروس کرونا مبتلا گردد آن زندان به قتلگاه زندانیان بدل میشود.

اخباری که از داخل زندانها مبنی بر عدم انجام هیچگونه اقدامی جهت ضدعفونی کردن محیط و عدم دسترسی زندانیان به مواد بهداشتی به بیرون از زندانها میرسد خانواده های زندانیان و کل جامعه را به شدت نگران کرده است.

واقعیت این است که زندانیان در شرایط اسارت، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هیچگونه توانایی برای حفاظت از سلامت خویش ندارند به همین جهت مسئولیت حفظ سلامت زندانیان تماماً با مسئولین قضایی است.

از اینرو ما امضا کنندگان زیر همگام با خانواده زندانیان و در تأیید درخواست آنها، قاطعانه از قوه قضائیه و نهادهای مرتبط می خواهیم که نسبت به آزادی زندانیان و یا قبول مرخصی تا پایان دوران بحران اقدام نمایند.

لینک امضاها:

https://secureservercdn.net/160.153.137.163/a7e.fff.myftpupload.com/wp-content/uploads/2020/02/%D8%A8%DB%8C%D8%B4_%D8%A7%D8%B2_%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D9%86%D9%81%D8%B1_%D8%A7%D8%B2_%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C.pdf

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز مبنی بر درخواست تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات نوروز 1399

ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان بیماران ناشی از ویروس کرونا و آرزوی بهبود کامل برای همه مبتلایان ...

آگاهیم یک بار دیگر  طمع، جهالت، ناکارآمدی و بی‌تدبیری برخی مدیران کشور باعث شیوع روز افزون بیماران مبتلا به "ویروس کرونا" شد .

متاسفانه  طمع‌ورزی جاهلانه در آزادی پروازهای  چین به ایران و ورود مسافران چینی به ایران آن هم در زمانی که تمام کشورها ممنوعیت ورود این مسافران را اجرایی کرده بودند ،نقشی اساسی در انتشار این ویروس داشت.

 پنهان کردن زمان آغاز بیماری به دلایل نامعلوم و عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی و درمانی، باعث شیوع گسترده و سریع بیماری شده و کشور را در آستانه یک فاجعه بزرگ قرار داده است.

در شرایطی که تمام متخصصان و کارشناسان کشور به مردم توصیه اکید می‌کنند تحت هیچ شرایطی از خانه بیرون نیایند، ریاست جمهور با هدف "عدم تحقق برنامه دشمن" از عادی شدن روال امور کشور و بازگشایی مدارس سخن می‌گوید.

مردمی که حتی دسترسی به نیازهای ساده‌ای چون مواد ضدعفونی کننده و ماسک ندارند هر روز شاهد ویدئوهای هستند که در آن مدیران سرخوش و مسرور خبر از مثبت بودن تست کرونای خود می‌دهند. مردمی که در این سالها، کذب و جعل از مدیران شنیده‌اند باور چنین ویدئوهای را  برای خود دشوار می بینند و در خوشبینانه ترین حالت این تستها را جز برخوداری از رانت قدرت تلقی نمی کنند که بدون کمترین علایم، بیماریشان شناسایی شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار می گیرند.

اما از سوی دیگر  روزانه شاهد تصاویری هستیم که در آن مردم عادی در خیابان و معابر و مترو از بدحالی روی زمین می افتند ولی سهمی را در آمار کشور ندارند.

به واسطه این حجم عظیم بی‌تدبیری ها، ما مردم بی‌پناه فقط راه چاره را در خود سراغ می گیریم و به منظور انجام قرنطینه در خانه ها، تعطیلی کامل مراکز آموزشی را حداقل اقدام مؤثر برای تحقق این امر و جلوگیری از گسترش بیماری می‌دانیم.

دراین میان از خاطر نمی‌ بیریم زندانیان وسربازان را که مظلومانه در شرایط بسیار نامساعد بهداشتی در خطر مرگ هستند.

فراموش نمی‌ کنیم کارگران روزمزدی را که برای هر روز دست کشیدن از کار به منظور حفظ سلامت خویش، سفره غذای حداقلی را نیز از دست می‌دهند.

یادمان نمی‌رود تمامی کادر درمانی و پرستاری را که عاشقانه جانفشانی می‌کنند و دردمندانه به سوگند پزشکی خود پایبندند و قربانی این سومدیریت می‌شوند.

یادمان نمی‌رود مشاغل حساسی را که تعطیل شدنشان غیرممکن است و همچنان مشغول خدمت‌رسانی هستند.

مسئولیت تهیه شرایط لازم برای این اقشار برای اینکه تا حد امکان از خطر بیماری دور بمانند نیز مستقیما متوجه تمام مجموعه حاکمیت است.

دادن مرخصی به سربازان و زندانیان به ویژه زندانیان صنفی ، مدنی ، سیاسی، تأمین معاش کارگران روزمزد و اقشار ضعیف‌تر، تهیه تمامی امکانات بهداشتی و شیفتهای منصفانه برای کادر درمان و مشاغل حساس و در نهایت آزاد شدن همه رسانه‌ها برای نشر اخبار واقعی و پوشش خبری کامل این بحران حداقل خواسته همه مردم است.

بی‌شک همه ما می‌دانیم بانیان اصلی این وضعیت چه کسانی هستند ،اما در شرایط موجود و برای گذر از این بحران، کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در حال حاضر به عنوان بخشی از جامعه آموزشی کشور خواستار تعطیلی مراکز آموزشی تا پایان تعطیلات نوروز 1399 می باشد،البته با اميد به آنکه شرایط بهداشتى جامعه به وضعیت نرمال برگردد .

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

 ۱۳۹۸/۱۲/۱۰خورشیدی

*اعتراض وکنش های کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا

جمعی از کارگران معدن زغال سنگ طزره  نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا معترضند وپیگیری هایشان برای  وادارکردن کارفرما برای اجرا کردن تمهیدات ادامه دارد.

جمعی از کارگران معدن زغال سنگ طزره از وضعیت بسیار بد بهداشت محیط کار در این واحد معدنی گلایه کردند وبه خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 800 نفر در معدن زغال سنگ طزره مشغول کارند که از وضعیت بهداشت در حمام، دستشویی، رختکن و حتی سرویس‌های غذاخوری رضایت ندارند.

این کارگران با بیان اینکه ابتلا به ویرس جدید کرونا، کارگران این واحد معدنی را نگران کرده است، افزودند: برای کارگرانی که در هر شیفت کاری در محل کار خود غذا می‌خورند، دوش می‌گیرند و از سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کنند فراهم شدن ‌حداقل امکانات بهداشتی و مواد شوینده یک ضرورت است.

آنها با بیان اینکه رعایت موارد بهداشتی در محل کار یک الزام قانونی است، افزودند: حتی مایع دستشویی و سایر مواد شوینده برای ما تهیه نمی‌شود و در مدتی که همه بر رعایت بهداشت در محیط‌های کاری بر جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تاکید می‌کنند، به هر کارگر فقط یک ماسک ساده داده شده که کافی نیست.

این کارگران با بیان اینکه در روزهای گذشته بارها از مسئولان معدن درخواست مهیا کردن امکانات بهداشتی را در سرویس‌های بهداشتی کرده‌ایم و به دنبال این پیگیری‌ها به واحدها مایع دستشویی داده شده است، در ادامه گفتند: اگر وضعیت بهداشت در این واحد معدنی به همین رویه ادامه پیدا کند قطع یقین خطر ابتلا به ویرس کرونا؛ کارگران شاغل در این معدن را تهدید می کند که در نتیجه جدا از همه عواقبی که در پی دارد، به تعطیلی محل کارمان می‌انجامد.

کارگران معدن طزره در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ابلاغیه کاهش ساعت کاری کارکنان ادارات دولتی - تولیدی  استان سمنان گفتند: کارفرمای این واحد معدنی از یک ماه قبل ساعت کاری کارگران این واحد معدنی که مشمول قانون سخت و زیان‌آور هستند را دو ساعت کاهش داده است اما کارگران پیمانکاری که همانند کارگران رسمی این معدن از سختی کار برخوردارند، از این کاهش ساعت بهره‌مند نیستند.

*تجمع اعتراضی کارگران شاغل وبازنشسته کارخانه فرنخ و مه نخ نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مقابل استانداری قزوین

روز شنبه 10 اسفند، کارگران شاغل وبازنشسته کارخانه فرنخ و مه نخ برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مدت یک سال است بازنشسته شده‌ایم  اما متاسفانه هنوز موفق به  اخذ مطالبات‌مان  از این شرکت نشده‌ایم که مبلغ آن نیز به 95  میلیون تومان می رسد و مشخص هم  نیست چه زمانی پرداخت شود.

کارگر کارخانه فرنخ و مه نخ گفت: بابت سال های گذشته هیچ حقوقی دریافت نکرده ایم و فقط امسال حقوق پرداخت شده که آن هم  تقریبا 40 درصد از کل مبلغ حقوق ماهیانه را دریافت کرده‌ایم و  از ترس اخراج شدن حرفی نمی‌زنیم.

وی افزود: کارگران قراردادی داخل شرکت هم از ده میلیون تومان تا 30 میلیون تومان طلب دارند اما هنوز  مشغول به کار هستند با اینکه هیچ کس، هیچ مبلغی بابت حقوق دریافت نکرده است و  مطالبات این کارگران شامل  سنوات، حقوق و عیدی سال های گذشته است.

یکی دیگر از کارگران کارخانه فرنخ و مه نخ که در تجمع حضور داشت در رابطه با ادعای معاون سیاسی استاندارقزوین مبنی برپرداخت تمامی بدهی شرکت فرنخ و مه نخ،گفت:30 نفر از  آخرین استخدامی های شرکت فرنخ و مه نخ  هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اندو مراجعه به دستگاه هایی چون دادگستری، اداره کار و تعاون و شرکت فرنخ و مه نخ فایده‌ای نداشته است زیرا  کسی پاسخگوی مطالبات کارگران این شرکت نبوده است.

یکی دیگر از کارگران نیز در ادامه گفت: کارگران شرکت فرنخ و مه نخ هزینه سختی‌های کار زیان آور که 4 درصد به مبلغ 15 میلیون تومان بوده را با هزینه شخصی پرداخت کرده اند و حقوق معوقه آن به 50 میلیون تومان می رسد.

*اعتراض آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از سال 92 نسبت به عدم تبدیل وضعیت

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از سال 92 اعتراضشان را نسبت به عدم تبدیل وضعیت مبنی

به محرومیت از شرکت درآزمون 22 فروردین سال آینده برای جذب در آموزش و پرورش رسانه ای کردند.

آنهابه خبرنگار رسانه ای گفتند:خواهان طی مراحل جذب برای همه‌ی آموزش‌دهندگان هستد.

آنها افزودند: برخی از ما که بعد از سال 92 شروع به کار کرده‌ایم، شرایط ثبت نام نداریم و نمی‌دانیم باید چه بکنیم.

این آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی که پیش از این بارها از استان‌های مختلف به تهران آمده ومقابل مجلس تجمعات اعتراضی برپاکرده اند خواستار رفع تبعیض و جذب همه همکاران خود هستند و معتقدند؛ نیروهایی که سال‌ها در مناطق سخت و روستایی به امر مقدس سوادآموزی اشتغال داشته‌اند، نباید در بیم بیکاری و بی‌پولی به سر برند.

*عدم برخورداری کارگران شهرداری از افزایش 30 درصدی فوق‌العاده جذب کارکنان شهرداری‌ها

افزایش 30 درصدی فوق‌العاده جذب کارکنان شهرداری‌ها شامل حال کارگران شهرداری تهران نشد و فقط به کارمندان ومدیران اختصاص یافت.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10اسفند،افزایش 30درصدی فوق‌العاده جذب کارکنان شهرداری‌ها در هیئت دولت تصویب و از اسفند ماه سال جاری در فیش حقوقی کارکنان شهرداری اعمال شد.‌

درهمین راستا احکام افزایش حق جذب پرسنل ثابت شهرداری تهران صادر شده و در میز کار الکترونیکی مشمولین قرار گرفته و از اول اسفند ماه سال جاری اجرا شده است.

*ادامه بلاتکلیفی معیشتی 5 هزار کارگر شهرداری رشت علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها بلاتکلیفی معیشتی 5 هزار کارگر شهرداری رشت ادامه دارد.

حدود 5 هزار نفر در واحد خدماتی مناطق پنچ‌گانه شهرداری رشت به صورت پیمانی مشغول کارند که دست‌کم 2 تا 3 ماه حقوق معوقه طلب دارند.

این کارگران درباره جزئیات مطالبات خود به خبرنگار رسانه ای گفتند: مطالبات معوقه کارگران شاغل در بخش خدمات شهرداری رشت به دو ماه حقوق ماه‌های دی و بهمن سال جاری مربوط می‌شود. علارغم آن افزایش دستمزد کارگران خدماتی برای شش ماه لحاظ نشده و کارگران کماکان مطابق با مصوبه مزدی سال 97 شورای عالی کار حقوق گرفته‌اند.

آنها افزودند:حق بیمه آنها در برخی از ماه‌های سال به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این موضوع باعث شده تامین‌‌ اجتماعی به دلیل واریز نشدن حق بیمه‌‌‌ها، از بازنشسته شدن کارگران با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور خودداری کند و این موضوع به مشکل اساسی برای کارگران خدماتی شهرداری رشت تبدیل شده است.

یکی از کارگران از سابقه کار 15 تا 24ساله بیشتر کارگران این واحد خدماتی خبر داد و گفت: مشکلات مربوط به نبود نقدینگی و افزایش بدهی‌های بیمه‌ای در گذشته، سبب شده در پرداخت بیمه‌های‌ کارگران فاصله ایجاد شود و اینک تعدادی از این کارگران که شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور را دارند، امکان بازنشستگی نداشته باشند.

او با بیان اینکه فواصل بیمه‌ای کارگران سه تا چهار سال است، اضافه کرد: کارگرانی که قصد دارند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند باید حق سختی کار خود را از جیب هزینه کنند. این درحالی‌ست سازمان تامین اجتماعی موظف است علاوه بر دریافت سهم کارگر که در گذشته به حساب سازمان واریز شده، کارفرما را نیز مکلف به پرداخت سهم خود در مورد بازنشستگی کارگران کند.

*عدم پرداخت 2 ماه حقوق کارگران کارخانه آذرآب اراک

خبرکوتاه: 2 ماه حقوق کارگران کارخانه آذرآب اراک پرداخت نشده است.

*وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران متروی خط 3 تهران بدنبال تجمع اعتراضیشان

بدنبال تجمع اعتراضی روز یکشنبه 27 بهمن ماه سال جاری، کارگران متروی خط 3 تهران(کارگاه های ایستگاه نوبنیاد و اقدسیه) مقابل ساختمان شورای شهرتهران نسبت به عدم پرداخت 18 ماه حقوق،وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان طی امروز وفردا داده شد.

افشین حبیب‌زاده رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار رسانه ای گفت: بخشنامه‌ای در زمان معاون سابق توسعه منابع انسانی (ابراهیم شیخ) صادر شده بود و همه زیرمجموعه‌های شهرداری از جمله پیمانکاران سازمان‌ها و شرکت‌ها موظف شدند که تمامی موارد قانون کار را از جمله پرداخت حقوق رعایت کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این بخشنامه، اگر صورت‌وضعیت‌ها پرداخت می‌شد، باید پرداخت حقوق کارگران در اولویت قرار می‌گرفت و در صورت تعویق پرداخت حقوق از محل حسن انجام کار یا در صورت‌وضعیت‌های بعدی، این میزان کسر و به طور مستقیم به کارگران پرداخت می‌شد؛ این بخشنامه همچنان لازم‌الاجراست و بر سر جای خود باقی است و باید از همین محل، حقوق کارگران پرداخت شود.

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در خصوص طلب 18 ماهه این کارگران ازیک شرکت پیمانکاری فعال درمترو گفت: لیست کارگران طلبکار و شماره حساب آنها گرفته شده و طی امروز و فردا، برخی از مطالبات پرداخت می‌شود تا بدهی‌های این پیمانکار، سبک و تسویه شود.

درهمین رابطه:تجمع  اعتراضی کارگران متروی خط 3 تهران دراعتراض به عدم پرداخت 18 ماه حقوق و وعده های توخالی مقابل ساختمان شورای شهر

روز یکشنبه 27 بهمن، کارگران متروی خط 3 تهران(کارگاه های ایستگاه نوبنیاد و اقدسیه)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 18 ماه حقوق و وعده های توخالی دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهرپایتخت زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: مدیران مترو به ما قول می‌دهند که حقوق‌تان را واریز می کنیم، در حالی که با وعده‌و وعید 18 ماه است که بدون حقوق مشغول به کاریم. ما 60 نفر مشغول در دو کارگاه اقدسیه و نوبنیاد هستیم که ماه‌هاست حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم. البته اعتبار به مترو می‌دهند، اما برای تجهیز و توسعه مترو استفاده می‌شود و حقوق کارگران پرداخت نمی‌شود.

آنها از مدیرعامل متروی تهران و مسئولان شهرداری درخواست کردند که حقوق معوقه آنها را هرچه سریعتر پرداخت کنند.‌

*ادامه اعتراضات معلولان کشور نسبت به عدم پرداخت کامل بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و وعده های پوچ با تجمعی دیگرمقابل سازمان برنامه و بودجه

روز شنبه 10 اسفند،جمعی از معلولان کشور درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت کامل بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و وعده های پوچ برای باری دیگرمقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

قابل یادآوری است که محمدباقر نوبخت بدنبال تجمع 16 آذر ماه سال جاری این معترضان وعده داده بود که کل بودجه مربوط به اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تا پایان سال پرداخت شود.

جهت اطلاع:

+روزشنبه 16 آذر برای دومین بار درماه جاری+، جمعی از معلولان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم اجرای قانون معلولان دست به تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،جمعی از معلولان در اعتراض به پایین بودن بودجه اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه سال 99و عدم پرداخت بودجه این قانون در سال جاری، امروز، شانزدهم آذر ماه مجدداً مقابل سازمان برنامه و بودجه اعتراض کردند.

+روز سه شنبه 12آذر همزمان با روز جهانی معلولان، جمعی از معلولان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم اجرای قانون معلولان دست به تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده ، جمعی از افراد دارای معلولیت، همزمان با روز جهانی معلولان در اعتراض به عدم اجرای قانون معلولان و عدم تحقق بودجه اجرای این قانون و تخصیص بودجه برآورد شده برای اجرای قانون در لایحه بودجه سال99 مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

به گفته آنها؛ اخیرا سازمان برنامه و بودجه از بودجه 1100میلیارد تومانی اجرای قانون معلولان در سال جاری درحالی‌که بودجه مورد نیاز 12500میلیارد تومان است، وعده پرداخت تنها کمتر از نیمی از آن یعنی 533میلیارد تومان را تا پایان سال داده است. سال گذشته نیز 200 میلیارد تومان از بودجه پرداخت نشد. همچنین بودجه مورد نیاز برای سال بعد 20 هزار میلیارد تومان است.

*تهدید جان کارگران معدن طلای زرشوران بدلیل شرایط کاری نامناسب و عوامل بیماری زا

تا پایان سال 96، حداقل 21 کارگر معدن طلای زرشوران با مشکل ریوی، 112 کارگر دیگربا مشکل شنوایی و ۳ نفرهم با مشکل خطرناک قلبی مواجه بوده اند. در سال 97هم ارقام تقریبا مشابهی را شاهد بودیم و وضعیت تغییر چندانی پیدا نکرده بود.

قرار گرفتن این معدن با ارزش در یکی از نقاط دور افتاده کشور باعث شده تا علی‌رغم تلاش رسانه‌های محلی، صدای گله و شکایات مردم این منطقه به گوش رسانه‌ها و مسئولان نرسد؛ گله و شکایت‌هایی از جنس رعایت نکردن بهداشت کارگری، اختلالات زیست محیطی و مواردی از این قبیل.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10اسفند، قرار گرفتن معدن طلای زرشوران در یکی از نقاط دور افتاده کشور باعث شده تا صدای گله و شکایات مردم این منطقه به گوش رسانه‌ها و مسئولان نرسد؛ گله و شکایت‌هایی از جنس رعایت نکردن بهداشت کارگری، اختلالات زیست محیطی و مواردی از این قبیل.

اسناد و مدارک به دست آمده حاکی از وضعیت بسیار نابسامان بهداشت کارگری در این معدن است؛ بنا بر اعداد و ارقام درج شده در این اسناد تا پایان سال 96، حداقل 21 نفر با مشکل ریوی، 112نفر با مشکل شنوایی و 3 نفر با مشکل خطرناک قلبی مواجه بوده اند؛ قطعا بالا بودن میزان تراز فشار صوت نسبت به میزان استاندارد و بالا بودن میزان سرب، اسید کلریدریک، آمونیاک، آرسنیک و سایر مواد موجود در کارگاه‌ها بر این موضوع بی تاثیر نبوده است. در سال 97 هم ارقام تقریبا مشابهی را شاهد بودیم و وضعیت تغییر چندانی پیدا نکرده بود.

به طور معمول انتظار می‌رود شرایط فعالیت برای کارگران به مرور زمان بهبود پیدا کرده و مشکلات بهداشت کارگری این واحد معدنی با تذکرات داده شده برطرف شود، اما مدارک رسیده خبر از تشدید شرایط و افت سلامت محیط کار در این معدن می‌دهد؛

 در نامه‌های ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی این معدن از جمله کارگاه‌های با درجه خطر یک محسوب می‌شود.

کارگاه‌های دارای مشاغلی با ریسک غیرقابل تحمل، در ارزیابی مخاطرات ناشی از مواجهه با عوامل زیان آور، کارگاه درجه یک به شمار برده می‌شوند. مشاغلی با ریسک غیر قابل تحمل شامل مشاغلی است که در آن‌ها ترکیبات منتشره سرطانزا، ایجاد کننده فیبروز ریوی، ترکیبات موتاژن یا عواملی مثل سیلیس، آزبست، فلزات سرطان زا و ترکیبات آلی فرار منتشره در هوا وجود دارد که نیاز به توجه ویژه دارند.

 انتشار نامه‌ای مبنی بر بی‌توجهی در بازرسی و کنترل کمی ماجرا را دردناک‌تر می‌کند.

از طرفی اسناد به دست آمده حاکی از آن است که این آلودگی‌ها و مشکلات، تا همین چند وقت قبل هم بر طرف نشده و گویی معدن طلای زرشوران قصد رسیدگی به آن را ندارند.

ساکنان محلی گر چه اطلاعات چندانی از بهداشت کارگری نداشتند اما در موارد بسیاری با بروز بیماری در اطرافیانشان مواجه شده بودند.

برخی اهالی ساکن منطقه علت فوت تعدادی از کارگران این معدن را بی‌توجهی به مسائل بهداشت کارگری می‌دانند و ظواهر تخلفات بر احتمال بروز این اتفاق دامن می‌زند.

خاطرنشان می شود که معدن طلای زر‌شوران بزرگترین معدن طلای ایران است که در 35کیلومتری شهرستان تکاب و 15 کیلومتری مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است و اکنون تمام امتیاز آن در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران قرار دارد. بنابر اعلام بسیاری از منابع، بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زره‌شوران تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار (8/5ppm گرم در تن) برآورد شده است، اما ذخیره احتمالی این معدن 30میلیون تن با عیار متوسط 5 ppm است.

*جان باختن یک کارگر درالبرز براثر سقوط از جرثقیل

روز جمعه 9 اسفند،یک کارگر حین کار درمحمدیه شهرستان البرز پشت دانشگاه بر اثر شکسته شدن تخته حمل بار از بالای جرثقیل سقوط وجان باخت.

*مصدومیت 8 کارگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران بر اثر تصادف سرویس رفت وآمد

صبح روز شنبه 10 اسفند، بر اثر تصادف سرویس رفت وآمد در محور گچساران به پازنان و در 40کیلومتری شهر دوگنبدان با یک دستگاه تانکر آبرسانی امور عشایر 8 نفر مصدوم وبه به بیمارستان منتقل شند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com