اخبار و گزارشات کارگری اول بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 21, 2020

اخبار و گزارشات کارگری اول بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اعتصاب دوباره صدها کارگر رسمی و پیمانی پتروشیمی بندرامام در اعتراض به کاهش پاداش تولید و توقف پرداخت اضافه کاری‌ها

- ممنوع الوردی 15 کارگر معدن چادرملو به محل کارشان

کاهش مدت قرارداد کاری کارگران از2 ماهه به 15 روزه

- عدم پرداخت 3 ماه حقوق 1900کارگر حجمی شهرداری رشت

- عدم پرداخت کامل مطالبات کارگران شهرداری سقز علیرغم تبلیغات رسانه ای

- پدر یکی از جان باختگان قتل موشکی:چرا نباید مسببان حادثه محاکمه محاکمه ومحکوم شوند؟

- تفتیش منزل جعفرابراهیمی وضبط تلفن همراه همسرش

- احضار اسکندرلطفی به دادگاه برای ششمین بار پیاپی طی چهار ماه اخیر

- مرخصی محمودبهشتی لنگرودی از زندان اوین

- آزادی آنیشا اسدالهی از بازداشت‌شدگان مراسم روزکارگرمقابل مجلس

- جان باختن کارگرجوان شرکت آب و فاضلاب همدان زیر آوار

*اعتصاب دوباره صدها کارگر رسمی و پیمانی پتروشیمی بندرامام در اعتراض به کاهش پاداش تولید و توقف پرداخت اضافه کاری‌ها

روز سه شنبه اول بهمن ماه، کارگران رسمی و پیمانی پتروشیمی بندرامام در اعتراض به کاهش پاداش تولید و توقف پرداخت اضافه کاری‌ها به دستور مدیرعامل دست از کار کشیده ودراین مجتمع تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، این اعتصاب مصادف شده است با حضورهیئتی از مدیران و کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب، که برای بررسی وضعیت تامین خوراک پتروشیمی ها به این مجتمع آمده اند و گویا بر اثر این تجمع این مهمانان از طریق در اضطراری  وارد مجموعه شده‌اند.

در واقع معترضین می‌خواهند بدانند چرا مدیر عامل این مجموعه، قصد داشته  پاداش بهره وری کارکنان و کارگران  را با  قطع هزینه ی اضافه کاری ها و کاهش تولید پرداخت نماید. که همین اقدام هم سبب  روشن شدن آتش دوباره اعتراضات در این مجموعه شده است و همچنان این معترضین دلیل اصلی این اعتصاب را عملکرد نامناسب مدیر این مجتمع عنوان کردند.

درهمین رابطه:ادامه وگسترش اعتراضات کارگران پتروشیمی بندرامام نسبت به سطح پایین حقوق وشرایط کاری

برانگیخته شدن خشم کارگران دررابطه با نحوه برخورد مدیرعامل شرکت با آنها پس از تجمع اعتراضی

روز سه شنبه 26 آذر،صدها کارگر رسمی پتروشیمی بندرامام برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق وشرایط کاری دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت زدند وخواستارباسخویی شدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،مدیرعامل پتروشیمی بندرامام در جمع کارگران معترض حاضر نشد ولی درشبکه های اجتماعی،کارگران معترض را« بسازبفروشها و فریب خورده ها»قلمداد کرد وباافزودن« معترضین را از طریق دوربین مداربسته شناسایی کرده ایم » آنهارا مورد تهدید قرار داد.

این موضعگیری مدیرعامل خشم کارگران معترض پتروشیمی بندرامام را برانگیخته است وقراراست هفته آینده روزیکشنبه دوباره دست به تجمع بزنند.

*ممنوع الوردی 15 کارگر معدن چادرملو به محل کارشان

کاهش مدت قرارداد کاری کارگران از2 ماهه به 15 روزه

15 کارگر پیمانی معدن چادرملو (شرکت بهاوند باراد) ممنوع الورود به محل کارشان شدند و قرارداد کاری کارگران این شرکت از2 ماهه به 15 روزه کاهش پیدا کرد.

کارگران شرکت پیمانکاری بهاوند باراد در معدن چادرملو به خبرنگار سانه ای گفتند: نگران اخراج هستیم. امروز حدود پانزده نفر از کارگران نتوانستند وارد مجموعه شوند و نگرانیم که این اتفاق برای باقی کارگران نیز بیفتد.

خاطرنشان می شود که تعداد کارگران این شرکت پیمانکاری حدود سیصد نفر است.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق 1900کارگر حجمی شهرداری رشت

3 ماه حقوق 1900کارگر حجمی شهرداری رشت پرداخت نشده است.

بنابه گزارش اول بهمن یک منبع خبری محلی،حقوق کارگران حجمی شهرداری رشت از آبان ماه  پرداخت نشده است.

بنا بهمین گزارش،حدود یک هزار و 900نفر کارگر در شرکت های بخش خصوصی از جمله نظافت و فضای سبزحقوضان از آبان ماه پرداخت نشده است.

*عدم پرداخت کامل مطالبات کارگران شهرداری سقز علیرغم تبلیغات رسانه ای

علیرغم تبلیغات رسانه ای مطالبات کارگران شهرداری سقز بطور کامل پرداخت نشده است واین کارگران یک ماه حقوق و7 ماه اضافه کاری طلب‌ دارند .

یکی از کارگران شهرداری سقز به خبرنگار رسانه ای گفت: بعد از گذشت سه ماه، دو ماه از معوقات کارگران پرداخت شده و در حال حاضر 7ماه اضافه‌کاری و یک ماه دستمزد طلبکاریم.

بنا به گفته وی،در حال حاضر حدود 700 نفر در مجموعه شهرداری سقز مشغول کارند که دست‌کم7ماه اضافه‌کاری و یک ماه حقوق دی ماه سال جاری خود  را از کارفرما طلبکارند.

 او با بیان اینکه چندین سال است مطالبات مزدی کارگران شهرداری سقز با تاخیر پرداخت می‌شود، در ادامه گفت: آنچه دریافت کرده‌ایم مربوط به دستمزد آبان و آذر ماه سال جاری بوده که با تاخیر دو تا سه ماهه پرداخت شد.

این کارگر افزود: عدم پرداخت به موقع حقوق، مشکلات معیشتی بسیاری برای خانواده‌های کارگران شهرداری سقز به وجود آورده که غیرقابل جبران است.

به گفته وی؛ آنچه کارگران شهرداری سقز هرچند ماه یکبار به عنوان دستمزد می‌گیرند که حداقل‌های مزدی قانون است اما این حداقل‌ها کفاف معیشت آنها را نمی‌دهد. از طرفی حقوق کارگران تنها یکبار در سال افزایش پیدا می‌کند و آن یکبار هم به گونه‌ای تعیین می‌کنند که به هیچ وجه با هزینه‌های زندگی و نرخ تورم واقعی همخوانی ندارد.

*پدر یکی از جان باختگان قتل موشکی:چرا نباید مسببان حادثه محاکمه محاکمه ومحکوم شوند؟

روز سه شنبه اول بهمن ماه، پدر یکی از جان باختگان قتل موشکی درمراسم یادبود در مسجد دانشگاه صنعتی شریف فریاد زد:

«داغ دل مارو هیچ کس بیان نکرد، نه رئیس دانشگاه نه هیچ‌کس.

بچه‌ی من پرپر شد. آرزوی من بر باد رفت. آرزوی همه خانواده‌ها...

چرا نباید محاکمه شوند؟

کسی جرات نکرد بگه مسببان حادثه محکوم بشن. محیط دانشگاهه، محیط انتقاد اجتماعیه.»

*تفتیش منزل جعفرابراهیمی وضبط تلفن همراه همسرش

ماموران امنیتی با یورش به منزل شخصی جعفرابراهیمی بازرس شورای‌هماهنگی تشکلهای‌ صنفی‌ فرهنگیان‌ایران ضمن تفتیش ، تلفن همراه همسرش را ضبط کرده و با خود بردند .

*احضار اسکندرلطفی به دادگاه برای ششمین بار پیاپی طی چهار ماه اخیر

اسکندرلطفی عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان و از اعضای شورای‌هماهنگی تشکلهای‌ صنفی‌ فرهنگیان‌ایران برای ششمین بار پیاپی در چهار ماه اخیر به دادگاه احضار شد .

با ابلاغیه ای که دوشنبه سی ام دیماه به دفتر آقای صالح نیکبخت وکیل مدافع ایشان ارسال شده است می بایست روز دوشنبه هفتم بهمن ماه در شعبه 104 دادگاه جزایی سنندج حاضر شود .

پیش تر در چند نوبت در ماههای اخیر این فعال صنفی  با اتهامات چون تشویش اذهان عمومی و نشراکاذیب در فضای مجازی در دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده است.

 آبان ماه  97 نیروهای اطلاعات سپاه با یورش به منزل این معلم با تفتیش منزل و ضبط موبایل و کامپیوتر ایشان ، وی را برای بازجویی به اطلاعات سنندج بردند این نهاد امنیتی بعد از مراحل بازجویی پرونده‌ای با اتهاماتی چون اجتماع و تبانی علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب گشودند که بعد از مراحل بازپرسی در دادگاه به دادگاههای انقلاب و جزایی سنندج ارجاع شده است .

*مرخصی محمودبهشتی لنگرودی از زندان اوین

روز سه شنبه اول بهمن ماه، محمودبهشتی لنگرودی معلم زندانی به مرخصی آمد.

قابل یاد آوری است که  محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان در پاییز 1396 برای چندمین‌ بار بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

وی در حال حاضر مجموعا به 14سال زندان محکوم شده است، که بر اساس ماده 134 قانون مجازات اسلامی، مجموع احکام قابل اجرای او 5 سال است.

*آزادی آنیشا اسدالهی از بازداشت‌شدگان مراسم روزکارگرمقابل مجلس

روز سه شنبه اول بهمن،آنیشا اسدالهی از بازداشت‌شدگان روزکارگر با گذراندن دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد.

آنیشا اسدالهی برای بار نخست روز 11 اردیبهشت در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت و پس از 4 روز با قرار کفالت از زندان قرچک آزاد شد. او بار دیگر در تاریخ 28 خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی محل کارش بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد. و این بار پس از 50 روز با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد.

دادگاه آنیشا اسدالهی را از اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» تبرئه کرد و به جرم اخلال در نظم عمومی به یکسال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم کرد، که از این حکم 6 ماه از مدت حبس و 74 ضربه شلاق به صورت تعلیقی  و 3 ماه حبس تعزیری و قابل اجرا بوده است. 3ماه باقیمانده نیز به مجازات های جایگزین تبدیل شده است که مواردی از قبیل 2 ماه خدمت به جانبازان و رونویسی از چند کتاب مورد نظر دادگاه مصادیق این مجازاتهای جایگزین هستند.

*جان باختن کارگرجوان شرکت آب و فاضلاب همدان زیر آوار

روز دوشنبه 30دی،یک کارگرجوان شرکت آب و فاضلاب همدان حین کار خاکبرداری در جورقان براثر ریزش آوار جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com