اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
October 16, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ٢۴ مهر ١٣98،  ۱۶ اکتبر  2019

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



 

ناهید خداجو به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد

ناهبد خداجو، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۵ سال حبس درخصوص وی قابل اجرا خواهد بود. ناهید خداجو در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه همزمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس بازداشت و در تاریخ ۱۳ خردادماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

 

در محکومیت حکم زندان و شلاق ناهید خداجو

محکوم کردن فعالین کارگری و شرکت کنندگان در مراسم اول مه روز جهانی کارگر، از نظر هر انسان آزادیخواهی محکوم است. این احکام هدفی جز تحقیر کارگران بعنوان صاحبان واقعی و تولید کنندگان ثروت در جامعه ندارد. شرکت در روز کارگر نه مجوز میخواهد و نه جرم است. تنها سرمایه داران و قوانینی که از آنها دفاع میکند میتوانند کارگران را بجرم شرکت در اول مه به زندان و به احکام ضد کارگری و قرون وسطائی شلاق محکوم کنند.

ناهید خداجو در روز یازدهم اردیبهشت مصادف با روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی دستگیر شد. پس از ٣٣ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد گردید و در روز دهم مهرماه در شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و محکوم گردید. ما خواهان لغو این احکام و آزادی کلیه دستگیرشدگان اول مه و کارگران زندانی و لغو احکام زندان و شلاق هستیم.

ما جمعی از هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران و جمعی از فعالین کارگری سنندج، اعتراض خود را نسبت به حکم شش سال زندان و ٧٤ ضربه شلاق برای ناهید خداجو عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران را محکوم میکنیم و همراه با کارگران در سراسر ایران خواهان آزادی کارگران زندانی، پایان دادن به پرونده سازی برای فعالین کارگری و اجتماعی و لغو کلیه احکام صادر شده کنونی هستیم.

جمعی از هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران و جمعی از فعالین کارگری سنندج

سنندج ٢٢ مهر ١٣٩٨

 

دادگاه تجدیدنظر پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده را به حبس محکوم کرد

حکم حبس پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از فعالان کارگری بازداشت شده در پارک جهان نما در شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان البرز تایید شد. این سه شهروند پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرج هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.


جنايت جنگى دولت ترکیه اعدام صحرایی چند اسیر غیرنظامی

شبه‌نظامیان تحت حمایت آنکارا دست‌کم ۹ غیرنظامی، از جمله هورین خلف، یک رهبر سیاسی زن و راننده او را بدون محاکمه اعدام كردند.


نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر با تودیع وثیقه آزاد شد

نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی در تاریخ ۱۲ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۲۲ مردادماه با تایید خبر بازداشت نوشین جعفری اتهامات وی را “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” عنوان کرد.


دادگاه تجدید نظر حکم حبس عالیه مطلب زاده را عینا تائید کرد

حکم صادره علیه عالیه مطلب زاده، فعال حقوق زنان، به تائید دادگاه تجدید نظر استان تهران رسید. وی همچنین جهت تحمل دوران حبس خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده است. عالیه مطلب زاده در سال ۹۶ و در مرحله بدوی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال از این حبس برای عالیه مطلب زاده قابل اجرا خواهد بود.

 

سه شهروند بهایی مجموعا به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند

سه شهروند  بهایی  در  آبادان  و  به نام های ندا ثابتی (آزادی)، فروغ فرزانه و نوشین افشار توسط دادگاه انقلاب آبادان هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و در تاریخ ۹ خردادماه همان سال از زندان سپیدار اهواز آزاد شده بودند.

 

لیلا لطفی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدتداوم بازداشت علی علینژاد

لیلا لطفی، خواهر همسر سابق مسیح علینژاد ساعات پایانی شب گذشته با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران آزاد شد. وی پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و طی تماس کوتاهی با خانواده خود از انتقالش به تهران خبر داده بود. از سوی دیگر علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد نیز که در تاریخ ۳ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود کماکان در بازداشت به سر می برد و از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم است.

 

دادگاه تجدیدنظر اولدوز قاسمی، امیر ستاری و جواد احمدی برگزار شد

جلسه دادگاه تجدید نظر اولدوز قاسمی، امیر ستاری رئوف و جواد احمدی یئکانلی در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی برگزار شد. این سه شهروند در فروردین ماه سال جاری توسط دادگاه کیفری دو نقده از اتهامات مطروحه تبرئه و در پی اعتراض معاون دادستان ارومیه با دریافت ابلاغیه ای به این دادگاه احضار شده بودند.


یاسمن آریانی به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد

یاسمن آریانی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین به بند زنان این زندان بازگردانده شد وی ساعات پایانی شب شنبه ۱۳ مهرماه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. یاسمن آریانی که پیشتر از بابت اتهامات مختلف به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده، از تاریخ ۲۲ مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

 

ورود افراد "بدحجاببه استادیوم ممنوع!

هنگامی که نزدیک به نیم ساعت تا آغاز دیدار تیم ملی ایران و کامبوج باقی بود ، بلندگوی پلیس مستقر در ورزشگاه اعلام کرد که از ورود زنان فاقد بلیط و"بدحجاب" جلوگیری می‌شود.

در حالی که هر چهار جایگاه زنان پر شده و سکوهای جایگاه مردان در این دیدار کماکان خالی از تماشاگر است بسیاری از زنان که به دلیل سهمیه کم موفق به خرید بلیط نشده اند، در مقابل درب ورزشگاه جمع شده و توسط پلیس اجازه ورود به ورزشگاه به آنان داده نمی شود.

با وجود اینکه فیفا پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران گفته بود باید درهای ورزشگاه‌ها در تمامی مسابقات ملی و باشگاهی به روی زنان باز شود، در مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج، تنها چهار جایگاه با ظرفیت حدود ۳۰۰۰ صندلی از ۱۰۰ هزار صندلی استادیوم آزادی به زنان اختصاص داده شد.

 

ایسکرا  ۱۰ ۱۰

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com