اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ آبان ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
November 13, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ آبان ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

پژواک صدای کارگران حق طلب  بازداشتی شهرداری کوت عبدالله باشیم

- کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق طلبیشان راهی بازار هفت تپه شدند

- اعتراض  جمعی ازکارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به کاهش حقوق بدلیل تحمیل مرخصی اجباری توسط پیمانکاران

- ادامه اعتراضات کارگران حفاری شمال نسبت به عدم پرداخت بموقع دستمزدها

- عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران پیمانی شرکت نفت و گاز عسلویه

- ندا ناجی پس از برگزاری دادگاه  به زندان اوین بازگردانده شد

- عقب نشینی و دروغ پردازی معاون حمل و نقل شهرداری پس از انتشار گسترده رسانه‌ای فشار بر رانندگان شرکت واحد برای عدم مصاحبه با خبرنگاران

- تهدید به اخراج از کارکارگران باجه های فروش بلیت مترواز طرف پیمانکار بدلیل تراکنش پایین دستگاه‌های پوز

- تحریم غذای دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران دراعتراض به کیفیت نامناسب غذای سلف سرویس

- تشکل‌های عاریتی به نام دفاع از حقوق معلولان برای خود کار می‌کنند

*کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق طلبیشان راهی بازار هفت تپه شدند

روز چهارشنبه 22آبان ماه، کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پاسخگویی به مطالباتشان،برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق طلبیشان از مجتمع خارج شدند وبا راهپیمایی تجمعشان را به بازار هفت تپه کشاندند.

صدها هفت تپه ای در راه احقاق حقوق برحقشان با کشاندن اعتراضاتشان به خارج از مجتمع درعمل به تاکیدات یکی از سخنرانان  روز گذشته درسنگر ازجمله:« برنکشاندان ادامه اعتراضات به خارج از مجتمع  وپیگیری از مجاری قانونی منجمله شورای اسلامی کار»پاسخ دادند.

تصاویر:

درهمین رابطه:

+سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:در دهمین روز از دور جدید اعتصاب در نیشکر هفت تپه، تجمع اعتراضی‌ کارگران به بازار هفت‌تپه کشیده شد

چهار شنبه ۲۲ آبان دهمین روز از دور جدید اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه برگزار شد. با توجه به عدم برآورده شدن خواسته‌های کارگران، اعتصاب و تجمع اعتراضی به بازار هفت تپه کشیده شده است. نزدیک به هزار تن از کارگران در تجمع اعتراضی حضور دارند.

خواسته‌های کارگران، پرداخت فوری حقوق و مزایای معوقه، جلوگیری از تجزیه شرکت و املاک، لغو خصوصی سازی و واگذاری شرکت به دولت با نظارت نمایندگان مستقل کارگران هفت تپه، بازگشت به کار کارگران اخراجی، لغو احکام صادره و تعقیب قضایی علیه کارگران نیشکر هفت‌تپه می‌باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از اعتصاب کارگران به جان آمده‌ی نیشکر هفت تپه حمایت می‌کند و خواهان رسیدگی فوری به خواسته‌های کارگران و توقف پرونده‌ سازی علیه کارگران و آزادی بی‌قید و شرط‌شان می‌باشد.

+سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:امروز ۲۲ آبان ۹۸، کارگران هفت تپه در بازار هفت تپه دست به راهپیمایی زدند.

امروز چهار شنبه، بیش از هزار نفر از  کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای خود وهمچنین نداشتن امنیت شغلی و بازگشت به کار همکاران اخراجی خود، وبر چیده شدن بخش فاسد خصوصی ، دست به آعتراض و راهپیمایی زدند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن حمایت خود از مطالبات بحق کارگران هفت تپه که همانا  حذف بخش خصوصی و دست یابی به سایر خواسته‌ای این کارگران است، هرگونه تعرض وتهدید ومرعوب کردن کارگران را محکوم کرده وخوهان پایان دادن به پرونده سازی برای کارگران می‌باشد !

چهار شنبه / ۲۲/ ۸/ ۹۸

+گزارش رسانه ای شده:ادامه اعتراض کارگران هفت تپه

کارگران نیشکر هفت تپه در ادامه اعتراضات روزهای گذشته خود، امروز در محوطه بازار هفت تپه تجمع کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه در ادامه تجمعات روزهای گذشته خود در انتقاد به آنچه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات مزدی خود می‌خوانند، صبح امروز (22آبان ماه)، اجتماع خود را از داخل مجتمع به خارج از آن در محوطه بازار هفت تپه انتقال دادند.

یکی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در تشریح گسترده‌تر شدن اعتراض خود و همکارانش گفت: بعد از گذشت چندین روز اعتراض برای وصول مطالبات مزدی، وقتی با بی‌توجهی‌ به پرداخت مطالباتمان روبرو شدیم، ناچار اعتراض‌‌ها را به خارج از شرکت در محوطه بازار هفت تپه انتقال دادیم تا شاید صدای‌مان به گوش مسئولان برسد.

به گفته وی؛ کارگران دو ماه از مطالبات مزدی مربوط به شهریور و مهر ماه سال جاری خود را در حالی طلبکارند که در حال حاضر 12 روز از موعد پرداخت حقوق  آنها گذشته و کارفرما کمبود منابع مالی را دلیل پرداخت نکردن حقوق‌ها عنوان می‌کند.

او افزود: مطالبات دیگری از کارفرما در تجمعات 33 روزه سال گذشته داشته‌ایم که هنوز برآورده نشده‌اند.

یکی دیگر از کارگران حاضر در این تجمع بیان داشت: درصورتی‌که به درخواست‌های به حق ما پاسخ مثبت داده نشود، اعتراضات ادامه خواهد داشت.

*اعتراض  جمعی ازکارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به کاهش حقوق بدلیل تحمیل مرخصی اجباری توسط پیمانکاران

جمعی ازکارگران شهرداری کرمانشاه برای اعتراض نسبت به کاهش حقوق بدلیل تحمیل مرخصی اجباری توسط پیمانکاران در شورای شهرحضور یافتند.

پیمانکاران شهرداری کرمانشاه باتحمیل مرخصی اجباری به کارگران بخش های فضای سبز و تنظیف و رفت و روب بدلایل واهی منجمله بارندگی از حقوقشان مبلغی را کسر می کنند.

بدنبال اعتراض این کارگران، روزچهارشنبه 22آبان،یک عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه به خبرنگار رسانه ای گفت:اخیرا برخی از کارگران روزمزد شهرداری به شورا مراجعه کرده و از کسر حقوق بابت مرخصی اجباری گلایه دارند و هنگامی که اعضای شورا این مسایل را پیگیری می کنند، معلوم می شود که اکثر این شکایت ها به حق است.

وی ادامه داد: هیچ پیمانکار و یا شهردار منطقه ای حق ندارد به بهانه های واهی و مرخصی های اجباری، حقوق کارگران زحمت کش شهرداری را کم کند.

وی تاکید کرد: هیچ پیمانکار و شهردار منطقه ای حق ندارد کارگرانش را به مرخصی اجباری بفرستد و از حقوقشان رقمی را کسر کند.

*ادامه اعتراضات کارگران حفاری شمال نسبت به عدم پرداخت بموقع دستمزدها

روزچهارشنبه 22آبان برای باری دیگر، کارگران حفاری شمال اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع دستمزدها،رسانه ای کردند.

یکی از کارگران عملیاتی حفاری شمال که در اهواز مشغول به کار است، با انتقاد از این تاخیر طولانی به خبرنگار رسانه ای گفت: آخرین حقوقی که گرفتیم مربوط به مرداد ماه است؛ نه حقوق شهریور را گرفته‌ایم و نه حقوق مهر را؛ اکنون هم آبان دارد به پایان می‌رسد و مشخص نیست این ماه را چه زمانی قرار است پرداخت کنند.

این کارگر که از شرایط سخت شغلی خود در اهواز گلایه دارد، ادامه می‌دهد: زمانی نه چندان دور، پرداخت دستمزدها در حفاری شمال به موقع و مرتب بود اما الان مدتی‌ست که هر بار باید چند ماه منتظر بمانیم تا یک واریز حقوق صورت بگیرد. این شرایط برای ما که در مختصات دشوار حفاری، کار می‌کنیم، آزاردهنده است.

*عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران پیمانی شرکت نفت و گاز عسلویه

2ماه حقوق کارگران پیمانی شرکت نفت و گاز عسلویه پرداخت نشده است.

بنابه گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی، کارگران پیمانی شرکت نفت و گاز عسلویه گفتند: تا امروز(21آبان) حقوق ماه های شهریور ومهر پرداخت نشده است .مسئولین میگ حساب های شرکت نفت را دادگاه بسته.یک روز میگویند اداره مالیات شکایت کرده  وروزدیگر میگویند تامین اجتماعی.

به همه جا زنگ‌زدیم هیچکس جواب نمیدهد.

*ندا ناجی پس از برگزاری دادگاه  به زندان اوین بازگردانده شد

روز چهارشنبه 22آبان،دادگاه ندا ناجی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس در شعبه 28دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در دادگاه وکلای پرونده درخواست تبدیل قراربازداشت به وثیقه را به صورت کتبی به قاضی پرونده دادند اما قاضی پرونده وثیقه‌ای برای ندا ناجی صادر نکرد و او پس از پایان دادگاه دوباره به زندان اوین بازگردانده شد.

*عقب نشینی و دروغ پردازی معاون حمل و نقل شهرداری پس از انتشار گسترده رسانه‌ای فشار بر رانندگان شرکت واحد برای عدم مصاحبه با خبرنگاران

 در حالیکه حراست و مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی، رانندگان را حتی برای منع مصاحبه با خبرنگاران داخلی تهدید و تحت فشار قرار می‌دهند و در متنی که از رانندگان امضاء گرفته شده هیچ تفکیکی بین مصاحبه با خبرنگاران داخلی و برون مرزی وجود ندارد، پورسید آقایی معاون حمل و نقل شهرداری تهران پس از انتشار گسترده رسانه‌ای این موضوع در پاسخ به سئوال خبرنگاران دراین‌باره با دروغ پردازی گفته، مصاحبه رانندگان تنها با رسانه‌های معاند ممنوع می‌باشد.

اما واقعیت این‌ است که مدیریت شرکت واحد و حراست در جهت  خاموش کردن صدای حق طلبی رانندگان و کارگران شرکت واحد آنان را تحت فشار قرار می‌دهند و برای پرونده سازی امنیتی - قضایی برای کارگران، گزارش‌های اولیه در این مورد را تنظیم و به نهادهای امنیتی ارسال می‌کنند همچنین با تهدید به اخراج از کار و دیگر روش‌ها آنان را در محیط کار آزار و اذیت می‌کنند.

مدیریت شرکت واحد حتی فراتر از تهدید رانندگان برای عدم انعکاس مشکلات و اعتراضات کارگری حتی با پرداخت پول به برخی خبرگزاری‌ها در پوشش کمک‌ شهرداری به رسانه‌ها مانع از انعکاس اعتراضات کارگری در رسانه‌های داخلی می‌شود. مشخصا توافقی بین شرکت واحد و خبرگزاری ایلنا وجود دارد که اخبار اعتراضات کارگری شرکت واحد یا در این خبرگزاری منتشر نشود و یا اینکه آنطور که مدیریت شرکت واحد می‌پسندد و بصورت وارونه این اخبار منتشر گردد. این در حالیست که محجوب نماینده مجلس و دبیرکل خانه کارگر که سال‌هاست به دروغ نماینده کارگران خوانده می‌شود عضو هیات مدیره خبرگزاری ایلنا است و در پی این توافقات ضدکارگری مجوز حضور کنترل شده در محیط‌های کارگری شرکت واحد در روز جهانی کارگر را می‌گیرد و عوام فریبی می‌کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*تهدید به اخراج از کارکارگران باجه های فروش بلیت مترواز طرف پیمانکار بدلیل تراکنش پایین دستگاه‌های پوز

کارگران باجه های فروش بلیت مترواز طرف پیمانکار بدلیل تراکنش پایین دستگاه‌های پوزتهدید به اخراج از کارشدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ22آبان،پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند.

تمام کارکنان باجه‌های فروش بلیت ایستگاه‌های متروی تهران تحت پوشش قانون کار هستند و به صورت رابط استخدامی با یک شرکت پیمانکار فعالیت می کنند. اما گزارش میدانی از چند ایستگاه متروی سطح شهر تهران نشان می‌دهد، یک موضوع که البته کاربران فروش بلیت هیچ نقشی در آن ندارند، آنها را رنج می دهد.

طبق گفته‌های مشترک چند نفر از کارکنان باجه های بلیت در ایستگاه های مختلف، شرکت پیمانکار کارکنان خود را اجبار می کند تا به جای فروش نقدی بلیت، مسافران را به شارژ بلیت از طریق دستگاه های پوزی که در کنار باجه در نظر گرفته شده، ترغیب کنند و حتی تهدید کرده اگر تراکنش دستگاه‌ها کمتر از 40 درصد فروش روزانه بلیت باشد، اخراج خواهند شد!

البته به گفته آنها تاکنون به این دلیل فردی اخراج نشده اما مدام از این ابزار به عنوان تهدید استفاده می‌شود.

کاربران فروش بلیت می‌گویند مسافران مترو معمولا حاضر نمی شوند برای خرید بلیت اقدام به کشیدن کارت کرده و ترجیح می دهند نقدا خرید کنند؛ به همین دلیل وقتی کاربر فروش بلیت به مسافران پیشنهاد یا اصرار به کشیدن کارت می کند، در بیشتر مواقع با واکنش تند مسافران مواجه می شوند.

 تعدادی از کارکنان باجه‌های فروش بلیت در خصوص اجبار شرکت پیمانکار به ترغیب مسافر به شارژ از طریق دستگاه پوز می‌گویند: «با توجه به شلوغی برخی ایستگاه‌های اصلی واقعا امکان اینکه به مسافران پیشنهاد بدهیم یا آنها را مجبور کنیم که از دستگاه استفاده کنند وجود ندارد و این وقت مسافران را می گیرد. بالاخره ما حق نداریم مردم را وادار کنیم تا بلیت را نقدی یا به صورت غیرنقدی شارژ کنند.»

انعقاد قرارداد یکماهه با کارکنان

همچنین یکی دیگر از کارکنان از وضعیت قرارداد کار گلایه دارد. به گفته وی قراردادها تا پیش از سال 97 به صورت سه ماه یکبار تمدید می شد اما از ابتدای سال گذشته قراردادها به صورت ماهیانه تمدید می شود.

نکته قابل توجه که چند نفر از کارکنان نیز به آن اشاره کردند، قید مدرک تحصیلی «دیپلم» در قرارداد کار تمام کارکنان حتی کارکنان دارای تحصیلات دانشگاهی است. دو نفر از کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس نیز این موضوع را تایید کردند که در قرارداد آنها، عنوان مدرک تحصیلی «دیپلم» قید شده است.

یکی دیگر از کارکنان باجه فروش بلیت گفت: «بعد از پایان شیفت کاری، یکی از کارکنان باید پول‌های نقد در صندوق‌های باجه‌های ایستگاه را جمع آوری و نزد بانک در حساب شخصی خود واریز و از طریق دستگاه پوز به حساب شرکت واریز کند.

این کاربر فروش بلیت همچنین با انتقاد از وضعیت شیفت ها و کمبود نیرو افزود: به دلیل کمبود نیرو در باجه های فروش بلیت، باید چندین هفته بدون وقفه در محل کار حاضر شویم و برای تعطیلات هیچ برنامه ریزی وجود ندارد. شخصا در 7 هفته گذشته فقط یک جمعه «شیفت استراحت» داشتم؛ در ماه حدود 100ساعت بعضا اضافه کار داریم اما مبلغی که به ازای این اضافه کار دریافت می‌کنم 70تا80هزار تومان است. در قبال کوچکترین اعتراض هم، تهدید به تسویه می کنند.

بنابهمین گزارش، بر اساس قانون کار، تعهدات کارگر و کارفرما باید در قالب قرارداد بین طرفین مشخص باشد اما مطالبات خارج از عرف مانند اجبار کارمند به ترغیب مسافر برای شارژ از طریق دستگاه، مجاز نیست. در عین حال تعطیل کاری و اضافه کار نیز در کنار ردیف های ثابت فیش حقوقی از تکالیف اجباری کارفرما در قبال کارگر است و باید پرداخت شود.

همچنین موضوع جابجایی پول نقد توسط کارمندی که وظیفه آن فروش و شارژ بلیت مسافران است، منطقی به نظر نمی رسد و در این زمینه باید به تخلفات شرکت پیمانکار طبق قانون رسیدگی شود که مستلزم حضور و بازرسی نامحسوس و دوره ای بازرسان کار وزارت کار است.

*تحریم غذای دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران دراعتراض به کیفیت نامناسب غذای سلف سرویس

روز سه شنبه 21آبان، دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در اعتراض به کیفیت نامناسب غذای این دانشکده با قراردادن غذاهای خود در محوطه دانشگاه خواستار رسیدگی دانشگاه به کیفیت غذا و برخورد با پیمانکار شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22آبان،در پی اعتراض جمعی از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به کیفیت نامناسب غذای این دانشکده معاون دانشجویی دانشگاه تهران از برخورد با پیمانکار متخلف و همچنین احتمال لغو قرارداد با او خبر داد و گفت: این دومین بار است که پیمانکار دانشکده اقتصاد کیفیت لازم را در تهیه، توزیع و پخت غذای دانشجویی رعایت نمی‌کند و دانشگاه تهران با این پیمانکار برخورد می‌کندو احتمال لغو قرارداد آن وجود دارد.

*تشکل‌های عاریتی به نام دفاع از حقوق معلولان برای خود کار می‌کنند

محمد سلیمی درباره برخی فعالیت‌های صنفی و تاریخچه‌ای از تشکل‌های معلولان از سال 58تاکنون می‌گوید: در تهران حدود 100 انجمن و تشکل و خیریه وجود دارد اما این تعداد تاثیر مثبتی در پیشبرد مطالبات معلولان نداشته است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22آبان، تصویب قوانین حمایتی از افراد دارای معلولیت که در دو مقطع سال‌های 83 و 96اتفاق افتاد، نتیجه مطالبه‌گری‌ معلولان و فعالیت فعالان این حوزه است. اگرچه قانون 16 ماده‌ای مصوب سال 83 روی کاغذ ماند و قانون مصوب سال 96 با وجود اعتراضات معلولان هنوز به دلیل عدم تامین اعتبارات و عدم تصویب آیین‌نامه‌های آن در هیئت دولت و نبود اراده برای عمل به قانون، به اجرا درنیامده است. محمد سلیمی (فعال مستقل حقوق معلولان) یکی از کسانی است که از سال 58 سابقه فعالیت در حوزه معلولان در قالب تشکلی به نام «انجمن دفاع از حقوق معلولان» را دارد.

به گفته سلیمی؛ اولین انجمن معلولان در سال 58 تشکل شد که «جامعه معلولین ایران» نام داشت. خیلی از پیشکسوت‌های امروز دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت در این تشکل عضو بوده و فعالیت داشته‌اند. دفتر این تشکل در خیابان مجاهدین رو‌به‌روی مجلس شورای اسلامی قرار داشت. البته این تشکل هنوز به همین نام فعال است.

او می‌افزاید: البته در حوزه صنفی معلولان و خیریه‌های مربوط به این حوزه نزدیک به بیش از هزار تشکل و انجمن و خیریه وجود دارد. اما افراد دارای معلولیت اکنون بعد از چهار دهه از فعالیت صنفی هنوز که هنوز است در مورد اجرای قوانین خود باید چانه‌زنی کنند و مقابل سازمان برنامه و بودجه تحصن کنند. مشکل از اینجا ناشی می‌شود که اینهمه تشکل به نام معلولان به ثبت رسیده اما تشکلی که به طور واقعی برای آنها فعالیت کند و منافع جامعه معلولان را در نظر بگیرد، بسیار کم است.

کمپینی برای تحقق مطالبات معلولان

این فعال مستقل حقوق معلولان می‌گوید: انجمن دفاع از حقوق معلولان، انجمن ایرانیان، انجمن ندای معلولان، انجمن ناشنوایان و انجمن نابینایان نام برخی از تشکل‌هایی است که در حال حاضر فعال هستند. با این وجود معلولان حتی نتوانسته‌اند این مطالبه را که شامل مبالغ بودجه‌ای قانون معلولان است، بگیرند.

او ادامه می‌دهد: دو سالی است که کمپینی برای تحقق مطالبات معلولان، از جمله تخصیص بودجه و اجرای قانون حمایت از معلولان تشکیل شده است. معلولین کشور بعد از تصویب قانون حمایتی مصوب سال 96از مذاکره و نامه‌نگاری تا برگزاری تجمعات مقابل سازمان برنامه و بودجه، نهاد ریاست جمهوری و وزارت بهداشت و درمان ... را پیگیری کرده‌اند.

به گفته سلیمی؛ در یکی این تجمعات نوبخت، رئیس برنامه و بودجه به معلولین متعهد شد که مبلغ مصوب سال 98برای بودجه اجرای قانون معلولان را تخصیص بدهد اما این تعهد اجرا نشد.

این فعال حوزه معلولان تصریح می‌کند: طبق قانونی که از سال 83 نوشته شد، سه درصد سهمیه استخدامی ادارات دولتی باید به معلولان برسد. این بند در قانون مصوب سال 96 نیز آمده است اما بعد از 15سال ما هنوز این حق‌مان را نگرفته‌ایم و در تمام این سال‌ها هم محقق نشده است. قانون حمایتی معلولان 16 ماده داشت و قانونی که حدود دو سال پیش نوشته شد 32 ماده‌ای بود.

سلیمی می‌گوید: معلولان برای تصویب این بندهای حمایتی برای خودشان به ادارات مختلف مراجعه کردند.

پیوستنِ بدون فایده به کنوانسیون جهانی دفاع از حقوق معلولان

به گفته سلیمی؛ در سال 83ایران به کنوانسیون جهانی دفاع از حقوق معلولان پیوست؛ به دلیل الزامی که این کنوانسیون برای همه کشورها به وجود آورد. پیش از آن هیچ قانونی برای حمایت از این قشر وجود نداشت. البته یکی از شروط این کنوانسیون وجود قانونی در حمایت از معلولان بود که سبب شد تا اولین قانون برای ما نوشته شود. از همان زمان هم بود که 12 آذر ماه به عنوان روز جهانی معلولان به رسمیت شناخته شد.

او ادامه داد: برای دومین بار در سال 96 تلاش شد تا قانون جامع‌تری برای معلولان نوشته شود و ابعاد بیشتری از مشکلات آنان را پوشش دهد. در آن زمان خیلی از تشکل‌های معلولان برای تصویب یک قانون کارآمد برای این گروه چانه‌زنی کردند و در مورد بندهای مختلف آن ابراز نظر و نقد کردند اما متاسفانه این قانون هم عملی نشد.

او ادامه داد: کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، از زمانی که فعال شده است، توانسته با جامعه هدف ارتباط بیشتری برقرار کند. جلسات مداوم اخیر با نمایندگان مجلس، اسحاق جهانگیری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند و تجمعاتی برگزار کردند. البته تلاش معلولان تا امروز برای اجرای قانون موفق نبوده است.

تشکل‌های عاریتی به نام دفاع از معلولان

به گفته سلیمی؛ تشکل‌های زیادی به نام معلولان به ثبت رسیده است اما تمام این تشکل‌ها واقعاً برای منافع معلولان کار نمی‌کنند و گاهاً برای برای پیشرفت انجمن خودشان یا شاید برای دریافت بودجه تابلوی «دفاع» از حقوق معلولان را سردر تشکل‌شان گذاشته‌اند. اگر تاریخچه فعالیت این انجمن‌ها را نگاه کنید هیچ اقدام مثبتی که به نفع معلولان باشد، نمی‌بینید. حتی مذاکره نصفه و نیمه نیز از آنها دیده نمی‌شود. بالاخره بهزیستی بودجه‌ای به تشکل‌های معلولان اختصاص می‌دهد. برخی از آنها شاید در ظاهر بودجه‌ای نگیرند اما از راه‌های مختلف مبالغی را دریافت می‌کنند. به هر حال این عرصه تبدیل به جایی برای کسانی شده که فعالیت صنفی نمی‌کنند اما نام فعال صنفی را با خود یدک می‌کشند.

او می‌گوید: البته معلولان خودشان باید در عرصه باشند و اجازه ندهند در فعالیت صنفی چنین افرادی وارد شوند. چون در فعالیت صنفی در هر حوزه و قشری همواره چنین افرادی وجود دارند. مهم این است که این افراد نتوانند منافع معلولان را به خطر بیندازند.

در تهران 100 انجمن و تشکل و خیریه برای معلولان وجود دارد

سلیمی همچنین معتقد است که داشتن اتحادیه‌ای که از حقوق تمام معلولان دفاع کند، موثرتر است. در حال حاضر برای هر کدام از معلولیت‌های جسمی-حرکتی، روانی مزمن، ذهنی، نابینایی، ناشنوایی و اوتیسم انجمن‌هایی وجود دارد که موجب چندپاره شدن فعالیت صنفی برای معلولان شده است. خوب است که تشکلی باشد که به طور واقعی از همه معلولان دفاع کند. شاید اگر تجمیع شوند، بیشتر بتوان امیدوار بود که آنها به خواسته‌های به حق خود برسند.

او می‌افزاید: در تهران حدود 100 انجمن و تشکل و خیریه وجود دارد اما این تعداد تاثیر مثبتی در پیشبرد مطالبات معلولان نداشته است.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: افراد دارای معلولیت زندگی بسیار تلخی دارند. حقوقی که در قانون آمده بخشی از حقوقی است که یک معلول برای زنده ماندن به آن نیاز دارد. خیلی‌ها تصور می‌کنند، خواسته معلولان مبنی بر مناسب‌سازی شهری صرفاً یک خواسته معیشتی و اقتصادی نیست؛ بلکه اگر معلولی نتواند در شهر تردد کند، هم مجبور به هزینه‌های گزاف می‌شود و هم امکان اشتغال و فرصت اشتغال از او سلب می‌شود. در شرایطی که کسانی که چند شیفت کار می‌کنند و مشکل اقتصادی دارند، یک معلول چگونه باید روزگار بگذارند؟

او می‌افزاید: الان در روزهای پایانی آبان ماه هستیم. معلولی که تنها 53 هزار تومان در ماه دریافت می‌کند و 108 هزار تومان هم بابت یارانه گرفته است، چطور باید زندگی کند؟ معلولان نمی‌توانند از مترو و اتوبوس استفاده کنند، نمی‌‌توانند از خیابان‌ها استفاده کنند، همین مسئله هزینه‌های حمل و نقل معلولان را اصلاً اگر ممکن باشد، چند برابر می‌کند. معلولان نمی‌توانند بانک بروند. مدرسه و خانه مناسب‌سازی نشده است.

سلیمی تصریح می‌کند: با ماهیانه 160 هزار تومان خرج تحصیل را چگونه بدهیم؟ یک معلولی که زخم بستر دارد، برای هر بار تعویض پانسمان باید 30 هزار تومان بپردازد. این مبلغ شاید به چشم نیاید اما در ماه با توجه به مخارج و مشکلات معلولان آزاردهنده می‌شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com