اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
October 23, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ۱ آبان ١٣98،  2٣ اکتبر  2019

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



سپیده قلیان از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه ۹۸، دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع مطلع از وضعیت سپیده قلیان در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “اعتصاب غذای سپیده قلیان در اعتراض به رفتار نامناسب مسئولین زندان قرچک ورامین با او و سایر زندانیان و افزایش فشارهای امنیتی بر خانواده وی صورت گرفته و خواسته او حضور هیئتی از قوه قضاییه در زندان قرچک ورامین و رسیدگی به وضعیت بسیار نامناسب زندانیان و رفتار بد مسئولین زندان با زندانیان بوده است. خانواده سپیده قلیان نیز در زمان ملاقات با وی هر بار تحت فشارهای امنیتی همراه با توهین توسط مسئولین زندان قرار می‌گیرند”.

گفته می شود روز یکشنبه در خلال یک درگیری که در جریان انتقال یکی از زندانیان به سلول انفرادی زندان قرچک ورامین رخ داده بود، سپیده قلیان به همراه وی و یک زندانی دیگر ساعاتی به یکی از سلول های انفرادی این زندان منتقل شده و مجددا به بند بازگشته بود.

به گفته این منبع مطلع، “همچنین به دلیل اعتراض سپیده قلیان نسبت به عدم رعایت بهداشت در آشپزخانه زندان و وجود حشرات در مواد غذایی نیز با برخورد مسئولین زندان و مخالفت همراه با پرخاش آنان با حضور وی در آشپزخانه مواجه شده است. وی در پی این درگیری ها به دفتر رئیس زندان منتقل شده و توسط دو تن از مسئولین مورد برخورد قرار گرفته و ضمن تهدید به گشایش پرونده جدید به شعارنویسی بر روی دیوارهای زندان متهم شده است”.

سپیده قلیان همچنین روز گذشته از بازداشت خواهر خود سمانه قلیان در شهر اهواز توسط مامورین اداره اطلاعات این شهر خبردار شده است. سمانه قلیان نهایتا حدود ساعت ۳ بامداد روز جاری پس از ساعت‌ها بازجویی توام با فشار آزاد شده است.

 

عاطفه رنگریز بدن خود را سلاحی می‌کنم در برابر این همه بی‌ عدالتی که بر ما گذشت

عاطفه رنگریز، فعال کارگری در زندان قرچک ورامین در ارتباط با روند دادرسی خود نامه ای سرگشاده نوشته و از اعتراض خود در ارتباط با برخورد غیرقانونی با پرونده اش گفته است. عاطفه رنگریز که از روز چهارشنبه در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زده در بخشی از این نامه با اعلام این اعتصاب گفته است: "بدن خود را سلاحی می‌کنم در برابر این همه بی‌عدالتی که بر ما گذشت و می‌گذرد و اعتصاب غذای خود را در اعتراض به عدم پذیرش غیرقانونی وثیقه‌ای که تاکنون پنج بار با در بسته و دیوارها روبرو شد و همچنین صدور احکام ناعادلانه و نگهداری غیرقانونی در زندان قرچک اعلام می‌کنم. نیک آگاهم که جان من برای آنان‌ که به بازی‌اش گرفته‌اند ارزش محافظت ندارد، و این رنج را برای شکستن این دیوار سکوت که قتل خاموش جامعه‌ مدنی و صدای حق طلبی ما است، تحمل می‌کنم".

 

بازداشت راننده متهم به آزار جنسی زنان در تهران

راننده متهم به آزار و اذیت جنسی زنان در منطقه جنوب تهران بازداشت شد. گفته می شود که این راننده پس از سوار کردن زنان از مسیر اصلی منحرف شده و با تهدید با سلاح سرد زنان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار میداده و نهایتا مسافران را کنار اتوبان رها میکرده. در پی شکایت این افراد و اطلاعاتی که از راننده و خودرو به پلیس ارائه دادند، متهم طی هفته گذشته بازداشت شد.

 

مردی همسربرادر خود و مردی دیگر را به دلایل ناموسی به قتل رساند

مردی، همسر برادرخود و مرد دیگری را در منطقه شطیط آبادان با سلاح وینچستر به قتل رساند.  وی پس از بازداشت انگیزه خود از قتل را ارتباط همسر برادرش با مرد غریبه عنوان کرده است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

 

داستان تمام زنان اطراف ما همین است.

زنان روستاهای دیشموک از زندگی سخت خود در روستاها و سرنوشت کودکان زنانی می گویند که دست به خودسوزی زده اند. از ابتدای سال جاری دستکم ۱۲ زن در دیشموک در پی خودسوزی جان خود را از دست داده اند. کارشناسان علت بالا بودن نرخ خودسوزی زنان در روستاهای بخش دیشموک را فقرمالی، نبود امکانات و جاده برای دسترسی به مدارس و مقاطع بالاتر و عدم آگاهی زنان از حقوق خود دانسته اند.


آزار جنسی دختر بچه ۷ ساله توسط مرد همسایه در مریوان

روز دوشنبه مرد ۶۰ ساله ای به اتهام آزار جنسی دختر ۷ ساله همسایه در مریوان بازداشت شده است. این کودک که تحت سرپرستی پدربزرگ خود بوده، ابتدا به بیمارستان، سپس به اداره بهزیستی و نهایتا به پدربزرگش تحویل داده شده است. گفته می‌شود پرونده آزار جنسی این کودک در دست بررسی است و دادگاه به زودی برگزار می‌شود.


حجاب اجباری؛ دادگاه عامل امر به معروف که خشونت به خرج داده بود را محکوم کرد/ سند

دادگاه کیفری تهران فردی که به بهانه امر به معروف و نهی از منکر فاطمه محمدی زندانی سیاسی سابق را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، به اتهام ایجاد ضرب و جرح عمدی به پرداخت دیه محکوم کرد. فاطمه محمدی در تیرماه سال جاری پس از اینکه توسط مدعی نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت برای شکایت به کلانتری مراجعه کرد اما در آنجا بازداشت شد. وی پس از آزادی موقت جهت مستند کردن ضرب و شتم توسط این مدعی نهی از منکر به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده بود

 

تحصن سها مرتضایی

روز یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸، سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، برای ششمین روز در اعتراض به محروم شدن از تحصیل در مقطع دکترا، در محوطه‌ دانشگاه تهران دست به تحصن تک نفره زد.

گفتنی است که این دانشجو پیشتر از ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل محروم شده بود و در کارنامه آزمون دکتری سها مرتضایی “نقص در پرونده” درج شده است.

 

ایسکرا  ۱۱ ۱۰

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com