"تهدیدهای ترامپ" بر علیه رژیم اسلامی و حمله به سفارت امریکا در عراق ، در گل ماندن سیاست امریکا

سعيد صالحى نيا
January 01, 2020

"تهدیدهای ترامپ" بر علیه رژیم اسلامی و حمله به سفارت امریکا در عراق  ، در گل ماندن سیاست امریکا

مقدمه:

در گل ماندگی نظامی و سیاسی حکومت امریکا در منطقه خاورمیانه پدیده ای است که کمتر ادم عاقلی بتواند انکار کند . حکومت امریکا برای حفظ منافع استراتژیک خود به عراق حمله کرد با ساختن مشتی دروغ و بعد از سرنگونی صدام دچار بحران بسیار عمیقی شد.تلاشش برای بیرون رفتن از عراق با توسعه امپراتوری رژیم اسلامی ایران مواجه شد و برای "ایجاد تعادل" به کمک عربستان و اسرائیل داعش را در مناظق سنی نشین سازمان داد .

عراق امروز ویرانه ای است که هر تکه اش دست گرایشات ارتجاعی است از شمال که ناسیونالیستهای کورد حاکمند تا مرکز و جنوب و شرق و غرب که دارودسته های مختلف سنی و شیعی هر کدام ارتشهای خود را دارند و زندگی عادی را به مردم عراق تنگ کرده اند.فقر و بدبختی برای مردم و باندهای مسلح همراه حکومت مرکزی عراق به چپاول مشغول. این صحنه ای است که زمانی بوش انرا "طرح توسعه دموکراسی" در خاورمیانه بزرگ نامیده بود.این دستاورد نهائی حمله به عراق!

امروز دومین روز تشدید اعتراضات نسبت به حکومت ترامپ در مقابل سفارت امریکا در بغداد است.در اخبار هست که شبه نظامیان در میان تظاهر کنندگان هستند و تهدید به اشغال سفارت امریکا کرده اند.ارتش امریکا در عراق بدجوری کم اورده و همین دیروز ترامپ دستور انتقال 750 چتر باز "به منطقه" را داده و اعلام کرده که نخواهد گذاشت سفارت امریکا در عراق مثل مورد لیبی در سالهای قبل مورد حمله و تسخیر قرار گیرد.

به علاوه ترامپ رژیم اسلامی را رسما تهدید کرده که هر مورد ضربه به ارتش امریکا در عراق را با عمل متقابل نسبت به رژیم اسلامی پاسخ خواهد داد!

پنتاگون هم اعلام کرده که شهروندان و اعضای کنگره امریکا به عراق این روزها سفر نکنند چون جانشان در خطر خواهد بود. اینها بخشی از واقعیاتی است که این روزها در اخبار ارائه شده.

در این مقاله من تلاش می کنم کمی بیشتر به این ماجرا بپردازم:

 

(1)پیش زمینه های اخیر تظاهرات و تهدید به تسخیر سفارت امریکا چیست؟

هنوز چند هفته از اعلام حمله حکومت امریکا به مراکز نظامی شبه نظامیان و کشته شدن 25 نفر می گذرد.حکومت اسرائیل با همکاری حکومت امریکا دست به حملات مداومی برای زدن منابع شبه نظامیان دنباله روی حکومت ایران در عراق می گذرد.

بحران رودر روی حکومت امریکا با رژیم اسلامی در منطقه خلیج فارس خاموش شد اما مثل ابسه در عراق سر باز کرد.در عراق بیشتر این جنگ بصورت نیابتی در جریان است و تشدید هم شده.

حملات هوائی حکومت اسرائیل در جنوب عراق در مرحله بعد به درگیر شدن ارتش امریکا در این حملات انجامیده و در بستر قیام مردم عراق و به خیابان امدن صدها هزار جوان بیکار و فقر زده ، اوضاعی بحرانی و پیچیده ایچاد کرده که عراق را به عرصه کشاکش نیروهای ارتجاعی از یک سو و مبارزات قهرمانانه مردم عراق برای زندگی انسانی از سوی دیگر تبدیل کرده.

این کشاکش ارتجاعی بین کمپ حکومت ترامپ و اسرائیل از یکسو و رژیم اسلامی و دنبالچه هایش از سوی دیگر مانع مهم توسعه مبارزه مردم عراق برای احقاق خواستهاشان بوده و نظامی گری و کشتار را به مردم تحمیل می کند.

نیروهای شبه نظامی مسلح با استفاده از احساسات مردم عراق بر علیه ارتش امریکا دست بالا پیدا می کنند و مثل مورد افغانستان و طالبان خود را به پرچمداران جنبش ضد اشغال معرفی می کنند.این کاملا درست است که عراق امروز تحت اشغال حکومت امریکا و نیروهای نظامی سپاه قدس رژیم اسلامیست.

(2)معضل نظامی و سیاسی حکومت ترامپ در توسعه فعالیتهای نظامی در عراق

 

روز اول سال 2020 در مدیای امریکا متمرکز شده به بحران عراق و تظارهات بر علیه امریکا در مقابل سفارتش در بغداد.

نیروهای شبه نظامی حلقه محاصره دور سفارت امریکا را شل کرده اند و اعلام کردند که تا همینجا امیدوار هستند حکومت امریکا درس گرفته باشد که تا چه حد منابعش در عراق شکننده است و انها می توانند براحتی سفارت امریکا را در هم شکنند.

خکومت ترامپ و پنتاگون هلیگوپترهای اپاچی را بر فرار سفارت امریکا به پرواز اورده و تلاش کرده نشان دهد که کنترل را بدست دارد.

از ارسال نیروهای کمکی چترباز خبر می دهند هم در عراق هم در منطقه برای اقدامهای لازم بعدی. ترامپ دیروز در تویتر خود نوشت که اینبار واقعا تهدید می کند!

سوال اینست که واقعا حکومت ترامپ چقدر برگ برنده در عراق و منطقه دارد؟ و ایا این تهدیدهایش بیشتر از تهدید می تواند باشد؟

از دید من حکومت امریکا در موقعیتی نیست که بتواند کار تهاجمی خاصی بکند.توی عراق هم اچمز است مثل منطقه خلیج فارس مجبور است قتیله را بکشد پائین!

 

اولا: به جهت سیاسی ارتش امریکا از سوی حکومت عراق حمایت نمی شود و بیشتر عراق را در اشغال دارد. عناصر مهمی در حکومت عراق کاملا و رسما خواهان بیرون رفتن کامل ارتش امریکا هستند . به جهت قوانین بین املل حکومت امریکا محل بازی زیادی ندارد.

دوما: توسعه نیروهای امریکائی در عراق توسط مردم امریکا هم حمایت نمی شود. مردم عراق هم ارتش امریکا را اشغالگر و عامل مهم نابودی تمدن در عراق می دانند.

 

سوما: به جهت نظامی ارتش امریکا و اسرائیل در زدن نیروهای شبه نظامی کاملا ناتوانند چرا که این نیروها بصورت ارتش منظم عمل نمی کنند و می توانند مثل نیروهای اسلامی در فلسطین عمل کنند و استیصالی که حکومت اسرائیل در فلسطین دچار است در عراق تکرار خواهد شد. نمونه اففانستان هم جلوی ترامپ است که بعد از دو دهه مجبور شده با طالبان کنار بیاید.

 

(3)رژیم اسلامی ایران  و جنگ نیابتی در عراق:

وضع سیاسی و نظامی رژیم اسلامی هم در عراق خوب نیست.هر چند از دید من هنوز از جهت نیروی انسانی روی زمین کاملا دست بالا دارد و منابع مادی بسیاری طی سالها ساخته منجمله شبکه اقتصادی بسیار گسترده و سازماندهی نیروهای شبه نظامی. سپاه قدس رژیم اسلامی در عراق بعنوان سر پل و مرکز فرماندهی خارج کشوری و پشت جبهه سوریه و فلسطین استفاده می کند.

نه تنها در جنوب عراق بلکه در شمال و نیروهای کرد ناسیونالیست و خود بغداد و در بخشهای از جناح های مختلف حکومت عراق رژیم اسلامی نفوذ دارد  اما طی سالهای گذشته مردم عراق و خصوصا جوانان عراقی به ماهیت این رژیم اسلامی بیشتر پی برده اند و بخوبی دیده اند که این رژیم از مردم عراق گوشت جلوی توپ ساخته و برای منافع استراتژیکش مردم عراق را بازی داده.

لذا قیام مردم عراق برای زندگی بهتر در طی ماههای اخیر بطور طبیعی نمودها و سمبلهای رژیم اسلامی را هم نشانه گرفت و سفارت رژیم اسلامی هم مورد حمله جوانان خشمگین  قرار گرفت.

از این روست که دیدیم نیروهای رژیم اسلامی به تیر اندازی به سوی مردم پرداختند و مدتی بعد همین متدها را در خود ایران بکار بردند در مقابل قیام ایان 98

از سوی دیگر رژیم اسلامی ایران دچار بحران وسیغ اقتصادیست و در مقابل فشار مردم در ایران قرار دارد.لذا منابعش مرتب کمتر می شوند و نیروهایش ریزش می کنند.

لذا از این زاویه این سمت جنگ ارتجاعی منطقه ای در عراق هم بتدریج دارد پشمش می ریزد. از دید من این جنگ ارتجاعی نیابتی بجائی نمی رسد درست مثل جنگ تبلیغاتی خلیج فارس چند ماه قبل!

 

(4)اینده عراق و جایگاه حکومت امریکا و رژیم اسلامی در این کشور:

از دید من هیچکدام از این دو قطب ارتجاعی نمی توانند اینده عراق را تعیین کنند. عروج جنبش اعتراضی در عراق و در ایران نشان داده که پایه های مادی این چنگ ارتجاعی سست می شود . مبارزات مردم در ایران و عراق تاثیر مهمی در این جنگ بین قطبهای ارتجاعی دارد.

رژیم امریکا در عراق دچار بحران همه جانبه استراتژیک است و در کنترل این منطقه کاملا ناتوانست.رژیم اسلامی هم دارد اهرمهای خود را در عراق به یمن مبارزات مردم در ایران و عراق از دست می دهد.

عامل مهم تعیین کننده که در حال رشد است عبارتست از مبارزات مردم در ایران و عراق بر علیه ارتجاع حاکم بر این کشورها و برای زندگی انسانی ازاد و برابر .

مردم در ایران و عراق خواهان زندگی توام با صلح ازادی و شرایط انسانی زندگی هستند.خواهان همه حقوقی هست که انسانیت در سطح دنیا بدست اورده . دلیل نیست که این منطقه بطور دام بخون کشیده شود تا اقلیتی در حکومتهای ارتجاعی منطقه ای یا غرب و روسیه و چین و ماچین سودش را ببرند.

انسانیت مترقی و ازادیخواه باید در کنار مبارزات ازادیخواهانه مردم بایستد.نباید در توهمی که این قطبهای ارتجاعی سالها در مردم منطقه ساختند شریک شد.نباید فریب شعارهای ضد امریکائی اسلامیهای مرتجع را خورد نباید فریب شعارهای فریبکارانه حکومت ترامپ و اسرائیل را بنام "دموکراسی" خورد.اینها ربطی به مردم نداشتند و ندارند.اینها همه در چپاول مردم و فریب مردم به قیمت خون مردم شریکند.

 

 

منابع بیشتر:

(1)قیام مردم در عراق و نقش رژیم اسلامی ایران در سرکوب آنها

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=76493

(2)حمله به مراکز نقتی عربستان و چرائی عقب نشینی معنی دار حکومت رو به زوال امریکا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=75805

(3)پروژه مناظره شماره 176

مصاحبه با سعید صالحی نیا

 

موضوع:در حاشیه بحرانسازی ترامپ و رژیم اسلامی و لشکر کشی در منطقه خلیج فارس

با مدیریت سیمین مجد

https://www.youtube.com/watch?v=0j_yvZHI2zA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1jjmP3sf_vs_
bMu8YZvgmvnCtUh2Qo6pxrusoZAeXhc6461vlx3kcv5eQ

کلیپ فشرده 176 برای ایران:

https://www.youtube.com/watch?v=FLk-QYDPcb8&feature=youtu.be

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com