اخبار و گزارشات کارگری ١٢ آبان ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
November 03, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٢ آبان ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

پژواک صدای کارگران حق طلب  بازداشتی شهرداری کوت عبدالله باشیم

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت

- تجمع اعتراضی کارگران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع در صحن علنی شورای شهر

- تجمع اعتراضی معلمان حق التدریس نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

- تجمع اعتراضی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل مجلس

- اعتراض صدها کارگر پارس جنوبی نسبت به شرایط اسفناک شغلی و زیستی

- ادامه اذیت وآزار سه کارگر معترض کارخانه سیمان کارون با احضارهای مکرر به مراجع قضایی

- اعتراض سینماگران ایرانی به اختناق و سانسور

- چهاردهمین روز تحصن سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلیش

- جان باختن کارگرجوان اداره برق زاهدان زیرتیربرق

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه آذرآب نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت

روز شنبه 11آبان،کارگران کارخانه آذرآب در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 12آبان،اعتراضات آذرآبی ها نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان همچنان دراین واحد صنعتی ادامه دارد.

 کارگران آذرآب در راه دست یابی مطالبتاشان مبنی بر تعیین تکلیف با سهامداران وپرداخت فوری حقوق ماه های شهریور و مردادشان کماکان از رفتن برسرکار خود داری می کنند.

پیش ازاین کریم یاوری مدیر کل حمایت از مشاغل وزارت تعاون، کار و رفاه  به خبرنگار رسانه ای گفته بود: بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده و 32 درصدی “فاذر” و یک فرد حقیقی با مالکیت 10 درصدی سهام باید نسبت به حل مشکلات  اقدام کنند.

 وی در رابطه با پرداخت حقوق کارگران با اشاره به اینکه بانک کشاورزی تا زمان مالکیت باید در مقابل مطالبات کارگران مسئول و پاسخگو باشد، افزوده بود:بانک کشاورزی طبق مصوبه اول آبان 98 دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مکلف به پرداخت 15 میلیارد تومان وام است تا مطالبات کارگران پرداخت شود.

*تجمع اعتراضی کارگران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع در صحن علنی شورای شهر

روز یکشنبه 12آبان همزمان با صد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تبریز، کارگران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با تجمع در صحن علنی شورای شهر اعتراضشان رانسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایش گذاشتند.

یکی از تجمع کنندگان با بیان این‌که ما جزوی از کارکنان سازمان ورزشی شهرداری تبریز بوده و قرارداد کاری ما داخلی است،به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود پنج ماهی می‌شود در این سازمان مشغول به کار هستیم ولی در این مدت هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده و بدون بیمه کار می‌کنیم.

وی با بیان این‌که ما علاوه بر تحمل فشار کاری، امنیت شغلی نداریم، افزود: در حال حاضر هیچ مسئولی در قبال وضعیت ما پاسخگو نیست .

*تجمع اعتراضی معلمان حق التدریس نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روزیکشنبه 12آبان،جمعی از معلمان حق التدریس و نهضت سواد آموزی منجمله معلمان حق التدریس غیرمستمر سال 91 استان کهگیلویه و بویراحمد برای اعتراض نسبت به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

یکی از معلمان حق التدریس در توضیح علت تجمعشان مقابل مجلس گفت: ما آخرین گروه معلمان حق التدریس غیر مستمر  هستیم که تبدیل وضعیت نشده‌ایم لذا از مجلس می‌خواهیم که قانون مربوط به تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس از سال ۷7979تا قبل از سال 91 را اصلاح کند تا مشمول معلمان حق التدریسی سال 91 هم شود.

*تجمع اعتراضی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل مجلس

روز یکشنبه 12آبان،جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل مجلس اجتماع کردند.

همچنین تعدادی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی با تجمع در مقابل مجلس خواستار تعیین تکلیف وضعیتشان شدند.

*اعتراض صدها کارگر پارس جنوبی نسبت به شرایط اسفناک شغلی و زیستی

صدها کارگر طی نامه ای سرگشاده خطاب به مسئولان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه)اعتراضشان را نسبت به شرایط  اسفناک شغلی و زیستی کارگران پیمانکاری این منطقه،رسانه ای کردند.

بخش هایی از این نامه که بتاریخ 12آبان رسانه ای شده است بقرار زیراست:

«در وضعیت پروژه‌ها بهبودی حاصل نشده است و کارگران همچنین در بدترین وضعیت ممکن کار می‌کنند. حقوقشان ماه‌ها دیر پرداخت می‌شود؛ سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها در نداشته و بسیار کثیف هستند. سرویس حمل و نقل کارگران بدون کولر و از رده خارج هستند. تعداد حمام‌ها متناسب با کارگران نبوده و اغلب دوش‌هایشان خراب است. بوی فاضلاب در دمای 50 درجه به شدت آزاردهنده است. از کیفیت غذا هیچ نمی‌گوییم که خودتان باید قضاوت کنید. همچنین در سال گذشته نه تنها ایمنی و سلامت کارگران در اولویت کاری نبوده است بلکه می‌تواند باعث بی‌سرپرست شدن خانواده‌های شاغل شود. در آخرین مورد در بهمن سال 97، شادروان برزو کیانی بر اثر سقوط از ارتفاع در پروژه مخازن سبز در عسلویه کشته شد.»

*ادامه اذیت وآزار سه کارگر معترض کارخانه سیمان کارون با احضارهای مکرر به مراجع قضایی

باری دیگرسه کارگر حق معترض کارخانه سیمان کارون مکررازطرف برای 27آبان  به شعبه‌ی 102 دادگاه کیفری مسجدسلیمان احضار شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ12آبان، سه نفر از کارگران سیمان کارون (مسجد سلیمان) به‌دنبال سلسله تجمعات بهمن و اسفند سال 95 که در اعتراض به معوقات مزدی و نامشخص بودن وضعیت شرکت برگزار شده بود، حدود 4 کارگر با هویت «فرشاد خدادادیان»، «خرم آقابیگی»، «پیمان سلیمانی» و «امین حاتمی» با شکایت کارفرما به مراجع قضایی احضار و برای آنها پرونده تشکیل شده است و اکنون سه نفر از آنها به دادگاه احضار شده‌اند.

گفته می‌شود: "احضار کارگران سیمان کارون درحالی‌ست که پیش از این کارگران سیمان کارون برای پیگیری مطالبات خود با نهادهای دولتی و مراجع قضایی همانند استانداری، فرمانداری‌ شهرستان مسجد سلیمان و چند نهاد امنیتی و نهاد قضایی نامه‌نگاری کرده‌اند".

پرونده این کارگران در حالی در شعبه‌ی 102 دادگاه کیفری مسجدسلیمان با شکایت کارفرما ارجاع داده شده که پیش از این کارگران نظر کارشناس دادگستری تبرئه کارگران بوده است، بااین حال کارفرما مجدداً به این حکم نیز اعتراض زده است و پرونده همچنان مفتوح است.

یادآوری:

این کارگران بیش از ده بار تاکنون به دادگستری مسجد سلیمان احضار شده‌اند و همین مساله مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است.

این کارگران 4 نفر بوده‌اند. دو نفر از آنها بازنشسته شده اند. یک نفر از آنها اتمام قرارداد شده و رفته است. یک نفر دیگر هنوز در کارگاه مشغول به کار است.

اعتراض سینماگران ایرانی به اختناق و سانسور

کانون نویسندگان ایران:نظر بر خبر

اعتراض سینماگران ایرانی به اختناق و سانسور

پس از توقیف فیلم سینمایی «خانه پدری» با دستور قضایی، سرانجام کاسه‌ی صبر بخشی از سینماگران سررفت و روز یازدهم آبان با انتشار بیانیه به وضعیت حاکم بر سینما اعتراض کردند. بیش از ۲۰۰ تن از سینماگران این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در بخشی از بیانیه آمده است: «برخی فیلم‌سازان به خاطر ساختن اثری انتقادی، محکوم به زندان و ممنوعیت خروج از کشور و یا با ممنوعیت‌ کار روبه‌رو شده‌اند» و اضافه شده که: «تبعیض‌های آشکار در توزیع فرصت‌ها و امکانات‌، اختناق و سانسور، موجب مهاجرت ناخواسته‌ شماری از سینماگران شده است». امضاکنندگان بیانیه اعلام کرده‌اند: «بیزاری خود را از سیاست‌های تفتیش شکل و محتوا به هر نحوی اعلام می‌کنیم و خواهان آزادی بیان و اندیشه هستیم».

بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، ، پرویز کیمیاوی، جعفر پناهی، رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی مسعود جعفری جوزانی، ، محمد رسول‌اف، ابوالحسن داوودی، خسرو معصومی ، حسن برزیده، عزیز‌الله حمیدنژاد و سعید روستایی از جمله سینماگرانی هستند که امضایشان پای این بیانیه دیده می‌شود.

به دنبال توقیف فیلم سینمایی «خانه پدری» که چند روز پیش با دستور قضایی انجام گرفت شماری از سینماگران با انتشار بیانیه‌ به سلطه‌ی سانسور بر سینما اعتراض کردند. توقیف فیلم «خانه پدری» نه اولین توقیف است و نه، چنانچه در بر همین پاشنه بچرخد، آخرین آن خواهد بود. در چهار دهه‌ی گذشته فیلم‌های بسیاری اجازه‌ی ساخت و اکران نگرفته‌اند و در موردهایی نیز پس از چند روز نمایش ممنوع شده‌اند. فیلم‌هایی که در این سال‌ها به نمایش درآمدند نیز گرچه مهر ممنوعیت و توقیف بر پیشانی‌شان نخورد زخم‌خورده‌ی تیغ سانسور بودند. سانسور و توقیف اما یکی از ستم‌هایی است که سینما ی ایران با آن مواجه است. فراری دادن و ممنوع کار کردن و بایکوت فیلمنامه‌نویسان، کارگردانان و بازیگران "غیرخودی" و "غیر ارزشی" به انواع و اقسام شیوه‌ها ؛ اعمال تبعیض در تولید و عرضه‌ی فیلم‌ها؛ تعدد مراکز بازبینی و سانسور و "مجوز"؛ تحمیل خودسانسوری؛ ..... بخشی دیگر از ستم مزمنی است که سینما و سینماگران در ایران گرفتار آنند. و این همه، برای آن انجام می‌گیرد که سلطه‌ی فرهنگی حاکمیت بر جامعه تامین شود سلطه‌ای که پشتیبانی "نرم" برای "سلطه‌ی سخت" است. فاصله‌ی فرهنگ حاکمیت با فرهنگ مردم تعیین کننده‌ی میزان فشار و کنترل و ستمی است که بر سینما و دیگر عرصه‌های هنر و ادبیات تحمیل می‌شود.

دولت و دیگر ارکان حکومتی نباید در کار ادبیات و هنر دخالت کنند. کاهش شدید مخاطبان ادبیات و هنر فقط یکی از آثار چنین دخالتی است. سازوکارها باید آزادانه در اختیار فعالان این عرصه‌ها باشد. آنچه می‌تواند جلوی روش‌های اختناق‌آمیز و سانسور را بگیرد اعتراض فعال به آن است. از این زاویه بیانیه‌ی گروهی از سینماگران که روز یازدهم آبان منتشر شد از اهمیت برخوردار است به ویژه که آشکارا خواهان "آزادی بیان و اندیشه" شده‌اند.

این «آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا»ست که می‌تواند موجب شکوفایی و بالندگی هنر و ادبیات شود و از هرز رفتن و تباه شدن استعدادها و خلاقیت‌ها جلوگیری کند.

*چهاردهمین روز تحصن سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلیش

روزیکشنبه 12آبان برای چهاردهمین روز،  سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلیش مقابل    کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تحصن کرد.

*جان باختن کارگرجوان اداره برق زاهدان زیرتیربرق

ظهر روز یکشنبه 12آبان،یک کارگر 24 ساله اداره برق زاهدان حین کار درخیابان بدلیل سقوط تیر برق بر رویش در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com