قیام مردم در عراق و نقش رژیم اسلامی ایران در سرکوب آنها

قیام مردم در عراق و نقش رژیم اسلامی ایران در سرکوب آنها

مقدمه:

قیام مردم در عراق به هفته پنجم خود وارد می شود.این قیام در ادامه شورشها و اعتراضات متعدد متعاقب حمله ارتش امریکا در سال ۲۰۰۳ و در مراحل مختلف با خواستهای مختلف اغاز شده و امروز خواستها بسیار رادیکالتر و شفافتر از سالهای پیش است.

بیش از یک چهارم جمعیت ۴۰ میلیونی عراق در فقر مطلق بسر می برند و جمعیت جوان زیر ۲۵ سال که ۷۰ در صد جامعه را تشکیل می دهند و با فرهنگ جهانی از طریق اینترنت اشنا هستند نمی توانند نظام عقب مانده سیاسی و قومی که متعاقب سقوط صدام توسط حکومت امریکا سازمان یافته تحمل کنند.

نزدیک به ۹۰ در صد جمعیت عراق در حاشیه ۱۰۰ کیلومتری ایران زندگی می کنند و لذا مشترکات فرهنگی وسیعی وجود دارد.

فساد حکومتی دزدیهای میلیاردی دعواهای جناحی قومی و قبیله ای وناتوانی حکومت عراق برای ساختن یک جامعه امن و انسانی بسیار مشهود است.جامعه دیکتاتور زده عراق که توسط حملات حکومت امریکا تاسیسات زیر بنائی خود را هم از دست داد طی چند دهه اخیر در وضعیت فلاکتباری زندگی کرده با اینکه این کشور از منابع بزرگ نقت جهان محسوب می شود.

طبق قانون اساسی عراق که توسط جناح های ارتجاعی و حکومت امریکا تحمیل شده ، قدرت سیاسی را به ۳ بخش سنی و شیعه و کرد تقسیم کرده که هر کدام صاحب یک مقام یعنی ریاست جمهوری ، نخست وزیری و مجلس هستند! درک عقب مانده قبیله ای مذهبی را حکومت امریکا در عراق تسبیت کرده و این میراث اکنون مورد خشم جوانان عراقی است.

جامعه جوان عراق خواهان امنیت خواهان زندگی انسانی است خواهان برچیده شدن انواع گروههای مسلح است که گردنه گیری می کنند و امنیت را مختل کرده اند خواهان پایان نظام قبیله ای مذهبی هستند .خواهان پایان دخالت حکومتهای ایران و امریکا و اسرائیل و عربستان در این کشور هستند. این خواستها دیگر با نظام سیاسی کنونی نمی خواند.خواست تغییر قانون اساسی مطرح است.همه چهرهای کنونی حاکمیت مورد اعتراض مردم هستند.

در این مقاله چند لایه از واقعیت تحول کنونی در عراق و قیام مردم را بررسی می کنم.

(۱)حکومت  عراق در مقابل اعتراضات مردم “جاخالی ” می دهد:

حکومت عراق در مقابل اعتراضات مردم ابتدا تلاش کرد “همراهی” نشان دهد.از نخست وزیرش تا ریاست جمهورش !

همانها که عوامل این بحران هستند .اخوندهای شیعه که رهبران گروههای مسلح ادمکش هستند مثل مقتدا صدر همه مدعی شدند که زبان مردم را فهمیده اند و در کنارشان هستند.

نخست وزیر عادل المهدی حتی اعلام کرد که حاضر است از مقامش کنار برود “به شرطی که جانشین او پیدا شود” .همه جانیان و اراذل شدند متحد قیام مردم!

چند روز پیش “رئیس جمهور عراق” هم در تلویزیونها حاضر شد و گفت که صدای مردم را شنیده! او خواهان ارامش شد و تایید کرد که نخست وزیر هم پذیرفته استعفا دهد و راه برای تغغیر قانون اساسی باز است!

اینها به کنار، اخوندهای عراقی مثل مقتدا صدر هم حامی قیام خود را نشان می دهد ! خلاصه کل این حکومت فاسد و عقب مانده دارد جاخالی می دهد.معلوم نیست بالاخره مردم عراق با کی مخالفند! صحنه بامزه ای است!

(۲)حکومت اسلامی ایران برای سرکوب قیام عراق به حکومت عراق پیوسته

در طی این ۵ هفته اخیر بیش از ۲۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.تظاهرات از عراق تا مناطق جنوب عراق تا کربلا و نجف توسعه یافته و اخبار کشتار مردم توسط تک تیراندازان و نیروهای وابسته تروریست و خود پلیس حکومتی عراق در دنیا منتشر شده است.

می گویند قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به عراق رفته و اتاق بحران برای سرکوب قیام مردم را سازمان داده.نیروهای حشد الشعبی در کنار حکومت سرکوبگر عراق مشغول شکار جوانان در خیابانها هستند.

خامنه ای هم در چند روز پیش در سخنرانی خود تظاهرات مردم عراق را توطئه برای بر هم زدن امنیت اعلام کرد.حکومت اسلامی بطور رسمی مدعی است که اعتراضات مردم عراق تحت کنترل حکومت امریکا و اسرائیل است!

جالبست بدانیم که گرایش مقتدا صدر که تاریخا دنبالچه حکومت اسلامی ایران بوده امروز مرز خود را با رژیم ایران بیشتر کرده و به خلاف خامنه ای در کنار مردم خود را اعلام کرده هرچند که مقتدا صدر رسما هواداران خود را به تظاهرات فرانخوانده و تلاش دارد روی موج قیام مردم سواری کند و سهم بیشتری از قدرت مرکزی بگیرد.

 

(۳)حمایت ترامپ از نخست وزیر کنونی عراق

حکومت ننگین ترامپ طی چند روز گذشته مثل حکومت خامنه ای از قیام مردم در عراق ترسیده و از نخست وزیر کنونی عراق و ارامش (نظم موجود) حمایت کرده!

بخوبی قابل مشاهده هست که با رشد و تداوم قیام مردم عراق همه جناح های ارتجاعی درگیر در عراق از ساختار موجود حمایت می کنند و همه در “حفظ نظم” متحد می شوند.اینجا دیگر فرقی بین خامنه ای و ترامپ نیست!

این واقعیت مخالف نظر انهائی است که مدعی هستند که قیام مردم در عراق ابزار دست حکومت امریکا و ایرانست! پدیده سومی در کار است .این پدیده هردوی این جناح های ارتجاعی را مورد هدف قرار داده و لذا هردوی اینها از این قیام دوری می کنند.

(۴)قیام جوانان و مردم عراق:

همانطور که گفتم بستر مادی قیام کنونی مردم در عراق خواست انها برای زندگی انسانی ازادی و برابریست.

مردم و خصوصا جوانان با وجود مواجه شدن با خشونت و دادن تلفات در خیابان نشان داده اند که پس نمی نشینند.میدان التحریر در بغداد به مرکز سازماندهی کشوری تبدیل شده و “عاشورای حسینی” و خیمه شب بازی همراهش اخوندبازی سیستانی و مقتدا صدر و مانورهای جناح های حکومتی عراق هیچکدام نتوانسته انها را فریب دهد و به خانه بفرستد.

مختصات این قیام بسیار شبیه قیام های اخیر ایرانست.شبکه ای عیر متمرکز که هنوز زبان واحد و سازمان واحد ندارد اما در حدی سازمانیافته است که همه لاشخورهای حاکم همه تروریستهای مسلح عراق از حشد الشعبی تا فرقه مقتدا صدر را به یکسان لزرانده و حالا نوبت لمپن پاسداری بنام سلیمانی است که باندهای سرکوبش را روانه عراق کند.

خواستهای قیام عراق امروز شفافتر از همیشه هست و تمامی انسانیت ازادیخواه این خواستها را حمایت می کند.این خواستها اصیل هستند و باید حمایت شوند.هیچکدام از جناح های ارتجاعی منطقه ای در حال کنونی در کنار مردم نیستند.تنفر مردم عراق از رژیم اسلامی با سوزاندن پرچمش همانقدر است که حکومت ترامپ را هم لرزانده.

امید است این قیام خیابانی به اعتصاب همگانی توسعه یابد و سازماندهی بیشتر بیابد و برنامه الترناتیو سیاسیش را اراده دهد

(۵) عراق صحنه دیگری از درگیری قطبهای ارتجاعی جهانی و منطقه ای:

دعوای ارتجاعی رژیم اسلامی و متحدینش  با حکومت امریکا و متحدینش از “بحران خلیج” به عراق کشیده شده و با ادامه بحران عراق این دعوا متاسفانه اثرات سوء خود را در عراق خواهد گذاشت.

عراق بع از حمله امریکا یک کشور نیست .مجموعه از مناطق مستقل است تحت یک نام! شمال عراق منطقه ناسیونالیستهای کورد است.شرقش و جنوبیش بیشتر تحت کنترل اخوندها و فرقه ها و دستجات تروریستی شیعی.غربش و بخشی از مرکز غراث را هم طوایف و گرایشات وابسته به مذهب سنی گرفته اند.عراق وضعیت مدنی ندارد.

ثمره دهها سال دیکتاتوری ثمره تهاجم نظامی امریکا همین بوده که می بینیم.

نظم سرمایه داری جهانی همین را در عراق لازم داشته و دارد.تداوم بحران حتی توسعه چنگ داخلی . قرار نیست درون نظم کنونی جهانی در عراق صلح ارامش انسانیت و مدنیت حاکم باشد.

لذا دعوای منطقه ای بین حکومت اسلامی و محور امریکا در عراق قابل توسعه است.چون عراق فاقد حکومت مرکری مقتدر و مردمی است.یاداوری می کنم که حکومت ترکیه نیز در حال حاضر در حال ساختن ارتش سنی خود در شمال عراق است تا بشود بخشی از “منطقه امن” با هدف دور کردن گروههای مسلح کرد از مرز ترکیه.

در کنار قیام به حق مردم عراق برای زندگی انسانی ، عراق متاسفانه یک بازار مکاره ارتجاع محلی  منطقه ای و جهانی است.

تنها راه سعادت مردم پیروزی جبهه انسانی و مدنی در عراق است و تلاش برای سازماندهی چپ مدرن و انسانگرا بر علیه همه جناح های ارتجاعی.

باید جهانیان را از دخالتها و جنایتهای  جانیان اسلامی و حکومت امریکا در سرنوشت مردم عراق اگاه کرد و حمایت مردم دنیا را سازمان داد.

مردم عراق همان می خواهند که مردم ایران.همان که مردم سایر مناطق دنیا.کمتر از این را نباید خواست.

دنیای انتگره خواستهای برابر انسانی همه جا!

زنده باد تلاش جوانان عراق برای ساختن جامعه انسانی و برابر حقوق!

 

منابع بیشتر:

اخبار مربوط به مبارزات مردم عراق برای زندگی انسانی و ازادی:

https://uk.reuters.com/article/uk-iraq-protests/powerful-cleric-urges-iraq-government-to-quit-as-protests-rage-idUKKBN1WJ0OS

https://www.devdiscourse.com/article/politics/695564-update-8-uprising-grips-iraq-65-killed-in-protests-against-government-corruption

https://www.iraqinews.com/iraq-war/iraq-declares-three-day-mourning-period-after-deadly-protests/

https://aawsat.com/english/home/article/1972601/exclusive-revolt-iraq-reveals-divisions-tehran-najaf

https://www.sott.net/article/421566-silent-us-iran-war-transforms-into-iraq-uprising

https://iranintl.com/en/opinions/fall-qassem-soleimani-streets-iraq