دانشجویان چپ و سپیده قلیان چه طوفانی در پیاله حزب کمونیست کارگری انداختند؟!

سعيد صالحى نيا
December 21, 2019

دانشجویان چپ و سپیده قلیان چه طوفانی در پیاله حزب کمونیست کارگری انداختند؟!

مقدمه:

هنوز دو هفته نیست که دانشجویان چپ در دانشگاههای ایران با دلاوری و شجاعت به میدان امدند تا همراهی خود را با قیام اذر و خصوصا جنبش کارگری ایران نشان دهند. کسی پیش بینی نمی کرد که شعارها و بنرهای اینها بساط عده ای را در خارج کشور به هم بریزد! کسی فکر نمی کرد که تکرار شعار ضد پهلوی و رجوی یا اعلام مخالفت با نئولیبرالیزم اینقدر در حزب حمید تقوائی طوفان بپا کند!

اما همیشه تاریخ ادم را سورپرایز می کند! حکومتها در دوران انقلابی با یک اتفاق ساده به هم می ریزند و طبیعتا اپوزسیون این حکومتها هم در جریان بحرانها و قیامهای مردم دچار شکافها می شوند. اپوزسیون حکومت اسلامی همان گرایشات طبقاتی را که فقط امکان قدرت گیری نداشته نمایندگی می کند.همان گرایشات داخل حکومت اسلامی یا حاشیه ان در اپوزیون ایرانی ما به ازا دارد .

لذا طبیعی است که با رشد قیام و مداخله گری طبقه کارگر نه تنها چپ و راست تضادهاشان واضح تر شود بلکه درون چپ و راست هم تضادها رشد کند.

حزب کمونیست کارگری موقعیت ویژه ای در این ماجرا دارد نمونه بسیار خوبی برای مطالعه و درس گیری است.این حزب از سوئی هنوز پشت سیاستهای منصور حکمت مخفی است و از سوئی مدتهاست اعلام کرده که قصد ندارد اپوزسیون اپوزسیون شود و معصومه قمی ، 14 معصوم و شیرین عبادی "خودی" شده اند . این در ادامه سیاست "با موسوی کشتی نگیرید" بود و طبیعتا نگه داشتن اون ماسک منصور حکمت با این سیاستها هر روز سخت تر می شود.

قیام ابان و جنبش دانشجوئی اذر ماه 98 از دید من ضربه بزرگی به حمید تقوائی و دوستانش زد.اینها بار دیگر دیدند که این جنبش دنبال اینها نیست بدجوری چرتشان برید! اما چند روز بعدش سپیده قلیان هم حمایت خود را از مواضع دانشجویان چپ اعلام کرد و خصوصا در نقش سیاستهای نئولیبرال حکومت اسلامی در خانه خرابی طبقه کارگر ایران تاکید گذاشت! خوب اینها شده درد سر برای حزبی که ادعا داشت دارد ایران را رهبری می کند و رهبرانش در جلساتشان داشتند قدرت را تقسیم می کردند!

موارد بالا در مقالات قبلیم مورد بحث قرار گرفت.در این مقاله بیشتر به تاثیرات بعدی فعالیتهای دانشجویان چپ در تفکر و عکس العملهای این حزب تقوائی می پردازم:

 

(1)علنی تر شدن تضادهای درون حزب کمونیست کارگری:

 تضادهای پشت پرده درون رهبری حزب کمونیست کارگری که در دوران 14 معصوم بیرون زد و باعث شد مجمد اسنگران علنا رو به جامعه نظرات انتقادیش به 14 معصوم را اعلام کند بعد اطلاعیه دانشجویان چپ و بلند کردن بنر انها تشدید شد اینبار هم اسنگران هم علی جوادی تضادهاشان را تقواتی را علنی کردند(2) اما نکته جالبتر مصاحبه اخیر علی جوادی است (1) که شفاف تر و مستقیم تر مواضع حمید تقوائی را نشانه گرفته .

همانطور که گفتم حزب کمونیست کارگری تا همینجا نشان نداده که بتواند پدیده اختلاف سیاسی را تحمل کند چون بقول تقوائی این حزب "اختلاف نظرها نیست" در طی دوران حکومت مطلقه تقوائی هرز روند اختلاف سیاسی نتوانسته متمدنانه به سطح فراکسیون برسد و بعد از دورانی "بحث" روند تکفیر و لیچار اغاز شده و انشعاب  یا کناره گیری و استعفا اغاز شده. در طی یکسال گذشته ما شاهد ریزشهای جدی در اون حزب بودیم

افرادی مثل جمشید هادیان که بطور ابدی درون کمیته مرکزی اون حزب بود با خائن اعلام کردن تقوائی از اون حزب استعفا داد! از امثال مریم نمازی می گذرم که هرگز وزن سیاسی یا نظری در اون حزب نبودند.

لذا من بعید می دانم تضادهای موجود درون حزب کمونیست کارگری بطور متمدنانه قابل حل باشد اما توسعه این تضادها را بسیار مفید می دانم .جامعه و طبقه کارگر از روشن شدن این تضادها درس می گیرد و راه خود را بهتر پیدا می کند.

 

(2)"دفاعیه های رسمی تر از حمید تقوائی"

من "دفاعیه ها از حمید تقوائی را به دو قسمت می بینم یکی موارد رسمی تر که در سایتها هست و دیگری موارد خصوصی تر در فیسبوک. اینها دو سر یک استراتژی هستند در مقابل مخالف.اولی سعی می کند منطق بیاورد و دومی سعی می کند با لیچار اتهام زنی حریف را ساکت کند.اینها نه در این حزب بلکه در چپ ایرانی سابقه طولانی دارد ژنتیک اینهاست!

برای نمونه دو "دفاعیه" از تقوائی یکی دفاعیات کاظم نیکخواه است (3) و دیگری "دفاعیه " سلیمان سیگار چی.از خوانندگان می خواهم به متن اینها مراجعه کنند.

سلیمان سیگارچی متل  حمید تقوائی به ملامت دانشجویان چپ ادامه می دهد و مدعی است که حزب او مورد تهاجم است چون مخالفین او کار دیگر ندارند ! او قبلا هم به مخالفش گفته بود "برید خودتانرا درست کنید به ما کار نداشته باشید"! او ادعا کرد تاکیید بر نقش مخرب نئولیبرالیزم مثل برگشت به تئوری نیمه فئودالی بودن ایرانست و بعد هم اعلام کرد که سکوت در مقابل پهلوی چی و رجوی خوبست الان چون رژیم اسلامی باید هدف باشد!

 

کاظم نیکخواه اما ابتدا کلمه "مارکسیست قانونی" را می گذارد بجای خط امامی ! یکجوری از دل دانشجوی چپ در بیاورد! بعدش مخالفانش را فرقه می خواند (البته حزب او هنوز برنامه 25 سال پیش منصور حکمت را دنبال می کند و جرات تغییرش را ندارد!)اما بقیه فرقه هستند! حزب او رهبری مادام العمر دارد بقیه فرقه هستند.حزب او هنوز از ازدواج با کودک 16 ساله حمایت می کند بقیه فرقه هستند! حزب او توان تحمل فراکسیون ندارد بقیه فرقه هستند!

کاظم نیکخواه زمین و زمان را به هم می بافد تا ثابت کند رحمان حسین زاده و حاج محمدی تو مخمصه هستند رویا می پردازند و در مخمصه هستند! خوب! اینها در مخمصه ایشان به کارگر هپکو و هفت تپه با سپیده قلیان چه پاسخی دارد؟

ایا بیرون حزب حمید تقوائی جز راستها جز حزب توده و سوسیال دموکراتها کسی هست که از مواضع تقوائی حمایت بکند؟

همه ازادیخواهان بخوبی دیدند که مخالفان نقد پهلوی و رجوی مخالفان اعلام تنفر از نئولیبرالیزم راستها هستند.اونها هستند که می گویند "این اتحاد را به هم ی زند" اینها هستند منکر نئولیبرالیزم هستند و می گویند "فقط باید با اخوندها جنگید"!

 

(3)دفاعیه های فیسبوکی از حمید تقوائی:

در موضوع فرهنگدرونی حزب کمونیست کارگری من مقالات متعددی دارم بطور مستند نشان دادم بعنوان یکی از فعالین سابق این حزب سالها مورد فحاشی و لیچار و اتهام امنیتی بوده ام. فعالین این حزب در فیسبوک انچه این حزب بطور رسمی نمی گوید در فضای مجازی انجام داده اند تا مخالفان را به سکوت بکشانند و هر فردی که از این حزب جدا شده بخوبی این متدها را می شناسد.

توضیح داده ام که این فرهنگ مختص این حزب نیست و همه فرقه های سیاسی ایرانی درش مشترکند.فرقه رجوی در این متدها سرشناس است.

متعاقب تکفیر دانشجویان چپ توسط حمید تقوائی طبیعتا برخی ازادیخواهان چپ به اعتراض برخواسته اند و حق هم دارند. اما حامیان تقوائی در فیسوک بیشتر از تقوائی به مخالفان می تازند.اگر او دانشجوی چپ را خط امامی می خواند اونها مخالف تقوائی را ابله، "چپ بدرد نخور"، عقب مانده" العلام می کنند که "جاشو رژیم اسلامی تنگ نکرده" (3)

در فرازی دیگر حامیان تقوائی می گویند که مخالف تقوائی "صوفیان رقاص هستند که در میدانگاه عرفان مدور می شوند"(!)

خوب اینهم نمونه هائی از این استعدادهای درخشان که مطمئن هستم داستانشان ادامه خواهد داشت!

 

خلاصه و چند نکته :

همانطور که قبلا گفتم رشد قیامها در ایران و نزدیکی انقلاب قطب بندی راست و چپ را تشدید و تسریع می کند.رهبری حزبی که منصور حکمت را هنوز به یدک می کشد کار مشتقت باری به عهده دارد تا سیاست پوپولیستی و راست خود را تحت ناممنصور حکمت به حامیانش بخوراند.

حتی نزدیکترین ادمها مثل محمد اسنگران را دیگر نمی تواند راضی کند.

کمونیزمی که با جدائی از توده ایزم اعلام کرد که سوسیالیزم راه حل امروز جامعه ایرانست اعلامکرد که تضاد های اپوزسیون راست دعوای خانودگی است.کمونیزمی که توده ایزم و پوپولیزم مرز کشید حالا دارد با "رهبری" جمید تقوائی فراخوانمی دهد که "همه با هم بر علیه رژیم اسلامی"! دانشجویان چپ را تکفیر می کند و تکرار می کند که با راستها نباید کشتی گرفت!

من واقعا این تلاش تقوائی و همفکرانش را برای تلاش بیهوده برای چرخاندن حزبش به دوران قبل منصور حکمت بنام منصور حکمت تلاشی هرکولی می بینم.تلاشی که فقط در افسانه ها امکانپذیر است!

بجای نگه داشتن تابلوی منصور حکمت بهتر است حمید تقوائی یک حزب سوسیال دموکرات دیگر بسازد.این جایگاه واقعی اوست و در کنفرانس بعدی راستها بنشیند کنار شازده و از رجوی هم دعوت کند! این کار را اگر بکند مطمئن هستم ازادیخواهان چپ یقه اش را رها می کنند!

 

انقلاب اتی ایران تنها راه پیروزیش جدا سازی و شفاف سازی تضاد برنامه ای راست و چپ است و امکان ساختن برای انتخابی تاریخی بین سرمایه داری و سوسیالیزم!

 

منابع بیشتر:

 

(1)نقدی بر ارزیابی حمید تقوایی از اعتراضات ۱۶ آذر ۹۸ / على جوادى

http://www.azadi-b.com/J/2019/12/post_338.html

 

(۲)ارزیابی از نقش و جایگاه ۱۶ آذر ۹۸ و پاسخی به منتقدین / على جوادى و محمد آسنگران

http://www.azadi-b.com/J/2019/12/post_215.html

 

 

(3)نمونه هائی از "پاسخ" جامیان تقوائی :

 

چرا تمام انگشتان اتهام بطرف حزب كمونيست كارگرى نشانه رفته است؟(سلیمان سیگارچی)

http://www.azadi-b.com/G/2019/12/post_152.html

 

کمونیسم کارگری در محکمه فرقه های "چپ(کاظم نیکخواه)

http://www.azadi-b.com/G/2019/12/post_155.html

  • "منصور ترکاشوند: (فیسبوک)
    چپ بدرد نخور ،کاری به جمهوری اسلامی نداره،،،جمهوری اسلامی جاشو تنگ نکرده!اما حزب کمو نیست کارگری کرده!
    اینکه ازصبح تاشب علیه حزب ما حرف میزنه!بدم نیست!😂اینها هم با همه‌ای عقب ماندگی ذهنی فهمیدن که ما کسی هستیم

ازدر مارالی  (فیسبوک):

"نقد حمید تقوائی به شعارهای دانشجویان کاملا درست است اما منتقدین حمید، صوفیان رقاص مدور در میدانگاه عرفان سیاست چیزی بیشتر نیستند"

 

(4)مقالات اخیر این نویسنده در مورد اختلافات در حزب کمونیست کارگری

 

“اختلافات ” درون حزب کمونیست کارگری قرار است به کجا برسد؟(سعید صالحی نیا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=75902

 

“دوستان حمید تقوائی” و دردسر محمد اسنگران و علی جوادی!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=75132

 

جنبش دانشجوئی ١۶ آذر ١٣٩٨ و شکاف در حزب کمونیست کارگری !

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=77124

پیده قلیان

درباره آنچه که در ۱۶ آذر گذشت، و به عنوان یک دانشجوی زن می‌نویسم:
پیوند کارگران و دانشجویان ترسناک‌ترین سیمای اعتراضات برای نهادهای امنیتی است. آن‌ها این خوف را کتمان نمی‌کنند و بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌اند که از پیوند جنبش‌های اعتراضی مختلف، سخت هراسان‌اند. سرکوب نیز همواره در جایی سخت‌تر و خشن‌تر بوده است که جنبش‌های اعتراضی مختلف با هم گره خورده‌اند. چه در میان فعالان دانشجویی و چه در بین فعالان کارگری، آن‌هایی شدیدتر سرکوب شده‌اند که بر روی گرانیگاه سیاسی حکومت دست گذاشته‌اند: پیوند میان کارگران و دانشجویان. حمایت دانشجویان از مطالبات کارگران هفت‌تپه، چنان لرزه بر اندام نهادهای سرکوب‌گر انداخت، که آن‌ها سرگشته و مستاصل، ابتدا دست به بازداشت فعالان نزدیک به هفت‌تپه زدند و بعد تریبون‌های تخریبی-امنیتی خود را علیه هفت‌تپه، که مقابل خصوصی‌سازی ایستاده بود به کار گرفتند.
در وضعیت بحرانی موجود، در موقعیتی که خیابان، به شکلی عینی و انضمامی، تضادهای مردم و حاکمیت را روشن کرده است و تورم افسار گسیخته، استخوان‌های طبقات پایین‌دست را له کرده است، پس از تجمع دانشجویان، در روز دانشجو و سر دادن شعارهایی در پیوند با جنبش کارگری، بخشی از نیروهای راست چه در حاکمیت و چه در اپوزیسیون، چنان به به دانشجویان مستقل دانشگاه تهران توپیده‌اند که گویی آن‌ها روی مردم اسلحه کشیده‌اند و در سرکوب خونین مردم، در شکنجه‌ی جوانان عاصی و اعتراف‌گیری از معترضین جان به لب آمده، نقش داشته‌اند.
شاید ما، به عنوان ناظران بیرونی این وقایع، چرایی این هجمه‌ی وسیع را به طور کامل درک نکنیم. اما قطع به یقین، محکوم کردن اعتراضات دانشجویان و تلاش برای خفه کردن آن‌ها، بخشی از روند سرکوب است. نقد اقتصاد نئولیبرال، در هر شمایلی، نقد وضعیت اسفناکی است که به مردم ایران تحمیل شده است. مگر نئولیرالیسم تعریفی جز بنیادگرایی سرمایه دارد؟ و مگر دولت در افزایش قیمت بنزین هدفی جز آزادسازی قیمت‌ها داشت که سرآغاز خیزش سرخ آبان شد؟ اگر مدافعان یواشکی وضعیت موجود، نسبت به اصطلاح «نئولیبرالیسم» حساسیت دارند، آن‌ها به صحبت‌های کارگری در مقابل فرمانداری ارجاع می‌دهم که می‌گفت: صدتا حقوقم بدی بی فایده‌ست. شرکت باید برگرده به بخش دولتی. این البته که به معنای دفاع از سرمایه‌داری دولتی نیست. اما آزادسازی قیمت‌ها، مقررات‌زدایی از کار، و کالاسازی هست و نیست جامعه، سیاست‌های نئولیبرال هستند و این سیاست‌ها، زندگی و معیشت بخش عمده‌ی مردم را هدف گرفته‌اند.

با جمله‌ای از دیوید هاروی به اتمام میرسانم:
چشم‌اندازی از ازادی بسیار بسیار با شکوه‌تر از انکه نئولیبرالیسم تبلیغ می‌کند وجود دارد که باید به دست آورد. نظامی برای حکمرانی، به مراتب ارزشمند‌تر از آنکه نو مخافظه کاری امکان می‌دهد، وجود دارد که باید ایجاد شودبا جمله‌ای از دیوید هاروی به اتمام میرسانم:
چشم‌اندازی از ازادی بسیار بسیار با شکوه‌تر از انکه نئولیبرالیسم تبلیغ می‌کند وجود دارد که باید به دست آورد. نظامی برای حکمرانی، به مراتب ارزشمند‌تر از آنکه نو مخافظه کاری امکان می‌دهد، وجود دارد که باید ایجاد شودبا جمله‌ای از دیوید هاروی به اتمام میرسانم:
چشم‌اندازی از آزادی بسیار بسیار با شکوه‌تر از انکه نئولیبرالیسم تبلیغ می‌کند وجود دارد که باید به دست آورد. نظامی برای حکمرانی، به مراتب ارزشمند‌تر از آنکه نو محافظه کاری امکان می‌دهد، وجود دارد که باید ایجاد شود.

#سپیده_قلیان

-کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه

SUN 7:51 PM

پروژه مناظره شماره193
موضوع:پیام دانشجویان چپ در اذر 98 ، نفی پهلوی و رجوی و نئولیبرالیزم و گلایه های حمید تقوائی
مصاحبه با سعید صالحی نیا
با مدیریت سیمین مجد

تهیه از سامان دری
https://www.youtube.com/watch?v=GQ93N1u-wiY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0AjIvFc3bpCU4QZQFlsSaqrfi21cJLgYOvqjOmj_hbDXnQLyvVpXSFoeQ

کلیپ فشرده 193برای ایران
https://www.youtube.com/watch?v=FDgJ-sEZvlc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2duu3zhLJynBa44AmDGqo36R9lSV-1yoYRVw3Im5uV6uG0UdcT_Ej3QYM


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com