اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 11, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- کارگران نگران ابتلا به کرونا با دغدغه نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی  ودولت بی عمل وبخشنامه ای

- مراجعه دوباره خانواده های زندانیان سیاسی با ادامه کارشکنی مسئولان برای مرخصی زندانیان روبرو شد

- ادامه اعتراضات رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نسبت به عدم پرداخت حقوق وعیدی وامکانات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پومر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری ساوه برای دومین روز متوالی

- اعتصاب وتجمع کارکنان مخابرات استان های آذربایجان شرقی وزنجان دراعتراض به عدم پرداخت عیدی ومطالبات دیگر

- اعتصاب رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی زنجان دراعتراض به کاهش درآمد

- جان باختن کارگرجوان یک کارگاه شهرداری تهران زیرغلطک

*کارگران نگران از ابتلا به کرونا با دغدغه نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی  ودولت بی عمل وبخشنامه ای

سخن همکار:

در روز هايى كه شيوع كرونا زندگى همه مردم را دچار اختلال كرده است. روزهايى كه هركس را ميبينيم خواستار قرنطينه شهرها و افراد است و بازار هاى خريد و فروش در بدترين حالت ممكن خود به سر ميبرد. اوضاع كارگران بدتر از هر قشر ديگرى است. بطور مثال به گفته رئيس اتحاديه هتلداران تهران ٥٠٪؜هتل هاى تهران تعطيل شده است و ضريب اشغال هتل ها به ٥٪؜ كاهش پيدا كرده است.اين يعنى دادن مرخصى اجبارى به كارگران و بنا به گفته رئيس اتحاديه هتلداران مشهد از مجموع ٢٥٠ هتل مشهد تنها ٥٪؜ هتل ها باز هستند و مابقى كاركران خود را به مرخصى بدون حقوق فرستاده اند. به گفته اصغر مير ابراهيمى رئيس اتحاديه رستوان داران تهران فروش رستوران ها ٣٥٪؜ درصد كاهش داشته است كه موجب اخراج بعضى كارگران شده است.

على اكبر نريمانى رئيس اتحاديه چلو كباب فروشى ها ، مجموعه فروش چلو كبابى هاى تهران به دليل شيوع كرونا به زير ٣٠٪؜ كاهش داشته است كه به همين دليل بسيارى از اعضا صنف تعطيل كرده اند و كارگران را تا بهتر شدن اوضاع اخراج موقت كرده اند.

همچنين اسدالله احمدى رئيس اتحاديه اغذيه فروشان تهران بيان كرده است كه به دليل اين بيمارى اكثر مغازه ها بسته اند و مابقى با ظرفيت ٣٠٪؜ توان كار دارند. كه به همين ميزان كارگران خود را كاهش داده اند.

على بهرمند رئيس اتحاديه قنادى ها هم گفته است اين صنف بطور كامل در ركود است .

محسن نظرى رئيس  اتحاديه قهوه خانه دار هاى تهران گفته است كه ٩٥٪؜ از ٥هزار واحد اين صنف تعطيل شده اند و كارگران در مرخصى اجبارى بدون حقوق قرار دارند.

اكبر شاهرخى رئيس اتحاديه گل و گياه تهران از كاهش ٧٠٪؜ فروش و به تبع آن اخراج كارگران خبر داده است و روئساى اتحاديه هاى خياطان و فرش شوى ها از كاهش ٥٠٪؜ فروش خدمات و اخراج نيروى كار خود اطلاع ميدهند.

مسعود طباطبايى مدير سايت على بابا با افتخار از اخراج ٢٤٪؜ پرسنل خود سخن ميگويد.

به اين ليست ميتوان بسته شدن كارگاه هاى ساختمانى و مرخص كردن نيروهاى كار چه كارگر ساده ساختمانى باشد يا گچ كار،بنا و... وركود كم سابقه در بخش گردشگرى كه تورليدر ها را بيكار كرده يا مربيان باشگاه هاى ورزشى را اضافه کرد.

تمام اينها بخشى از ستم مضاعفى است كه يقه نيروى كار را در اين شرايط بحرانى گرفته است. كارگرانى كه با توجه به گزارشات فراوان از نبود ايمنى و بهداشت متناسب با اوضاع كنونى كشور در محيط كار دست به گريبان هستند و از سوى ديگر اخراج و مرخصى اجبارى بدون حقوق را در پيش روى خود دارند.

در شرایطی كه عدم رعایت اصول ایمنی وبهداشتی در محل کارجان کارگران راتهدید می کند وموج اخراج،مرخصی اجباری وبدون حقوق کارگران وبیکاری زحمتکشان درحال گسترش روزافزون است،ازیکطرف دولت و وزارت کار به صدور بخشنامه ها اکتفا کرده و باحق برخورداری ازبیمه بیکاری کارگران بیکارشده بدلیل کرونا وحمایت از زحمتکشانی که ممردرآمدشان را ازدست داده اند تعیین تکلیف نمی کند واز طرف دیگربا عدم نظارت نهادهای ذیربط  دولتی کارفرمایان  به عدم بکارگیری اقدامات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کروناادامه می دهند.

كارگرانى كه ضمن نگرانی ابتلا به كرونا دغدغه عدم برخورداری ازامنیت شغلی ومعیشتی  راهم  دارند،چگونه می توانند از خود قرنطينه اى اختيارى استقبال کنند؟.

*مراجعه دوباره خانواده های زندانیان سیاسی با ادامه کارشکنی مسئولان برای مرخصی زندانیان روبرو شد

امروز بیستم اسفندماه تعداد زیادی از خانواده زندانیان سیاسی به دادیاری ناظر بر زندان مراجعه نمودند و پیگیر مرخصی زندانیان شدند اما از ورود خانواده ها به دادیاری ممانعت کردند و اعلام کرده بودند که تنها لیست ۳۱ نفره ای از زندانیان که در محل نصب شده است با درخواست مرخصی شان موافقت شده است و خانواده این تعداد می توانند برای انجام امور اداری به دادیاری مراجعه کنند. در نهایت به سه نفر از طرف خانواده ها اجازه داده شد که به دفتر دادیار ناظر بر زندان بروند و پیگیر درخواست مرخصی زندانیان شوند اما شخصی که به نمایندگی از وزیری دادیار ناظر بر زندان با خانواده ها ملاقات نمود اعلام کرده که خود آنان نیز اصرار بر موافقت با مرخصی زندانیان دارند اما دادستانی باید اجازه این امر را بدهد. همچنین اعلام کرده که فردا و پس فردا نیز اسامی دیگری برای مرخصی اعلام خواهد شد.

پس از آن خانواده ها اعلام کرده اند چنانچه فردا و پس فردا با مرخصی زندانیان موافقت نشود روز شنبه به محل دادستانی تهران مراجعه خواهند کرد.

نکته ی جالب توجه اینجاست که در لیست ۳۱ نفره امروز اسم گلرخ ایرایی وجود دارد اما با وجود موافقت دادستانی، ضابطین قضایی انجام امور مربوط به مرخصی ایشان را انجام نمی دهند و قصد ندارند که بگذارند ایشان به مرخصی بیاید.

این خود نشان می دهد که با سردواندن خانواده از سوی دادیاری به دادستانی و برعکس تنها قصد کارشکنی در انجام مرخصی زندانیان را دارند.

زندانیان سیاسی در تماس های تلفنی با خانواده هایشان از شرایط بسیار بغرنج داخل زندان گفته اند. اینکه بخاطر شرایط بحرانی موجود، خطر ابتلای بیماری در داخل زندان بسیار زیاد است و هیچگونه اقدامات بهداشتی در زندانها صورت نگرفته است. این شرایط باعث شده است که زندانیان در وضعیت روحی و عصبی بسیار بدی قرار داشته باشند که خودِ این وضعیت جان زندانیان را با خطرات جدی دیگری نیز روبرو خواهد کرد.

جان زندانیان در خطر جدی قرار دارد و مسئولیت حفظ سلامت جانی آنها تماماً با مسئولین قضایی و حکومتی است. برای حفظ سلامت زندانیان باید تمامی آنها یا آزاد گردند یا به مرخصی تا پایان دوران بحران فرستاده شوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۰ اسفند ۹۸

*ادامه اعتراضات رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نسبت به عدم پرداخت حقوق وعیدی وامکانات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

مجموعه ای بنقل از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

+امروز بیستم اسفند ادامه اعتراضات چراغ روشن رانندگان سامانه ۶ همزمان با تجمع کارکنان این سامانه دراعتراض به عدم پرداخت عیدی وحقوق ادامه دارد .

امروز سه شنبه۲۰ اسفند ماه تعدادی از کارکنان سامانه ۶ خطوط بی آرتی شرکت واحد تهران در محل سامانه تجمع کردند و رانندگان این سامانه  همزمان با روشن کردن چراغ اتوبوس هایشان از همکاران معترض حمایت کردند.

 تا اعلام این خبر هنوز عیدی ودستمزد کارگران ورانندگان شرکت واحد از سوی مدیریت  ناکارآمد شرکت پرداخت نگرده است .

همچنین مدیریت سامانه شش به جمع کارکنان معترض سامانه رفته و با وعده وعید از کارکنان خواستار بازگشت به سر کار شان بوده اما کارگران مشکلات  نبود ماسک ودستکش و مواد ضدعفونی کننده را هم از ناکارآمدی مدیریت میدانند و از ناتوانی مدیریت در تهیه تب سنجی که درتمامی ادارات برای پیشگیری و کنترل احتمالی کارکنان آلوده به ویروس کرونا در ورود به محل کار استفاده میکنند انتقاد کردند و خواستار پرداخت حقوق وعیدی شدند.

دیروز هم رانندگان خطوط بی آرتی سامانه ۴در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و حقوق با چراغ های روشن مسافران را جابجا کردند.

+رانندگان خط یک بی‌آر‌تی در همبستگی با رانندگان خطوط شش و هفت بی‌آرتی و در اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی و حقوق امروز سه‌شنبه چراغ اتوبوس‌هایشان را روشن کردند

 رانندگان خط یک بی‌آرتی امروز سه‌شنبه بیستم اسفند در اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی و حقوق چراغ اتوبوس‌هایشان را روشن کردند. همچنینین امروز رانندگان خط شش بی‌آرتی نیز در همین رابطه چراغ اتوبوس‌هایشان را روشن کردند. صبح امروز کارگران توقفگاه و تعمیرگاه سامانه شش با تجمع در مقابل ساختمان اداری اعتر اض‌شان را به تاخیر در پرداخت عیدی و حقوق اعلام کردند.

روز گذشته رانندگان خط هفت بی‌آرتی نیز در اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی و حقوق چراغ اتوبوس‌هایشان را روشن کردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد در چند روز گذشته خواهان پرداخت عیدی و حقوق رانندگان و کارگران در موعد مقرر شده بود و به مدیریت در خصوص آغاز دور جدیدی از اعتراضات در صورت تاخیر در پرداخت عیدی و حقوق هشدار داده بود.

+شورای فرمایشی کار شرکت واحد درسامانه یک جهت خاموش کردن صدای اعتراض رانندگان بی آر تی به کمک‌ مدیریت ناکارآمد آمده است .

عدم پرداخت عیدی و دیرکرد حقوق کارکنان‌شرکت واحد موجب اعتراض رانندگان خطوط بی آرتی شرکت واحد گردید رانندگان در اعتراض به دیر کرد پرداخت عیدی چراغ های خودشان را به نشانه اعتراض روشن کردند .

امروز ۲۰اسفند رانندگان سامانه یک هم درهمبستگی با همکاران خود اقدام به روشن کردن چراغ های اتوبوس ها  کردند این اتحاد رانندگان باعث گردید شوراهای فرمایشی کارفرمایی وارد عمل شوند ودر سامانه یک خط پایانه آزادی به تهرانپارس این شوراها که  چندین ماه است تاریخ اعتبارشان پایان یافته و هرگز در بدنه اتوبوسرانی هم تاکنون مشروعیتی نداشته اند برای خوش خدمتی به کارفرما رانندگان را تهدید میکردند اگر چراغ هایشان را خاموش نکنند اسامی آنها را به کارفرما اعلام میکنند .

سندیکااعلام میکند رانندگانی که بطور علنی و آگاهانه دست به اعتراضی مسالمت آمیز زده اند هرگز تسلیم تهدید وارعاب شوراهای فرمایشی کار شرکت واحد نخواهند شد بهتر است این شوراهای ناکارآمد فعلا فکری برای اعتبار پایان یافته خود کنند.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پومر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری ساوه برای دومین روز متوالی

روز سه شنبه 20اسفند برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه پومرتولید کننده مبلمان و لوازم اداری واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی  دست به تجمع مقابل فرمانداری  شهرستان ساوه زدند.

یکی از کارگران  این واحد تولید کننده مبلمان و لوازم اداری ، سیستم های ریلی و قفسه بندی انبار و همچنین ملزومات دفتری و پروپیلن به خبرنگار رسانه ای گفت: طی دو سال اخیر کارگران بارها و بارها به نهادهای مختلف اعم از فرمانداری، اداره کار، دفتر نماینده مجلس، خانه کارگر و دفتر امام جمعه مراجعه کرده‌اند و بخاطر مشکلات شدید خانوادگی و مالی و تنگنای مراجعه کرده اند ولی تاکنون‌ هیچ  حمایتی از آنها صورت نگرفته است.

وی افزود: کارفرمایان به راحتی نسبت به وضعیت اسفبار ما بی تفاوت هستند. بارها با نامه نگاری‌های صورت گرفته خواستار احقاق حقوق خود و مطالبات مان شده ایم، اما هیچ توجهی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

وی درخاتمه گفت:آنها در روزهای اخیر به بهانه شیوع ویروس کرونا از کار اخراج شده اند.

یکی دیگر از کارگران کارخانه پومرگفت: ما حدود چهل نفر هستیم که متاسفانه بخاطر عدم توجه کارفرما و حمایت نشدن از طرف نهادهای مختلف حدود دو سال است که با مشکلات بسیار شدید اقتصادی بخاطر پرداخت نشدن مطالبات‌مان که همان حداقل حقوق کارگری است مواجه هستیم و شرایط اقتصادی دشواری را سپری می‌کنیم تا آنجاکه مشکلات اقتصادی بعضا منجر به اختلافات خانوادگی شده است.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز گفت: بسیاری از کارگران این شرکت دارای سابقه کار بالای 15 الی 20ساله هستند و ماه‌ها حقوق معوقه دارند، به گونه‌ای  که سه سال است عیدی دریافت نکرده‌ایم و در مجموع 15 ماه حقوق و دستمزد ماهانه از شرکت طلب داریم که مربوط به دوسال اخیر است.

وی افزود: متاسفانه کارفرمای شرکت لیست بیمه ماهانه کارگران را در سازمان تامین اجتماعی ثبت نکرده است و این در حالی است که تا 14 اسفند ماه سال جاری ما مشغول به کار بوده‌ایم و تولید در کارخانه جریان داشته است. کارفرما بارها به ما قول و وعده پرداخت حقوق را داده اما عملی نشده است.

یکی دیگر از کارگران از طرح شکایت به دستگاه قضائی گفت و افزود: در همین رابطه شکایتی در دادگستری شهرستان مطرح شده و در حال رسیدگی است.

او ادامه داد: کارفرما پس از اطلاع از این اقدام قضائی به یکباره آنها را از شرکت اخراج کرده است.

وی افزود: با اعلام کارفرما قرار است تا آخرماه پایان کار کارگران صادر و بطور قطعی اخراج شویم در حالی که تا هفته قبل مدعی بود که بخشی از مطالبات(به میزان چهارماه حقوق) پرداخت خواهد شد و اصلا مسئله اخراج و پایان کار نیز مطرح نبود.

وی در پایان گفت: اخراج کارگران به خاطر شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای بیش نیست چرا که هیچ واحد تولیدی و صنعتی در ساوه به خاطر کرونا تعطیل نشده و کارگران آن اخراج نشده اند.

بنا برآخرین گزارشات منتشره، فرمانداری ساوه پس از تجمعات اعتراضی این کارگران گفت:در جلسه ای با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و برخی مدیران استانی و شهرستانی، مشکلات کارگری شرکت پومر مطرح و کارفرمای این واحد تولیدی مکلف به برآورده شدن مطالبات کارگران شرکت شد که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: براین اساس در جلسه پنجشنبه این هفته کمیسیون کارگری که با حضور مدیران و نماینده کارگران برگزار و مطالبات کارگران مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

*اعتصاب وتجمع کارکنان مخابرات استان های آذربایجان شرقی وزنجان دراعتراض به عدم پرداخت عیدی ومطالبات دیگر

روز سه شنبه 20اسفند، کارکنان مخابرات استان های آذربایجان شرقی وزنجان دراعتراض به عدم پرداخت عیدی ومطالبات دیگردست از کارکشیده ودر ساختمان مرکزی مخابرات  این دواستان در تبریز وزنجان تجمع کردند.

+تجمع کارکنان مخابرات استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز مقابل دفتر مدیر مخابرات این استان امروز ۲۰ اسفند  در اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی و سایر مطالبات توافق شده بر مبنای صورتجلسه ۱۷ آذر

+کارکنان مخابرات استان زنجان امروز ۲۰ اسفند  در محل ساختمان مرکزی مخابرات این شهر در اعتراض به پرداخت نشدن عیدی و سایر مطالبات توافق شده خود بر اساس صورتجلسه ۱۷ آذر ماه تجمع و دست از کار کشیدند.

*اعتصاب رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی زنجان دراعتراض به کاهش درآمد

روزسه شنبه 20اسفند، رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی شهر زنجان دراعتراض به کاهش درآمد دست از کار کشیدند.

سرپرست شهرداری زنجان با اشاره به دلایل اعتصاب رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی، به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: کاهش درآمد دلیل اصلی اعتصاب رانندگان اتوبوس ها است.

وی با اشاره به تعطیلی بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی شهر زنجان، گفت:به دلیل اعتصاب رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی، بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی شهر زنجان تعطیل است.

وی با بیان اینکه به دلیل انتشار ویروس کرونا و کاهش حضور مردم در اجتماعات و به تبع آن استفاده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است،افزود: به دلیل کاهش استفاده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی درآمد اتوبوس های بخش خصوصی کاهش پیدا کرده است.

سرپرست شهرداری زنجان با بیان اینکه کاهش استفاده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی باعث شده است درآمد بخش خصوصی برای ادامه فعالیت اتوبوس ها در سیستم حمل و نقل شهری به صرفه نباشد، تصریح کرد: دلیل اصلی عدم فعالیت اتوبوس های بخش خوصوصی کاهش درآمد آن ها است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از راننده ها به بیماری کرونا مبتلا نشده است، افزود: مدیرعامل بخش خصوصی به جلسه دعوت شده است تا با همفکری این مشکل رفع شود و وضعیت عادی در سیستم حمل و نقل عمومی حاکم شود.

*جان باختن کارگرجوان یک کارگاه شهرداری تهران زیرغلطک

بعد ازظهر روزسه شنبه 20اسفند،یک کارگر30ساله حین کاردر داخل محوطه کارگاهی مربوط به شهرداری تهران واقع در در مسیر غرب به شرق بزرگراه آزادگان زیر یک دستگاه غلطک رفت  ودر دم جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com