اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
February 13, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲3 بهمن ۹۸ ۱۲  فوریه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

   سپیده قلیان در مورد شکایتش از بازجو-خبرنگار صداوسیما

"همان زمان که از آمنه‌سادات ذبیح‌پور به قوه‌ فاسد قضاییه شکایت بردم، می‌دانستم و می‌دانستید و گفتم که امیدی به رسیدگی به این شکایت نیست و این تنها قدم اول برای ایستادن مقابل ابزار سرکوب «اعترافات اجباری» است، ‏اما حتی منِ نا امید از ذره‌ای شفافیت و عدالت در دستگاه قضایی هم فکر نمی‌کردم این اندازه احمقانه و علنی، پرونده را ببندند و پرونده‌ دیگری در جهت مقابل آن بگشایند! ‏تنها چند دقیقه پس از ثبت شکایت من از ذبیح‌پور به دلیل شرکت داشتن در تولید و پخش اعترافات اجباری، و دقت کنید که تنها چند دقیقه بعد، قرار منع تعقیب وی صادر و پرونده مختومه شده است! ‏به فاصله‌ کوتاهی پس از آن، یک شکایت علیه من ثبت شده و دادگاه پنج روز فرصت داده تا خودم را معرفی کنم! این همان "عدل الهی" است که آمنه‌سادات من را به آن حواله داده بود؟! اما روند مقابله با ابزار اعتراف تلویزیونی، محدود و متکی به آن شکایت نبود که با نقض آن، مبارزه متوقف شود. این رد شکایت، تنها سندی جدید بر فساد قضایی و عدم استقلال قوه‌ قضاییه است. تا زمانی که نهادهای امنیتی قربانیانی در صف، برای اعتراف‌گیری دارند، مبارزه علیه "ساختار اعتراف‌گیر" ادامه دارد.

هنوز تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان آبان زیر ساطور سرکوب‌اند. ‏هنوز رد خون از نیزار ماهشهر پاک نشده است و نهادهای امنیتی تعدادی از فعالان عرب را برای فرافکنی فاجعه، زیر شلاق دارد.

محکم‌تر از این هم می‌توانید بزنید آقا

ما شما را محکم‌تر زده‌ایم…

 

صدور بیش از 31 سال حکم حبس برای یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، و مژگان کشاورز در دادگاه تجدیدنظر

دادگاه تجدید نظر، یاسمن آریانی،منیره عربشاهی و مژگان کشاورز سه فعال عرصه نه به حجاب اجباری محبوس در زندان اوین را مجموعا به بیش از ۳۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. بر اساس این حکم قرون وسطایی، یاسمن ‌آریانی و منیره عربشاهی هر کدام به ۹ سال و ۷ ماه حبس و مژگان کشاورز نیز مجموعا به ۱۲ سال و ۷ ماه حبس تعزیری به اتهام واهی “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” محکوم شده اند. لازم به ذکر است در جریان این پرونده، در مراحل بازپرسی در دادسرا، دادگاه بدوی و در مرحله تجدیدنظر اجازه ورود به وکلا داده نشد و دادگاه از دریافت لایحه دفاعیه وکلای مدافع متهمان نیز خودداری کرد.

در برابر چنین احکام ظالمانه ای که بدون ارتکاب هیچ جرمی زنان، شادی و زندگی را هدف مجازات خود قرار می دهد، خواسته فوری ما آزادی فوری این سه نفر و همه فعالین دربند است؛ و همچنین پایان یافتن چنین پرونده سازیهای مشمئزکننده ای که علیه فعالین اجتماعی و چنین نمایش های ضدانسانی قضایی علیه تمامی فعالین سیاسی و جنبشهای اعتراضی. این احکام را حکومتی دارد برای فعالین صادر می کند که مردم متولیانش را به عنوان جنایتکاران و قاتلین خود می شناسند و تنها هدف جمهوری اسلامی از صدور احکام سنگین برای فعالین ایجاد رعب و وحشت در جامعه می باشد تا به زور آن بتواند جامعه ای که برای سرنگونی اش خیز برداشته را متوقف کند. باید با اعتراضات سراسری خود به صدور چنین احکامی و اعمال فشار بر حکومت فلاکت و جنایت، پایان دهیم.

 

مهرانه قاسمی مادر ندا ناجی در صفحه شخصی خود نوشت:

اینجا همه چیز عادی سازی می‌شه. جوری برخورد می‌کنن که انگار اتفاق مهمی نیافتاده اگه بچه‌هامون یه روز برن خیابون و دیگه برنگردن. یه ماه، دو ماه، نه ماه یا چند سال....انتظار دارن که برامون عادی بشه و عادت کنیم به نبودنشون!

امروز در شرایطی بسر میبریم که بی تفاوتی حکومت نسبت به زندگی و جان انسانها بر هیچ کسی پوشیده نیست، حکومتی که در کمتر از ثانیه به یک هواپیمای مسافری شلیک میکند و سعی میکند کشتن اینهمه انسان را یک اشتباه انسانی جلوه دهد، حکم قرون وسطایی اعدام مخالفینش را همچنان صادر میکند و با پرونده سازی، سالها معترضین را در زندانها نگه میدارد، به عنوان مسبب اصلی شرایط اسفبار امروز جامعه فقط باید برود.

رفتارهای سرکوبگرانه حکومت نه تنها با گذر زمان عادی و فراموش نمی شوند، بلکه سبب شده خانواده ها و کل جامعه با بیان بی عدالتیهای جاری علیه رفتارهای غیر انسانی و احکام صادره مقاومت و اعتراض کنند. روز به روز بر تعداد خانواده، دوستان و همکلاسیهایی که این قوانین را نمیپذیرند و به آن اعتراض دارند افزوده میشود و این اعتراض باید بشکل گسترده مورد حمایت قرار گرفته و اعتراض میلیونها انسان به تنگ آمده از فقر، فلاکت، سرکوب و بی حقوقی پایانی باشد بر ستم موجود برای تغییر شرایط به نفع مردمی که خود را لایق آزادی ، عدالت و برابری میدانند.

 

محرومیت گلرخ ابراهیمی از ملاقات آرش صادقی

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین از زمان بازداشت از حق ملاقات و تماس تلفنی با همسر خود آرش صادقی، فعال سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج محروم بوده است. محرومیت این زوج از ملاقات در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها تحت عنوان ملاقات بین زندان شده است، حتی اگر آنها در زندان‌های جداگانه تحمل حبس کنند. گلرخ ایرایی علاوه بر این طی این مدت از ملاقات با دیگر اعضای خانواده خود نیز محروم بوده است. گلرخ ایرایی در تاریخ هجدهم آبان ماه امسال جهت اجرای حکم حبس خود بازداشت شد.

 

 برای ندا ناجی بازمانده در خیابان

یکی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر همچنان در بند است. هرروز این جمله را مرور میکنیم تا مبادا فراموشی به سراغ ندایی رود که میخواست ناجی باشد در دل سکوت های منجر به سقوط.
تئوری نرمالیزاسیون اصلاح طلبان(بخوانید استمرارطلبان ) از 92 آغاز شد و دو انتخابات که تنورش گرم وعده-وعیدهایی شد که پوچ بود و خالی و بازی بورژوازی بود و منازعه قدرت برای رتبه برتر و روشنفکران آغشته به قدرت و سرمایه که در پی ثروت و قدرت اندوزی بودند، آن که خون از دستانش چکه میکرد را پاستوریزه کردند. وعده ها خط به خط میشدند و خرمن خرمن آزادی و عدالت از دهانشان با خون های مکیده شده بر سر خلق زیر خط فقر می بارید. اما کوچکترین صدایی در نطفه خفه و در کوچه، بن بست میشد.اتهامات کلی و احکام کیلویی که برای لب به اعتراض گشودگان صادر میشد و حالا نرمالیزاسیونی که وارد فاز جدیدی شده و با شدت بخشیدن بر احکام ظالمانه روند عادی سازی و نرمال سازی احکام سنگین علیه فعالین مدنی و کارگری را شروع کرده است. و ندایی که با زبان سرخ در اندیشه فتح خیابان در میان  انبوه سربازان بود .در تقابل با شیفتگان قدرت و عاشقان ثروت. و رنگ هایی که هربار تغییر میکنند و زنجیر میشوند. این بار غل و زنجیر بنفش بود که دستان ندا را در آغوش گرفت.

 

رضوانه احمد خانبیگی فعال مدنی محاکمه شد

شنبه۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضوانه احمد خانبیگی، فعال سیاسی از بابت دومین پرونده مفتوحه خود با اتهامات “اجتماع و تبانی” و “تبلیغ علیه نظام”, توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمدرضا عموزاد” برگزار شد و او دفاعیات خود را به دادگاه ارائه کرد.

رضوانه احمد خانبیگی در حال حاضر در بند زنان زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس از بابت پرونده اول خود می باشد.

 

پروین ادوایی به ۵ سال حبس محکوم شد

روز گذشته ۱۰ بهمن‌ماه، «پروین ادوایی»، جهت تحمل مدت محکومیت ۲ ساله خود روانه کانون اصلاح و تربیت سنندج شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب مریوان به ۵ سال حبس محکوم شده بود اما این حکم در مرحله تجدید نظر به ۲ سال حبس کاهش یافت.


باز هم تفتیش خانه یکی از فعالین، این بار روزنامه نگاری بنام یاسمن خالقیان

صبح یک‌شنبه ششم بهمن، نیروهای سرکوبگر اطلاعات سپاه با ورود غیرقانونی به منزل یاسمن خالقیان ساعت‌ها اقدام به تفتیش منزل و وسایل شخصی این روزنامه‌نگار کرده و در پایان نیز لپ‌تاپ، تلفن همراه و کارت خبرنگاری او را توقیف کردند. این یکی از شیوه های جمهوری اسلامی برای سرکوب سیستماتیک فعالین بوده که بارها و بارها تاکنون مشاهده شده است؛ همین چندی پیش بود که مورد مشابه آن را در خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران شاهد بودیم که با اعتراض دانشجویان نیز همراه بود. این بار هم حکومت اسلامی با تفتیش خانه یاسمن خالقیان، خبرنگار و فعال اجتماعی بار دیگر سعی دارد تا مقدمات سرکوب و ارعاب میان فعالین را فراهم آورد.

یاسمن خالقیان، پیش از این نیز به دلیل انتشار گزارش‌هایی درباره آتش‌سوزی یک قهوه خانه در اهواز که چندین کشته برجا گذاشته بود که البته شواهد از ردپای احتمالی جمهوری اسلامی در آن جنایت حکایت داشت، و همچنین تهیه گزارشی درباره تجاوز به یک دختر خردسال افغانستانی در خمینی شهر تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته بود. و از محل کار خود اخراج شده بود.

این عمل جمهوری اسلامی کاملا نشان دهنده ماهیت ضد انسانی این حکومت فاسد و جنایتکار است؛ در حالی که جنایتکاران و قاتلین سازمان یافته حکومتی فضای جامعه و ایران را پر از ناامنی و فلاکت کرده اند، جمهوری اسلامی به فعالینی اجتماعی حمله ور می شود که حقوق زنان، کودکان، کارگران و غیره را محور فعالیت های خود قرار می دهند.

ما خواهان پایان دادن به تمامی این فشارها، تهدیدها و سرکوبها بر فعالین و خانواده هایشان هستیم و باور داریم باید به قدرت اعتراض متشکل و سراسری خودمان، خواست آزادی تمام بازداشیان اعتراضات اخیر و زندانیان سیاسی بدون هیچ گونه قید و شرط را به حکومت تحمیل کنیم.

 

جسد چنور یونسی پناهجو توسط ماهیگیران محلی پیدا شد

در تاریخ ٢٧ ژانویه ٢٠٢٠ در ساحل “کنییالتی شهر آنتالیا جسد چنور یونسی توسط ماهیگیران محلی پیدا شد و دو روز بعد بە سنندج بازگرداندە شد. طبق گفته پلیس ترکیە وی خودکشی کرده و جسدش به پزشکی قانونی آنتالیا منتقل شده بود. از چنور یونسی یادداشتی پیدا شده که در آن به زبان ترکی نوشته شده بود: “من نمیخواهم زندگی کنم، از زندگی خسته ام.”

چنور یونسی اهل سنندج و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر بود و در بین پناھجویان دارای اعتبار زیادی بودە است و از اینکە پلیس شھر کرک قلعە ترکیە او را وادار بە ترک خاک آن کشور کردە و او ھم نمی توانست بە ایران برگردد، راھی برایش باقی نماندە بود. جسد وی پس از انجام معاینات پزشکی قانونی به ایران منتقل شد. چنور یونسی از شش ماه پیش از اداره مهاجرت کرک قلعە ترکیه، نامه ترک خاک دریافت کرده بود و پروندە پناھندگی او رد شدە بود.

 

برعلیه مساجد وابسته به جمهوری اسلامی به میدان بیاید

پروژه روز حجاب اول فوریه با ترفند آزادی پوشش وبا هدف گسترش اسلام سیاسی در غرب وبه ظاهر برای مقابله با راسیسم چند سالی است اعلام شده وهرسال با شکستهایی مواجه میگردد ، طی سالهای گذشته زنان در این روز در کشورهای افغانستان وپاکستان وعربستان وایران وسایر کشورهای دیگر حجاب از سر برداشتند ودست به تظاهرات زدند وعملا مهر باطلی بر این روز زدند امسال در اول فوریه در مسجد امام علی در استکهلم از طرف جمهوری اسلامی وبا حمایت فعالین احزاب محیط زیست وحزب چپ و با حضور چهارٍ« کارشناس » در این زمینه دعوت به برگزار سمینار گردید از طرف مقابل فعالین سیاسی واحزاب ونهادهای مختلف در این شهر دعوت به اعتراض به این حرکت ارتجاعی گردند ، پروژه و ترفندی که مضربه حال جامعه که باعث بالا رفتن بیشتر دیوار آپارتاید جنسی و وپایمالی حقوق زنان وکودکان واز بین رفتن سکولاریسم و باعث گسترش اسلام سیاسی میگردد وبه نوعی آب به آسیاب راسیسم میریزد با مطرح شدن این سمینار واعتراض به این نوع فعالیتهای زن ستیزانه افکار عمومی ایرانیان وجامعه سوئد به این موضوع معطوف گردید ودر روز سمینار بیش از 250نفر با شعار های کوبنده وسخنرانیهای پرشور به زبان فارسی وسوئدی و انگلیسی وباندروهایی علیه حجاب کودک وعلیه آپارتایدجنسی وعلیه جمهوری اسلامی وبا پرچم های احزاب مختلف در مقابل مسجد، به مدت چند ساعت تظاهرات کردند وخواست خود در رابطه با بسته شدن این مراکزجاسوسی وترور ومکانهای گسترش تنفر وتکفیر را اعلام کردند واین تظاهرات در مدیای اجتماعی وتلویزیونهای فارسی زبان و روزنامه پر تیراژ انعکاس یافت واین شکست دیگری برای نرمالیزه کردن تحمیل حجاب برزنان وحمله به دستآوردهای جنبش زنان بود.

 گزارش از هرمز رها

 

 

 ایسکرا ۱۰۲٧


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com