اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ و ٢٤ آبان ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
November 15, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ و ٢٤ آبان ماه ١٣٩٨

 

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- تجمعات اعتراضی نسبت به افزایش قیمت بنزین در تعدادی ازشهرها

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تعرض دوباره به معیشت جامعه از طریق افزایش نرخ بنزین

- ‍ انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه :افزایش قیمت بنزین فورا باید متوقف گردد

- ادامه اعتراضات در کشت وصنعت نیشکرهفت تپه

- بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کشتارگاه مرغ صنعتی گلند

- آخرین خبرها از حمید رحمتی در ششمین روز اعتصاب غذای خشکش در زندان دستگرد اصفهان

- جان باختن 5 کارگربراثر حوادث کاری طی 48 ساعت:

1- جان باختن 2کارگرساختمانی در دوحادثه جداگانه در همدان براثر سقوط از ارتفاع

2- کشته وزخمی شدن 2کارگر در یزد زیرآوار

3- جان باختن یک کارگر مقنی در طارم زنجان

4- له شدن سریک کارگر جوان معدن زغال سنگ رودبار آزادشهر زیر سنگ

*تجمعات اعتراضی نسبت به افزایش قیمت بنزین در تعدادی ازشهرها

پخش فیلم ها وتصاویردرشبکه های اجتماعی وهمچنین گزارشات رسانه ای شده بتاریخ جمعه 24آبان حاکی از تجمعات اعتراضی نسبت به افزایش قیمت بنزین در تعدادی ازشهرها منجمله  اهواز، امیدیه، ماهشهر، بهبهان، خرمشهر،گچساران،بیرجند، مشهد، سیرجان و شیرازمی باشد.

برخی از رسانه هااز جان باختن یک از معترضین در سیرجان بدست نیروهای امنیتی وانتظامی خبر داده اند.

بنابهمین گزارشات،درتعدادی از این شهرها جمعی از اهالی دست به تجمع درمناطقی ازشهر منجمله اهوازدر محله کیانپارس اهوازوچند محله دیگر ویکی از خیابان های اصلی بیرجند و.... زدند وبا سردادن شعارهایی اعتراضاتشان را نسبت به افزایش قیمت بنزین بنمایش گذاشتند.

همچنین،در بلوار وکیل آباد مشهد ،جمعی از اهالی خوروهایشان را خاموش کردند که باعث ایجاد ترافیک سنگینی در این منطقه شدند.

قابل یادآوری است که، با تصمیم اخیر سران 3 قوه، بنزین از بامداد روز جمعه 24آبان  گران وسهمیه‌بندی شد. بر این اساس سهمیه شخصی خودروهای شخصی ماهانه 60 لیتر در نظر گرفته شده است. قیمت بنزین سهمیه‌ای نیز لیتری 1500 تومان، بنزین غیرسهمیه‌ای لیتری 300 تومان و بنزین سوپر 3500 تومان تعیین شده است.

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تعرض دوباره به معیشت جامعه از طریق افزایش نرخ بنزین

شروع بامداد ۲۴ آبانماه به یکباره نرخ بنزین سه برابر افزایش پیدا کرده و به لیتری ۳۰۰۰ تومان رسید. برای هر خودروی شخصی ماهانه ۶۰ لیتر و برای خودروهای تاکسی ۴۰۰ لیتر سهمیه با نرخ ۱۵۰۰ تومان مشخص گردیده است. با یک احتساب ساده میتوان دریافت که حداقل ۱۵۰ درصد اصلیترین حامل انرژی سیستم حمل و نقل افزایش قیمت یافته است و بر کسی پوشیده نیست که گران شدن بنزین به این میزان به معنای افزایش نرخ حمل و نقل و به تبع آن رشد شدید نرخ کالاهای اساسی مصرف روزانه خانواده ها است.

همین چند روز گذشته آقای روحانی در استان کرمان اعلام کرد که بیشتر از هجده میلیون خانوار از مجموع بیست و چهار میلیون خانوار در کشور زیر پوشش بسته های حمایتی قرار خواهند گرفت و مبالغی به صورت ماهانه به خانواده ها پرداخت خواهد شد. با این ادعا که دولت قصد حمایت اقتصادی از دهک های پایین جامعه را دارد یکی از بزرگترین تعرض های اخیر را به سفره و معیشت مردم و در رأس آن طبقه کارگر کلید زدند.

همزمان با این افزایش قیمت بنزین، مبالغ ناچیزی را نیز به عنوان بسته حمایتی به خانواده ها اعلام نموده اند که به خیال خود سوپاپ اطمینانی در مقابل اعتراض جامعه باشد.

آزادسازی یکباره قیمت بنزین آن هم بدون درنظرداشت تأمین بسترهای اصلی سیستم حمل و نقل عمومی و با توجه به وخامت شدید وضعیت اقتصادی جامعه که اکثریت مردم و طبقه کارگر ایران با دستمزدهای بیش از پنج برابر زیر خط فقر در حال گذران زندگی هستند را قطعاً نمی توانند به عنوان حمایت از اقشار پایین جامعه حقنه کنند.

شش ماهه اول سال ۹۸ را تماماً به تعرض و سرکوب جامعه بخصوص کارگران و فعالین جنبش مطالباتی مردم ایران پرداختند و ده ها و صدها تن از فعالین این عرصه ها را دستگیر و به احکام طویل المدت زندان و شلاق محکوم نمودند تا بتوانند تعرضات جدید اقتصادی را به جامعه تحمیل نمایند.

با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس و نیاز حکومتگران به ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات، اینگونه تحمیل فشار اقتصادی مضاعف نشان از درماندگی و ورشکستگی اقتصادی دولت دارد. در مدت اخیر بارها اعلام کرده اند که افزایش سطح حقوق کارمندان دولت برای سال آینده تا سقف ۱۵ درصد خواهد بود و این بدان معناست که برای افزایش دستمزد کارگران برای سال آینده نیز میزانی مشابه را در نظر خوهند داشت.

افزایش سه برابری نرخ بنزین قاعدتاً به افزایش هزینه حمل و نقل و خدمات عمومی منجر خواهد شد و به دنبال آن شاهد افزایش قیمت محصولات غذایی و تمامی مایحتاج روزانه خانواده ها خواهیم بود.

از همین روست که پس از چند ماه افزایش سرکوبها و تعرض همه جانبه نیروهای امنیتی و نهاد قضایی باز از دیروز عصر و چندین ساعت پیش از اعلام افزایش نرخ بنزین در بسیاری از اماکن نیروهای سرکوبگر پلیس حضور پیدا کرده و چهره بسیاری از شهرها رنگ حکومت نظامی به خود گرفته بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن افزایش قیمت بنزین و حمله دوباره به معیشت آحاد جامعه، افشای تعرض اقتصادی سرمایه داران حاکم را که هر روزه در حال وقوع است بیشتر از قبل وظیفه خود خواهد دانست و اعلام می نماید که طبقه کارگر ایران به همراه جنبش عظیم مطالباتی مردم تلاش برای تغییرات بنیادین را تنها راه مقابله دربرابر تعرضات سیستماتیک حاکمان سرمایه دار می داند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۴ آبانماه ۹۸

*انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه :افزایش قیمت بنزین فورا باید متوقف گردد

تصمیمی که سرانجام مسئولان حکومت برای غرق کردن مردم در فقر و فلاکت بیشتر و سنگین تر کردن بار گرانی بر گرده اکثریت جامعه گرفته بودند، بامداد امروز یکباره عملی گردید و نظم زندگی مردم را بیشتر از پیش به هم ریخت.

افزایش یکباره 300 درصدی قیمت بنزین فقط یک عدد نیست. مابه ازای این افزایش، ایجاد تورمی بالای سیصد درصد است که اکثریت مردم باید با زدن از بخش های دیگری از داشته های اندک کنونی خود آن را تحمل کنند.

دولت و حکومت برای برون رفت از بحرانها و بن بستهایی که خود عاملان آنه هستند، همواره به سفره مردم هجوم برده اند.

کسانی چنین اعمال ضد انسانی ای را به توده های فقیر و محروم و بیکار بکار می گیرند که هیچ‌وقت حاضر به پذیرش حتی یک لحظه شرایط زندگی فقر زده مردم نبوده اند. هیچ چپاولگری حتی در چنین وضعیتی لحظه ای از فکر چپاول بیرون نیامده و همیشه تنور غارتگری خود را در ازای تحمیل فقر، گرانی، بیکاری بر مردم و سرکیسه کردنشان داغ نگه داشته اند.

مردم سالهاست که به واقعیات مذکور واقف گشته اند و براه افتادن اعتراضات توده ای علیه افزایش قیمت بنزین از اولین دقایق صبح امروز در خیلی از پمپ بنزین ها و بویژه اعتراض مردم اهواز در خیابان نادری، گواه آگاهی توده های مردم نسبت به سیاست ها و اعمال ضد منافع اکثریت انسانهای جامعه است که توسط حاکمان و کار بدستان بکار گرفته می شوند.

رفاه، ارزانی، کار و امنیت زندگی حق ابتدایی مردم است و همچنین اعتراض مردم به سیاست‌ها و عملکردهای حاکمین که مخل امنیت زندگی، تحمیل فقر و گرانی و بیکاری باشند، از حقوق مسلم آنان است.

باید به طور سراسری و متحدانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اعتراض کرد و خواهان توقف فوری آن شد.

24/8/1398

*ادامه اعتراضات در کشت وصنعت نیشکرهفت تپه

روز های پنج شنبه وجمعه(23 و 24 آبان ماه)،جمعی از کارگران کشاورزی کشت وصنعت نیشکرهفت تپه باهمراهی تعدادی از کارگران بخش های دیگر به تجمعشان دراین مجتمع کشاورزی -صنعتی ادامه دادند وبا سردادادن شعارهایی اعتراضشان را نسبت به عدم پاسخگویی به خواسته هایشان منجمله عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه بنمایش گذاشتند.کارگران حاضر درتجمع با تکرار شعار«اتحاد اتحاد»ضمن نشان دادن نفرتشان نسبت به ایجاد تفرقه ازکانال های مختلف بین صفوفشان خواهان اتحاد هفت تپه ای های در راه احقاق حقوق برحقشان شدند.

*بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کشتارگاه مرغ صنعتی گلند

کارگران کشتارگاه مرغ صنعتی گلند واقع در شهرستان رامیان استان گلستان با 4ماه حقوق معوقه درآستانه بیکارشدن بدلیل تعطیلی هستند.

یکی از کارگران کشتارگاه مرغ صنعتی شهر گلند به خبرنگار رسانه ای گفت:نزدیک چهار ماه است که حقوق دریافت نکردیم پرداخت اقساط ما با مشکل مواجه شده اجاره خانه‌هایمان عقب‌افتاده است.

کارگر دیگری نیز با گلایه از عدم دریافت حقوق ماهیانه گفت: مدت چهار ماه است که خانم‌های این کشتارگاه صنعتی هیچ حقوقی دریافت نکردند ما به حقوقمان احتیاج داریم.

درهمین رابطه،فرماندار شهرستان رامیان گفت: بر اثر کمبود نقدینگی و عدم حمایت بانک‌ها احتمال تعطیلی کشتارگاه مرغ صنعتی شهر گلند و بیکار شدن کارگران این کشتارگاه وجود دارد.

*آخرین خبرها از حمید رحمتی در ششمین روز اعتصاب غذای خشکش در زندان دستگرد اصفهان

+آخرین وضعیت حمید رحمتی

در حالی حمید رحمتی وارد ششمین روز اعتصاب غذای خشک می شود که روز گذشته وی را به درمانگاه منتقل نموده بودند این معلم زندانی در درمانگاه از پذیرش دارو امتناع نمود و, همچنان از خوردن و آشامیدن پرهیز می کند متاسفانه رفتار رییس زندان با وی نامناسب بوده است این در حالی است که اعتصاب از حقوق زندانی است. 

+انتقال حمید رحمتی به درمانگاه زندان دستگرد اصفهان

حمید رحمتی معلم زندانی که در پنجمین روز اعتصاب غذا به سر میبرد امروز دچار افت فشار شدید شد و به درمانگاه زندان منتقل گردید وی در درمانگاه از قبول تزریق سرم امتناع نمود. 

خانواده وی به همراه معلمان و فعالان صنفی شهرضا و سراسر ایران به شدت نگران وضعیت آقای رحمتی هستند. 

جان حمیدرحمتی در خطراست

فورا آزادش کنید

+بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در حمایت از حمید رحمتی

دانش آموزان عزیز

همکاران گرامی

اولیای محترم

جان حمید رحمتی ، معلم زندانی در خطر جدی است.

حمید رحمتی در اعتراض به آموزش و پرورش بی کیفیت ، آموزش و پرورش پولی و تجاری ، حقوق زیر خط فقر فرهنگیان و... سالهاست که دوش به دوش تشکلهای صنفی معلمان بصورت مسالمت آمیز فعالیت صنفی می کند و در این راه هزینه های سنگینی هم پرداخته است.

با تاسف بسیار آقای پارسافر رئیس شعبه ی ۱۰۳ دادگاه شهرستان شهرضا بنا به گزارش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ، بدون داشتن هرگونه  مدرک جرم و ادله ی کافی، در یک دادگاه وابسته ،  حمید رحمتی را فقط به خاطر تحصن در محیط اداره ی آموزش و پرورش به ۳۶ ماه زندان، ۷۴ضربه شلاق ، ۲۰ میلیون ریال جریمه ی نقدی و تبعید محکوم نموده  و این حکم در تاریخ ۱۹ آبان ۹۸ اجرا و ایشان را دستگیر و راهی زندان نموده اند.

حمید رحمتی در اعتراض به این همه بیداد ، به ناچار دست به اعتصاب غذای خشک زده و مدت ٥ روز است از هرگونه خوردن و آشامیدن پرهیز می کند و متاسفانه امروز دچار افت فشار و ضعف شدید شده و به درمانگاه منتقل شده است. 

 شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم کردن رفتار قوه ی قضائیه در پرونده سازیهای واهی ، برای فعالان صنفی از جمله حمید رحمتی ، این قوه را مسئول جان این معلم دربند دانسته و خواهان آزادی بدون قید و شرط وی است.

و هرگونه بی توجهی را به شدت پاسخ خواهد داد.

همچنین شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از همه ی نهادها و سازمانهای حقوق بشر، برای نجات جان این معلم نستوه و آگاه بطور جدی دست یاری دراز می کند.

شورای هماهنگی نشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

 ۲۳ آبان ۹۸

رونوشت به:

کانون صنفی فرهنگیان اصفهان برای پیگیری

هیات مدیره ی شورای هماهنگی برای تامین وکیل

+بیانیه ی انجمن صنفی معلمان کردستان / سقز و زیویه در دفاع و حمایت همه جانبه از  حمید رحمتی

انجمن صنفی معلمان کردستان / سقز و زیویه نیز بتاریخ 23آبان بیانیه ای بشرح زیردر دفاع از حمید رحمتی صادر کرد:

با کمال تاسف یکی از معلمان دلسوز، عدالتخواە و مطالبه گر میهنمان جناب آقای حمید رحمتی در اعتراض به حکم ناعادلانه(۳۶ ماه حبس،۷۴ ضربە شلاق و ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی) از سوی رئیس شعبە ی سوم دادگاه شهرستان شهرضا( آقای پارسا فر) علیه خود، در زندان حدود پنج شبانه روز است که دست به اعتصاب غذای خشک زده است و جان او در خطر است!

حمید رحمتی معلم شهرضایی گناهی جز عدالتخواهی، حق طلبی و دعوت حاکمیت به تبعیت از قانون ندارد!

معلم سی سال خدمتی که خواسته ها و مطالبات بر حق دانش آموزان و معلمان کشور را با مدنی ترین شکل و به دور از هر ابهامی با صدای رسای خویش فریاد زده، خواهان بهبود وضعیت آموزش و پرورش، پیشرفت و توسعه ی همه جانبه ی کشور است.

برخوردهای قرون وسطایی با معلمان عدالتخواه و خواست و اراده ی آنان برای تغییر در  اقدامات، نگرش ها و تفکرات منسوخ در قبال علم و تربیت، که از جانب حاکمیت بالاخص دستگاه قضایی و ضابطین آنها صورت می گیرد با هیچ عقل و منطقی سر سازگاری ندارد!

این گونه اعمال به مسلخ بردن عدالت و آزادی و عقب گرد به تحجر و بربریت است.

هرخواست منطقی، قانونی و مشروع را در زمره ی اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تشویش اذهان و ... نهادن، به دور از دایره ی عقلانیت، انصاف و عدل بوده، بیش و پیش از هرچیز سبب مشروعیت زدایی از دستگاه قضایی گردیده و سبب سلب اعتماد از این ارگان حساس و حاکمیتی می گردد.

در عقب مانده ترین جوامع هم سراغ نداریم با کسانی که خواهان گسترش عدل و داد، پیشرفت و توسعه ی علم و فن آوری و سوق دادن جامعه در مسیر کمال و نیکبختی هستند، این چنین برخورد شود.

یک بار دیگر برای تنویر افکار عمومی و قضاوت مردم ، اهم خواسته ها و مطالبات معلمان و تشکل های صنفی را که ماحصل دهه ها تجربه در زمینه ی مسائل آموزش و پرورش است را به سمع و نظر هم میهنان عزیز می رسانیم تا برای همگان آشکارتر گردد.

۱- اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی( آموزش و پرورش رایگان)

۲-برقراری عدالت آموزشی و پرهیز از کالایی سازی آموزش

۳- کیفیت بخشی به آموزش

۴- ارتقای وضعیت معیشتی و رفاهی معلمان و بازنشستگان

انجمن صنفی معلمان کردستان / سقز و زیویه ضمن اصرار و پافشاری بر مواضع مشروع و قانونی تشکل های صنفی، خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی معلمان مطالبه گر و عدالتخواه بالاخص جناب آقای حمید رحمتی بوده،انتظار اعاده ی دادرسی در پرونده های تمامی فعالان صنفی دارد و دستگاه قضا را هر چه سریعتر به هوشیاری، بازگشت به رسالت حقیقی خودو استقلال در رای و قضاوت فرا خوانده، انتظار دارد مسوولین قوه قضاییه راه را بر اعمال سلیقه ی نهادها و ارگان های امنیتی بسته و زمینه ی توسعه ی عدالت همه جانبه را فراهم آورند، همچنین اجازه ندهد کسانی که درصدد انشقاق هر چه بیشتر بین ملت و حاکمیت هستند، به اهداف خود دست یابند.

انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه    ۱۳۹۸/۸/۲۳

*جان باختن  5کارگربراثر حوادث کاری طی 48 ساعت:

1- جان باختن 2کارگرساختمانی در دوحادثه جداگانه در همدان براثر سقوط از ارتفاع

روزجمعه 24آبان،مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: یک کارگر ساختمانی از ساختمان نیمه‌کاره در منطقه جولان و یک کارگر هم از نورگیر یک ساختمان در شهرک مدنی سقوط کرده و جان باختند.

آرتین کمالی افزود: در سانحه نخست یک کارگر ساختمانی هنگام ایزوگام پشت بام یک خانه پنج طبقه از نورگیر ساختمان به پایین سقوط کرد ونبود حفاظ در نورگیر ساختمان و استفاده نکردن از وسایل ایمنی موجب مرگ این کارگر شد.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان همچنین درباره مرگ کارگر جوانی در شهرک مدنی بیان کرد: این کارگردر حال کار در ساختمانی نیمه کار بود که به علت سقوط از طبقه چهارم در دم جان خود را از دست می دهد.

2- کشته وزخمی شدن 2کارگر در یزد زیرآوار

عصر روز جمعه 24آبان،2کارگر اهل بلوچستان حین کار در کانال فاضلاب در منطقه ابوذر یزد به دلیل ریزش آوار دیواره‌ی کانال فاضلاب دچار حادثه شدند ویکنفرشان در دم جانش را ازدست دادو نفردوم مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

3- جان باختن یک کارگر مقنی در طارم زنجان

روز پنج شنبه 23آبان،یک کارگر مقنی 37ساله حین کار حقرچاه دربین روستای بادامستان و چال در منطقه طارم دراستان زنجان زیر آوار گرفتارشد وجانش را ازدست داد.

4- له شدن سریک کارگر جوان معدن زغال سنگ رودبار آزادشهر زیر سنگ

ظهر روزپنج شنبه 23آبان،یک کارگر 25ساله به نام محمد محمودی اهل روستای فارسیان حین کار در معدن زغال سنگ واقع در35 کیلومتری شهر آزادشهراستان گلستان و در جوار روستای رودبار بخش چشمه‌ساران ،بدلیل سقوط قطعه سنگی بر روی سرش در دم جانش را ازدست داد.

 قرار دارد و در حالی که کارگران در حال خارج کردن مواد معدنی بودند به ناگاه سقوط یک قطعه سنگ سنگین و اصابت آن به سر این جوان به نام محمد محمودی اهل روستای فارسیان وی را مجروح کرد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com