اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 19, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه بی خبری از بازداشت شدگان اعتراضات نسبت به قتل موشکی در آمل واذیت وآزار خانواده هایشان

- تجمع اعتراضی کارگران طرح سد وسامانه انتقال آب گاران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کردستان

اعمال فشارانتظامات استانداری کردستان برای جلوگیری از ادامه تجمع

- بیانیه انجمن قلم (پن) آمریکا در باره‌ی بازداشت آرش گنجی+

- اعتراض ساکنان 8 منطقه بندرعباس نسبت به تغيير کاربری زمینی از آموزشی به مسکونی

«دانش آموزاني که دو دهه مدرسه ندارند»

- تجمع اعتراضی جمعی از شرکت کنندگان درآزمون ورودی مهندسی رشته معماری طراحی نسبت به سئوالات ونتایج اعلام شده  مقابل وزارت راه تجمع

- جان باختن یک کارگرمعدن زغال سنگ آسفیج بهاباد براثر ریزش تونل

- جان باختن یک کارگر جوشکار در هشتگرد براثر سقوط از اسکلت آهنی

*ادامه بی خبری از بازداشت شدگان اعتراضات نسبت به قتل موشکی در آمل واذیت وآزار خانواده هایشان

14نفرازبازداشت شدگان تجمع اعتراضی نسبت به قتل موشکی مقابل ساختمان مرکزی سپاه در آمل به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

در شب اول بازداشت تعدادی از بازداشتی‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و 3نفر بدلیل شدت جراحات به بیمارستان منتقل شده و دوباره به بازداشتگاه بازگردانده شدند.

با گذشت شش روز از بازادشت این معترضان نسبت به قتل موشکی ، از محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست. تماسی با خانواده ها گرفته نشده و  اطلاعات سپاه هم توضیحی به خانواده‌ها نمی‌دهد.

شماری از خانواده‌ها تهدید شده‌اند در صورت اطلاع‌رسانی درباره بازداشت نزدیکانشان، قرار بازداشت عزیزانشان تمدید خواهد شد.

 رییس پلیس امنیت آمل مسئولیت بازداشت‌ها را برعهده‌ اطلاعات سپاه گذاشته و سپاه، پلیس امنیت را ضابط معرفی می کند.

رحیم رستمی، بازپرس پرونده رفتار توهین‌آمیزی با خانواده‌های این زندانیان دارد و در مراجعات خانواده‌ها آنان را «منافق» خطاب کرده و از دادن اطلاعات به آنان خودداری می‌کند.

برگرفته از شبکه های اجتماعی 28 دی ماه

*تجمع اعتراضی کارگران طرح سد وسامانه انتقال آب گاران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کردستان

اعمال فشارانتظامات استانداری کردستان برای جلوگیری از ادامه تجمع

روز شنبه 28 دی،جمعی از کارگران  طرح سد گاران وسامانه انتقال آب (شرکت فنی مهندسی شایگان مهر آپادانا)واقع درمریوان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کردستان در سنندج زدند.

انتظامات استانداری کردستان با تهدید و فشار به کارگران معترض مانع از ادامه تجمع شدند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:ما نزدیک به 10 نفر هستیم که برای شرکت شایگان مهر آپادانا در پروژه آبرسانی سد گاران کار می‌کردیم اما نزدیک به سه ماه است که شرکت تعطیل و معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده است.

آنها افزودند:حقوق ومطالباتشان بین 4 تا 6 ماه است که بعد از سه ماه تعطیلیِ شرکت، هنوز پرداخت نشده است.

میکائیل صدیقی در ارتباط با مطالبات کارگران شایگان مهر مریوان که در کار ساختمان‌سازی و لوله‌کشی مرز عراق شاغل بوده‌‌اند، گفت: این کارگران حدود شش ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند و اکنون چندماهی است که کار تعطیل شده و همه این کارگران بیکار شده‌اند. اینها صد نفر کارگر قراردادی هستند که از برج دوازده سال قبل حقوق نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی در استان کردستان، وضعیت نامناسبی دارند و بیشتر سال را بیکارند، ازاخراج این صد کارگر ساختمانی انتقاد کرد.

وی با تایید تجمع این کارگران مقابل استاداری کردستان تاکید کرد: امیدواریم استانداری به مطالبات و خواسته‌های این کارگران توجه کند .

بنا به گزارش رسانه ای شده، شرکت پیمانکار که پروژه را از شرکت آب منطقه‌ای کردستان به پیمان گرفته، تجهیزات و ابزارهای خود را برای پرداخت بدهی‌ها به فروش رسانده و توقع کارگران برای پرداخت پول فروش بابت دستمزدهای معوق، تا امروز بی‌نتیجه مانده است.

درهمین رابطه:راهی جز اتحاد و همدلی برای برآورد کردن مطالباتمان نیست

ما کارگران شرکت شایگان مهر آپادانا_ خط انتقال آب سد گاران شهرستان مریوان فقط دستمزد یک ماه از سال ۹۸ را دریافت کرده ایم و با اعتصاب کارگران و تعطیلی کارگاه و شرکت تقریبا ۲ ماه است بلا تکلیف مانده ایم.

قبل از تعطیلی شرکت ، کارگران تمام راههای قانونی را جهت پیگیری مطالبات و دستمزدهای معوقه خود پیش گرفتند و از کلیه ارگان های زیربط جهت احقاق حقوق خود اقدام کردند . بانک ها و ارگان های مربوطه با مصادره کردن اموال و دارایی های شرکت به مطالبات خود از شرکت دست یافتند و در این میان تنها سر کارگران شرکت بی کلاه ماند و دستشان به جایی بند نمانده است.

حالا کارگران مانده اند دست خالی و کلی مطالبات وصول نشده از شرکت و از آن طرف با شرکتی فراری طرف هستند که ظاهرا با چندیدن ماه پیگیری کارگران هیچ ارگانی زیر با مسئولیت شرکت نمی رود‌ . اداره کار ، امور آب و ... تنها یک جواب مشترک دارند که باید یا صبر کنیم یا به آنها مربوط نیست.

حقیقتا از نامه نگاری و جلسه گذاشتن ادارات مذکور بریدیم و خسته شده ایم ازین که هیچ نتیجه ای نگرفتیم و در نهایت تصمیم گرفته ایم از مجرای استانداری کردستان موضوع را پیگیری کنیم .

امروز ۲۸ دی ماه با تجمع کارگران در مقابل استانداری کردستان اقدام به پیگیری مطالبات برحقمان کردیم بماند که  انتظامی استانداری فورا با تهدید و فشار کارگران را متفرق کردند طبق روال معمولشان و نهایتا با ارجاع درخواستمان به اداره آب منطقه کردستان کارگران را به این اداره پاس دادند.

با برخورد ناپسندانه ای که اداره آب منطقه کردستان با کارگران داشتند به این نتیجه رسیدیم که ظاهرا استان هم زیر بار مسیولیتشان نمیروند و ادارات مربوطه یکی پس از دیگری خودشان را از مسئولیت پذیری تبرئه می کنند.

موضوعی که برای ما کارگران روشن نیست این است که چرا ادارات دولتی و مسئول و نهادهای صدور مجوز به شرکتها ضمانت نامه و تضمین تمام امور را از شرکتها میگیرند جز ضمانت حقوق کارگران؟

تنها دلیل وضع موجود عدم انسجام و اتحاد جدی کارگران و تشکل مستقل خود برای پیگیری و تحقق حقوق از دست رفته امان است .

آرمان شکری

دبیر سندیکای کارگران فصلی و ساختمانی

*بیانیه انجمن قلم (پن) آمریکا در باره‌ی بازداشت آرش گنجی+

دستگیری آرش گنجی، نویسنده و مترجم، یورشی توجیه‌ناپذیر به آزادی بیان در ایران است.

آرش گنجی، نویسنده و مترجم بازداشت و از دیدار با وکیل قانونی و خانواده‌اش محروم شد.

۳ ژانویه، ۲۰۲۰

نیویورک-پن آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دستگیری و بازداشت آرش گنجی در ایران اقدامی توجیه‌ناپذیر به قصد سرکوب آزادی بیان است و او باید بی‌درنگ آزاد شود.

گنجی نویسنده و مترجمی شناخته‌شده و در حال حاضر منشی کانون نویسندگان ایران است. مأموران امنیتی در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۱۹ به خانه‌ی گنجی ریختند، وسایل شخصی او از جمله لپ‌تاپ و کتاب‌ها و یادداشت‌هایش را ضبط کرده و به اتهاماتی نامعلوم او را دستگیر کردند. به گفته‌ی خواهرش، خانواده او خبردار شده‌اند که از آن زمان در سلول انفرادی زندان اوین تحت بازجویی است. وی اجازه‌ی ملاقات با خانواده‌‌ یا دسترسی به وکیل را ندارد. افزون بر آن، او از بیمار قلبی جدی رنج می برد و به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد که احتمال می‌رود از آن‌ها محروم باشد.

کارن دویچ کارلِکر، مدیر برنامه‌های (به خطر افتادن آزادی بیان) پن آمریکا، گفت: «حمله مقامات ایران به آرش گنجی آشکارا به دلیل نوشته‌ها و فعالیت‌های او برای ترویح آزادی بیان و ادبیاتِ مبتنی بر درک متقابل فرهنگ‌ها است».

«آرش گنجی در مقام منشی کانون نویسندگان ایران از پیشگامان شجاع ِکشوری است که آزادی بیان در آن پیوسته با آزار و اذیت یا زندان روبرو می‌شود. گنجی جرمی مرتکب نشده است؛ او باید بی‌درنگ آزاد شود و اکنون نیز از تمامی مراقبت‌های پزشکی لازم برخوردار باشد».

مقامات ایران سابقه‌ای طولانی در آزار و اذیت کانون نویسندگان ایران دارند؛ در فوریه ۲۰۱۹ سه عضو این کانون را دستگیر کردند که در ماه آوریل به اتهاماتی بی‌اساس چون «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شدند.

اقدامات پن آمریکا درباره‌ی آزادی بیان در ایران شامل دفاع از نویسندگان و روزنامه‌نگاران زندانی از جمله نرگس محمدی و نسرین ستوده نیز می‌شود. پن آمریکا سال ۲۰۱۱ با اهدای جایزه آزادی قلم از نسرین ستوده تقدیر کرد. پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۳، ستوده دوباره در ۲۰۱۸ دستگیر شد و اکنون دوران محکومیت خود را به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق سپری می‌کند.

پن آمریکا در فصل‌مشترک ادبیات و حقوق بشر ایستاده است تا از بیان آزاد در ایالات متحده و سراسر جهان پاسداری کند. ما از آزادی نوشتن دفاع می‌کنیم و به قدرت واژه‌ها در تغییر دادن جهان اعتقاد داریم. رسالت ما متحد کردن نویسندگان و یاوران آنان در بزرگداشت بیان خلاقانه است و دفاع از آزادی‌هایی که آن را ممکن می‌سازند.

+بیانیه به زبان انگلیسی است . کمیته‌ی مترجمان کمیسیون انتشارات کانون آن را به فارسی برگردانده است.

*اعتراض ساکنان 8 منطقه بندرعباس نسبت به تغيير کاربری زمینی از آموزشی به مسکونی

«دانش آموزاني که دو دهه مدرسه ندارند»

ساکنان محلات چاهستانی ها، کوی گلستان، شهرک امام رضا علیه السلام، شهرک نور ، شهرک اندیشه فرهنگیان،کوی امیر، مجتمع درویشی، مجتمع جانبازان و برخی محلات دیگرطی نامه هایی جداگانه خطاب به به مسئولان طراز اول شهرستان واستان از جمله استاندارهرمزگان، فرمانداربندرعباس، مدیرکل راه و شهرسازی استان نسبت به تغيير کاربری زمینی از آموزشی به مسکونی اعتراض کردند.

بنابه گزارش 28 دی یک روزنامه محلی،ساکنان محلات چاهستانی ها، کوی گلستان، شهرک امام رضا علیه السلام، شهرک نور ، شهرک اندیشه فرهنگیان،کوی امیر، مجتمع درویشی، مجتمع جانبازان و برخی محلات دیگر نسبت به تغییر کاربری قطعه 20 تفکیکی از ده و نیم هکتاری کارکنان نیروی دریایی که در سال 79در جلسه تفکیکی به عنوان کاربری آموزشی و احداث دبیرستان‌پسرانه درنظر گرفته شده است، اعتراض کردند.

اهالی این محلات در نامه های جداگانه به مسئولان مختلف از جمله استاندارهرمزگان، فرمانداربندرعباس، مدیرکل راه و شهرسازی استان در دو سال اخیر نسبت به تغییر کاربری 6 هزار و 854 مترمربع از آموزشی به مسکونی گلایه مندند و می گویند در سال گذشته بخشی از این زمین به مسکونی تغییر کاربری داده شد و امسال نیز سه هزارو 763 مترمربع که جهت احداث دبیرستان باقی گذاشته بودند به کاربری مسکونی تغییر دادند و دانش آموزان پسر همچنان از  داشتن مدرسه محروم شده اند.

آنطور که اهالی می گویند این منطقه هیچگونه فضای آموزشی نداشت که3 سال قبل یک مدرسه دخترانه توسط شرکت نفت احداث شده است و هزار نفر از دانش آموزان دختر اول تا نهم در این مدرسه دوازده کلاسه تحصیل می کنند و البته متقاضی بیشتری برای تحصیل در این مدرسه وجود دارد که این مدرسه گنجایش لازم را ندارد.

 از طرفی دیگر قرار بود در کنار این مدرسه در  قطعه زمین دیگر به متراژ 4هزار مترمربع مدرسه‌ای را برای پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دخترانه احداث شود که آن قطعه زمین را نیز به مسکونی تغییر کاربری دادند ودانش آموزان برای مقاطع بالاتر از نهم بایستی به سایر مناطق شهر بروند که رفت و آمد به سایر مناطق شهر نیز با مشکلاتی برای بسیاری از خانواده‌ها مواجه است.

    از طرفی دیگر در  این منطقه هیچ گونه مدرسه پسرانه ای وجود ندارد و علیرغم سکونت هزاران نفر در این منطقه در محلات مختلف ؛ آنها از داشتن مدرسه‌پسرانه محروم هستند و مجبورند به مناطق دیگر شهر بروند. این وضعیت باعث بروز مشکلاتی برای برخی خانواده ها شده است. این وضعیت باعث شده است که خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان با مشکل مواجه شوند و بازمانده از تحصیل به دلیل فقر مالی و عدم توانایی جهت گرفتن سرویس مدرسه و... برای برخی از دانش آموزان محروم بخصوص در محله چاهستانی ها و کوی گلستان و...  دور از انتظار نیست.

تعدادی از ساکنان کوی امیر و کوچه امیر6و 4 نیز با گلایه از این تغییر کاربری از مسئولان می خواهند که کاربری مسکونی را به آموزشی برگردانند و برایشان مدرسه و در منطقه ای دیگر فضای سبز احداث کنند تا فرزندان آنها نیز بتوانند از مدرسه و پارک در کنار منازل شان استفاده کنند.

*تجمع اعتراضی جمعی از شرکت کنندگان درآزمون ورودی مهندسی رشته معماری طراحی نسبت به سئوالات ونتایج اعلام شده  مقابل وزارت راه تجمع

صبح روز شنبه 28 دی، جمعی از شرکت کنندگان درآزمون ورودی مهندسی رشته معماری طراحی برای اعتراض نسبت به سئوالات ونتایج اعلام شده  مقابل وزارت راه تجمع کردند و خواستار بازنگری در این آزمون بودند.

آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی رشته معماری طراحی 19 مهرماه برگزار و نتایج آن، 25 دی ماه اعلام شده است.

نماینده تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: سوالات این آزمون استاندارد نبود و به همین دلیل، نتایج اعلام شده از نظر ما، غیرمنتظره و غیر قابل قبول است.

وی افزود: سوالات این آزمون، مبهم و غیراستاندارد بود و پاسخ به آن به گونه ای بود که موجب نقض مقررات ملی ساختمان می شد.

وی همچنین گفت: برخی از آزمون‌دهندگان مدت زمان بسیاری مشغول تحلیل سوال بودند و این یعنی از دست رفتن زمان. در نتیجه،  افرادی در این آزمون پذیرفته شده اند که در پاسخهایشان، قوانین شهرسازی را نقض می کردند.

وی درادامه گفت:بسیاری از شرکت‌کنندگان در این آزمون تمامی مهارت‌های لازم را کسب کرده و از نظر علمی و عملی بر کار خود مسلط هستند اما به دلیل طراحی غلط سوالات، در آزمون به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکرده اند.

وی افزود: ما اکنون می خواهیم بدانیم بر اساس چه اصول و مقرراتی سوالات آزمون اینگونه طراحی شده بود و این نتایج را به بار آورد!؟

وی با بیان اینکه بسیاری از معترضان امروز از شهرستان آمده‌اند، خاطرنشان کرد: درخواست ما بازبینی در آزمون است چون اصلا مشخص نیست با چه معیاری به ما نمره داده شده است.

وی گفت: با این نتایج، تدریس بسیاری از اساتید که خود مسئول کنترل نقشه سازمان نظام مهندسی و متخصص در مباحث علمی و عملی هستند، زیر سوال رفته است.

وی با اشاره به اینکه آزمون ورودی حرفه مهندسان رشته معماری طراحی در گذشته سالی دو بار برگزار می‌شد، افزود: امسال هم قرار است علاوه بر مهرماه، این آزمون در اردیبهشت آینده نیز برگزار شود. 

شرکت کنندگان در این تجمع همچنین در نامه ای به معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، درخواست خود را برای تجدیدنظر در نتایج آزمون طراحی مهر 98 اعلام کردند.

نماینده تجمع کنندگان نیز به نشستی در وزارت مسکن و شهرسازی دعوت شد تا موضوع را برای مسئولان ذیربط تشریح کند.

*جان باختن یک کارگرمعدن زغال سنگ آسفیج بهاباد براثر ریزش تونل

روز شنبه 28 دی،یک کارگرمعدن زغال سنگ آسفیج شهرستان بهاباد دراستان یزد براثر ریزش تونل در دم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوشکار در هشتگرد براثر سقوط از اسکلت آهنی

روز شنبه 28 دی،یک کارگر جوشکار29 ساله اهل سقز بنام شهرام احمدپورحین کارجوشکاری بر روی اسکلت آهنی در ساختمانی نیمەکارە از بالای اسکلت به پایین سقوط کرد و بعلت شدت جراحات وارده جانش را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com