اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
January 30, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۹ بهمن ۹۸ ۲۹  ژانویه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

افزایش روند روی‌آوری زنان به کولبری در غرب ایران

مطابق آخرین اخبار منتشر شده، جمعیت زنان و نوجوانانی در روستاهای مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه به دلایل مشکلات متعدد معیشتی چون فقر وبیکاری مجبور شده اند که روی به کولبری بیاورند، افزایش قابل توجهی داشته است.

این در حالی است که چندی پیش نیز، هلاله امینی، نماینده رژیم در استان کردستان در جلسه شورای عالی استان‌ها گفته بود که با زنان و دخترانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند. البته فعلا گذر می کنیم از اینکه این نماینده مجلس اسلامی، گویا کولبری را در چارچوب شغلی مردانه و متناسب با کاراکترهای فیزیکی آنها امری نسبتا طبیعی می داند.

وضعیت فلاکتبار اقتصادی که به ویژه در استانهای غربی کشور شدت نسبتا بیشتری هم دارد، وضعیتی که دستاورد حکومت دزدسالار اسلامی برای اکثریت مردم ایران است، آن عامل اصلی روی آوردن مردم آن منطقه به یکی از وحشتناک ترین راه های تامین معیشت، یعنی کولبری است. این دستاورد اجتماعی جمهوری اسلامی که پیش از این مردان زیادی را به طعمه خود کرده بود، اینک به دلایل مشابه معیشتی دارد زنان و کودکان را نیز به دایره فجاعت خود وارد می کند.

اما باید در نظر داشت که درجه سختی و طاقت فرسا بودن کولبری برای گذران معاش تنها نقشی نیست که جمهوری اسلامی در مورد این پدیده ایفا می کند؛ بلکه ما بارها شاهد بوده ایم که جمهوری اسلامی مستقیما بر این افراد گلوله می گشاید و جان تعداد زیادی از آنها را به بهانه واهی "مبارزه با قاچاق" گرفته است.

حال این گسترده شدن دامنه کولبری کردن مردم آن منطقه به زنان و کودکان، ضمن اینکه نشانه ای است از وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی مردم که برای تامین زندگی شان باید به آب و آتش بزنند؛ بیش از هر زمان دیگری ضرورت اعتراض سراسری به حکومتی را نشان می دهد که زندگی و معاش با حداقل استانداردها را به مساله مرگ و زندگی بدل کرده است.

 

 حسین دائمی: انتقام سخت از یک زندانی زن به اسم آتنا دائمی در داخل زندان اوین

حسین دائمی از پرونده سازی جدید علیه آتنا دائمی خبر داد و گفت: « انتقام سخت از یک زندانی زن به اسم آتنا دائمی در داخل زندان اوین از بند نسوان»

پرونده جدیدی علیه زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین آتنا دائمی به دلیل فعالیت‌هایش در زندان برای وی گشوده شده است.

پدر این زندانی سیاسی در صفحه توییترش با اعلام این خبر نوشت: «دیگه از دستم در رفته نمیدونم چندومین پرونده ست که برای دخترم آتنای عزیزم درست کردن»

حسین دائمی ضمن حمایت از مقاومت و ایستادگی آتنا در مقابل دستگاه قضاییه نوشت: «افتخار میکنم به داشتن چنین دختری که خاری شده تو چشم کسایکه نمیتونن ایستادگی ومقاومتشو ببینن ، به استقامتش قسم میخورم تا زنده ام و توان دارم دست از حمایتش برندارم وتا جان دارم صدایش خواهم بود.»

گفتنی است که روز یکشنبه ۶ بهمن ماه۹۸ جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه آتنا دائمی در دادسرای اوین برگزار شد. این پرونده به دلیل فعالیت‌های او در زندان برای وی گشوده شده است.

 

ادامه بازداشت پریسا سیفی در اطلاعات سپاه سنندج

پریسا سیفی از روز سەشنبە ٢١ آبان ٩٨ (١٢ نوامبر ٢٠١٩)، توسط نیروهای اطلاعات سپاه سنندج بازداشت شدە است، کماکان در بازداشگاه شهرام فر سپاه پاسداران محبوس است.

او بە گفتە یکی از نزدیکانش روزها جهت انجام اعترافات اجباری بە بازداشتگاه شهرام فر منتقل و شب ها بە کانون اصلاح و تربیت سنندج بازگرداندە می شود.

پریسا سیفی که پس از اعتراضات مردم شهرهای کردستان برای محکوم کردن لشکرکشی ترکیە بە کردستان سوریە بازداشت شده تاکنون یک بار توانستە با نزدیکان خود ملاقات داشتە باشد.

 

برگزاری دادگاه آتنا دائمی و پرونده سازی های جدید علیه وی

آتنا دائمی باید فورا آزاد شود

روز یکشنبه ۶ بهمن ماه آتنا دائمی فعال دفاع از حقوق کودک، حقوق زن و علیه اعدام در شعبه ۳ دادسرای اوین بخاطر دفاعش از آزادی و انسانیت در درون زندان و پرونده جدیدی که برای وی باز شده است، دوباره به محاکمه کشیده شد. این پرونده به دلیل فعالیت‌های آتنا در زندان برای وی باز شده است و همزمان توسط اطلاعات سپاه پرونده دیگری نیز برای وی گشوده شده است. آتنا از سوی سازمان زندان ها و توسط دادستانی به اتهامات “اخلال در نظم زندان، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار بیانیه در وبسایت‌های مخالف نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” متهم شده است. او همچنین به دلیل شرکت در تحصن هشت نفره در زندان، به “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” متهم گردیده است.

حسین دائمی پدر آتنا در مورد این پرونده سازی ها در صفحه تویترش مینویسد:"دیگه از دستم در رفته نمیدونم چندومین پرونده ست که برای دخترم آتنای عزیزم درست کردن". او ضمن حمایت از مقاومت و ایستادگی دختر آتنا در مقابل دستگاه قضایی اضافه کرده و مینویسد:"افتخار میکنم به داشتن چنین دختری که خاری شده تو چشم کسایکه نمیتونن ایستادگی ومقاومتشو ببینن ، به استقامتش قسم میخورم تا زنده ام و توان دارم دست از حمایتش برندارم وتا جان دارم صدایش خواهم بو".

آتنا صدای آزادیخواهی و انسانیت در درون زندان است. این صدا را در همه تقویت کنیم . آتنا شایسته بیشترین حمایتهاست. آتنا دائمی باید فورا و بدون قیدو شرط آزاد شود. پرونده های امنیتی تشکیل شده تماما باید مسدود شود.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

 

خطر دیپورت دو خواهر اهل اهواز پناهنده از لبنان به ایران

روز شنبه ۵ بهمن‌ماه ۹۸، خبر دادند که دستگاه امنیتی لبنان دو خواهر عرب زبان اهل اهواز که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پذیرفته شده‌اند را بازداشت کرده‌است و دو این خواهر با خطر دیپورت به ایران مواجهه هستند.

مریم عفری و نهایه عفری، در حالی بازداشت شده‌اند که درخواست پناهندگی‌شان از سوی ایالات متحده آمریکا پذیرفته شده و خود را آماده ترک لبنان و سفر به آمریکا می‌کردند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز شنبه ۵ بهمن‌ماه ۹۸ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد؛ “ دو زن عرب زبان اهل اهواز که درخواست پناهندگی‌شان از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پذیرفته شده، پس از ۱۰ سال زندگی در لبنان از سوی سازمان امنیت این کشور بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند

 

 ندا ناجی از بازداشت‌شدگان روز کارگر هنوز در بند است

دویست و هفتادمین روزاز بازداشت ندا ناجی. ندای ناجی به کدامین جرم ناکرده باید در زندان باشد، ندارا از روز جهانی کارگر تا به امروز که دویست وهفتاد روز از بازداشتش میگذرد همچنان در زندان نگه داشته اند. این چه منطقی است،چه عدالتی است که نداها را در روز جهانی کارگر روز ما کارگران، معلمان  ودانشجویان وتمام مزد بگیران به جرم گرمیداشت روزمان وبه جرم دفاع از حق وحقوقمان باید در زندان به بند کشیده شویم؟

ندا را در زندان نگه داشته اند ودیگر بازداشتیها را با مدت زمانهای متفاوت موقتآ آزاد کردن وبرای هر کدام از بازداشتی های ۱۱اردیبهشت روز جهانی کارگر حکم های سنگین در نظر گرفته اند براستی جرم این عزیزان چیست ؟؟؟؟!!!سوال اینجاست جامعه باید دنبال چرایی این جواب باشد که ندا ودیگر زندانیان به کدامین جرم ناکرده باید در زندان محبوس باشند؟ 


کیمیا علیزاده

کیمیا که در ایران تحت حاکمیت زن ستیز جمهوری اسلامی، مجبور بود با حجاب به زمین مسابقات پا بگذارد، امروز با موهایی باز در مقابل دوربین های این کنفرانس صحبت از آرامش و رسیدن به اهداف خود کرد. پوشش آزاد، آرامش و موفقیت سه مقوله‌ای که زنان در ایران برای دستیابی به آن در جدال مستقیم با حکومت جمهوری اسلامی هستند.

حکومتی که رهبر آن زن را در قالب یک کالای جنسی تعریف میکند و به آن نقش همسرداری، خانه داری و شوهرداری میدهد، گرچه ایران را به زندان و جهنمی برای زنان تبدیل کرده، اما خیلی وقت است که به یک حکومت شکست خورده در امر مهار و کنترل زنان تبدیل شده است. زنان، جنبش نوین رهایی زن و انقلاب زنانه جاری در ایران، در شکست سیاست اسلامیزه کردن جامعه ایران نقش بسزایی داشته اند.

   

آیا حجاب مصونیت است؟ قاطع می گویم، خیر، این ‌تنها و تنها محدودیت است

میترا حجازی پور ، ستاره شطرنج ایران که به دلیل برداشتن حجاب در مسابقات جهانی مسکو دیگر به ایران باز نگشته است، در صفحه اینستاگرامی خود از تجربیاتش به عنوان یک زن در ایران نوشت و مواضع صریح خود را علیه میترا حجازی پور  و وضعیت مشقت باری که جمهوری اسلامی بر زنان تحمیل کرده است، ابراز کرد:

هنوز هم گاهی خاطرات اولین سفر خارجی ام در قالب تیم ملی را به یاد می آورم .کودکی نه ساله بودم.

مبهوت موبلوند های آلمانی که چطور خیره وحیرت زده سر تا پای ما را می نگریستند و از حراست چادری تیم که نه در گوشه که در وسط فرودگاه مشغول اقامه نماز بود فاصله می گرفتند. همه ما متعجب، آنها از طرز پوشش ما و من از نگاههای خیره و بی امان. خاطره دوست کوچک آلمانی که برای تبریک به سمتم دست دراز کرد اما سرپرست تیم با اشاره ای به من فهماند که مبادا دست بدهی و با جمله " مسلم نو تاچ مِن" او را ترساند ، عکس های با مقنعه و مانتوهای بلند که به تنمان زار می زد و به سبب بی قوارگی توجه هر کسی را جلب می کرد. در ادامه فعالیتم در سال های بعد از آن، روالی را که در اعماق ذهنم رخنه کرده بود ادامه می دادم. سالهای سال نمی فهمیدم، اما حال خوب می فهمم که چطور ما را از کودکی وارد بازی دلخواهشان می کنند و بی آنکه خود بدانیم از ما عروسک هایی می سازند برای توسعه افکار و آرمانهایشان .

از کتاب های دینی دوران ابتدایی تا دانشگاه، از عکس ها و نوشته های روی در و دیوار، بروشورها، تقویم، برنامه های تلویزیون، تا اسم خیابان ها، در لحظه لحظه زندگی ما حضور دارند و اگر خوب بنگرید، خواهید دید که نقش تک تک خود ما مردم نیز در اشاعه این تبلیغات کمرنگ نیست . هرکدام از ما با قرار دادن خشت هایی هرچند کوچک و ناچیز از نظر خودمان، سنگ بنای آنچه به سر مان آمده است را گذاشته ایم و خود با دستان خودمان این هیولا را نان و ابش داده ایم، هیولایی .... به هر روی، هر چند دیر، اما من تصمیم گرفته ام که دیگر در ساخت و پرداخت این جرثومه هولناک سهمی نداشته باشم و دیگر در بازیِ "ما عاشق حجاب هستیم و با آن مشکلی نداریم" شرکت نکنم.

به عقیده من حجاب اجباری نماد بارز مسلکیست که در آن زن، جنس دوم محسوب می‌شود. انبوه محدودیت ها را برای یک زن ایجاد و او را از داشتن حقوق اولیه خود محروم می کند. آیا این مصونیت است؟ قاطع می گویم، خیر، این ‌تنها و تنها محدودیت است."

 

 ایسکرا ۱۰۲۵

 

 

 مهمان کنفرانس مطبوعاتی مسابقات انتخابی تیم ملی آلمان برایتوکیو ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com