اخبار و گزارشات کارگری ٦ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 26, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٦ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شهرستان دورود در اعتراض به عدم پرداخت  چند ماه حقوق وحق بیمه واخراج  و تبعید 8 کارگر حق طلب

- اعتصاب کارگران مجموعه ورزشی انقلاب دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان از طرف باشگاه استقلال

- اعتصاب چند ساعته کارگران  کارخانه ایران پوپلین رشت در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ،شرایط سخت کاری و وعده های توخالی

- اهالی سنگان خواف برای جلوگیری از شیوع کرونا  خواهان تعطیلی موقتی صنایع معدنی منطقه شدند

- اعتصاب داوران وبازیکنان فوتبال دراعتراض به ادامه لیگ و شیوع کرونا

- بیانیه شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور در رابطه با تصمیم خطرناک استمرار فعالیت های مراکز عمومی و آموزش عالی

- بازداشت ضیا نبوی فعال دانشجویی دانشگاه علامه

- جان باختن یک کارگر در حادثه انفجار ی مخزن نفت و گازوئیل معدن طلای بردسکن

*اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شهرستان دورود در اعتراض به عدم پرداخت  چند ماه حقوق وحق بیمه واخراج  و تبعید 8 کارگر حق طلب

روز یکشنبه 27 بهمن ماه 98، کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شهرستان دورود(شرکت تراورس) اعتراض به عدم پرداخت  چند ماه حقوق وحق بیمه دست از کارکشیدند ودست به تجمع زدند.بدنبال این اقدام اعتراضی 5 کارگرحق طلب از کار اخراج شدند و 3 کارگر دیگر محل کارشان را تغییردادند و به ایستگاه های بین راه تبعید کردند.

بنابرآخرین خبر منتشره در شبکه های اجتماعی، همبستگی وپیگیری کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شهرستان دورود، موجب بازگشت بکار 5 همکار حق طلبشان شد.

درهمین رابطه:

اعتصاب وتجمع کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن منطقه لرستان برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر

کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن منطقه لرستان:حقوق نیست نان نیست

روزیکشنبه 27 بهمن، کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن منطقه لرستان(شرکت تراورس) برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگردست از کارکشیده ئتجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره ازاین کارگران درشبکه اجتماعی، کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن منطقه لرستان امروز(27بهمن) بخاطر عدم پرداخت حقوق ها ی معوقه که دوماه نیم تاخیر شده و همچنین عدم پرداخت 200 هزارتومان روز زن 700 هزارتومان به مناسبت دهه فجر، بیمه های مکمل که از سال 92تا کنون پرداخت نشده وعدم واریزحق بیمه تامین اجتماعی و تمدید نکردن دفترچه های درمان تامین اجتماعی  و لباس کار و ملبوس استحقاقی که دوسال توزیع نشده و عدالت و نا برابری و تفاوت حقوق بین پرسنل راه اهن و شرکت نگرانی از پرداخت نکردن عیدی پایان سال و سبد کالای که از طرف راه اهن مبلغ آن دومییلون اعلام شده دست به تحصن و اعتصاب زدند و تا دریافت نکردن همه مطالبات خودشان  به این روند ادامه خواهند داد.

بنا بهمین گزارش،کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن منطقه لرستان همچنین خواهان استعفای دسته جمعی مدیران ستادی راه آهن  و شرکت تراورس  به علت وعده های دروغ و بی لیاقتی و بی توجهی به حق الناس کارگران می باشند.

 

 

*اعتصاب کارگران مجموعه ورزشی انقلاب دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان از طرف باشگاه استقلال

روز دوشنبه 5 اسفند، کارگران مجموعه ورزشی انقلاب دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان از طرف باشگاه استقلال دست به اعتصاب زدند و از کشیدن کاور روی زمین تمرین تیم فوتبال استقلال کردند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،قرار بود تمرین امروز(6اسفند) استقلال در زمین چمن انقلاب برگزار شود اما فرهاد مجیدی دقایقی پیش با یک خبر ناراحت کننده روبرو شد، اینکه کارگران مجموعه ورزشی انقلاب چون از باشگاه استقلال دستمزد خود را دریافت نکرده اند اعتصاب کرده اند و حاضر نشده اند روز گذشته روی زمین تمرین این تیم کاور بکشند.

در حال حاضر زمین تمرین انقلاب کاملا گل آلود است و فرهاد مجیدی مجبور شد تمرین امروز تیمش را در سالن وزنه برگزار کند.

*اعتصاب چند ساعته کارگران  کارخانه ایران پوپلین رشت در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ،شرایط سخت کاری و وعده های توخالی

روز دوشنبه 5 اسفند، کارگران  کارخانه ایران پوپلین تولید کننده انواع پارچه های پیراهنی،روپوشی ،چادری ، ملحفه ای و پرده ای واقع در کیلومتر 5جاده رشت – تهران، در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ،شرایط کاری و وعده های توخالی برای چند ساعت دست از کار کشیدند.

روز سه شنبه 6 اسفند،یکی از کارگران بخش بافندگی کارخانه ایران پوپلین رشت به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:. مدیریت ما پرسنل رو در دو شیفت 12ساعته کار می‌کشه اما هنوز نصف حقوق دی ماه رو هم نگرفته‌ایم. پول نداریم زندگی کنیم! خسته شدیم از سوءمدیریت مدیران. دیروز هم چند ساعت کار نکردیم فقط میان قول میدهند که مشکلات حل شود!!.

*اهالی سنگان خواف برای جلوگیری از شیوع کرونا  خواهان تعطیلی موقتی صنایع معدنی منطقه شدند

اهالی منطقه سنگان خواف در استان خراسان رضوی خواهان تعطیلی موقتی صنایع معدنی و کارخانجات وابسته و یا به حداقل رساندن این فعالیت هادراین منطقه شدند.

 با وجود تردد روزانه صدها دستگاه تریلر و رفت و آمد هزاران کارگر غیربومی، بی گمان سلامت این مردم مرزنشین هر لحظه در معرض خطر ویروس کرونا خواهد بود.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 6 اسفند، وجود حدود 10 هزار کارگرصنایع معدنی در سنگان خواف این منطقه استعداد بالایی در انتشار ویروس کرونا دارد.

روزانه صدها دستگاه تریلی از سراسر کشور در این منطقه فرآورده‌های معدنی را بارگیری کرده و به کارخانجات ذوب آهن انتقال می دهند و این موضوع به تنهایی می تواند باعث انتقال سریع این ویروس شود.

بنابهمین گزارش، وجود خوابگاه های غیراستاندارد و شلوغ در شرکت های معدنی و همچنین عدم رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی دلیلی دیگر بر خطرآفرینی این منطقه صنعتی است.

حضور هزاران کارگر و پرسنل بومی و غیر بومی و همچنین افراد خارجی بخصوص اتباع کشور چین در صنایع سنگان می طلبد که مسئولان بلندپایه کشوری به این موضوع ورود کرده و تدبیری اساسی برای آن سنجیده شود.

خواسته اهالی این منطقه تعطیلی موقتی صنایع معدنی و کارخانجات وابسته و یا به حداقل رساندن این فعالیت‌ها است زیرا با وجود تردد روزانه صدها دستگاه تریلر و رفت و آمد هزاران کارگر غیربومی، بی گمان سلامت این مردم مرزنشین هر لحظه در معرض خطر این بیماری خواهد بود.

شهرستان خواف در 270 کیلومتری جنوب شرقی  کلانشهرمشهد واقع شده و با حدود 140 هزار نفرجمعیت، 123 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان داشته و دارای غنی ترین معادن سنگ آهن در خاور میانه است.

*اعتصاب داوران وبازیکنان فوتبال دراعتراض به ادامه لیگ و شیوع کرونا

به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و عدم لغو مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان، داوران لیگ حاضر به قضاوت در هفته نوزدهم نیستند.

علاوه بر داوران فوتبال، بازیکنان هم به برگزاری مسابقات اعتراض دارند به گونه ای که بازیکنان تیم هیات فوتبال البرز پیش از دیدار با شهرداری بم کرمان در هفته هجدهم لیگ برتر با دستکش و ماسک در زمین حاضر شدند اما به دلیل اصرار بر برگزاری بازی، ماسک‌های خود را برداشتند و مسابقه را انجام دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 6 اسفند، هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال بانوان جمعه 9 اسفند برگزار می‌شود و فدراسیون فوتبال هم تصمیمی در مورد لغو این مسابقات اتخاذ نکرده است. در این شرایط داوران لیگ برتر خواستار لغو مسابقات شده‌اند، حتی شنیده شده ابلاغ‌هایی که به آنها شده است را هم به کمیته داوران پس فرستاده‌اند تا اینگونه اعتراض خود را به برگزاری مسابقات نشان دهند.

علاوه بر داوران، بازیکنان هم به برگزاری مسابقات اعتراض دارند به گونه ای که بازیکنان تیم هیات فوتبال البرز پیش از دیدار با شهرداری بم کرمان در هفته هجدهم لیگ برتر با دستکش و ماسک در زمین حاضر شدند اما به دلیل اصرار بر برگزاری بازی، ماسک‌های خود را برداشتند و مسابقه را انجام دادند.

به نظر می‌رسد فلسفه اصلی ورزش حفظ سلامتی افراد است اما با برگزاری مسابقات در شرایطی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، سلامتی بازیکنان و خانواده‌های آنها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

یانیه شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور در رابطه با تصمیم خطرناک استمرار فعالیت های مراکز عمومی و آموزش عالی

خطاب به همه دانشجویان گرامی و دانشگاهیان گرانقدر ایران عزیز

با سلام و آرزوی سلامتی و تندرستی شما عزیزان ؛

چنان که مستحضرید ، کمتر از یک هفته از اعلام رسمی وجود کرونا ویروس در کشور و مثبت اعلام شدن نتایج آزمایش کویید۱۹ در رابطه با تنی چند از هموطنانمان ، هم اکنون با بیش از ده قربانی ، ایران رتبه دوم در آمار کشته‌شدگان جهانی است.

آنچه ادعای دولت و حاکمیت است کنترل اوضاع و بهبود شرایط است اما گزارش‌های میدانی به ویژه در شهر های درگیر این موضوع ، حکایت از وخامت اوضاع و تعداد بالای مبتلایان و پنهان کاری قصد شده در ایران دارد. چنان‌که امیرآبادی فراهانی نماینده‌ی قم در مجلس شورای اسلامی از فوت بالغ بر ۵۰ نفر بر اثر ابتلا به کروناویروس در این شهر پرده برداشته و به گفته ایشان نخستین ابتلا و قربانیان در شهر قم مربوط به بیش از دو هفته گذشته است. علی‌رغم تکذیب معاونت وزارت بهداشت در رابطه با ادعای این نماینده مجلس ، آنچه شاهدان عینی روایت کرده اند عدم رعایت اصول اولیه ، عدم پذیرش مناسب در بیمارستان ها و عدم پیشگیری و تامین بهداشت شهروندان در اماکن عمومی است.

⟨⟨ در روز های گذشته شوراهای صنفی قریب به صد دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، پیشنهاد خود را مبنی بر  تعطیلی دانشگاه ها ، تامین امنیت دانشجویان و دانشگاهیان و دیگر راهکار های جایگزین تا رفع صد در صدی این خطر بزرگ ارائه دادند که در نهایت شاهد تعطیلی اکثر دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی در استان های گوناگون بودیم. ⟩⟩

 با توجه به بروز این تهدید جانی ، و کوتاهی ها در اطلاع رسانی صادقانه ، عدم تامین سلامت افراد در مراکز عمومی و کمبود امکانات بهداشتی برای شهروندان ، و هچنین با توجه به شرایط خطیر دیگر همچون زلزله در چند نقطه کشور ، و احتمال وقوع سیل در برخی مناطق ، الزام تعطیلی مراکز عمومی همچون دانشگاه ها و مدارس تا حصول اطمینان کامل از امنیت جانی و بهداشتی شهروندان بیش از پیش حائز اهمیت و فوریت است.

تعطیلی فعالیت های آموزشی و فوق برنامه ، همایش ها و اردو ها در دانشگاه ها و تعطیلی کلاس ها به مدت یک هفته اگرچه اقدامی ارزنده، اما ناکافی است. حضور دانشجویان در خوابگاه ها همچنان امکان سرایت و ابتلای دسته جمعی را افزایش می دهد. تعطیلی مراکز آموزشی به مدت یک هفته به هیچ عنوان رافع تهدیدات نبوده چنانکه تعویق آزمون های سراسری(دکتری و دستیاری پزشکی) به سال آینده موکول گردید .

لیکن در کمال شگفتیِ همه فعالان مدنی و متخصصین امر و آحاد جامعه که مستقیما درگیر این عارضه ناگهانی شده اند، و نیز برخلاف پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هیئت ۵ نفره ویژه آن ، بنا بر اعلام رئیس جمهور  تصمیم ستاد مقابله‌ با کرونا ادامه فعالیت های مراکز عمومی و آموزشی به صورت عادی است !

بدین‌وسیله شوراها و فعالین صنفی دانشگاه های ذیل به عنوان نمایندگان حقوقی قاطبه دانشجویان سراسر کشور ، با توجه به شرایط خطیر به وجود آمده ، فارغ از تصمیمات سیاسی و غیر کارشناسی اتخاذ شده ،  از همه دانشجویان درخواست دارد در صورت تعلل و کوتاهی دانشگاه ها در اعلام تعطیلی به موقع و عدم رسیدگی مناسب و تامین بهداشت لازم ، به صلاح‌دید خود و به صورت خودجوش اقدام به ترک دانشگاه و خوابگاه تا آخر سال و تعطیلات نوروزی نمایند و بهداشت و سلامت جان خود ، خانواده ، دوستان و هم دانشگاهیان را بر هر امری مقدم و ارجح بدارند.

از تمامی مدیران آموزش عالی ،از متولیان وزارتین عتف و بهداشت تا مدیران و معاونین دانشگاهی و کارشناسان دانشجویی و آموزشی درخواست میگردد، از پیگیری و استمرار در اقدامات پیشگیرانه و تامینی لحظه ای فروگذار نبوده و تمهیدات لازم و خدمات بهداشتی و غذایی را برای آن دسته از دانشجویان که امکان مراجعه و بازگشت از دانشگاه را ندارند فراهم نمایند.

همچنین مطابق با نخستین بند درخواست پیشین شوراهای صنفی دانشجویان کشور ، وزارتین عتف و بهداشت میباست در اسرع وقت تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ، الزام دانشگاه ها به تغییر تقویم آموزشی ، عدم احتساب غیبت برای دانشجویان و همچنین برگزاری کلاس ها به شیوه مجازی و راه دور(به عنوان آخرین راه حل) را به مدیران دانشگاهی ابلاغ نمایند.

لازم به ذکر است اطلاعیه و بیانیه حاضر مبنی بر اعلام تعطیلی از سوی مدیران دانشگاهی نبوده و فراخوانی است دانشجویی که به صورت خودجوش و تنها به دلیل نگرانی های شدید پیش آمده از شرایط کشور ، تالم حاصل از فوت برخی هموطنان و نیز تعلل جامعه دانشگاهی در واکنش مناسب این حادثه ارائه گردیده است.

شوراهای صنفی امضا کننده بیانیه :

۱. شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت

۲. شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

۳. شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۴. شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز

۵. شورای صنفی دانشگاه زنجان

۶. شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۷. شورای صنفی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

۸. شورای صنفی مرکز آموزش عالی استهبان

۹. شورای صنفی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

۱۰. شورای صنفی دانشگاه سمنان

۱۱. شورای صنفی دانشگاه گیلان

۱۲. فعالین صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه

۱۳. شورای صنفی دانشگاه کردستان

۱۴. شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز

۱۵. شورای صنفی دانشگاه گرمسار

۱۶. شورای صنفی دانشگاه غیردولتی شمال

۱۷. شورای صنفی دانشگاه بین المللی قزوین

۱۸. شورای صنفی دانشگاه علم و فناوری مازندران

۱۹. شورای صنفی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۲۰. شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینا همدان(تعدادی از واحد ها)

۲۱. شورای صنفی دانشگاه خوارزمی

۲۲. شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان

۲۳. شورای صنفی دانشگاه فنی و مهندسی گلپایگان

۲۴. شورای صنفی دانشگاه هنر تهران

۲۵. شورای صنفی دانشگاه نیشابور

۲۶. شورای صنفی دانشگاه صنعتی کرمانشاه

۲۷. شورای صنفی دانشگاه تهران

۲۸. شورای صنفی دانشگاه گناباد

۲۹. شورای صنفی دانشگاه دامغان

۳۰. شورای صنفی دانشگاه اصفهان

۳۱ . شورای صنفی دانشگاه ولیعصر رفسنجان

۳۲. شورای صنفی دانشگاه تفرش

به گزارش 6 اسفند کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوراین لیست به روز رسانی خواهد شد...

*بازداشت ضیا نبوی فعال دانشجویی دانشگاه علامه

صبح روز سه شنبه 6 اسفند،ضیا نبوی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی این دانشگاه در منزل مسکونی خود در تهران بازداشت شد.

حکم بازداشت ایشان از سوی شعبه چهارم بازپرسی دادسرای مقدس زندان اوین صادر شده است و از نهاد بازداشت کننده هنوز خبری در دست نیست. بازداشت ‌کنندگان در پی مراجعه به منزل نبوی و تفتیش اموال شخصی ایشان، اقلامی را نیز ضبط کردند.

ضیا نبوی از زندانیان بعد از انتخابات سال88است که در خرداد سال 96 بعد از 8 سال و نیم از زندان آزاد شده بود.

منبع اصلی خبر: کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*جان باختن یک کارگر در حادثه انفجار ی مخزن نفت و گازوئیل معدن طلای بردسکن

یک کارگر 40 ساله در حادثه انفجار ی مخزن نفت و گازوئیل یک معدن طلا واقع در مناطق حاشیه‌ شهر بردسکن در  استان خراسان رضوی بدلیل جوشکاری دچار سوختگی شدید و به بیمارستان منتقل شد و به علت شدت جراحات وارده جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com