اخبار و گزارشات کارگری ٢٧ دی ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
January 17, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٧ دی ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- گزارشی درباره مراسم خاکسپاری قربانیان قتل موشکی در اصفهان

- کارگران هتل های استان فارس در آستانه بیکاری بدلیل لغو تمامی تورهای مسافرتی خارجی نوروز99بدنبال قتل موشکی

- اعتصاب 24 روزه کارگران کارخانه آب معدنی داماش در آذرماه 98 درسکوت مطلق خبری

- کشف جسد سردار اعظمی از جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه در یک سردخانه پایتخت  

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان  پردیس علامه امینی تبریزنسبت به وضعیت نامناسب رفاهی از جمله کیفیت نامطلوب غذای سلف

- ادامه سریال تصادف سرویس رفت و آمد کارگران این دفعه مصدومیت 12 کارگر مجتمع پتروشیمی میاندوآب

*گزارشی درباره مراسم خاکسپاری قربانیان قتل موشکی در اصفهان

در این رشته توئیت گفته‌های یک شاهد عینی به من درباره مراسم حکومتی تشییع جانباختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در اصفهان را می نویسم که چگونه کشته شده ها را مصادره کردند و خانواده‌های داغدار را کتک زدند:

«هیچ وقت در زندگیم چنین مراسم افتضاحی ندیده بودم...رسما کشته شده‌ها را، تشییع جانباختگان را به نام حکومت و سپاه مصادره کردند و نوحه خوان آورده بودند تا همان چیزهایی که همه ما می دانیم را بگوید...»

«نوحه خوان از بلند گو می خواند و از سپاه می گفت تا این که یکی از بستگان یکی از کشته شدگان با کِل کشیدن و دست زدن به این نوحه خوانی اعتراض کرد...کم کم مردم هم همراه شدن. و شروع کردند به دست زدن. بعد شعار علیه حکومت شروع شد از بی شرف بی شرف گرفته تا شعارهای دیگر که می دانید...»

«در چند دقیقه دیدیم عده‌ای در جمعیت با شوکر به جان مردم داغ دیده افتاده‌اند. در این بین چند خانم میانسال هم زمین افتادند...

باورم نمی شد اما آن وسط یکی هم زنجیر بیرون آورده بود و به سمت مردم می چرخاند..

ما دو سه نفر را دیدیم که بردند...اصلا تابوت‌ها را در جمعیت بیرون نیاوردند...»

«تابوت ها را با چند ماشین بردند برای خاکسپاری و اصلا در مسیر تشییع انجام نشد...

 جایی که قرار بود آنها دفن شوند هم داربست کشیده بودند و خانواده جانباختگان با بدبختی می توانستند به محل دفن نزدیک شوند مثلا برادر یکی از جانباختگان مجبور شد کارت شناسایی نشان دهد یا باید از نرده‌ها بالا می رفتند تا بتوانند به محل دفن وارد شوند...

وضعیت بسیار بدی بود.نوحه خوان همچنان داشت از خوبی های سپاه می گفت اینکه امنیت را برقرار می کنند و مردم را دوست دارند و کار کار آمریکا بود...

 به جای عذرخواهی از مردم مقصر را کسی دیگر معرفی می کردند...

مردم ناراحت بودن و شعار می دادند»

تصاویر این تشییع حکومتی غیرقابل باور و سخت بود آن‌ها همه چیز را داشتند به نفع خود باز می گرداندند شاید خانواده این جانباختگان مجبور بودند که تن به چنین مراسمی دادند ...

 واقعا نمی دانم»

منبع اصلی :توئیت الهام یزدی ها

درهمین رابطه:

اصفهان – پنج شنبه 26 دی:صف آرایی معترضین نسبت به قتل سرنشینان هواپیمای اوکراینی در برابرطرفداران قاتلین در مراسم خاکسپاری جان باختگان سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی

روز پنج شنبه 26 دی،مراسم خاکسپاری مراسم خاکسپاری جان باختگان سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی در شهراصفهان با صف آرایی معترضین نسبت به قتل سرنشینان هواپیمای اوکراینی در برابرطرفداران قاتلین همراه شد.

*کارگران هتل های استان فارس در آستانه بیکاری بدلیل لغو تمامی تورهای مسافرتی خارجی نوروز99بدنبال قتل موشکی

از هفته گذشته و پس از سقوط هواپیمای اوکراینی براثر حمله موشکی سپاه پاسداران وجان باختن 176 نفر ، تورهای ورودی از کشورهای مختلف جهان به ایران یکی پس از دیگری در حال کمتر و یا لغو شدن هستند و کارگران هتل های استان فارس رادر آستانه بیکاری قرار داده است.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27 دی، در پی وقوع حوادث اخیر در کشور  آمار گردشگران خارجی با کاهش چشمگیری روبرو شد و تقریبا تمامی تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفر خود را لغو یا به تعویق انداختند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت:تورهای ورودی از آمریکا و کانادا 100درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه 80درصد، تورهای ورودی از اروپا 60درصد و تورهای ورودی آسیا 60درصد سفرهای خود به ایران را لغو کرده‌اند.

وی افزود: بیش از 70درصد تورهای ورودی به ایران درخواست کنسلی داده‌اند و احتمالا در روزهای آینده شاهد کاهش تعداد گردشگران ورودی نیز خواهیم بود.

فخری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس نیز لغو تورهای گردشگری استان را تایید کرده و اتفاقات اخیر را دلیل این تاثیرات منفی بر صنعت گردشگری دانسته‌است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه حدود 90 درصد تورها گردشگری از تهران وارد کشور می‌شوند، گفت: تنها تعداد اندکی از گردشگران از ورودی های استان وارد فارس و شیراز می شوند.

محسنی نژاد با اشاره به اینکه اتفاقات روزهای اخیر سبب شده میزان ورود گردشگران کاهش یابد، افزود: اتفاقات در حوزه سیاسی، نظامی تاثیرات زیادی را بر حوزه گردشگری می‌گذارد  به همین دلیل رونق و توسعه گردشگری نیازمند یک محیط آرام است.

وی ادامه داد: محیط آرام باعث می شود تا گردشگران بتوانند از فضای گردشگری ایران و آثار‌ تاریخی لذت ببرند.

محسنی‌نژاد با اشاره به اینکه اتفاقات نظامی بی‌شک تاثیر منفی بر روی گردشگری دارد،اضافه کرد: احساس امنیت و ثبات در کشورهای مورد هدف گردشگران  سبب افزایش و رونق صنعت توریسم می‌شود.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس درهمین رابطه گفت:همه گردشگران خارجی که برای  عید امسال (نوروز 99 ) در استان هتل رزرو کرده بودند با توجه به شرایط کنونی آن را لغو کردند.

سیادتان با اشاره به اینکه تمام هتل‌های استان در حال ورشکستگی‌اند افزود: عواملی مانند اتفاقات اخیر و گرانی بنزین سبب شد  افراد از سفرهای هوایی و زمینی منصرف شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت باید برای رونق هتل‌ها  تمام قد از آنها حمایت کند، بیان کرد: متاسفانه نه تنها تا کنون حمایتی ندیدیم که با توجه به وضعیتی که گریبان هتل‌های استان را گرفته ، ادارات و سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی و دارایی مشکلاتی را هم  برای ما ایجاد کرده‌اند.

سیادتان با اشاره به اینکه هتل‌های فارس تاکنون نیروهای خود را تعدیل نکرده‌اند، افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند هیچ بعید نیست بسیاری از هتلداران مجبور به این کار شوند و بخشی از نیروهای خود را تعدیل کنند هر چند تمام تلاش  هتل‌ها برای حفظ نیروهای خود است اما رونق این بخش نیازمند حمایت سازمان ها و ادارتی مانند تامین اجتماعی، دارایی، اداره کل کار و رفاه اجتماعی ،آب، برق و گاز است.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس ادامه داد: گردشگران خارجی برای سفر به ایران هتل‌های استان را از 10 فروردین تا اواسط اردیبهشت رزرو کرده بودند که متاسفانه اتفاقات اخیر سبب شد  گردشگران بدون استثنا رزروها را کنسل کنند.

سیادتان سپس از لفو  سفرهای گردشگران عربی که برای  درمان به فارس می آمدند پرداخت و افزود : پس از اتفاقات اخیر گردشگران حوزه خلیج فارس نیز که برای درمان اقدام به رزرو هتل در استان و شیراز کرده بودند آنها نیز از ورود به ایران و استان صرف نظر کرده‌اند.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 5 درصد هتل‌های استان تکمیل شده‌اند، افزود: این موضوع یک فاجعه برای هتلداران است زیرا صاحبان هتل نمی‌توانند چراغ‌ هتل ها را خاموش و در آنجا را ببندند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس با اشاره به اینکه بیشتر تورهای گردشگری خارجی کنسل شده گفت:اگر چه در شرایط فعلی آمار دقیقی از کنسلی تورهای گردشگری در دسترس نداریم اما شواهد نشان می دهد بیش از 70 درصد تورهای گردشگری استان کنسل شده،  به نظرم دولت باید برای رونق گردشگری و کمک به آژانس‌های مسافرتی کمیته بحران تشکیل دهد.

*اعتصاب 24 روزه کارگران کارخانه آب معدنی داماش در آذرماه 98 درسکوت مطلق خبری

کارگران کارخانه آب معدنی داماش برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق در آذرماه سال جاری 24 روز در اعتصاب بودند .

درهین رابطه یکی از کارخانه آب معدنی داماش گفت: از ابتدای سال جاری تا آذر ماه وضعیت تولید در این واحد تولیدی خوب بود و همه انبارهای کارخانه پر از بطری‌های تولید شده آب معدنی بود با این حال به نظر نمی‌رسید این واحد تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه باشد، اما در ماه گذشته حدود 24 روز کارگران در واکنش به معوقات مزدی خود در اعتراض بودند تا اینکه دیروز پنجشنبه (26دی ماه) رئیس جدید هلدینگ گروه ملی به محل کارخانه آمد و با گفتگو با کارگران وعده پرداخت مطالبات آنها در یک هفته آینده داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27 دی،27 کارگر شاغل آب معدنی داماش که تحت نظارت هلدینگ گروه ملی در مناطق جنگلی روستای توریستی داماش کار می‌کنند از مهر ماه سال جاری با احتساب دی ماه حدود 4 ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

یکی از کارگران شاغل در کارخانه «آب معدنی داماش» در استان گیلان از چهار ماه تأخیر در پرداخت حقوق 27 کارگر قراردادی این کارخانه خبر داد و گفت: حدود 27 نفر از کارگران آب معدنی داماش که متعلق به هلدینگ گروه ملی است، حقوق و مزایای ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی ماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

او گفت: آخرین پولی که دریافت کرده‌اند حقوق شهریور ماه بود که کارفرما آن را در طول  یک ماه به تدریج به کارگران پرداخت کرد اما تا این لحظه در خصوص پرداخت حقوق باقیمانده کارگران در این واحد تولیدی اقدامی صورت نداده است.

او در ارتباط با وضعیت فعلی کارخانه آب معدنی داماش گفت: از ابتدای سال جاری تا آذر ماه وضعیت تولید در این واحد تولیدی خوب بود و همه انبارهای کارخانه پر از بطری‌های تولید شده آب معدنی بود با این حال به نظر نمی‌رسید این واحد تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه باشد، اما در ماه گذشته حدود 24 روز کارگران در واکنش به معوقات مزدی خود در اعتراض بودند تا اینکه دیروز پنجشنبه (26دی ماه) رئیس جدید هلدینگ گروه ملی به محل کارخانه آمد و با گفتگو با کارگران وعده پرداخت مطالبات آنها در یک هفته آینده داد.

این کارگر در ادامه اضافه کرد: علی‌رغم پیگیری‌هایی که انجام دادیم مسئولان کارخانه می‌گویند که منابع مالی کافی برای پرداخت حقوق ندارند این در حالیست که مرتبا برای  کارخانه هزینه‌های غیرضروری انجام می‌شود.

وی گفت: متاسفانه تا دیروز پیگیری‌هایمان از سوی کارفرمای اصلی به نتیجه‌ای نمی‌رسید و مسئولان کارخانه، هیچ واکنشی برای پرداخت بدهی و معوقات ما کارگران نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی این کارگر به تبع عدم دریافت حقوق روز به روز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: این شرکت که در دل جنگل‌های روستای توریستی داماش واقع شده حدودا 20کیلومتر با محل سکونت کارگران فاصله دارد. کارگران در این فصل سرد سال که همه راه‌ها  منتهی به محل کارشان  به دلیل بارش برف مسدود شده روزانه این مسافت را در روزهای تعطیل و غیرتعطیل برای تولید و محافظت از کارخانه پیاده‌روی می‌کنند که این نشان دهندهٔ تعهد کارگران به کارخانه و محل کارشان است، بنابراین درست نیست که برای دریافت قانونی‌ترین خواسته‌هایشان با بی‌اعتنایی کارفرما مواجه شوند.

وی ادامه داد: بدون تردید بی‌توجهی کارفرما به مشکلات کارگران در کیفیت محصولات اثرگذار نیست. در عین حال نباید کارگرانی که به امید آینده در زمان تعطیل و غیرتعطیل کارخانه ازاموال آن محافظت می‌کنند، امروز دچار بلاتکلیفی در تامین معاش‌شان شوند.

*کشف جسد سردار اعظمی از جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه در یک سردخانه پایتخت  

روز چهارشنبه 18 دی ماه،جسد یکی دیگر از جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه به نام سردار اعظمی 41 ساله اهل کرمانشاه در سردخانه‎ای واقع در شهر تهران شناسایی و تحویل خانواده وی شد.

سردار اعظمی روز شنبه 25 آبان  98 در جریان اعتراضات هفته آخر آبان ماه مفقود و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نبوده است .

به گفته یکی از نزدیکان سردار اعظمی “خانواده وی در طول این مدت ده‌ها بار به مراکز امنیتی جهت اطلاع از سرنوشت نامبرده مراجعه کردند؛ اما جوابی دریافت نکردند.”

سردار اعظمی اهل شهرستان  شاهو، ده سال قبل،‌ در جستجوی کار و جهت یافتن شغل (کارگری) به شهر تهران مهاجرت کرد. وی در این مدت به کارگری مشغول و همراه همسر و دو فرزند پسرش در این شهر زندگی می‌کرد .

منبع اصلی:کانال تلگرام انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان  پردیس علامه امینی تبریزنسبت به وضعیت نامناسب رفاهی از جمله کیفیت نامطلوب غذای سلف

روز پنج شنبه 26 دی ماه، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان  پردیس علامه امینی تبریزبرای اعتراض نسبت به وضعیت نامناسب رفاهی از جمله کیفیت نامطلوب غذای سلف دست به تجمع زدند وخواهان استعفا مسئولان بی کفایت ذیربط شدند.

منبع اصلی خبر:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*ادامه سریال تصادف سرویس رفت و آمد کارگران این دفعه مصدومیت 12 کارگر مجتمع پتروشیمی میاندوآب

روزجمعه 27 دی ماه،مسوول فوریت‌های پزشکی میاندوآب از مصدومیت12 نفر از کارگران مجتمع پتروشیمی میاندوآب براثر تصادف خبرداد.

اصغر پیروزنیا افزود: این حادثه امروز(27دی) و بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری روآ با 2 دستگاه مینی‌بوس حامل کارکنان پتروشیمی میاندوآب روی داد.

وی با بیان اینکه این تصادف در محور سرچم نرسیده به روستای «تورچی» اتفاق افتاد، افزود: 12مصدوم این حادثه به بیمارستان عباسی میاندوآب انتقال داده شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com