بیانیه حزب سوسیالیست انقلابی در باره ٨ مارس، روز جهانی زن

حزب سوسیالیست انقلابی ایران
February 20, 2020

بیانیه حزب سوسیالیست انقلابی در باره ٨ مارس، روز جهانی زن ١٣٩٨-٢٠٢٠

زنده باد ٨ مارس  ضد سرمایه داری!

زنده باد ٨ مارس ضد جمهوری اسلامی

 

در ایران تحت حاکمیت ایدئولوژی اسلامی، به عنوان ارکان ضد زن نظام بورژوایی حاکم، چهار دهه است شاهد یک سیسم تمام عیارآپارتاید جنسی هستیم. شاهد جنایت و سرکوب و وحشگیری  بیشمار در شکل تحمیل حجاب و پوشش اسلامی  و قوانین به شدت ضد انسانی  مانند سنگسار، تجاوز، نابرابری، جدا سازی، اسید پاشی و جاری کردن بی حقوقی کامل زن و گسترش  فرهنگ لمپنی ضد زن و مرد سالارانه هستیم. اما نباید فراموش کرد که پایان قوانین و مظاهر ارتجاعی مذهب، با تمام اهمیتی که دارد، هنوز به معنی رهائی واقعی زن نیست .

 

چنین تصوراتی که بر مبنای نگاه صرف "سکولاریستی" و "ضد اسلامی"،  در برخود به  پدیده ستم بر زن بنا نهاده شده است، نفس مبارزه آگاهانه و واقعی زنان و جنبش سوسیالیستی ما را برای کسب همه آزادیها و برابریها را تضعیف ومخدوش کرده است. این نگاه  بورژوائی و خرده بورژوائی به آزادی زن و واقعیت جدا ناپذیری این مبارزه از مبارزه طبقاتی، و شناخت این پدیده ساده که بقای چنین ستمی رکن مهمی از بقایای نظام حاکم طبقاتی حتی در پیشرفته ترین نظامهای سرمایه داری است، ما را دور نگاه میدارد. و بدین ترتیب مانند بقیه هیاهوهای"عامه پسند" فرمان قطار آزادی زن را در اختیار هر جنبش پوپولیستی، ملی گرائی، "اسلامی معتدل"، اصلاح گرایان" وغیره میدهند بجز صاحبان واقعی خود آن جنبش و مبارزین راستین رهائی قطعی از این ستم و نابرابری.

 

تردیدی نیست که سرنگونی جمهوری اسلامی گام نخست آزادی زن و هر شکلی از پیشرفت جامعه است، اما  بطور قطع چنانچه این امر مهم سرنگونی  با واسطه و با اتکا به جنبش  پیشرو و سوسیالیستی زنان و همپیمانان جنبشی و طبقاتی آنها، یعنی طبقه کارگر و جنبش سوسیالیستی و آزادیخواهی به سر آنجام نرسد، مادام که در راس این مبارزه برای سرنگونی کلیت بساط این نظام اسلامی-بورژوائی آرمان و آینده و افق سوسیالیستی بر افراشته و برجسته نشده باشد و فرمانش در دست رهبری جنبش ما نباشد ، مادام مطالبه و آینده ای بر مبنای مفاد زیر در راس پرچم سیاسی و افق جنبش آزادی زن و جامعه قرار نگیرد، حتی سقوط جمهوری اسلامی نیز الزاما به معنی آزادی واقعی نه  تنها زنان که  به آزادی هیچ بخشی از جنبش کارگری و ازادی خواهی و برابری طلبی منجر نخواهد گردید.

 

حزب سوسیالیست انقلابی ایران، در راستای رسیدن به هدف نهائی خود، یعنی  برقراری یک جامعه بری از ستم و نابرابری، از جمله تحقق  کامل برابری زن و مرد و رفع تبعیض برحسب جنسیت، و در راستایی  تقویت پرچم  و جنبش سوسیالیستی سرنگونی طلبانه در جامعه همه زنان آزاده و مبارزین راه آزادی و برابری را به پیوستن به تلاش مشترک برای تحقق منشور آزادیخوانه زیر فرا میخواند.

 
١-  برابری کامل و بی قید و شرط زن و مرد در حقوق مدنی و فردی و لغو فوری کلیه قوانین و مقرراتی که ناقض این اصل است. آزادی بدون قید و شرط فعایت سیاسی، تحزب، تشکل، تجمع، اعتراض و اعتصاب برای هر فرد و کلیه تشکلهای زنان و نهادها و احزاب مدافع برابری زن و مرد.

 

٢-برابری کامل زن و مرد در کلیه سطوح اقتصادی، اجتماعی ، حقوقی، خانوادگی و سیاسی. پایان دادن به امتیازات مرد بعنوان "سرپرست خانواده" و برقراری حقوق و وظایف برابر برای زن و مرد در رابطه با سرپرستی و تربیت فرزندان.

 

٣- برابری کامل زن و مرد در قلمرو اقتصادی، اشتغال، قوانین کار و بیمه بیکاری و بیمه های اجتماعی بدون هیچ نوع تبعیض. مزد برابر درازای کار مشابه برای زنان و مردان. ١٦ هفته مرخصی دوران بارداری و زایمان و یکسال مرخصی برای نگهداری نوزاد که باید با توافق طرفین توسط زن و شوهر هر دو مورد استفاده قرار بگیرد.

 

٤- لغو کلیه قوانین عقب مانده فرهنگی، ناموسی که نافی استقلال و اراده مستقل زن و شخصیت او بعنوان یک شهروند متساوی الحقوق در جامعه است، لغو هر نوع محدودیت سفر و نقل مکان زنان، اعم از مجرد و متاهل، لغو جنایت ازدواج اسلامی کودکان زیر ١٨ سال، لغو فوری کلیه قوانین و مقرراتی که آزادی زنان در انتخاب لباس و پوشش، انتخاب شغل و معاشرت، و در ازدواج و طلا‌ق مقید و محدود میکند. ممنوعیت هر نوع جداسازی زنان و مردان در موسسات، آموزش و پرورش، اجتماعات، معابر وسائل نقلیه عمومی. ممنوعیت هر نوع دخالتی در روابط شخصی، عاطفی و جنسی زنان از جانب دولت، مقامات، جامعه و خانواده.

 

٥- اعلام روز جهانی زن به عنوان روز تعطیل رسمی در کشور و آزادی هر شکلی از تجمع، اعتراض و جشن و گردهمائی به این مناسبت.

 

٦-آزادی فوری کلیه فعالین مدافع برابری زن و مرد در زندان

 

حزب سوسیالیست انقلابی ایران ضمن تبریک روز ٨ مارس، روز همبستگی جهانی زنان آزاده و سوسیالیست، روز اعتراض به تداوم شرم آورتبعیض و نابرابری علیه زن،همه زنان آزادیخواه، کارگران و جوانان پیشرو و کلیه کسانی که خواهان پایان دادن به نابرابری بین زن و مرد و تداوم ستم بر مبنای جنسیتی هستند به صفوف خود فرامیخواند.

 

زنده باد برابری زن و مرد در همه زمینه ها!

مرگ بر جمهوری اسلامی!

نابود باد نظام سرمایه داری!

زند باد سوسیالیسم!

حزب سوسیالیست انقلابی ایران

iransocialist2017@gmail.com

www.simroz.org

٣٠ بهمن ١٣٩٨

١٩فوریه٢٠٢٠

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com