اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
October 02, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ۱۰ مهر ١٣98،  ۲ اکتبر  2019

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



 

تعیین زمان جلسه دادگاه برای ناهید خداجو

 ناهید خداجو بر پایه احضار تلفنی قبلی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مراجعه نمود و برای ایشان تاریخ برگزاری جلسه رسیدگی تعیین شد. طی ابلاغیه ای که به ناهید خداجو تحویل داده شد روز ۱۰ مهرماه ایشان باید برای رسیدگی به اتهامات وارده علیه خود در دادگاه حاضر گردد. اتهام ”اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور و  اخلال در نظم و آسایش عمومی اتهامات وارده به ناهید خداجو می باشد. در ضمن عدم تماس با شخص ناهید از سوی دادگاه و احضار تلفنی ایشان از طریق وثیقه گذار مورد اعتراض ناهید قرار گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۳/۷/۹۸

 

اعدام لیلا زرفشان در زندان مرکزی شهر سنندج

لیلا رزافشان به اتهام قتل همسرش به قصاص نفس محکوم شده بود. وی بیش از 5 سال در زندان مرکزی شهر سنندج بسر برد. تاکنون هیچگاه اسمی از لیلا زرافشان رسانه ای نشده بود. رژیم جمهوری اسلامی در اوج این بیخبری مردم از زندانی بودن لیلا زرافشان استفاده و او را اعدام کرد.

ما بارها شاهد بودیم فعالین جنبش علیه اعدام فعالین اجتماعی، فعالین کارگری و مردمی که معترض به اعدام هستند، به اشکال مختلف تلاش کرده اند که محکومین به اعدام را از مرگ نجات بدهند. دفاع از حرمت و ارزش انسان امروز امری نهادینه شده در شهرهای کردستان است. فعالین این عرصه با اشکال مختلف علیه این قوانین ضد انسانی تلاش کردند که این احکام لغو شود.

ما اعلام کردیم و امروز تاکید بیشتر داریم اعدام قتل عمد دولتی است

لازم به ذکر است تاکنون رسما اعدام لیلا زرافشان توسط حکومت هار اسلامی اعلام نشده است. 

فرشته طوسی به ۱۸ ماه حبس محکوم شد

فرشته طوسی، فعال دانشجویی با رای شعبه ۳۶ بیدادگاه تجدید نظر استان تهران، به خاطر شرکت در یک ویژه برنامه روز دانشجو به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. لازم به ذکر است اعتراض و درگیری فیزیکی بین عوامل حکومت و دانشجویان در پی انتشار خبر تأیید حکم ایشان رخ داده است.

 

زنان در ایران باید از ماە اکتبر وارد ورزشگاەھا شوند

آخرین هشدار فیفا به رژیم ایران

اینفانتینو، رئیس فیفا، در مراسم بھترین بازیکن سال، درباره ممنوعیت ورود زنان برای دیدن بازی فوتبال صحبت کرد وی گفت؛ باید این قضیه تغییر بکند و همچنین اضافه کرد که : "ما ایران را زیر نظر داریم زن های ایرانی باید بتوانند از ماه اکتبر وارد ورزشگاه شوند.


مراسم بهترین‌های فیفا تحت تاثیر مبارزات زنان در ایران

مگان راپینو، بازیکن سرشناس فوتبال زنان، روز دوشنبه، اول مهرماه، هنگام دریافت جایزه فیفا برای بهترین بازیکن زن سال، ضمن ادای احترام به سحر خدایاری معروف به «دختر آبی» از او به‌ عنوان یکی از منابع الهام خود نام برد.

در این مراسم، مگان راپینو، مهاجم تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، نیز که جایزه بهترین بازیکن زن سال را دریافت کرد، با یاد کردن از رحیم استرلینگ و کلیدو کولیبالی، دو فوتبالیست مبارز ضدنژادپرستی، و سحر خدایاری معروف به دختر آبی از آنان به‌ عنوان منابع انگیزه و الهام خود نام برد.


دادستان کل کشور: الزام به حضور زنان در ورزشگاه توسط فیفا، از حرکات حساب شده دشمن است

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها را "از دیگر حرکات حساب شده دشمنان " دانسته و گفته است: : "فیفا به استناد چه قانونی یک کشور را ملزم می کند که برنامه ورزشگاه خود را چگونه تنظیم کند".

صحبت‌های این مقام قضایی در حالی انجام می‌شود که فدراسیون فوتبال ایران عضو فدراسیون جهانی فوتبال است و ایران موظف است قوانین این نهاد بین‌المللی فوتبال را رعایت کند.

فیفا اخیرا طی بیانیه اعلام کرد طی بازدید نمایندگان این فدراسیون جهانی از ایران، مشخص شد که هیچ مانع عملی قابل توجهی برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات مقدماتی جام جهانی در ماه آتی وجود ندارد و در رابطه با تماشای بازی‌های باشگاهی داخلی توسط زنان نیز با فدراسیون فوتبال ایران در تماس خواهد بود.

 

بازداشت راحله راحمی پور در دادسرای اوین و انتقال لیلا میرغفاری به دادسرای ارشاد

راحله راحمی پور در پی حضور در دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. مراجعه  راحمی پور جهت پیگیری پرونده و مسدودی حساب های شخصی وی صورت گرفته است. وی در فروردین ماه سال جاری و در مرحله تجدید نظر به جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده و پرداخت جزای نقدی را نپذیرفته بود. همچنین  لیلامیرغفاری، فعال مدنی که طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود روز جاری به دادسرای ارشاد منتقل شد.

 

گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری و شهلا جهانبین طی روزهای گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شدند

گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری در تاریخ ۲۸ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه نیز، شهلا جهانبین، همسر عباس واحدیان شاهرودی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت شهلا جهانبین در حالی صورت گرفت که همسر وی عباس واحدیان شاهرودی نیز از روز یکشنبه ۲۷ مردادماه در بازداشت به سر می برد.

بازداشت شهلا جهانبین توسط ۵ تن از مامورین اداره اطلاعات در منزل ایشان صورت گرفته است. مامورین در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل دو تلفن همراه متعلق به ایشان را نیز با خود برده بودند.

همچنین روز پنجشنبه ۳۱ مردادماه ۹۸، شهلا انتصاری، فعال حقوق زنان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. بازداشت شهلا انتصاری در باغ شخصی وی در شهر رشت و توسط مامورین اداره اطلاعات صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که در اواسط مردادماه نامه ای با امضای ۱۴ تن مبنی بر استعفای خامنه ای منتشر شد. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. گمان این می رود بازداشت این شهروندان در رابطه با نامه مذکور باشد، هر چند هنوز هیچ منبعی ارتباط بین بازداشت شدگان و نامه مورد اشاره را تایید نکرده است.

 

دل نوشته مادر عسل محمدی

از وقتی رفته ای خانه زیر غبار مدفون شده دیگر دست و دلم به کار نمی رود بغضی در گلو وامانده از فریاد، خشک شده این گلوی لامصب چشم دوخته به تلفن راه نمیروند انگار این روزهای افلیج گرفته، شب نیز مثل روز پر از کابوس نداشتن های تو ..شبنم های اشک نهیب بیدار باش زد صبح را .....فردا یکشنبه ست دل خوش کرده ام به کلیسای اوین که مسیحم را برصلیب پشت شیشه ویترین، تماشا میکنم اشک های معصومش را.....ودرد میدود همچنان بر استخوانم وسوز میکشد قلب از گودی چشمانت ..میدانم آنجا برای قلب آزاده ت تنگ ست برای ذهن بازیگوشت که هر لحظه میدود چون خرگوش میان بوته های تمشک ..یاد می آورم کودکی هایت را که زمین میخوردی و بعد به من نگاه میکردی که واکنشم راببینی و من لبخند میزدم خاک زانوان کوچکت را میتکاندی وبدون آنکه اشکی بریزی به راه ادامه میدادی. ..میدانم تو آنقدر قوی هستی که اینبار هم بلند میشوی و ادامه میدهی چون تمام جاده ها برای تو ساخته شده اند که تو بدوی وباز زمین بخوری وباز برخیزی دختر دلبندم.....

 

تشدید برخورد با فروشندگان مانتوهای جلوباز در شهرستان بویراحمد

رئیس اتحادیه پوشاک بویراحمد از تشدید برخورد با فروشندگان مانتوهای جلوباز در این شهرستان خبر داد.

نصیب الله سادات افزود: بازرسان اتاق اصناف واحدهای پوشاک زنانه عرضه کنندگان مانتو جلو باز را به تعزیرات حکومتی معرفی می کنند و تعزیرات این واحدها را جریمه می کند. همچنین با همکاری و هماهنگی اماکن نیروی انتظامی، اقدام به جمع آوری مانتوهای جلو باز می کنیم.

 

برگزاری دادگاه متهمان به تجاوز به دختر ۱۴ ساله در تهران

 متهمان به آزار جنسی یک دختر ۱۴ ساله در تهران که در پی شکایت پدر کودک بازداشت شده بودند، در شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران مورد محاکمه قرار گرفتند. علیرغم تایید کارشناسان پزشکی قانونی مبنی بر مورد آزار قرار گرفتن لیلا و اعترافات اولیه متهمان پس از بازداشت، این دو متهم طی جلسه دادگاه به دفاع از خود پرداخته و همه چیز را انکار کردند.

 

افزایش میزان وقوع طلاق در پدیده کودک همسری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل، شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی اجتماعی و فرهنگی استان اردبیل گفت: میزان وقوع طلاق در پدیده کودک همسری و نیز ازدواج‌هایی که در این استان در سن پایین دختران انجام می‌شود، بیشتر از سایر سنین شده است.

یوسف خدادادی افزود: در نیمه اول امسال ۳۰ درصد از ازدواج‌هایی که در آنها سن دختران پایین‌تر از ۲۰ سال بوده، منجر به طلاق شده است.

ایسکرا  ۱۰۰۷


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com