اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 15, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- عزم راسخ کارگران آذرآب در راه دست یابی به مطالبات با ادامه تجمعات

- ادامه اعتراضات کارگران حمل‌ونقل خلیج فارس نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی باتجمع مقابل دادسرای عمومی انقلاب تهران

- جهت اطلاع:روایت رسانه ای شده یکی از کارگران هفت‌تپه از دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس

- پایان اعتصاب کارگران شهرداری کلاله بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان طی چند روزآینده

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی علیرغم هیاهوهای تبلیغاتی

- با حلوا حلوا گفتن قصد شیرین کردن دهان کارگران خط 6مترو تهران را دارند

- عدم پرداخت چند ماه حقوق کارگران سازمان فضای سبز شهرگلستان دراستان تهران

تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت اعتراض

- تجمع اعتراضی خانواده‌های آتش نشانان جان باخته حادثه پلاسکو نسبت به وعده های پوچ مسئولان مقابل شهرداری تهران

- محسن حق شناس دانشجوی بازداشتی دی ماه 96 برای تحمل یکسال حبس راهی زندان اوین شد

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی نسبت به تفکیک جنسیتی

- تحصن سها مرتضایی در اعتراض به «‌ستاره‌دار شدن» و محرومیت از تحصیل در محوطه ی دانشگاه تهران برای چهارمین روز متوالی!

- جان باختن یک کارگر اداره راه در حین کار براثر تصادف

*عزم راسخ کارگران آذرآب در راه دست یابی به مطالبات با ادامه تجمعات

روز سه شنبه 23 مهر، کارگران کارخانه آذرآب با تجمع در این واحد تولیدی به اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دادند وعلیرغم توطئه های وکارشکنی هاعزم راسخشان را در راه دست یابی به مطالبات بنمایش گذاشتند.

آذرآبی ها خواهان تعیین تکلیف نهایی با با سهامدار عمده شرکت(بانک کشاورزی)برای تامین امنیت شغلی ومعیشتیشان هستند.

امروز کارگران آذرآب با دور زدن شورای اسلامی کار وحضوردر میدان  واعلام خواسته هایشان برای باری دیگر اراده جمعی وعزم راسخشان را بنمایش گذاشتند.

*ادامه اعتراضات کارگران حمل‌ونقل خلیج فارس نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی باتجمع مقابل دادسرای عمومی انقلاب تهران

 روز سه شنبه 23مهر، کارگران حمل‌ونقل خلیج فارس درادامه اعتراضاتشان نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی دست به تجمع مقابل دادسرای عمومی انقلاب تهران زدند.

*جهت اطلاع:روایت رسانه ای شده یکی از کارگران هفت‌تپه از دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس

یکی از کارگران هفت تپه درباره دیدار روز گذشته(22مهر) با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، می‌گوید: نمایندگان مجلس کارگروهی تشکیل داده‌اند و قرار است که ظرف مدت 10 روز در مورد اینکه کارفرمای هفت تپه صلاحیت دارد یا نه گزارشی ارائه بدهند.

یکی از کارگران هفت تپه گفت:روز گذشته تعدادی از کارگران هفت تپه در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.

 به گفته او، حاتم شاه‌کرمی معاون وزارت کار، فرزاد یوسفی معاون تشکیلات وزارت کار، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی، علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری، سید راضی نوری و علی ساری نمایندگان خوزستان و تعدادی از اعضای فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی مجلس در این جلسه حضور داشتند.

این کارگر هفت تپه توضیح داد: جلسه ما با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از طرف آقای محجوب هماهنگ شده بود اما آقای سید راضی نوری که نماینده ما نیز هستند به جای اینکه با ما کارگران همکاری کنند طرف کارفرما را گرفته بودند و وقتی از جلسه ما باخبر می‌شوند از کارفرما هم دعوت می‌کنند. ما نیز از آنجا که 22روز است در اعتصاب به سر می‌بریم به نشانه اعتراض، جلسه را ترک کردیم. بعد از آن آقای ساری نماینده اهواز با مهربانی ما را به اتاق دیگری بردند و با ما صحبت کردند و بعد آقایان کارفرما را راهی کردند تا ما وارد جلسه شویم.

وی درباره مطالباتی که در این جلسه مطرح شد، گفت: ما در این جلسه 5 ساعته، از عدم صلاحیت کارفرمایان، سوله‌های خالی که به اسم طرح گذاشته شده‌اند، اخراج 20 نفر از کارگران، بازداشت 3 نفر از کارگران در پلیس راه خرم‌آباد و همچنین سه نفری که در منزل خود بازداشت شده‌اند گفتیم. نامه‌ای را هم کتبا امضاء کردیم و شاهدانی نیز که هنگام بازداشت کارگران حضور داشتند آن را امضاء کردند. علاوه بر این اعتراض خود را نسبت به این مسئله که چرا بیان شده ما در شهرستان بازداشت شده‌ایم و نه در پلیس‌راه، بیان کردیم و مدارک را تحویل دادیم.

این کارگر هفت تپه که نخواست نامش فاش شود در ادامه خبر داد: نمایندگان مجلس، کارگروهی را برای بررسی ماجرای هفت تپه تشکیل داده‌اند و آقای صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به آقای نادر قاضی پور، نماینده ارومیه قول دادند که ظرف مدت 10 روز گزارشی را در این مورد که کارفرمایان صلاحیت اداره این شرکت را دارند یا نه ارائه خواهد داد. همچنین آقای قاضی‌پور گفتند که سعی کنید مانند هپکو، هفت تپه را نیز از آقایان بگیریم و حتی الامکان سهام شرکت به کارگران واگذار شود.

وی همچنین اضافه کرد: آقای محجوب نیز درباره این صحبت کردند که چطور اعضای شورای اسلامی کار به‌خاطر شکایت شرکت، هم محکومیت قضایی دارند و هم از کار نیز اخراج شده‌اند؟ همچنین آقای محجوب، با مدیرکل اداره کار تماس گرفته و گفتند که طبق قانون، یکی از کارگرانی که بازداشت شده است، عضو شورای اسلامی کار است و مسئولیت شورایی دارد، بنابراین حق اخراج کردن این فرد را ندارند. علاوه بر این به مدیرکل اداره کار گفتند که نامه برگشت به کار این کارگر صادر شود. اما باید اعلام کنیم که مادامی که نامه برگشت به کار این کارگر صادر و به او ابلاغ نشود، ما این صحبت‌ها را صرفا زبانی می‌دانیم. زیرا قبل از این نیز، معاون وزیر کار در گفت‌وگو با صداوسیما گفته بودند که تمام 20 نفری که اخراج شده‌اند به کار بازخواهند گشت اما تنها 17 نفر به‌ سرکار بازگشتند.

این کارگر هفت‌تپه در ادامه توضیح داد: در این جلسه درباره محکومیت‌های قضایی نیز با نمایندگان مجلس، صحبت کردیم که 16 نفر از کارگران به هشت ماه تعلیق و 30ضربه شلاق محکوم شده‌اند و دو نفر نیز در تهران محکومیت دارند و همچنین حدود 40 پرونده مفتوح در شهرستان شوش است.

او همچنین تأکید کرد که خود آقای شاه‌کرمی، معاون وزیر کار گفتند که مطالبات ما به حق است و باید به آن ها رسیدگی شود.

*پایان اعتصاب کارگران شهرداری کلاله بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان طی چند روزآینده

کارگران شهرداری کلاله بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان طی چند روزآینده به اعتصابشان خاتمه دادند.

بنابه گزارش 23مهریک منبع خبری محلی،در پی اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری کلاله دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرنشستی با شرکت فرماندار،شهرداروشورای شهر کلاله ونمایندگان کارگران برگزارشد ومقررشد شهردارطی چند روز آینده حقوق کارگران را پرداخت کند وبرای پرداخت حق بیمه کارگران اقدام کند.

بدنبال تصمیمات این جلسه کارگران شهرداری کلالهبا امید به متحقق شدن این وعده ها به اعتصابشان خاتمه دادند.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی علیرغم هیاهوهای تبلیغاتی

علیرغم هیاهوهای تبلیغاتی برای یار گیری، بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی ادامه دارد.

تعدادی از کارگران کارخانه کنتورسازی به خبرنگار رسانه ای گفتند: این کارخانه که نزدیک به یک دهه است با مشکل روبرو شده، در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارد حال آنکه براساس وعدهای مسئولان باید راه‌اندازی می‌شد.

یکی از کارگران این کارخانه با بیان اینکه برخی مسئولان استانی اعلام کرده‌اند مطالبات کارگران داده خواهد شد و به زودی فعالیت کارخانه از سر گرفته می‌شود، گفت: قرار بود بار دیگر مدیریت داخلی کارخانه تغییر کند اما مشکل اصلی کارگران و سهامداران کارخانه تغییر مالکیت اصلی آن است که باعث توقف فعالیت‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه 200 کارگر کارخانه در محل کار خود حاضر  هستند و منتظر از سر گیری فعالیت کارخانه و پرداخت مطالبات مزدی‌شان هستند، افزود: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه کارگران جدا از بحث تولید، مشکلات مربوط به معوقات مزدی و بیمه‌ای است .

به گفته وی؛ در یک سال گذشته آنها بارها مقابل نهادهای مختلف دولتی در قزوین و تهران تجمع کرده‌ و خواستار مشخص شدن وضعیت کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شده‌اند.

این کارگر گفت: کارخانه کنتورسازی برای ادامه تولید نیازمند تامین مواد اولیه است که بخش زیادی از آنها از خارج خریداری و وارد کشور می‌شود و برخی از آنها از چند سال پیش در گمرک با مشکل ترخیص روبروست.

او گفت: آنچه در چند سال اخیر باعث افزایش مشکلات کارخانه و کارگران شده، عدم ترخیص قطعات مورد نیاز از سوی گمرک است. اگرچه اخیرا مسئولان قول همکاری برای آزادسازی قطعات را داده‌اند.

این کارگر درباره نحوه پرداخت مطالبات کارگران گفت: بخشی از قطعات و محصولات خریداری شده شرکت هم‌اکنون در گمرک با مشکل ترخیص مواجه است. تعداد زیادی دستگاه‌های شرکت قرار بود به عنوان محصولات جدید وارد بازار شوند که با حکم قضایی قرار است همه آنها که بیش از 6میلیارد تومان ارزش مالی دارند، بابت پرداخت بخشی از مطالبات معوقه کارگران کارخانه در مناقصه روز هشتم آبان ماه آینده به فروش برسد.

این کارگر در پایان گفت: کارگران کنتورسازی ایران در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان در محل کار حاضر و آماده تولید هستند.

*با حلوا حلوا گفتن قصد شیرین کردن دهان کارگران خط 6مترو تهران را دارند

بجای پرداخت چند ماه حقوق معوقه کارگران خط 6مترو تهران وعده پرداخت در آینده نزدیک را می دهند تا با حلو حلوا کردن دهانشان را شیرین کنند غافل از اینکه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود و کارگران خط 6مترو تهران با برپایی تجمع اعتراضی بتاریخ 9مهر مقابل ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواهان  فوری پرداخت چند ماه حقوق عقب افتاده شان شدند.

روز سه شنبه 23مهر،مدیرعامل شرکت متروی تهران به خبرنگار رسانه ای گفت: امیدواریم تا پایان مهرماه بتوانیم بخشی از مطالبات کارگران خط 6 را پرداخت کنیم.

وی درباره زمان پرداخت حقوق معوقه کارگران خط 6 متروی تهران گفت: در انتظار دریافت و جابجایی نقدینگی حاصل از اوراق مشارکت هستیم که در آخرین مراحل است و امیدواریم تا پایان مهرماه بتوانیم بخشی از مطالبات کارگران خط 6 را پرداخت کنیم.

او  در پاسخ به این سوال که آیا همه کارگران خط 6 حقوق معوقه خود را دریافت خواهند کرد یا خیر؟ اظهار داشت: بله همه حقوق دریافت خواهند کرد، اما میزان آن باید با پیمانکار هماهنگ شود که چه میزان از معوقات را می‌تواند تسویه کند.

*عدم پرداخت چند ماه حقوق کارگران سازمان فضای سبز شهرگلستان دراستان تهران

تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت اعتراض

چند ماه حقوق کارگران سازمان فضای سبز شهرگلستان از شهرستان بوستان استان تهران پرداخت نشده است.

این کارگران مورد تهدید به اخراج از کار درصورت اعتراض قرار گرفته اند.

به گزارش 23مهریک منبع خبری محلی، کارگران فضای سبز شهرگلستان چندین ماه است که حقوق نگرفته‌اند و با توجه به اینکه اغلب متاهل و دارای خانواده می باشند زندگی‌شان را به سختی و مشقت می گذرانند و در تهیه مایحتاج روزانه خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

تلخی این حکایت آنجا می باشد که کارگران این شهرمورد تهدید مدوام به اخراج از کار در صورت اعتراض قرار می گیرند.

*تجمع اعتراضی خانواده‌های آتش نشانان جان باخته حادثه پلاسکو نسبت به وعده های پوچ مسئولان مقابل شهرداری تهران

روز سه شنبه 23مهر،جمعی از خانواده‌های آتش نشانان جان باخته حادثه پلاسکوبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وعده های پوچ مسئولان دست به تجمع مقابل شهرداری تهران زدند.

پدر یکی از آتش نشان جان باخته حادث پلاسکودرباره علت این تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: تمام مطالبات ما در بنری نوشته شده است. شکایت اول ما به عملکرد رییس سازمان بهشت زهرا برمی‌گردد که با گذشت نزدیک به 3سال از حادثه پلاسکو هنوز به وعده مسقف کردن مزار شهدای آتش‌نشان عمل نکرده است.

وی ادامه داد: ما حتی خودمان درخواست دادیم که محوطه را مسقف کنیم تا در برف و سرما و باران اذیت نشویم که این اجازه را به ما ندادند.

او با بیان اینکه مسقف کردن مزار شهدا دستور شهردار تهران بود، اظهار داشت: آقای حناچی تاکنون دو سه بار در این زمینه به ما قول داده‌اند که تاکنون عملی نشده است.

در بخشی از بنر خانواده شهدای پلاسکو آمده است: هنوز در حکم این شهدا و در مصوبه «اعطای تسهیلات به جانباختگان و شهدای آتش نشانی» نام این عزیزان «متوفی» و «جان باخته» می‌باشد و به«شهید» و یا «شهید خدمت» تغییر نکرده است.

*محسن حق شناس دانشجوی بازداشتی دی ماه 96 برای تحمل یکسال حبس راهی زندان اوین شد

محسن حق شناس دانشجوی طراحی صحنه سینما و تئاتر دانشگاه تهران در جریان اعتراضات دی‌ماه 96 دستگیر وپس از تحمل 14 روز حبس در بند209 زندان اوین آزادشد.

وی در جریان برگزاری دادگاه های بدوی وتجدید نظربه یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

امروزاین دانشجوی دانشگاه تهران راهی زندان اوین شد تا یک سال حبس را تحمل کند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی نسبت به تفکیک جنسیتی

روز سه شنبه 23مهر،جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی برای به نمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تفکیک جنسیتی درکافه دانشکده علوم پایه این دانشگاه دست به تجمع زدند.

گزارش تجمع تحت عنوان«قفلی که به دست دانشجویان شکست»:

دانشجویانی که هرروز موضوع انواع تبعیض ها و بی عدالتی ها واقع میشوند، دانشجویانی که از حمل درد مشترک دانشجو بودن کمرشان خم شده، امروز به ستوه آمدند.

صبح روز سه شنبه 98/7/23 مسئولین دانشگاه توانستند به ما ثابت کنند اوضاع حتی از این هم میتواند بدتر شود و اذهان و نگاهشان از این هم میتواند متحجرانه تر باشد. به دستور  و طبق برنامه ریزی سیستم مدیریت جنسیت زده دانشگاه، درب حیاط دانشکده علوم پایه به روی دانشجویان پسر بسته و با حضور ماموران حفاظت فیزیکی حراست ورود آنها به این حیاط ممنوع اعلام شد.

ظاهراً دانشگاه بین‌المللی خمینی علیرغم عدم وجود سندی بالا دستی مبنی بر تفکیک جنسیتی به شکلی خودسرانه این مورد را در دستور کار خود قرار داده است.

خیلی زود شگفتی دانشجویان از این تصمیم جای خود را به خشم داد و دانشجویان با تجمع مقابل درب این حیاط مراتب اعتراض خود را به گوش مسئولین رساندند.

رئیس حراست دانشگاه، آقای ایراندوست پس از انتظار طولانی مدت دانشجویان معترض در بین آنها حاضر شده و پس از باز کردن درب مذکور، مطالبات آنها را شنیدند و قولی مساعد مبنی بر بازماندن دائمی این درب و عدم تکرار چنین تفکیک هایی در آینده به دانشجویان دادند.

اما بدیهی است که مطالبات دانشجویان از قفل حیاط پایه فرا تر می‌باشد و همگی آگاه بودند که قفل های بزرگتری برای شکاندن پیش روی ماست، تعدادی از مطالبات دیگری که در این تجمع  از سوی دانشجویان مطرح شد به شرح زیر است:

۱. اتمام برخورد های قهری و نامحترمانه حراست با دانشجویان، شامل اخذ تعهد به بهانه های واهی، ضبط کارت دانشجویی و تحقیر و توهین به دانشجویان همانند درخواست جهت تراشیدن موی سر!

۲. اتمام تحدید آزادی های بدیهی و فردی دانشجویان که شامل ضوابط و قواعدی تحت عنوان «منشور اخلاقی» دانشگاه میشود و به تازگی بنر های آن در سرتاسر دانشگاه نصب شده است.

۳. پایان دادن به تفکیک جنسیتی در سلف های دانشگاه و  کتابخانه ها

۴. رفع تبعیض های جنسیتی مانند ساعت ورود به خوابگاه دختران

لازم به ذکر است که به دلیل موضعی و ناگهانی  بودن این تجمع مجالی برای مطرح شدن مطالبات ریشه ای دانشجویان همانند اتمام و معکوس سازی روند پولی سازی و کالایی سازی آموزش، کمبود خوابگاه و امکانات رفاهی و آموزشی و کیفیت نازل این امکانات و ... نبود. که این قطعا به معنی انکار وجود معضلات اساسی تر نیست.

دانشجویان در پی این تجمع در پی رساندن دو پیام اساسی بودند .

پیام این تجمع برای مسئولین واضح و رسا بود: دانشگاه نه پادگان است و نه محل تفکیک جنسیت !

اما ما دانشجویان,  پیام اصلی این تجمع را برای یکدیگر مخابره کردیم: راه حل اول اتحاد است!

زمانی که دور بسته دیوان سالاری دانشگاه مارا ناامید میکند راه حل سکوت نیست، مقاومت است.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تحصن سها مرتضایی در اعتراض به «‌ستاره‌دار شدن» و محرومیت از تحصیل در محوطه ی دانشگاه تهران برای چهارمین روز متوالی!

کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور:

سها مرتضایی دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی که به تازگی با داشتن رتبه 10 دکتری، «ستاره دار» و «محروم از تحصیل» شده است، هم اکنون در شرایطی در چهارمین روز تحصن خود به سر می برد که واکنش خاصی از جانب وزارت علوم و نهادهای ذی ربط در مورد رفع ستاره داری و محرومیت تحصیلی وی صورت نگرفته است!

این سکوت و بی اعتنایی بر عزم وزارت علوم در همکاری با نهادهای امنیتی جهت سرکوب فعالین صنفی کاملا صحه می گذارد که مصداق های بارز آن در بازداشت، صدور و تایید احکام سنگین برای فعالین صنفی از سال ٩۶ می باشد.

*جان باختن یک کارگر اداره راه در حین کار براثر تصادف

یک کارگر 30ساله اداره کار حین کار در اتوبان زنجان - قزوین بر اثر واژگون شدن یک خودرو وبرخورد با وی،بدلیل شدت جراحات وارده در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com