اخبار و گزارشات کارگری ٧ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 27, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٧ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا از طرف شرکت های پیمانکاری

کارگران راه آهن:«ما از مسافران خواستار هستیم از خدمات قطار استفاده نکنند بدلیل اینکه بیمار خواهند شد»

- بازی مدیران شرکت های نفت و گاز با جان کارگران واهالی عسلویه، جم و کنگان

- هشدارجمعی از خانواده‌های زندانیان  اجتماعی و سیاسی به مسئولان قوه قضائیه نسبت به در خطر بودن جان زندانیان بدنبال شیوع ویروس کرونا

- فراخوان جمعی از والدین برای اعتصاب و نفرستادن فرزندان به مدارس و دانشگاه ها

اعتصاب مادرانه « جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست»

- تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه بهشتی نسبت به نبود امکانات حفاظتی در برابر کرونا

- اعتراض 1400دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه کرمان با تحریم غذای سلف سرویس

- ادامه اعتراضات و کنش های دامنه دار کارگران معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح کامل طبقه‌بندی مشاغل ،پرداخت مزد مساوی دربرابرکار یکسان و سر دوندانشان با دادن وعده های توخالی

- محکومیت ملیکا قراگوزلواز بازداشت شدگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 به 6 ماه حبس تعزیری

- در ادامه بگیر وببندهای دانشجویان فروزان یزدانی‌پور هم بازداشت شد

- پروین محمدی به مرخصی آمد

- مرگ ومصدومیت 4 کارگر پتروشیمی سبلان عسلویه براثر سقوط از ارتفاع

*ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا از طرف شرکت های پیمانکاری

کارگران راه آهن:«ما از مسافران خواستار هستیم از خدمات قطار استفاده نکنند بدلیل اینکه بیمار خواهند شد»

روز چهارشنبه 7 اسفند،جمعی از کارگران راه آهن با انتشار نامه ای درشبکه های اجتماعی اعتراضشان را نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا از طرف شرکت های پیمانکاری تراورس ،فلق قم، گسترش آهن راه ، جوش گستر و ریل صنعت کاران وبخطر افتادن جان کارگران ومسافران رسانه ای کردند.

بخش هایی ازاین نامه بقرار زیراست:

متاسفانه هیچ کدام از شرکت های راه آهن برای سلامتی و گسترش پیدا نکردن بیماری کرونا به کارگران ماسک و ژل ضدعفونی  ندادند و این باعث نگرانی ما همه شده  .

 با اینکه شرکتهای راه آهن سود بسیار زیادی از راه آهن می برند ولی حاضر نیستند برای سلامتی کارگران راه آهن یک ریال خرج کنند و ما نسبت به عمل کرد این شرکت ها اعتراض داریم متاسفانه بدلیل اینکه قانون جنگل در شرکت های راه آهن تراورس ، فلق قم ،گسترش آهن راه ، جوش گستر و ریل صنعت کاران حکمفرما است و با قابلیت های دزدی از کارگران از سمت مدیران شرکت ها.

همچنین قطارهای مسافرتی هیچ ضد عفونی نشده است و ما از مسافران خواستار هستیم از خدمات قطار استفاده نکنند بدلیل اینکه بیمار خواهند شد .

کارگران که هم اکنون حقوق ناچیزی می گیرند و در زمان مشخص شده هم حقوق نمی گیرند قادر به خرید ماسک و ژل ضد عفونی نیستند.

با اینکه  دو  نامه به راه آهن در خصوص مسایل کرونا زده شده متاسفانه هیچ واکنشی به همراه نداشته است.

*بازی مدیران شرکت های نفت و گاز با جان کارگران واهالی عسلویه، جم و کنگان

عسلویه، جم و کنگان سه نقطه اصلی تجمع نیروی کار کشور است و بیش از 50 درصد درآمد کشور هم از اینجا تامین می شود. اگر فقط و فقط یک مورد بیماری کرونا در این منطقه ثبت شود می تواند به فاجعه ملی و اقتصادی تبدیل شود.

به گزارش 7 اسفند یک منبع خبری محلی، ویروس کرونا بخش زیادی از کشور را فراگرفته است.

با توجه به اینکه معمولا در فضاهای تجمع عمومی احتمال شیوع بیماری به مراتب بیشتر است استانداری بوشهر با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اقدام به تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، مهدکودک ها، عروسی ها و … کرده است.

در همین راستا، دستگاه های ثبت اثر انگشت در ادارات و شرکت ها برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا غیر فعال شده اما همچنان برخی شرکت های نفت و گاز در عسلویه و جنوب استان، حاضر به خاموش کردن این دستگاه ها و کاهش ریسک شیوع کرونا نیستند!

جنوب استان بوشهر، محل تجمع نیروهای کارگری است و بسیاری از کارکنان اقماری به صورت مستمر از اقصی نقاط کشور به عسلویه سرازیر می شوند و این خود، خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش می دهد.

با توجه به امکانات و ظرفیت های کشور برای مقابله با کرونا، بعید است که اقدامات موثر و قاطعی برای کاهش خطر شیوع ویروس در شرکت های منطقه انجام شده باشد و همین که مدام خبر می رسد که برخی شرکت ها به بهانه های مختلف حتی حاضر به حذف موقت دستگاه های ثبت اثر انگشت نیستند نشان می دهد انسجام جدی برای پیشگیری از این بیماری در مجموعه نفت و گاز نیست یا شاید برای مدیران نفت و گاز، جان کارگران و خانواده های شان، اهمیت چندانی ندارد!

عسلویه، جم و کنگان سه نقطه اصلی تجمع نیروی کار کشور است و بیش از 50 درصد درآمد کشور هم از اینجا تامین می شود. اگر فقط و فقط یک مورد بیماری کرونا در این منطقه ثبت شود می تواند به فاجعه ملی و اقتصادی تبدیل شود.

به نظر می رسد مدیران نفت و گاز منطقه با وجود شیوع گسترده این بیماری، چندان درک درستی از تبعات ورود کرونا به منطقه ندارند و مسئولان محلی به ویژه در عسلویه هم توان لازم برای الزام شرکت ها به رعایت دستورالعمل های بهداشتی ندارند.

لازم است تا دیر نشده جلوی رفتارهای سلیقه ای در شرکت ها گرفته شود تا شاهد لجبازی های کودکانه برخی مدیران شرکت ها و بازی با جان کارگران و مردم نباشیم.

*هشدارجمعی از خانواده‌های زندانیان  اجتماعی و سیاسی به مسئولان قوه قضائیه نسبت به در خطر بودن جان زندانیان بدنبال شیوع ویروس کرونا

جمعی از خانواده‌های زندانیان  اجتماعی و سیاسی طی نامه ای سرگشاده ضمن هشدار به مسئولان قوه قضائیه نسبت به در خطر بودن جان زندانیان بدنبال شیوع ویروس کرونا ،خواهان آزادی ویا دست کم مرخصی آنها شدند.

متن نامه وامضاکنددگانش که رسانه ای شده است بقرارزیراست:

با توجه به اخبار نگران کننده در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور و نظر به اینکه زندانیان ضمن عدم برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب و قابل قبول، به دلیل زندگی جمعی و تنگاتنگ به شدت در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، ما جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران هستیم.

خانواده‌های زندانیان:

محمود بهشتی لنگرودی

اسماعیل عبدی

محمد حبیبی

نرگس محمدی

امیرسالار داودی

فرهاد میثمی

رویین عطوفت

جعفر عظیم زاده

شهناز اکملی

مجید آذرپی

آتنا دائمی

سام رجبی

مراد طاهباز

نیلوفر بیانی

عبدالرضا کوهپایه

امیرحسین خالقی

هومن جوکار

طاهر قدیریان

ندا ناجی

مهرداد محمد نژاد

محمد ابوالحسنی

پیمان کوشک باغی

ارس امیری

جعفر فاضل

علیرضا گلی‌پور

*فراخوان جمعی از والدین برای اعتصاب و نفرستادن فرزندان به مدارس و دانشگاه ها

اعتصاب مادرانه « جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست»

این بار دولت نا کار امد انگشت اتهامش را رو به فرزندان ما گرفته است.❗

ولی ما با اعتصاب و نفرستادن عزیزان مان به مدارس و دانشگاه و حتی بیرون از منزل تا پاک شدن کامل کشور از این ویروس کشنده به دستور آن ها *نــه* می گوییم .

در صورتی که بهداشتی ترین مسئول جامعه معاون وزیر بهداشت به کرونا مبتلا شده است دیگر تصمیم گیرنده جان فرزندان ما نمی توانند باشند .‼

شعار ما *جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست*

اگر به فکر فرزندتان هستید متن را انتشار دهید

*تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه بهشتی نسبت به نبود امکانات حفاظتی در برابر کرونا

بعد از ظهر روز چهارشنبه 7 اسفند،جمعی از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه بهشتی برای اعتراض به نبود امکانات حفاظتی در برابر کرونا دست به تجمع دراین دانشگاه زدند.

*اعتراض 1400دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه کرمان با تحریم غذای سلف سرویس

روز چهارشنبه 7 اسفند،1400دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه کرمان  در اعتراض به عدم بکارگیری اقدامات کافی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دست به تحریم غذای سلف سرویس زدند.

*ادامه اعتراضات و کنش های دامنه دار کارگران معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح کامل طبقه‌بندی مشاغل ،پرداخت مزد مساوی دربرابرکار یکسان و سر دوندانشان با دادن وعده های توخالی

اعتراضات و کنش های دامنه دار کارگران معدن چادرملو(شرکت  پیمانکاری حاتمی)برای اجرای طرح کامل طبقه‌بندی مشاغل ، رفع تبعیض وپرداخت مزد مساوی دربرابرکار یکسان و سر دوندانشان با دادن وعده های توخالی ادامه دارد.

روز چهارشنبه 7 اسفند یکی از این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفت: از دوم تا چهارم برج ده، کارگران پیمانکاری حاتمی در اعتراض به مختصات طرح پیشنهادی کارفرما برای طبقه‌بندی مشاغل، دست به اعتراض زدند. پس از آن، ما نمایندگان کارگران به کمیسیون کارگری شهرستان دعوت شدیم و مصوبه‌ای در مورد اجرای دقیق طرح صادر شد.

 خواسته‌ی ما این است که طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که بین کارگران هم‌طبقه و هم‌پایه در سراسر مجتمع که شامل شرکت‌های پیمانکاری مختلف و همچنین کارگران قرارداد مستقیم است، تساوی مزدی برقرار شود.

او ادامه داد: روز بعد کارفرما در جمع کارگران حاضر شد و اعلام کرد، اصلاح طرحِ مذکور ظرف یک هفته انجام می‌شود. کارگران گفتند در یک هفته نمی‌خواهیم، در یک ماه هم که انجام شود، ما راضی هستیم. اما بعد از سی و چند روز انتظار، طرح بدون کوچک‌ترین تغییر برگشت و این خلف وعده، موجب نارضایتی کارگران شد. در ادامه در جلسه 24 دی ماه در اداره کل جبران خدمت وزارت تعاون در تهران که  با حضور نماینده کارفرمای اصلی معدن چادرملو، نمایندگان اداره کار استان، نماینده پیمانکار، طراح طرح، نماینده کارگران و کارشناسان وزارتخانه برگزار شد، همه به لزوم  اجرای ماده 38قانون کار و برقراری تساوی مزدی در شرایط یکسان کار دعوت شدند و قرار شد اداره کار شهرستان پیگیری کند که کارگران هم‌طبقه در شرکت اصلی و پیمانکاران، مزایای مزدی یکسان بگیرند.

وی افزود: در ادامه، وزارتخانه به اداره کار نامه زد و اجرای طرح و پیگیری اختلاف دریافتی را خواستار شدند؛ 28 دی ماه، نامه به استان یزد آمد و بازرسان اداره کار به مجتمع مراجعه کردند و نمونه فیش ما را با شرکت‌های دیگر و کارگران قرارداد مستقیمِ خود مجتمع مقایسه کردند و گزارش‌های لازم را ارائه دادند منتها بعد از آن، اتفاق مثبتی نیفتاد؛ متاسفانه هنوز طرح  به صورتِ دقیق و عادلانه اجرا نشده لیکن ما بعد دو سال تلاش، اثبات کردیم که حقوق ما ضایع شده است.

این کارگر معدن چادرملو همچنین گفت:از آنجا که قراردادهای کارگران حاتمی در روز پایانی اسفند امسال به پایان می‌رسد، کارگران نگران عدم تمدید قرارداد هستند چراکه کارفرما، برگه‌های تسویه حساب را در  کارگاه توزیع کرده است.

وی افزود: در 4 اسفند  ما نمایندگان کارگران به استانداری یزد رفتیم که مقرر شد نامه‌ای در ارتباط با مطالبات کارگران به اداره کار شهرستان بفرستیم و آنها هم در مدت زمان محدودی که استانداری تعیین کرده، جوابگو باشند ما پنجم اسفند نامه را تحویل دادیم و اکنون منتظر پاسخ اداره کار هستیم؛

وی تاکید کرد: خواسته‌ی ما براساس ماده 38  قانون کار، وضع مزایای مزدی یکسان برای همه گروه‌های شغلی در سطح کارگاه است و این خواسته را  به همه‌ی نهادهای مرتبط و مسئول اطلاع داده‌ایم.

*محکومیت ملیکا قراگوزلواز بازداشت شدگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 به 6 ماه حبس تعزیری

ملیکا قراگوزلو دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه‌ طباطبایی که در جریان اعتراضات آبانماه بازداشت شده بود، براساس رای دادگاه به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

*در ادامه بگیر وببندهای دانشجویان فروزان یزدانی‌پور هم بازداشت شد

فروزان یزدانی‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ساعت 22روز سوم اسفند در منزل مسکونی خانوادگی خود در تهران بازداشت شد و مأموران برخی وسایل شخصی او را نیز با خود برده اند.

همچنان با گذشت بیش از 72ساعت هنوز خبری از وی نیست و محل نگهداری و دلیل بازداشتش نیز اعلام نشده است.

منبع اصلی دو خبربالا:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*پروین محمدی به مرخصی آمد

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز چهارشنبه هفتم اسفندماه به مرخصی آمد.

پروین محمدی نماینده سابق کارگران کارخانه صنایع فلزی تهران و عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا) از تاریخ ۱۶ آذرماه برای گذراندن دوران یکسال حبس خویش در زندان کچویی کرج زندانی شده بود. او در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال جاری به همراه تعداد دیگری از کارگران در پارک جهان نمای کرج دستگیر شده بود که پس ۱۵ روز بازداشت به قید کفالت آزاد شد. بعدتر پروین محمدی و علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده توسط دادگاه به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شدند که دادگاه تجدیدنظر این حکم را عیناً تأیید نمود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی موقت پروین محمدی را به خانواده ایشان صمیمانه شادباش می گوید و خواهان آزادی کامل پروین و سایر کارگران زندانی و دیگر فعالین اجتماعی و سیاسی از زندان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- هفتم اسفندماه نودوهشت

*مرگ ومصدومیت 4 کارگر پتروشیمی سبلان عسلویه براثر سقوط از ارتفاع

روز چهارشنبه،یک کارگر پتروشیمی سبلان عسلویه حین کار بازرسی خط لوله آب راکتوربدلیل ترکیدن پوش جوشکاری شده روی لوله با فشار آب خروجی وی از ارتفاع به زمین سقوط کرد ودرد دم جان باخت. 3 کاردیگر در این حادثه مصدوم وبه بیمارستان ابن سینا شیرینو  کنگان منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

هشدارجمعی از خانواده‌های زندانیان اجتماعی و سیاسی به مسئولان قوه قضائیه نسبت به در خطر بودن جان زندانیان بدنبال شیوع ویروس کرونا


جمعی از خانواده‌های زندانیان  اجتماعی و سیاسی طی نامه ای سرگشاده ضمن هشدار به مسئولان قوه قضائیه نسبت به در خطر بودن جان زندانیان بدنبال شیوع ویروس کرونا ،خواهان آزادی ویا دست کم مرخصی آنها شدند.

متن نامه وامضاکنددگانش که رسانه ای شده است بقرارزیراست:

با توجه به اخبار نگران کننده در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور و نظر به اینکه زندانیان ضمن عدم برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب و قابل قبول، به دلیل زندگی جمعی و تنگاتنگ به شدت در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، ما جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران هستیم.

خانواده‌های زندانیان:

محمود بهشتی لنگرودی

اسماعیل عبدی

محمد حبیبی

نرگس محمدی

امیرسالار داودی

فرهاد میثمی

رویین عطوفت

جعفر عظیم زاده

شهناز اکملی

مجید آذرپی

آتنا دائمی

سام رجبی

مراد طاهباز

نیلوفر بیانی

عبدالرضا کوهپایه

امیرحسین خالقی

هومن جوکار

طاهر قدیریان

ندا ناجی

مهرداد محمد نژاد

محمد ابوالحسنی

پیمان کوشک باغی

ارس امیری

جعفر فاضل

علیرضا گلی‌پور

*فراخوان جمعی از والدین برای اعتصاب و نفرستادن فرزندان به مدارس و دانشگاه ها

اعتصاب مادرانه « جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست»

این بار دولت نا کار امد انگشت اتهامش را رو به فرزندان ما گرفته است.!

ولی ما با اعتصاب و نفرستادن عزیزان مان به مدارس و دانشگاه و حتی بیرون از منزل تا پاک شدن کامل کشور از این ویروس کشنده به دستور آن ها *نــه* می گوییم .

در صورتی که بهداشتی ترین مسئول جامعه معاون وزیر بهداشت به کرونا مبتلا شده است دیگر تصمیم گیرنده جان فرزندان ما نمی توانند باشند .‼

شعار ما *جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست*

اگر به فکر فرزندتان هستید متن را انتشار دهید


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com