گفتگوى سوسیالیسم امروز با زاگرس ابراهیمی در باره اعتراضات گسترده به گرانی قیمت بنزین

مصاحبه
November 22, 2019

گفتگوى سوسیالیسم امروز با  زاگرس ابراهیمی در باره اعتراضات گسترده  به گرانی قیمت بنزین

 

سوسیالیسم امروز : در چند روز گذشته شاهد تصميم دولت ايران براي گران كردن قيمت بنزين در اين شرايط اقتصادي نابسمان مردم و نارضايتي بر حقآنها علیه گراني نرخ بنزين بوده ايم. شما تصميم دولت ايران براي گراني قيمت بنزين  در اين موقعيت حساس را چگونه می بینید؟

 

زاگرس ابراهیمی: ابتدا ميخواهم به درستي و نادرستي اين موضوع بپردازم به نظر من بر هر شخصي آشكار است كه كنترل مصرف سوخت نه تنها در ايران بلكه در هر كشوري از اولويت هاي سياست دولت هاست، البته منظور دولتهای بر آمده از رای و تصمیم واقعی شهروندان است، نه جمهوری اسلامی.  سوخت جدا از مسائل محيط زيستي هزينه گزافي را براي دولت ها در پي دارد و با كنترل مصرف سوخت دولتها ميتوانند با پول به دست آمده از اين طرح  در بخش هاي ديگري سرمايه گذاري كند و اين طبيعتاً اگر چنین دولتی دولت سالم و مردمی باشد میتواند به سود جامعه باشد، اما در شرايط اقتصادي كنوني ايران و وضعيت نگران كننده معيشت مردم و همچنين فساد داخلي حكومت و اینکه حتی گرانی بنزین هم برای تامین مخارج دستگاهای حاکمیت است نه آرامش و امنیت جامعه ، گران شدن بنزين آن هم به سه برابر قيمت  ، شك رواني شديدي را بر جامعه و مردم ايجاد كرده است.

 

 به نظر من مردم کارگر و زحمتکش تنها نگران گراني بنزين نبودند بلكه نگران تاثيرات مخرب اين تصميم بر مايحتاجات روزانه خود نیز بودند. و این نگراني  كاملاً هم واقعی و برحقی است. هرچند دولت اسلامی حاکم درصدد كنترل وضعيت بازار و اجناس است، اما اين به صورت مقطعي ميتواند جوابگو باشد و در آينده تاثيرات گراني بنزين را بر تمام اجناس و مايحتاجات روزانه مشاهده خواهيم كرد. بنابراين بايد اعتراضات توده ای كه در اين روزهاي گذشته شاهد آن بوده ايم و هنوز در اشكال مختلف ادامه دارد نه فقط براي بازگشت نرخ سوخت بلكه تا برآورده شدن تمامي حقوق پايمال شده کارگران و زحمتکشان بايد ادامه داشته باشد .

 

اما در آخر ميخواهم به پشت پرده اين تصميم نيز بپردازم. به نظر من اعلام غافلگير كننده سه برابر شدن نرخ بنزين آن هم بدونه آنكه افكار عمومي را براي قبول اين تصميم آماده كرده باشند چيزي جز جنگ قدرت جناح ها در ايران نيست اما به دليل جلوگيري از هرج و مرج در داخل كشور فعلا واكنش آنچناني از طرف جبهه مقابل اين تصميم گرفته نشده است براي اثبات اين نظريه هم بايد منتظر گذشت زمان بود كه درستي اين نظريه را براي كل جهان و به خصوص مردم ايران كاملاً آشكار ميسازد. برخي از فعالان و كارشناسان سياسي و امنيتي بر اين باورند كه اين قضيه نميتواند جنگ قدرت و جناحي در بين حاكميت باشد زيرا جناح أصولگرايان نيز از اين موضوع حمايت كرده اند اما در واقع حمايت اصولگرايان از طرح كنترل و افزايش سوخت با چگونگي اعلام و زمان اجراي اين طرح كنترل سوخت كه وضعيت جامعه را ملتهب نسازد دو قضيه بسيار متفاوت است ! روحاني و جناح اصلاح طلب با شكست توافق برجام ، مسئله زنداني شدن حسين فريدون ، بازگشت رسول دانيال زاده و ارتباطت اين موضوع با پرونده حسين فريدون و به احتمال زياد شخص روحاني ، روحاني و اصلاح طلبان عرصه را هرچه بيشتر بر خود تنگ ديده اند و براي مقابله با اين وضعيت موجود از كارتي استفاده كردند كه كليت رژيم حامي آن بود اما آن را به نحوي اجرا كردند كه بر كفه ترازوي خود سنگيني كند !

منبع: نشریه سوسیالیسم امروز ١١٣

 

١ آذر ٩٨

٢٢ نوامبر ٢٠١٩


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com