اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
October 09, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ۱۷ مهر ١٣98،  9 اکتبر  2019

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



سپیده قلیان و عاطفه رنگریز صدای اعتراض زندانیان قرچک

بنا بر خبرهای منتشر شده سپیده قلیان و عاطفه رنگریز، دو فعال سیاسی در بازداشتگاه قرچک، در اعتراض به انتقال دو زندانی عادی به سلول انفرادی، تحصن کردند. آنها با تاکید بر اینکه سلول انفرادی زندان قرچک امکانات بسیار محدودی دارد نسبت به ادامه نگهداری این دو زندانی عادی در چنین شرایطی دست به اعتراض زدند. سپیده قلیان و عاطفه رنگریز اعلام داشتند که در صورت عدم رسیدگی به اعتراضشان دست به اعتصاب غذا خواهند زد. سپیده قلیان خبرنگار جوانی است که به جرم دفاع از کارگران نیشکر هفت تپه و صحه گذاشتن بر کیفرخواست اسماعیل بخشی علیه زندان و شکنجه و سخن گفتن از آنچه بر سر خودش در زندان امده است، به هجده سال حبس محکوم شده است و عاطفه رنگریز از بازداشتی های روز جهانی کارگر است که یازده سال حکم زندان گرفته است.

در کنار سپیده قلیان و عاطفه رنگریز بایستیم و صدای اعتراض زندانیان باشیم. سپیده قلیان، عاطفه رنگریز ، بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و روز جهانی کارگری و دیگر زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و پرونده های امنیتی تشکیل شده برای آنان مسدود گردد. کمپین برای آزادی کارگران زندانی

 

تاریخ جلسه دادگاه آنیشا اسداللهی مشخص شد

صبح روز ۱۳ مهرماه انیشا اسدالهی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر پس از مراجعه به دادگاه انقلاب شعبه ۲۶ ، ابلاغیه کیفر خواست خود را دریافت کرد. بنابر ابلاغیه‌ دریافت شده، چهارشنبه یکم آبان جلسه دادگاه ایشان برگزار خواهد شد. اتهامات وارد به او، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم و آسایش عمومی می‌باشد.

 

برگزاری جلسه دادگاه ناهید خداجو

روز دهم مهرماه جلسه رسیدگی به اتهامات ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. در این جلسه قاضی شعبه به همراه نماینده دادستان اتهامات وارده بر علیه ناهید خداجو مشتمل بر اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی” را اعلام نموده و با استناد به شرکت ایشان در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس و عضویت در تشکل اتحادیه آزاد کارگران ایران و نیز برگزاری تجمع درسالهای گذشته در مقابل مجلس توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران تلاش داشتند که اتهامات فوق را اثبات نمایند. در مقابل ناهید خداجو به همراه وکیل خود خانم منیژه محمدی با رد اتهامات وارده و دفاع از حق خواهی و مطالبه گری کارگران و بازنشستگان به دفاع از خویش پرداختند. ایشان اعلام داشتند که طبق قوانین قضایی جاری کشور شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس که نمایندگان مردم آنجا حضور دارند به هیچ عنوان نمی تواند مصداق اقدام علیه امنیت کشور و اخلال در نظم باشد و از سوی دیگر تشکیل تشکل های کارگری طبق قوانین بین المللی و منطق اجتماعی حق کارگران است که بتوانند از این طریق مطالبات صنفی خویش را دنبال کنند. کارگران و بازنشستگان و دانشجویان شرکت کننده در روز جهانی کارگر در مقابل مجلس هیچگونه جرمی مرتکب نشده اند و تنها به اعلام خواست و مطالبات صنفی خویش اقدام نموده اند. اگر کارگران و مردم مطالباتشان را به مجلس ارائه ندهند پس به کجا باید ارائه کنند؟ محاکمه این کارگران امری غیر قانونی است و صدور محکومیت و تداوم بازداشت و پیگیری قضایی از این کارگران، خود نمونه بارز اقدام علیه امنیت ملی می تواند باشد. اتحادیه آزاد کارگران ایران.  دهم مهرماه نود و هشت

 

لیلا میر غفاری به زندان قرچک ورامین منتقل شد

لیلا میرغفاری، فعال مدنی که اخیرا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، طی روزهای اخیر با پایان مراحل بازجویی و پس از تحمل شش روز سلول انفرادی به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

 

یاسمین آریانی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اوین منتقل شد

یاسمن آریانی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، از بند زنان این زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی که پیشتر از بابت اتهامات مختلف به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، از تاریخ ۲۲ مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

 

خودکشی دختر ۱۵ ساله در تهران

روز پنجشنبه ۱۱ مهر، یک دختر ۱۵ ساله در تهران با پریدن از ساختمانی در خیابان ستارخان دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد. گفته می‌شود این دختر نوجوان همراه پسر جوانی در حال قدم زدن در خیابان بوده که برادرش آنها را می‌بیند و از ترس برادرش به پشت بام رفت و خود را به پایین پرت کرد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

 

بازداشت سحر تبر به دستور دادسرای ارشاد

فاطمه. خ، که به واسطه صفحه شخصی خود در اینستاگرام به سحر تبر معروف شده است، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد. وی به اتهاماتی ازجمله "توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی و تشویق جوانان به فساد" متهم شده است.

 

فائزه عبدی پور، به دادسرای اوین احضارشد

فائزه عبدی پور، درویش گنابادی و از اعضای شورای صنفی دانشجویان از طریق ابلاغیه ای که از طریق پیامک به دست وی رسیده، جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. وی در تاریخ ۹ دی ماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۰ دی ماه همان سال با تودیع قرار از زندان اوین آزاد شده بود.

 

پروانه سلحشوری: حضور زنان در ورزشگاه ها حق است، نه اولويت

پروانه سلحشوری نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در آستانه دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج گفت: آیا بین حق و اولویت فرق است؟ کدام مقدم‌تر است؟ ورزشگاه رفتن حق است، نه اولویت. این حق انسانی یک زن است. ما از حقوق انسانی خود دفاع می‌کنیم. من از دخترانی که باید چهره مردانه برای خود درست کنند تا بتوانند به ورزگاه بروند دفاع می‌کنم. چرا باید دختران ما از زن بودن خودشان فاصله بگیرند و چهره‌ای مردانه به خود بگیرند تا بتوانند به استادیوم بروند؟ حق را به زنان بدهند، بعد برویم سراغ اولویت‌ها". لازم به ذکر است، در حالی که فیفا پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران گفته بود باید درهای ورزشگاه‌ها در تمامی مسابقات ملی و باشگاهی به روی زنان باز شود، برای مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی ایران و کامبوج که قرار است روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر در استادیوم آزادی برگزار شود، تنها چهار جایگاه با ظرفیت حدود ۳۵۰۰ صندلی به زنان اختصاص داده شده است.

 

نسرین ستوده، برنده جایزه یادبود برای صلح ۲۰۱۹ شد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، از سوی انجمن جوزف ویدال و کمیته یادبود صلح اسپانیا برنده جایزه یادبود برای صلح ۲۰۱۹ شد. در خردادماه سال جاری نیز کانون وکلای بروکسل طی مراسمی بالاترین جایزه خود را به نسرین ستوده اعطا کرد. این فعال مدنی که از بابت محکومیت ۵ ساله خود در زندان اوین بسر می‌برد، در پرونده دوم خود از بابت ۷ عنوان اتهامی به ۳۳ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است که میزان ۱۲ سال از این حکم قابلیت اجرایی دارد.

 

یولیا یوزیک، خبرنگار اهل روسیه در تهران بازداشت شد

یولیا یوزیک خبرنگار اهل روسیه در هتل محل اقامت خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. به گفته بستگان یولیا یوزیک، وی هم اینک در زندانی متعلق به سپاه پاسداران به سر می‌برد.

ایسکرا  ۱۰۰۹


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com