راههای پیشروی و پیروزی خیزش انقلابی جاری / مصاحبه با حمید تقوائی

مصاحبه
November 22, 2019

 راههای پیشروی و پیروزی خیزش انقلابی جاری

مصاحبه با حمید تقوائی

از جمعه گذشته در پی افزایش سه برابری قیمت بنزین، مردم در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به خیابانها ریخته اند. مردم به مراکز دولتی رژیم حمله کرده و پوسترهای خامنه ای و سران رژیم را پاره کرده و آتش زده و خواستار کنار رفتن کل حاکمیت شده اند. حتی در شهرهائی نیروهای بسیج را خلع سلاح کرده و محلاتی را در اختیار خود گرفته اند. در عین حال رژیم اینترنت را قطع کرده، نیروهای انتظامی و چماق بدستان بسیج را به میدان آورده و شهرها را تا حدی زیادی به حالت نظامی در آورده است. تاکنون دهها نفر در اثر شلیک جانیان رژیم جان خود را از دست داده اند، تعداد زیادی زخمی شده و هزاران نفر دستگیر شده اند. به نظر میرسد تقابل میان مردم و رژیم به سرعت به مرحله کشاکش و درگیری نظامی رسیده است. این تقابل و رودر روئی حاد را چطور توضیح میدهید؟  آیا ما شاهد نبرد نهائی مردم با حکومت هستیم؟   

 

حمید تقوائی: به نظر من این تعرض گسترده مردم به ارگانهای حکومتی و نیروهای سرکوبگر و بانکها و غیره نمود و بروز یک حالت انفجاری و غیر قابل تحمل در جامعه است. جامعه ایران مدتهاست حالت دیگ بخاری را دارد که همه منفذهایش را بسته و آتش زیرش را زیاد کرده باشند. تعرضی که شاهد هستیم حاصل این شرایط  است. سه برابر شدن قیمت بنزین جرقه نهائی بود اما مصائب و مشکلات مردم بسیار از افزایش بهای بنزین و حتی تورم و گرانی عمومی فراتر میرود. اعتراض مردم نیز به گرانی محدود نیست.  مردم با حمله به بانکها و اماکن و مراکز دولتی نه تنها علیه تورم و گرانی بلکه علیه بیکاری و فقر و شرایط فاجعه بار معیشتی که در جامعه بیداد میکند، علیه بیحقوقی های مفرط سیاسی و اجتماعی  که به همه شهروندان و بویژه زنان تحمیل شده است، و علیه فاصله عمیق بین  ثروتهای نجومی مقامات حکومتی و وابستگانشان با زندگی زیر خط فقر اکثریت عظیم مردم و فساد و دزدی چپاولی که سرتاپای نظام حاکم را در بر گرفته است، با  رادیکال  ترین و تعرضی ترین شیوه ها بمیدان آمده اند. در دیماه ٩٦ مردم حرف آخرشان، سرنگونی کل نظام، را اول زدند و امروز از نظر شکل و شیوه مبارزه نیز تعرض نهائی شان را از همین ابتدا شروع کرده اند. اما این البته تنها آغاز راه است. آغازی که قبل از هر چیز عزم جزم مردم برای بزیر کشیدن جمهوری اسلامی و در هم کوبیدن کل نظام حاکم را به نمایش میگذارد. به همین دلیل هم رژیم چنین سراسیمه شده و از همین آغاز با شلیک بروی مردم و با حکومت نظامی اعلام نشده و بخیابان آوردن تانکها در چند شهر به مقابله با مردم برخاسته است. اگر قیام و خیزش تعرضی مردم نشانه عزم و شجاعت آنهاست، توسل حکومت به کشتار نشانه درماندگی و بن بست اوست. جنبش توفنده جاری میتواند آغاز امید بخش یک انقلاب زیر و رو کننده علیه کل نظام سیاسی - اقتصادی ضدانسانی موجود باشد.   

 

 بهرام سروش: آیا این  تعرض میتواند به همین شکل ادامه بیابد و به قیام نهائی و سرنگونی حکومت منجر بشود؟

 

حمید تقوائی: به نظر من اگر حرکت جاری به همین شکل محدود بماند به فرجام نخواهد رسید. این قیام نهائی نیست بلکه آغاز کوبنده یک انقلاب توده‌ای است. این آغاز کوبنده می‌تواند و باید با اعتصابات کارگران و دانشجویان و دیگر بخشهای جامعه و تظاهرات توده ای و تجمعات و تحصن و اشغال میادین و محله‌ها و غیره همراه شود. تداوم، پیشروی بیشتر و نهایتا پیروزی این حرکت در گرو این امرست. حرکت در این جهت آغاز شده است. در برخی از شهرها مردم عملا شوراهای سازماندهی اعتراض در محلات را تشکیل داده اند و بعضا کنترل محله را در دست گرفته‌اند.

 

 اعتصابات کارگری نیز در حال شکل‌گیری است. کارگران هفت تپه و پتروشیمی ماهشهر دست به اعتصاب زده‌اند و بخشهای دیگری از کارگران نیز در تدارک اعتصابند. اینها اولین قدمها برای تعمیق و گسترش اعتراضات توده‌ای علیه حکومت است. اشغال میادین و مراکز شهرها نیز، به شیوه ای که در جنبش اشغال و یا انقلاب مصر شاهد آن بودیم و هم اکنون در خیزش توده‌ای مردم عراق شاهد هستیم، می‌تواند شیوه موثر دیگری در تقویت و گسترش خیزش جاری باشد. این اشکال توده‌ای مبارزه حکومت را از هر جهت محاصره می‌کند و تحت فشار قرار می‌دهد و توان سرکوب انقلاب را که از هم اکنون با شلیک کردن به روی مردم آغاز کرده است از او سلب می‌کند.  

 

بهرام سروش: چگونه می‌توان اشکال و شیوه‌های مبارزه که به آن اشاره کردید را سازمان داد؟

 

حمید تقوائی: فعالین و چهره‌ها و نهادهای جنبش کارگری و سایر جنبشهای اعتراضی در گسترش خیزش توده‌ای جاری نقش تعیین کننده‌ای دارند. من در پیامم به مردم ایران نیز بر این تأکید کردم که زمان آن فرا رسیده است که نهادها و چهره‌های سرشناس جنبش‌های اعتراضی بویژه جنبش کارگری با اطلاعیه‌ها و فراخوان‌ها و کیفر خواست‌ها و  بیانیه‌های اعتراضی به میدان بیایند و در برابر حکومت قد بر افرازند.

 

در مبارزات میدانی و در کف خیابان، در سازماندهی کمیته‌های اعتصاب در کارخانه‌ها و در شوراهای هماهنگی مبارزات در محلات نیز نقش فعالین مطلقا تعیین کننده است. خیزش توده‌ای جاری شرایط بسیار مساعدی برای سازماندادن کارگران و توده مردم بپا خاسته فراهم کرده است و زمینه برای متحد و همبسته کردن و تعمیق و سازماندهی مبارزات مردم در هر محله و کارخانه بوسیله فعالین و رهبران عملی از هر نقطه نظر مساعد است.

 

بهرام سروش: در این میان چه نقش و وظیفه‌ای برای حزب کمونیست کارگری قائل هستید؟

 

 حمید تقوائی: تجربه و تئوری، نظر و عمل، به همه نشان داده است که هیچ انقلابی بدون حضور و دخالت فعال یک عامل رهبری کننده که بتواند مبارزات مردم را متحد کند، سازمان بدهد و هدایت نماید به پیروزی نخواهد رسید. تجربه همه انقلابات، از جمله متأخرترین آن که به انقلابات بهار عرب معروف شد، مؤید این حقیقت است. هر انقلابی نیازمند یک نیروی هدایت کننده است و هدف و دلیل وجودی حزب ما ایفای چنین نقشی است. ما حزب انقلاب و رهائی جامعه بقدرت انقلابی توده مردم هستیم. نه تنها برنامه یک دنیای بهتر و همه مواضع و نوشته‌ها و اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها و قطنامه‌ها و مصوبات و تبلیغات ما، نه تنها تلویزیون کانال جدید و کلیه نشریات و رسانه ها و مدیای اجتماعی حزب، بلکه چند دهه فعالیت و پراتیک مبارزاتی پیگیرحزب ما  در ده‌ها عرصه حزب ما را به نماینده و نماد نقد و نه عمیق توده مردم به کل وضعیت موجود تبدیل کرده است. در انقلابات بهار عرب چنین نیروئی وجود نداشت ولی در جامعه ایران این حزب حضور دارد و در ده‌ها عرصه مبارزه فعال و دخیل است. حزبی که حتی دشمنانش آنرا "حزب گسترش اعتراضات" مینامند. حزب  ما در زمینه سازی و تدارک خیزش توده ای جاری نقش داشته است و میتواند، از این ظرفیت و پتانسیل برخوردارست، که  در پیشروی و پیروزی آن نیز نقش تعیین کننده‌ای ایفا نماید. بالفعل شدن این پتانسیل تماما به پراتیک حزب بستگی دارد  و ما تمام توان و امکانات و نیروی خود را بکار می‌گیریم که به حزب نماینده و مورد اعتماد و اتکای بخش هر چه وسیعتری از توده مردم در مبارزه بی امانی که برای درهم شکستن کل نظام موجود آغاز شده است تبدیل بشویم.*


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com