اخبار و گزارشات کارگری ١۵ ،١٦ و ١٧ آبان ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
November 09, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١۵ ،١٦ و ١٧ آبان ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

پژواک صدای کارگران حق طلب  بازداشتی شهرداری کوت عبدالله باشیم

- بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در حمایت ازتجمع 19 آبان بازنشستگان مقابل مجلس وسازمان برنامه و بودجه وخواسته هایشان

- ادامه اعتراضات در کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- عقب نشینی موقتی سازمان عمران زاینده رود بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود

- اعتراض کارگران  آب و فاضلاب روستایی مشگین شهر نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی فضای سبز شهرداری بندارامام علیرغم و وعده و وعیدها

- عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران اداره راه وشهرسازی دامغان

- بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران درباره‌ی حکم زندان دو تن از اعضا

- بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در اعتراض به شیوه‌نامه‌ی انضباطی مصوب تابستان 1398 و مطالبه‌ی لغو آن

- جان باختن کارگر جوان مترو تهران حین کار تعمیر خطوط براثرزیر قطار

- مرگ کارگر ساختمانی 65 ساله  در چرداول بر اثر سقوط بالابر

- جان باختن  یک کارگر جوان کارگاه آجرپزی در مهران زیردستگاه حمل آجر

- مرگ چوپان 45ساله بر اثر برخورد با کابل فشار قوی

*بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در حمایت ازتجمع 19 آبان بازنشستگان مقابل مجلس وسازمان برنامه و بودجه وخواسته هایشان

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با صدور بیانیه ای بتاریخ 16آبان، از خواسته های بازنشستگان در تجمع ۱۹ آبان ۹۸ مقابل مجلس وسازمان برنامه و بودجه حمایت کرد:

متن بیانیه:

ایستادگی و پایداری بازنشستگان و پیشکسوتان در طرح مشکلات و پیگیری خواسته‌های عدالت‌محور و معیشتی دیگر به نمادی از مطالبه گری و عدالت‌خواهی  تبدیل شده است.

 پیشکسوتانی که سالهاست در اعتراض به شرایط بد معیشتی، نبود بیمه‌ی مرجع و کارآمد ، عدم اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری و اجرایی  نشدن احکام صادره‌ی دیوان محاسبات کشوری به دنبال حقوق پایمال شده و قانونی خود هستند و بارها در مقابل سازمان برنامه‌ و بودجه، مجلس، صندوق بازنشستگی کشوری، وزارت کار و رفاه اجتماعی و نهاد ریاست جمهوری تجمعات  مسالمت آمیز برگزار کرده‌اند تا شاید صدایشان را فرادستان و سیاست‌گذاران حکومتی بشنوند و خواسته‌های به‌حقشان را جامه عمل بپوشانند.

بازنشستگان بارها به مراجع قانونی شکایت کرده و خواستار اجابت مطالبات خود شده اند اخیرا نیز آرایی از طرف دیوان محاسبات کشور صادر شده که در آن صندوق بازنشستگی و دولت را ملزم به اجرای قانون کرده و به صراحت بر اجرای احکام صادر شده از جمله اجرای کامل ضریب ۳۰۰ درصد، تاکید کرده است. اما همچنان صندوق بازنشستگی، دولت و سازمان برنامه و بودجه به آن اهمیتی نمی‌ دهند و این شائبه را تقویت می‌کنند که سیستم اداری موجود برای رای دادگاهها هم احترامی قائل نیست.

دریغ و افسوس که انگار عزم و همتی  جدی برای حل مشکلات بازنشستگان وجود ندارد.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران) چون گذشته با تاکید بر قانونی و قابل حل بودن خواسته‌ها و مطالبات مطرح شده‌ی بازنشستگان، حمایت خود را از تجمع ۱۹ آبانماه ۹۸ مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه اعلام می دارد. از مسئولان امر می خواهد دست از بی اعتنایی و بی تفاوتی بردارند و هشدار می دهد ادامه‌ی سکوت و بی تفاوتی شما می تواند به شعله ور شدن آتش زیر خاکستر نارضایتی هایی منجر شود که اکنون در قالب تجمعات آرام و نجیبانه بازنشستگان، چشم واقع بینی و گوش شنوای تمامی دست اندرکاران در دولت، مجلس و نهاد قضایی را به دیدن و شنیدن و اقدام فوری،می خواند.سهل‌انگاری، قصور و بی‌تفاوتی شما جز عمیق تر نابسامانی ها و حادتر کردن شرایط، حاصلی نخواهد داشت.

*ادامه اعتراضات در کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز جمعه 17 آبان ماه،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای باری دیگر دست به تجمع مقابل مقابل دفتر مدیریت زدند.

از روز دوشنبه 13آبان،جمعی از کارگران کشاورزی این مجتمع باهمراهی تعدادی از کارگران بخش های دیگر در راه دست یابی به مطالباتشان تجمعاتی را در این مجتمع برپا میکنند.

برای آشنایی با خواسته های تجمع کنندگان نظرتان را به گزارشات زیر جلب می کنیم:

+از سرگیری اعتراضات در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

خبرهای منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از سرگیری اعتراضات کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه برای دومین روزمی باشد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14آبان،صبح روز سه شنبه 14 آبان،کارگران بخش کشاورزی و صنعتی شاغل مجتمع نیشکر هفت تپه با حضور مقابل دفتر مدیریت مجتمع خواسته‌های خود را مطرح کردند.

کارگران معترض از میان کارگران رسمی، قراردادی و روزمزدی شاغل بخش صنعت و کشاورزی این مجتمع بودند.

آنها می گویند که بابت دو ماه دستمزد معوقه سال جاری خود طلبکارند و همچنین کارفرما هنوز به وعده‌هایی که در پرداخت به موقع مطالبات کارگران به آنها داده‌‌ بود، عمل نکرده است.

آنان گفتند: حذف مزایای عرفی از دیگر دلایل اعتراض کارگران هفت تپه است.

آنها همچنین تاکید کردند: چندسال است که مالکیت مجتمع نیشکر هفت تپه پرداخت برخی مزایای عرفی و قانونی کارگران را کم یا متوقف کرده است.

دلیل دیگر اعتراض کارگران این واحد تولیدی، مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی است که مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

طبق اظهارات آنها؛ گروهی از کارگران این واحد آماده بازنشسته شدن از طریق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و تعدادی دیگر که ماه‌های پایانی سال گذشته بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت مطالبات سنواتی خود نشده‌اند.

+تجمع اعتراضی و اعتصاب در هفت تپه

امروز جمعه تعداد زیادی از همکاران در تجمع اعتراضی و اعتصاب جلوی درب مدیریت شرکت حاضر شدند. این همکاران مانند روزهای قبل بر مطالبات. تاکید کرده و خواستار برآورده شدن مطالبات خودشدند.

اهم مطالبات کارگران هفت تپه بدین شرح است:

پرداخت فوری و بدون قید و شرط حقوق و مزایای معوقه

توقف فوری تجزیه املاک شرکت و توقف واگذاری هرگونه اموال و املاک به دیگران

لغو خصوصی سازی و واگذاری شرکت به دولت با نظارت نمایندگان مستقل کارگران هفت تپه

بازگشت به کار تمامی همکاران اخراجی

لغو احکام صادره و تعقیب قضایی علیه همکاران و حامیان کارگران

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه

۱۷ آبان ۹۸

*عقب نشینی موقتی سازمان عمران زاینده رود بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود

سازمان عمران زاینده رود بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود دست به عقب نشینی موقت زد و از حجمی کردن قرارداد کارگران کوتاه آمد.

بنابرآخرین گزارشات رسانه ای شده،در جلسه‌ای که با حضورمسؤولان شهرستان چادگان و مدیرعامل زاینده برگزار شد مقرر شد کارگران سازمان عمران زاینده‌رود فعلاً به‌صورت نیروهای حجمی نباشند و تا یکسال دیگرهمانند سال‌های قبل به کار خود ادامه دهند.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود نسبت به عدم عقد قراردادمستقیم برای بیستمین روزمتوالی

روز سه شنبه 14آبان برای بیستمین روزمتوالی، کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود برای اعتراض نسبت به عدم عقد قراردادمستقیم دست به تجمع مقابل ورودی این مرکز گردشگری واقع درشهرستان چادگان زدند.

تجمع کنندگان با اعتراض به نداشتن امنیت شغلی خواهان قرارداد مستقیم با سازمان عمران زاینده رود هستند.

*اعتراض کارگران  آب و فاضلاب روستایی مشگین شهر نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

کارگران  آب و فاضلاب روستایی مشگین شهراعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق رسانه ای کردند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:بیش از 7ماه است که حقوق کارگران  آب و فاضلاب روستایی مشگین شهر پرداخت نشده است.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی فضای سبز شهرداری بندارامام علیرغم و وعده و وعیدها

علیرغم و وعده و وعیدها بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی فضای سبز شهرداری بندارامام کماکان ادامه دارد.

بنابه گزارش 17 آبان یک منبع خبری محلی، عاقبت کارگران روزمزد فضای سبز که در زمان شهردار سابق بندر امام برای پیمانکاران فضای سبز گرفته شده بودند، اخراج، عدم پرداخت حقوق معوق و وعده بازگشت مجدد به کار شد.

درهمین رابطه،یکی از کارگران روز مزد فضای سبز شهرداری بندر امام گفت: از بهمن ماه 97 به مدت 9 ماه به عنوان کارگر روزمزد با پیمانکار فضای سبز شهرداری بندر امام کار کردیم.

وی افزود: 2ماه از حقوق معوق ما به بهانه‌های نبود اعتبار، مشخص نشدن شهردار، پیمانکار جدید، بازگشت به کار و… همچنان مشخص نشده است.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه تعداد کارگران روزمزد حدود 70 نفر بود تصریح کرد: در این اوضاع بد اقتصادی ما شرمنده زن و بچه خود شدیم ولی کسی به فکر ما نیست.

وی افزود: شهرداری نیاز به نیروی کار برای فضای سبز دارد ولی تاکنون برای بازگشت به کار فقط وعده و وعید شنیدیم ولی در عمل کاری صورت نگرفته است.

*عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران اداره راه وشهرسازی دامغان

خبرکوتاه: 2ماه حقوق کارگران اداره راه وشهرسازی دامغان پرداخت نشده است.

*بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران درباره‌ی حکم زندان دو تن از اعضا

در ادامه‌ی خشونت‌های گسترده، سرکوب، بازداشت و صدور احکام سنگین برای کارگران، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق کارگری که در جریان اعتصاب‌ها و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز خواستار حقوق و مطالبات خود بودند و پیرو سیاست‌های منکوب‌کننده‌ی دستگاه‌های امنیتی و قضایی، در تاریخ 6 اردیبهشت 1398 علیرضا ثقفی خراسانی، عضو کانون نویسندگان ایران و کانون مدافعان حقوق کارگر و هاله صفر زاده، معلم، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران به همراه هفت تن دیگر از فعالان کارگری در پارک جهان نمای کرج بازداشت شدند؛ به‌قرار گزارش‌ها به‌جز این دو عضو کانون نویسندگان و پروین محمدی، سایر بازداشت‌شدگان پس از ساعاتی بازجویی و آزاد شدند.

دادگاه این سه تن پس از 16 روز حبس و آزادی به قید کفالت در تاریخ 2 شهریور برگزار و به اتهام تبلیغ علیه نظام با مصداق گرامیداشت روز جهانی کارگر، برای هر نفر حکم ِ یک سال حبس صادر شد و در فاصله‌ی یک ماه از درخواست تجدیدنظر، ابلاغیه‌ی تأیید و اجرای احکام را به آن‌ها ارجاع دادند.

کانون نویسندگان ایران با دفاع از حق ایجاد سندیکا، انجمن، اتحادیه، جمعیت‌ها و دفاع از حق ابراز نظر، اعتراض و آزادی بیان همه افراد و تشکل‌ها، اتهام‌های وارده را به‌شدت محکوم کرده و خواهان لغو فوری و بی‌قیدوشرط حکم‌های صادره است.

کانون نویسندگان ایران

17آبان 1398

*بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در اعتراض به شیوه‌نامه‌ی انضباطی مصوب تابستان 1398 و مطالبه‌ی لغو آن

چندی‌ست که جامعه‌ی دانشگاهی مبهوت احکام سنگین صادر شده علیه فعالان، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی منتقد شده است که با سکوت، انفعال و حتی همراهی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، یکی پس از دیگری به اجرا گذاشته می‌شوند. این دو وزارتخانه در دولتی که وعده‌ی حقوق شهروندی و دانشجویی و دانشگاه «امن و نه امنیتی» می‌داد، نه تنها پیگیری موثری برای لغو احکام صادر شده نکرد‌ه‌اند، بلکه با تصویب و ابلاغ شیوه‌نامه‌ی ضد دانشجویی آیین‌نامه انضباطی، به پیشواز دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید رفته‌اند.

مفاد این شیوه‌نامه‌ی اجرایی که از همان ابتدای مطرح شدنش مورد انتقاد دانشجویان و حقوق‌دانان قرار گرفته بود، به وضوح اصول دادرسی منصفانه را نادیده گرفته است و در مقایسه با آیین‌نامه‌ی انضباطی سال ۷۴، دستورالعمل انضباطی سال ۹۴ و حتی شیوه‌نامه‌ی اجرایی سال ۸۸ که در اوج فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه ابلاغ شده بود، نشان‌دهنده‌ی عقب‌گردی بزرگ برای دولتی است که از بازگرداندن ستاره‌ها به آسمان می‌گفت.

روح حاکم بر شیوه‌نامه‌ی جدید با نقض اصول ۲۵، ۳۵ و ۳۷ قانون اساسی، مبنا را بر متخلف‌ بودن دانشجو گذاشته و زمینه‌ی تجسس در حریم خصوصی او و جرم‌انگاری گسترده و مبهم به‌ویژه در حوزه‌های مربوط به سبک زندگی و فضای مجازی را فراهم می‌کند که نهایتا منجر به بسط اختیارات و رویکردهای سلیقه‌ای کمیته‌های انضباطی در برخورد با دانشجویان می‌شود.

تغییر ترکیب اعضای شورای انضباطی و افزایش قابل توجه سهم منصوبان معاونت فرهنگی و دانشجویی در کمیته، یکی شدن دبیر کمیته بدوی و تجدیدنظر، حذف ضرورت ذکر مشخصات شاکی یا مرجع گزارش‌دهنده و بند اتهامی در احضاریه‌ها، شفاهی شدن احضاریه‌ها، تشدید تنبیهات، محدود شدن و حتی لغو حق تجدیدنظرخواهی در صورت صدور احکام سنگین، اضافه شدن موارد «تهمت»، «ضبط صدا و تصویربرداری‌های بدون مجوز»، «اعتیاد به مشروبات الکلی»، «تخلفات فضای مجازی» و «نگهداری هرگونه محصولات رسانه‌ای غیرمجاز» به دایره‌ی جرایم که کشف آن‌ها مستلزم تجسس است، حذف تخلف و تنبیه در صورت «ایجاد مزاحمت برای بانوان»، لغو حق سکوت و حق داشتن نماینده و همراه در روند پیگیری پرونده، گسترش مدت اجرای احکام تنبیهی کمیته‌ی انضباطی حتی به دوران فارغ‌التحصیلی و موعد دریافت مدرک، افزوده شدن تخلف «عدم رعایت ضوابط پوشش ابلاغی وزارتین» که از جوراب، کفش، رنگ کیف و شلوار گرفته تا مچبند و عطر برای دانشجو حدود تعیین کرده‌است و حتی پوشیدن مانتوی گشاد و بلند را نیز تخلف شمرده شده‌است، تنها بخشی از عقب‌گردهای شیوه‌نامه ضد دانشجویی جدید است که فضا را برای حاکم شدن رویکردهای قهری و بگیروببند در دانشگاه مهیا می‌کند.

بنابراین ما، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، نسبت به ادامه‌ی اعمال این شیوه‌نامه هشدار داده و به صورت صریح و روشن خواستار لغو بی‌چون‌ و‌چرای کل این شیوه‌نامه‌ی ضددانشجویی و اصلاح رویه‌ی فعلی وزارتین در جهت ناامن‌تر کردن دانشگاه و تعدی به زندگی روزمره‌ی خود در محیط دانشگاه هستیم. بدیهی است که در صورت عدم لغو فوری شیوه‌نامه‌ی جدید، از تمام حقوق مصرح قانونی خود جهت اعتراض و لغو این شیوه‌نامه استفاده خواهیم کرد.

رونوشت:

1- دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

2- دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

3- کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

4- دیوان عدالت اداری

5- معاونت حقوقی رئیس جمهور

*جان باختن کارگر جوان مترو تهران حین کار تعمیر خطوط براثرزیر قطار

سه شنبه شب(14آبان)،یک کارگر شرکت پیمانکاری تعمیر و نگهداشت خطوط مترو حین کار تعمیر خطوط مترو در بین ایستگاه "ورآورد و ایران خودرو" قطار از رویش عبور کرد وجانش را از دست داد.

*مرگ کارگر ساختمانی 65 ساله  در چرداول بر اثر سقوط بالابر

روز چهارشنبه 15آبان،یک کارگر 65 ساله حین کار نصب دستگاه بالابر  در روستای چشمه ماهی بخش هلیلان شهرستان چرداول بر اثر سقوط بالابر وقرارگرفتن زیرش جانش را ازدست داد.

فرمانده انتظامی شهرستان چرداول از مرگ کارگر 65 ساله بر اثر سقوط دستگاه بالابر در این شهرستان خبر داد.

*جان باختن  یک کارگر جوان کارگاه آجرپزی در مهران زیردستگاه حمل آجر

روز پنج شنبه 16آبان،یک کارگر 35 ساله کارگاه آجرپزی روستای سرنی بخش صالح آباد شهرستان مهران حین کار زیردستگاه حمل آجر گیر کرد وجانش را ازدست داد.

*مرگ چوپان 45ساله بر اثر برخورد با کابل فشار قوی

فرمانده انتظامی  شهرستان مهران از برخورد یک چوپان 45 ساله با کابل فشار قوی در «سه راهی جندالله» و مرگ وی در این حادثه خبر داد.

وی روز پنج شنبه 16آبان، به خبرنگاری گفت: در پی تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110مبنی بر وقوع یک فقره برق گرفتگی در داخل زمین‌های کشاورزی در "سه راهی جنداله"، سریعا ماموران انتظامی پاسگاه "صالح آباد" جهت بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: بنا بر گزارش ماموران انتظامی حاضر در محل حادثه، یک چوپان 45ساله به علت تخریب شدن تیر برق فشار قوی در داخل زمین‌های کشاورزی بخش "صالح آباد" از توابع شهرستان "مهران" و نزدیک بودن سیم به سطح زمین، با کابل فشار قوی برخورد و دچار برق گرفتگی شده است.

وی ادامه داد: فرد مصدوم سریعا توسط عوامل اورژانس جهت مداوا به درمانگاه بخش "صالح آباد" منتقل و سپس با استفاده از بالگرد اورژانس به مراکز درمانی ایلام منتقل شد که به علت شدت جراحات در بیمارستان فوت کرده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com