اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 19, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- زنده باد خاطره جان باختگان قتل موشکی شهرزاد هاشمی و مایا زیبایی

- اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان ادامه دارد

- ادامه کنش های کارگران بیکارشده کارخانه فولاد قروه برای احقاق حقوق برحقشان

- اخراج 3500نفرازکارکنان شهرداری تهران پس ازروی کار آمدن شهردار جدید

- سایه شوم بیکاری بالای سر 10 هزار کارگر 200 کارخانه تولید روانکار براثر افزایش قیمت روغن‌ پایه

- تمدید قرار بازداشت جعفر ابراهیمی

- کانون نویسندگان ایران:آرش گنجی موقتا آزاد شد

*زنده باد خاطره جان باختگان قتل موشکی شهرزاد هاشمی و مایا زیبایی

روز یکشنبه بيست و نهم دی 98: جنوب تهران - امیریه  - خیابان قلمستان- کوچه سالم :

دریافتی:افسوس با این غم عظیم و اندوه جانکاه این کوچه هم ماتم زده و ساکنان آن به سوگ نشسته اند .

شهرزاد هاشمی و مایا زیبایی هم سرنشین پرواز شوم بودند که متاسفانه نتواستند سوغاتی شادی دیدار یار و دیار و محله پدری خود را برای کسانی که چشم براهشان بودند برسانند .

*اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان ادامه دارد

روز یکشنبه 29 دی ماه برای باری دیگر، کارگران شهرداری سی سخت اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان رسانه ای کردند.

این کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 80 کارگر در مجموعه شهرداری سی سخت به صورت مستقیم با سوابق بالای 15 سال مشغول کارند که تقریبا از خرداد ماه سال جاری پرداخت مطالبات مزدی‌شان به تاخیر افتاده است.

این کارگران با بیان اینکه در این زمینه هیچ مسئولی در شهرداری سی سخت پاسخگوی مطالبات معوقه کارگران نیست،افزودند: سالهاست که زیر نظر شهرداری در بخش خدمات، فضای سبز، موتوری و آتش‌نشانی به سختی کار می‌کنیم و در تمامی این سال‌ها شهردارانی که به ترتیب مدیریت شهری را برعهده می‌گیرند، در مقام کارفرما به تمامی تعهدات مزدی خود عمل نکرده‌اند.

آنها درهمین رابطه گفتند: اگر قرار است مشکلات به همان صورت قبل استمرار داشته باشد چرا اعضای شورای شهردر هر دوره مرتبا شهردار تغییر می‌دهند؟

کارگران شهرداری سی سخت همچنین گفتند:در نتیجه استمرار این وضعیت دستمزد کارگران دیگر پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست. اخیرا نیز شهرداری بابت بخشی از معوقات مزدی آنها حدود  800هزار تومان به حساب کارگران واریز کرده و پیش از آن همزمان با ورود شهردار نیز یک حقوق کامل دریافت کرده‌ایم که منابع مالی آن را آن زمان استانداری (به دلیل تشدید اعتراض کارگران شهرداری) تامین کرده است. در عین حال جدا از دستمزد در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز مشکلاتی وجود دارد.

کارگران شهرداری سی سخت تاکید کردند: مطالبات مزدی ما به بخشی از دستمزد ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر ماه سال جاری مربوط می‌شود و حال به پایان دی ماه نیز نزدیک می‌شویم. ما همچنین در زمینه پرداخت حقوق معوقه و سنوات 20 کارگر بازنشسته شهرداری که طی سال گذشته و سال جاری بازنشسته شده‌اند، شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم.

*ادامه کنش های کارگران بیکارشده کارخانه فولاد قروه برای احقاق حقوق برحقشان

کنش های کارگران بیکارشده کارخانه فولاد قروه برای احقاق حقوق برحقشان مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد براساس آیین‌نامه‌ی مشاغل سخت‌ و زیان‌آور ادامه دارد.

نماینده کارگران بیکار شده فولاد زاگرس طی گفتگو با خبرنگار رسانه ای بتاریخ 29 دی،با اشاره به اجرایی نشدن آیین‌نامه‌ی مشاغل سخت‌ و زیان‌آور برای کارگران این واحد صنعتی از رفت و برگشت‌های مکرر و بی‌نتیجه به تامین اجتماعی روایت می‌کند: مجبور شدیم از تامین اجتماعی قروه شکایت کنیم؛ بعد از اخراج متوجه شدیم که پیمانکاران فولاد شغل کل پرسنل را  مدت شش سال برخلاف شغل مندرج در قرارداد، در لیست ارسالی به سازمان تامین اجتماعی «کارگر ساده»  عنوان کرده است؛ ما هرچه دوندگی کردیم نتیجه نداد و در نهایت، مجبور به شکایت شدیم.

او ادامه می‌دهد: هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کارفرما را مکلف به اصلاح عنوان شغلی کرده‌اند و کارفرما لیست کارگران را اصلاح کرد ولی تامین اجتماعی نپذیرفت. می‌گویند طبق ماده 39قانون تامین اجتماعی، لیست کارگران فقط تا شش ماه پس از ارسال، قابل تغییر هست؛ درنتیجه ما از تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری شکایت کردیم، در شعبه بدوی رای به نفع ما کارگران صادر شد اما ازسوی تامین اجتماعی اعتراض به رای صادره صورت گرفت که در شعبه 12تجدید نظر به بهانه جمعی و متفاوت بودن شغل، شکایت‌مان رد شد تا مجدد به صورت انفرادی شکایت کردیم که باز رای به نفع ما صادر کردند.

نماینده کارگران فولاد قروه با تاکید بر اجرایی نشدن حکم توسط تامین اجتماعی، از ارسال رای به اجرای احکام دیوان خبر می‌دهد و می‌گوید: باید شغل ما در لیست‌های تامین اجتماعی اصلاح شود تا بعد ما را مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب کنند و بتوانیم از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنیم.

به گفته‌ی امینی، اگر این اتفاق بیفتد، حداقل کارگران می‌توانند بازنشست شوند و مستمری بازنشستگی بگیرند؛ بیکاری ناگهانی زندگی خانواده‌های بسیاری را در قروه زیر ورو کرد؛ بازنشستگی، حداقل کاری‌ست که می‌توان برای این خانواده‌ها انجام داد.

*اخراج 3500نفرازکارکنان شهرداری تهران پس ازروی کار آمدن شهردار جدید

پس ازروی کار آمدن شهردار تهران3500نفرازکارکنان شهرداری تهران اخراج شدند.

روز یکشنبه 29 دی،حناچی شهردار تهران در پاسخ به این  سوال  خبرنگار یک رسانه که در آغازین روزهای حضورتان در شهرداری اعلام کردید؛ سالانه 6  درصد کاهش نیرو در شهرداری تهران اتفاق خواهد افتاد، پس از یک سال از حضور شما در شهرداری چقدر تعدیل نیرو محقق شده است؟

گفت: در زمان روی کار آمدن دوره پنجم مدیریت شهری حدود 67 هزار و 500 نفر پرسنل در شهرداری تهران مشغول به کار بودند، اما اکنون تعداد کارکنان شهرداری تهران به حدود 64 هزار نفر کاهش یافته است.

*سایه شوم بیکاری بالای سر 10 هزار کارگر 200 کارخانه تولید روانکار براثر افزایش قیمت روغن‌ پایه

خطر تعطیلی 200 کارخانه تولید روانکاربدنبال افزایش قیمت روغن‌ پایه سایه شوم بیکاری را بالای سر 10 هزار کارگر قرار داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 29 دی،‌افزایش ناگهانی قیمت روغن‌ پایه تولید داخل از یک‌ سو و عدم‌توازن بین عرضه و تقاضای این محصول، ادامه رقابت تولیدکنندگان بخش‌خصوصی با پالایشگاه‌داران تولیدکننده روغن‌موتور را سخت کرده است. تا جایی‌که تنها در یک مورد،‌ توقف 15روزه عرضه روغن‌پایه دربورس قیمت هرلیتر از آن را تا 15 درصد افزایـــش داده است.

بررسی داده‌های آماری درسایت بورس کالای ایران حکایت از تقاضای یک‌هزار و 610 تنی برای روغن‌پایه  «500SN» و عرضه 506 تنی آن دارد. اما با یک توقف 15 روزه میزان تقاضا از سوی تولیدکنندگان بخش‌خصوصی روغن‌موتور از 276 تن به سه‌هزار و 450 تن افزایش یافته و ‌این درحالی‌است ‌که میزان عرضه همان 506تن باقی مانده است.

همین امر باعث شده قیمت هرکیلو روغن‌پایه درروز بیست‌ و چهارم  دی ماه از پنج‌هزار و 850تومان به‌شش‌هزار و 800 تومان افزایش یابد و البته بخش عمده‌ای از خریداران با دست خالی به‌ کارخانه‌ های خود بازگردند.

 اگرچه عرضه روغن‌پایه چهارروز بعد نیز دربورس انجام شد، ولی بازهم عدم‌توازن بین حجم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را همچنان در اوج نگه داشت. تا جایی‌که روغن‌ پایه «500SN»   در بیست‌ و هشتمین روز از دی‌ماه با حداکثر قیمت شش‌هزار و 400تومان به‌فروش رسید؛ ولی میزان عرضه506 تنی نتوانست کفاف درخواست یک‌هزار و 104تنی را بدهد.

همین اتفاق برای روغن‌ پایه 150SNنیز درحال رخ دادن است و از نهم دی‌ماه تا به‌امروز این روغن‌پایه در بازار عرضه نشده و مشخص نیست با حجم بالای نیازی که طی این مدت ایجاد شده است، با شروع عرضه باید منتظر چه‌واکنش قیمتی بود.

اگرچه تحلیل‌گران بازار براین باورند که توقف دوهفته‌ای عرضه روغن‌ پایه در بورس باعث رقم خوردن این اتفاق و بالارفتن قیمت‌ ها شده است؛ اما به‌ نظر می‌ رسد پالایشگاه‌ داران با درپیش گرفتن روند منظم عرضه روغن‌پایه دربورس سعی در اصلاح قیمت‌ها دارند.

*تمدید قرار بازداشت جعفر ابراهیمی

وکیل جعفر ابراهیمی از تمدید قرار بازداشت جعفر ابراهیمی بازداشتی 5 دی ماه در بهشت سکینه کرج همزمان با مراسم گرامیداشت جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه خبرداد.

روزیکشنبه  29 دی،حسین تاج در ارتباط با آخرین وضعیت جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایرانبه خبرنگار رسانه ای گفت: قرار بازداشت این عضو کانون صنفی معلمان  ایران یکبار تمدید شده و این درحالی‌ست که این معلم بازداشتی دارای بیماری گوارشی حاد بوده و داروی خاص مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: در تاریخ 23 دی ماه، با مراجعه به شعبه 26 بازپرسی دادسرای انقلاب کرج در پرونده ایشان اعلام وکالت نمودم اما بنا بر معذورات قانونی (تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری) امکان مطالعه و ورود ماهیتی مقدور نشد.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود که امکانات آزادی وی هرچه سریعتر فراهم شود.

*کانون نویسندگان ایران:آرش گنجی موقتا آزاد شد

ساعتی پیش آرش گنجی منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با تامین قرار وثیقه موقتا آزاد شد.

آرش گنجی مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران روز یکم دی ماه به دلایل نامعلوم بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شد. دو روز بعد معلوم شد در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد. در اعتراض به بازداشت او کانون نویسندگان ایران و بسیاری از نویسندگان و نیز پن آمریکا بیانیه‌های اعتراضی منتشر کردند. آرش گنجی پس از چهار هفته بازداشت ساعتی پیش با تامین قرار ۴۵۰ میلیون تومانی تا برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com