اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 16, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع وراهپیمایی اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران همزمان با حضور روحانی

- کانون نویسندگان ایران:به هجوم نظامی پایان دهید!

- اعتصاب غذای عاطفه رنگریزاز بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس

- آخرین خبرها از کشت و صنعت نیشکر هفت تپه:

- بازداشت فرامرز شریعتی فعال کارگری در سنندج وانتقال به مکانی نامعلوم

- آیا با آزادی مشروطِ اسماعیل عبدی موافقت خواهد شد؟

- پنجمین روزتحصن سها مرتضایی در اعتراض به «‌ستاره‌دار شدن» و محرومیت از تحصیل در محوطه ی دانشگاه تهران

- اعتراضات دانشجویان دانشگاه علم وصنعت تهران نسبت به مسمومیت غذایی دانشجویان دختر وپسر ساکن خوابگاه

*تجمع وراهپیمایی اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران همزمان با حضور روحانی

روز چهارشنبه 24مهر همزمان با حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران برای شرکت در مراسم بازگشایی دانشگاه،جمعی از دانشجویان با تجمع،راهپیمایی،برافراشتن دست نوشته ها وسردادن شعارها اعتراضشان را نسبت به حضور فرمایشی روحانی،پولی سازی دانشگاه ها،ایجاد جوامنیتی واختناق در دانشگاه ها ودرسراسرکشور،فشار به دانشجویان فعال و زندانی کردن دانشجویان،کارگران،معلمان و....بنمایش گذاشتند.

این دانشجویان همچنین با سردادن شعار«کارگر،معلم ،دانشجو اتحاد اتحاد»خواهان همبستگی کارگران، معلمان،دانشجویان برای مبارزه با جوامنیتی،آزادی کارگران،معلمان ،دانشجویان و.... و در راه دست یابی به مطالبات برحقشان شدند ودرادامه بیانیه ای درهمین رابطه توسط یکی از دانشجویان قرائت شد.

برای مشاهده ویدئوها ،تصاویر وشنیدن شعارهار و بیانیه به لینک های زیر مراجعه کنید:

https://t.me/senfi_uni_iran/2164

https://t.me/senfi_uni_iran/2154

https://t.me/senfi_uni_iran/2174

متن بیانیه فعالین صنفی دانشگاه تهران در اعتراض به حضور نمایشی حسن روحانی در دانشگاه:

تفاوتی ندارد کدامیک از صاحب منصبان پشت درهای بسته سالن های همایش نشسته باشد. تفاوتی ندارد راجع به حقوق شهروندی داد سخن برانند یا از مزه شیرین عدالت حرف بزنند. پاسخ حاکمان به همکلاسی ها و رفقایمان که همپای طبقه کارگر علیه نابرابری فریاد سر دادند بازداشت، انفرادی و زندان بوده است. حنای هیچ یک از سیاستمداران برای ما رنگی نداشته و ندارد. تاریخ همواره گواه این دیوار سنگی است که حائلی است میان ما و آنها. ما، روی تلی از حرمان و فقر و خون ایستاده ایم. آنان رو در روی ما چکمه بر گلوی فرودستان می فشارند. 

اما همپای سرکوب همواره مقاومت جریان دارد. در فضای رخوت و خفقان حاکم بر دانشگاه در سال های آغازین دهه 90، این غریو سرخ فعالین صنفی بود که جانی دوباره به دانشگاه بخشید. جریانی که از نخستین روز، مستقل از تمامی وابستگان جناح¬های قدرت در همبستگی با سایر اقشار اجتماعی از کارگران و معلمان گرفته تا زنان، کشاورزان و بیکاران علیه تهاجم سیاست های اقتصادی و اجتماعی ای که زندگی طبقات فرودست را نشانه رفته اند، برخاست. 

امروز دانشگاه یک بنگاه تمام عیار اقتصادی است. دولت فعلی چون وارث راستین دولت های پیشین خود با ابزار سیاست های تجاری سازی، پولی سازی و خصوصی سازی، در پی آن است که دانشگاه را به ملکی انحصاری برای یکه تازی طبقه حاکم بدل سازد. ظهور انواع و اقسام دانشگاه های پولی، هزینه های سرسام آور تحصیل در دانشگاه های دولتی، کاهش سهمیه دانشجویان روزانه، طرح و بسط روز افزون قوانین تبعیض آمیز جنسیتی، ایجاد گزینش های آموزشی برای حذف ساکنان استان های پیرامونی و محدودیت آفرینی برای اقلیت های قومی و مذهبی، ادعای آموزش رایگان و همگانی را به دروغی بزرگ بدل ساخته است.

از سوی دیگر سیاست های تنبیهی و کنترلی جدید نیز که به شدیدترین شکل در شیوه نامه انضباطی اخیر تبلور یافته است، در کنار فشارهای فزاینده بر وضع معیشت دانشجویان، اجزای مختلف بسته ای است که دولت حسن روحانی در شش سال اخیر برای تعرض به حیات دانشجویان در نظر گرفته است. این قوانین حتی در زمینه پوشش و زندگی فردی فضای کنترلی شدیدی را بر دانشگاه حاکم ساخته است. در چنین شرایطی دانشگاه بیش از هرچیز به یک نهاد اداری، مالی و امنیتی تبدیل شده که نقشی جز ایجاد اعتبار و وجهه برای حاکمان ندارد.

در این وضعیت، فضای تشکل های رسمی موجود نیز عملا مکمل بسته سیاست های دولت است. وقتی تشکلهای به اصطلاح دانشجویی، تاریخی عجین با منتفعین از استثمار و سرکوب دارند و همزمان از حقوق، شان و منزلت کارگر دم می زنند، علیه آموزش کالایی بیانیه می دهد و ناگهان در سایه نقد آموزش کالایی می خزند، دم خروس عیان می شود. نمی توان شریک دزد بود و رفیق قافله. نمی شود از یک سو در جبهه سیاستمدارانی ایستاد که سیاستهایشان کارگران هفت تپه‌ها، فولادها و هپکوها را به خاک سیاه نشاند، صندوق های بازنشستگی را به ورشکستگی کشاند  و در همه عرصه ها ویرانی بر ویرانی آفرید و از سوی دیگر شعبده بازانه، دهان به انتقاد از همین سیاست ها گشود. این بازی های فریبکارانه مدتهاست برنده ای جز صاحبان قدرت ندارند. از این رو با صدای رسا می گوییم: دانشجویان فعال در این تشکلها بدانند نقد آموزش کالایی و سایر سیاست هایی که در پی تشدید نابرابری هستند، با نفی بنیادین وضع موجود در هم تنیده است. برای ما بسیاری از دانشجویان فعال شده در این تشکل ها ماهیتی متفاوت از نفس وجود این تشکل ها و روابط ساختاری و حزبی آن ها دارند اما اگر نقد نابرابری در تمام عرصه های اجتماعی مبناست، این دانشجویان باید پیش از هر چیز علیه موجودیت و تاریخ این تشکل ها و علیه بهره مندی آنها از امکان هایی که به قیمت سرکوب جریان های مستقل به دست آمده، به پاخیزند.

دانشجویان! 

تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد. در زمانه ای که رنج تنوره می کشد و انسان آواره می شود، در زمانه ای که حاکمیت سوار بر هیولای بازار همه جا را در می نوردد، بسیاری از دانشجویان در انفعالی سیاسی، خزیده در فردیت حریص و سردرگم خویش به دنبال بیرون کشیدن گلیم خود از این آب گل آلود اند. با این حال، سعادت امری جمعی است چنانکه نگون بختی. این آوازه ای است که باید مدام در گوشمان طنین بیاندازد. این مسئولیت اجتماعی ما است که بی تفاوت نباشیم. مسئولیت اجتماعی ماست که بی قرار باشیم! که ما هنوز هم، شادان و پایکوبان فریاد بر می آوریم: مقاومت، زندگی ست؛

خواه زندانی در چشم انداز باشد، خواه دانشگاهی..

*کانون نویسندگان ایران:به هجوم نظامی پایان دهید!

از لشکرکشی حاکمان ترکیه به مناطق کردنشین سوریه چند روز می‌گذرد. یورشی که نامش، "چشمه‌ی صلح"، نیز به اندازه‌ی دلایل اعلام‌شده‌اش از سوی دولت ترکیه، فریبکارانه است. مردمی که این روزها از زمین و آسمان آماج سلاح‌های مرگبار قرار گرفته‌اند طی سال‌ها و تا دیروز مشغول جنگ با لشکر وحشی و از گور برخاسته‌ی داعش بودند و در نجات جهان از آن جرثومه‌ی جهل و جنایت سهم بسزایی دارند. اکنون که ارتش ترکیه در تبانی با برخی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و در سایه‌ی سکوت برخی دیگر، یورش به این مردم را آغاز کرده است انسان‌های آزادی‌خواه و مترقی جهان باید صدای مخالفت و اعتراض خود را یک‌پارچه‌ بلند کنند. به ویژه از نویسندگان و روزنامه‌نگاران انسان‌دوست و آزادی‌خواه انتظار هست هدف‌های ضد انسانی هجوم به مردمی که می‌خواهند خود اختیار زندگی‌ و تعیین سرنوشتشان را به‌دست داشته باشند، برملا کنند و به سهم خویش در همصدا کردن مردم جهان و جلوگیری از راه افتادن حمام خون بکوشند. حال که دولت ترکیه با بگیر و ببند و سرکوب آزادی بیان در داخل مرزهایش صدای هر انسان‌دوست صلح‌طلب و هر مخالف هجوم نظامی‌ را با برچسب‌هایی نظیر "تبلیغ تروریسم" و "مخدوش کردن اذهان عمومی" خفه می‌کند وظیفه‌ی اهل قلم و روشنفکران در دیگر کشورها سنگین‌تر شده است. بی‌تردید ادامه‌ی این تهاجم به فاجعه‌ای بزرگ منجر خواهد شد.

کانون نویسندگان ایران یورش نظامی ارتش ترکیه و کشتار مردم "روژاوا" را محکوم می‌کند و خواهان قطع فوری آن و بیرون رفتن مهاجمان از خانه و زندگی مردم است.

کانون نویسندگان ایران

۲۳ مهر ۱۳۹۸

*اعتصاب غذای عاطفه رنگریزاز بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس

روز چهارشنبه 24مهر،عاطفه رنگریزز بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس برای اعتراض به روند رسیدگی به پرونده ودارسیش ، اعتصاب غذایش را در زندان قرچک آغازکرده است.

*آخرین خبرها از کشت و صنعت نیشکر هفت تپه:

+روز چهارشنبه 24 مهر،جمعی ازکارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به تجمعشان برای بازگشت بکار همکاران اخراجی،آزادی اسماعیل بخشی، مختومه کردن پرونده قضایی تمام کارگران این مجتمع ولغوخصوصی سازی مقابل  دفتر مدیریت شرکت ادامه دادند.

یکی از کارگران درسنگر سخنانی ایراد کرد وازکارگران خواست هفت صبح فردا برای شنیدن سخنان چهارکارگردیدارکننده با اعضای کمیسیون های مجلس و... درتهران، پای سنگرحضوربهم رسانند.

+امروز همچنین گزارشاتی سربسته از ادامه دیدارهای چهارکارگر این مجتمع در تهران رسانه ای شد؟!

- ادامه اعتراضات کارگران تعمیرات لکوموتیو راه آهن نسبت به عدم اجرای طرح های تجمیع قرارداد و طبقه‌بندی مشاغل

-

*ادامه اعتراضات کارگران تعمیرات لکوموتیو راه آهن نسبت به عدم اجرای طرح های تجمیع قرارداد و طبقه‌بندی مشاغل

روز چهارشنبه24مهر برای باری دیگر،اعتراضشان را نسبت به عدم اجرای طرح های تجمیع قرارداد و طبقه‌بندی مشاغل رسانه ای کردند.

حدود 300کارگر واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن(شرکت پویش پژوهان صنعت)با بیان اینکه همه ما کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری با حداقل حقوق و مزایا در نواحی و مناطق محروم کشور مشغول کار هستیم،به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما خواستار اجرای طرح تجمیع و قرارگیری کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو راه‌آهن در این طرح هستیم و متاسفانه علیرغم درخواست‌های ما این طرح هنوز برای کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو اجرایی نشده است. تجمیع کارگران پیمانکاری شرکت‌های مختلف موجب یکسان‌سازی شرایط کار می‌شود و نظارت و اجرای قانون را تسهیل می‌نماید.

به گفته کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو، تعدادی از همکاران آنها در سایر واحدهای راه‌آهن تجمیع شده‌اند ولی این طرح برای کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو صورت نپذیرفته است. و به رغم پیگیری‌های فراوان کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو، اجرای این طرح، شامل حال آنها نشده است. این در حالیست که کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو در تمامی فصول در سرما و گرما به کارهای سخت و طاقت‌فرسای مشغول کار هستند.

طبق اظهارت کارگران واحد تعمیرات لکوموتیو، تجمیع کارگران پیمانکاری شرکت‌های مختلف موجب یکسان‌سازی شرایط کار می‌شود و نظارت و اجرای قانون را تسهیل می‌کند.

برخی از این کارگران خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود هستند که طبق قانون باید در شرکت‌های دارای پرسنل بالای 50 نفر اجرایی شود.

درهمین رابطه:

نامه سرگشاده صدها کارگر واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن دراعتراض به عدم اجرای طرح تجمیع قرارداد

حدود 300کارگر واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن که تحت مسئولیت  شرکت پویش پژوهان صنعت  مشغول بکارند طی نامه ای سرگشاده بتاریخ 31تیرماه  خطاب به مدیرعامل راه‌آهن اعتراضشان را نسبت به عدم اجرای طرح تجمیع قراردادشان رسانه ای کردند.

قابل یاد آوری است که قرار بود جهت ساماندهی کارگران شرکتی در مشاغل عملیاتی سیر وحركت راه آهن و پیاده‌سازی نظام پرداخت مناسب، 18قرارداد سیر و حركتی مناطق راه‌آهن در قالب 3 قرارداد تجمیع ‌شود.

اما وعده طرح تجمیع قرارداد  درباره کارگران واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن کماکان اجرایی نشده است.

*بازداشت فرامرز شریعتی فعال کارگری در سنندج وانتقال به مکانی نامعلوم

صبح روز دوشنبه 22مهرماه، فرامرز شریعتی فعال کارگری  در محل کارش درسنندج تو سط ماموران لباس شخصی بازداشت  و به مکان نامعلومی منتقل شد.

*آیا با آزادی مشروطِ اسماعیل عبدی موافقت خواهد شد؟

حسین تاج از از ارسال درخواست آزادی مشروط اسماعیل عبدی، با نظر موافق برای اظهارنظر به دفتراژه ای معاون قوه قضائیه،خبرداد.

این وکیل دادگستری روز چهارشنبه 24مهر در گفتگوبا یک رسانه، افزود: اسماعیل عبدی که تاکنون چهارسال از مجموع پنج سال ایام حبس خود را گذرانده و 28 ماه است که حائز شرایط اولیه استفاده از آزادی مشروط است، چهاربار پیش با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده است،  این بار اما بنظر می‌رسد که نظر موافق مسؤلین ذیربط در نامه‌ای که جهت اظهارنظر معاون قوه قضائیه ارسال شده، انعکاس یافته است؛ لذا امیدوارم که این بار با درخواست آزادی این معلم که بیشتر میزان حبس خود را گذرانده است، موافقت شود.

*پنجمین روزتحصن سها مرتضایی در اعتراض به «‌ستاره‌دار شدن» و محرومیت از تحصیل در محوطه ی دانشگاه تهران

روز چهارشنبه 24 مهرماه، همزمان به تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان درحین حضور روحانی در دانشگاه تهران به بهانه بازگشایی دانشگاه ها، سها مرتضایی برای پنجمین روز متوالی به تحصنش برای  اعتراض به «‌ستاره‌دار شدن» و محرومیت از تحصیل در محوطه ی دانشگاه تهران،ادامه داد.

*اعتراضات دانشجویان دانشگاه علم وصنعت تهران نسبت به مسمومیت غذایی دانشجویان دختر وپسر ساکن خوابگاه

از سه شنبه شب(23مهر)،اعتراضات دانشجویان دانشگاه علم وصنعت تهران نسبت به مسمومیت غذایی بیش از200 دانشجوی دختر وپسر ساکن خوابگاه آغاز وامروز ادامه پیداکرد.

برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

https://t.me/senfi_uni_iran/2146

https://t.me/senfi_uni_iran/2165?single

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com