اخبار و گزارشات کارگری ١٤ آبان ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
November 06, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ آبان ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

پژواک صدای کارگران حق طلب  بازداشتی شهرداری کوت عبدالله باشیم

- حمله نیروی انتظامی به اهالی معترض روستای کوشک بیدک شیراز نسبت به حفر چاه عمیق برای رفع کم‌آبی منطقه ویژه اقتصادی شیراز وبازداشت 15نفر

- از سرگیری اعتراضات در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

- تجمع اعتراضی کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود نسبت به عدم عقد قراردادمستقیم برای بیستمین روزمتوالی

- اعتراض خانوادگی کارگران حفاری شمال نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق

- احضار علی نجاتی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

- سهل‌انگاری در وضعیت درمانی لیلا حسین‌زاده، دانشجوی دربند!

- تحصن سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلیش برای شانزدهمین روز

- کشته و زخمی شدن5 کارگرحین کار در دو کشتی صیادی در بندرعباس

*حمله نیروی انتظامی به اهالی معترض روستای کوشک بیدک شیراز نسبت به حفر چاه عمیق برای رفع کم‌آبی منطقه ویژه اقتصادی شیراز وبازداشت 15نفر

روز سه شنبه 14 آبان،اهالی روستای کوشک بیدک از توابع شیرازباتجمع مانع عملیات حفر چاه عمیق در زمین های بالادستی این روستا برای رفع کم‌آبی منطقه ویژه اقتصادی شیرازشدند که با یورش نیروی انتظامی روبرو 15نفرشان بازداشت شدند.

براساس گزارشات منتشره،تجمعات اعتراضی اهالی روستای کوشک بیدک از توابع شیراز نسبت به کندن چاه عمیق در زمین های بالادستی این روستا با هدف رفع کم‌آبی منطقه ویژه اقتصادی شیراز،از حدود یک ماه پیش شروع وادامه داشت.

درهمین رابطه یکی ازمعترضین گفت: از حدود یک ماه پیش اعتراض  اهالی این روستا نسبت به حفر چاه عمیق برای منطقه ویژه اقتصادی شیراز آغاز شده اما تاکنون مسئولان مربوطه توجهی به این تجمع‌ها و مخالفت‌ها نکرده اند.

اهالی روستا مخالف حفر این چاه هستند و معتقدند که این موضوع تاثیر منفی زیادی بر زندگی و کسب و کار اهالی این روستا خواهد گذاشت.

امروز(14آبان) عوامل حفر این چاه برای کندن آن به محل مورد نظر در بالادست روستای کوشک بیدک آمدند که اهالی مطلع و در این محل تجمع و مانع این کار شدند ونیروی انتظامی به تجمع کنندگان حمله کردند و15نفرازاهالی روستای کوشک بیدک را بازداشت کردند.

وی افزود:منطقه ویژه اقتصادی شیراز در سال های گذشته اقدام به حفر چاه در روستای مجاور کوشک بیدک بنام روستای اسلاملو کرده و اکنون این روستا کاملا خشک و کشاورزی اهالی این منطقه نابود شده و در حال حاضر اهالی روستای اسلاملو حتی آب شرب هم ندارند و روزانه از روستاهای اطراف آب مورد نیاز آشامیدن خود را تامین می کنند.

وی ادامه داد: اخیرا کارشناسان و متخصصینی توسط شورای این روستا بکار گرفته شدند که تحقیقات آنها نشان داد که حفر این چاه بر کشاورزی و آب شرب ساکنان روستای کوشک بیدک تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: پیشه چهار هزار نفر از ساکنین این روستا کشاورزی است که از این طریق روزگار می گذرانند و حفر این چاه کسب و کار و در پی آن زندگی آنها را به مخاطره می اندازد.

*از سرگیری اعتراضات در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

خبرهای منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از سرگیری اعتراضات کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه برای دومین روزمی باشد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14آبان،صبح روز سه شنبه 14 آبان،کارگران بخش کشاورزی و صنعتی شاغل مجتمع نیشکر هفت تپه با حضور مقابل دفتر مدیریت مجتمع خواسته‌های خود را مطرح کردند.

کارگران معترض از میان کارگران رسمی، قراردادی و روزمزدی شاغل بخش صنعت و کشاورزی این مجتمع بودند.

آنها می گویند که بابت دو ماه دستمزد معوقه سال جاری خود طلبکارند و همچنین کارفرما هنوز به وعده‌هایی که در پرداخت به موقع مطالبات کارگران به آنها داده‌‌ بود، عمل نکرده است.

آنان گفتند: حذف مزایای عرفی از دیگر دلایل اعتراض کارگران هفت تپه است.

آنها همچنین تاکید کردند: چندسال است که مالکیت مجتمع نیشکر هفت تپه پرداخت برخی مزایای عرفی و قانونی کارگران را کم یا متوقف کرده است.

دلیل دیگر اعتراض کارگران این واحد تولیدی، مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی است که مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

 طبق اظهارات آنها؛ گروهی از کارگران این واحد آماده بازنشسته شدن از طریق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و تعدادی دیگر که ماه‌های پایانی سال گذشته بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت مطالبات سنواتی خود نشده‌اند.

*تجمع اعتراضی کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود نسبت به عدم عقد قراردادمستقیم برای بیستمین روزمتوالی

روز سه شنبه 14آبان برای بیستمین روزمتوالی، کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود برای اعتراض نسبت به عدم عقد قراردادمستقیم دست به تجمع مقابل ورودی این مرکز گردشگری واقع درشهرستان چادگان زدند.

تجمع کنندگان با اعتراض به نداشتن امنیت شغلی خواهان قرارداد مستقیم با سازمان عمران زاینده رود زیر مجموعه شهرداری اصفهان هستند.

درهمین رابطه:

تجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود نسبت به نداشتن امنیت شغلی

بیش از 9روزمتوالی است که کارگران دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود(سازمان عمران زاینده رود) برای اعتراض به نداشتن امنیت شغلی مقابل در ورودی این دهکده واقع درشهرستان چادگان تجمع می کنند.

در روزهای اخیر برخی از اهالی شهرستان چادگان برای نشان دادن همبستگیشان با کارگران این دهکده توریستی به این تجمع پیوسته‌اند.

براساس گزارشات رسانه ای شده بتاریخ8آبان،یکی ازکارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: دهکده چادگان در استان اصفهان بیشترین گردشگر را دارد و امنیت شغلی این شهرستان به وضعیت کاری این کارگران وابسته است، اما ما به عنوان کارگران این دهکده امنیت شغلی نداریم.

وی افزود: به ما می‌گویند اکنون نیاز به کارگر نداریم، بروید و چند ماه دیگر برگردید، در حالی که ما هر کدام بیش از 10 سال سابقه کار در این دهکده را داریم.

کارگر دیگری بیان کرد: افرادی در این دهکده وضعیت شغلی آنها پایدار شده که یک شبه آمده‌اند اما بسیاری از کارگران بیش از 10 سال است که در این مکان کار می‌کنند؛ اما وضعیت شغلی آنها مشخص نیست.

*اعتراض خانوادگی کارگران حفاری شمال نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق

درادامه اعتراضات کارگران حفاری شمال نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،خانواده هایشان هم اعتراضشان را رسانه ای کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14آبان،جمعی از کارگران حفاری شمال و خانواده‌های آنها از عدم پرداخت دستمزدها انتقاد کردند.

کارگران می‌گویند: بیش از دو ماه است که دستمزد ما پرداخت نشده و نمی‌دانیم دست به دامان کجا شویم؛ مدتهاست که پرداخت دستمزدها نامنظم شده است و ما هر بار باید ماه‌ها در انتظار دریافت حقوق خود بمانیم.

یکی از همسران کارگران عملیاتی اهواز می‌گوید: همسرم دور از خانواده در شرایط سخت کار حفاری انجام می‌دهد به این امید که بتواند برای خانواده‌اش یک زندگی حداقلی فراهم کند؛ اکنون دو ماه است که حقوق نگرفته؛ این شرایط برای ما در این اوضاع اقتصادی غیرقابل تحمل است؛ امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند .

*احضار علی نجاتی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

علی نجاتی عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، به شعبه بیست وهشت دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

این احضار از طربق  پیامک و ابلاغ الکتریکی به خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه صورت گرفته است.

بر اساس این احضاریه  وقت رسیدگی به پرونده علی نجاتی۱۹ آبان  ۹۸، روز یکشنبه تعین شده است .

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه هر گونه ارعاب، تهدید و پرونده سازی برای کارگران و مدافعان جنبش کارگری را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به این گونه پرونده سازی ها می باشد.

۱۴ آبان ۹۸

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

*سهل‌انگاری در وضعیت درمانی لیلا حسین‌زاده، دانشجوی دربند!

لیلا حسین‌زاده دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران که پس از بازداشت در منزل خود در تاریخ ۶ مردادماه سال جاری، با گذران ۱۰ روز از روند بازجویی‌های اعمال شده، جهت تحمل ۳۰ ماه حبس تعزیری به بند زنان اوین منتقل شده است، روز دوشنبه ۲۹ مهرماه، جهت درمان شکستگی انگشت دست راست که در خلال ورزش در سه روز گذشته (جمعه ۲۶ مهرماه) به وقوع پیوسته بود به بیمارستان طالقانی اعزام می‌شود. طی روند معالجه، وی را جهت درمان و قرار دادن پین در انگشت شکسته شده به اتاق جراحی (بخش ارتوپدی بیمارستان) با اعمال بیهوشی منتقل می‌کنند.

بنا به نظر پزشکان بیمارستان و مطابق نظر بهداری زندان، جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی و ضرورت خارج نمودن پین از انگشت، لیلا حسین‌زاده می‌بایست به بیمارستان اعزام شود. امری که طی روزهای گذشته با سهل‌انگاری مسئولین زندانْ جهت انتقال وی مواجه شده است. بدیهی است که این تعلل در حق دسترسی به درمان، سلامت این دانشجوی زندانی را به خطر انداخته است.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تحصن سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلیش برای شانزدهمین روز

روزسه شنبه 14آبان،برای شانزدهمین روز، سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلیش به تحصنش مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ادامه داد.

منبع اصلی خبر: کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*کشته و زخمی شدن5 کارگرحین کار در دو کشتی صیادی در بندرعباس

طی سه روز گذشته ،5 کارگر براثر حادثه حین کار در دو کشتی صیادی در بندرعباس کشته وزخمی شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14آبان،طی سه روز گذشته، دو حادثه مرگبار در کشتی‌های صیادی بندرعباس در استان هرمزگان اتفاق افتاده است. هر دو حادثه دقیقا در فاصله نزدیک به هم در دو کشتی مجزا رخ داده است.

یکشنبه 12آبان، سه کارگر 25 تا 32 ساله به دلیل گاز گرفتگی در یک کشتی صیادی حوالی ساعت 19و شش دقیقه جان خود را از دست دادند. یک کارگر حدود36 ساله هم دچار مسمومیت استنشاقی شده بود که به بیمارستان صاحب الزمان منتقل شد.

طبق گزارش تیم اعزامی اورژانس، این چهار کارگر در حین جوشکاری در محوطه سردخانه یک کشتی صیادی متعلق به کشور چین بودند که دچار گاز گرفتگی با گاز نامشخصی شدند.

یک روز بعد، دوشنبه 13آبان، یک کارگر دیگر در همان مکان حین کار در یک کشتی صیادی در بندرعباس دچار برق‌گرفتگی شد و جان باخت. 

 حسن امینی (معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس) در مورد جزئیات حادثه دوم گفت: یک کارگر 33 ساله حین تعمیر گاز برقی در یک کشتی صیادی دچار برق‌گرفتگی شد که بلافاصله تیم‌های امدادی به محل اعزام شدند.

وی افزود: بررسی‌های اولیه مأموران حاکی از آن بود که این کارگر هنگام کار دچار برق‌گرفتگی شده است و نیروهای امدادی آتش‌نشانان پس از رهاسازی متوفی و انتقال به بیرون از کابین، جسد او را به عوامل انتظامی تحویل دادند.

این حادثه حوالی ساعت 20:46دقیقه شب اتفاق افتاده است. از قرار معلوم این کشتی صیادی در نزدیکی کشتی حادثه روز گذشته قرار داشته است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com