اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ مهر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 14, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ مهر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- به جبهه دفاع از انسانیت در مقابل جنایت حکومت ضد انسانی ترکیه علیه مردم کردستان سوریه بپیوندیم.

- تجمع کارگران کارخانه آذرآب در مسیر راه آهن شمال به جنوب برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق خواهیشان

- چه خبر از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه؟

- کارگران حمل‌ونقل خلیج فارس باتجمع مقابل فرمانداری اسلامشهر اعتراضشان را نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی ادامه دادند

- از سرگیری تجمعات کارگران پیمانی شهرداری شوشتربرای حذف پیمانکاران وعقد قراردادمستقیم

- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری کلاله دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو وعده های توخالی شهردار

- اعتراض کارگران پیمانکاری معدن چادرملونسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

- سایه شوم بیکاری بالای سر 1600کارگر کارخانه فولادین ذوب آمل

- آخرین مزد و حقوق کارگر مبنای محاسبه حق سنوات خدمت می‌باشد

- بی اطلاعی از وضعیت عباس هاشم پور و رشید ناصر زاده

- سومین روزتحصن سها مرتضایی در فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه تهران

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان نسبت به دریافت شهریه از دانشجویان روزانه پس از پایان سنوات تحصیلی مقابل سازمان مرکزی

- پیدا شدن جسد کارگرمفقودالاثر مرغداری صومعه‌سرا در مسیر رودخانه صومعه‌سرا بدنبال سیل

- جان باختن یک کارگر در کاشان زیر آوار گودال فاضلاب شهری

*به جبهه دفاع از انسانیت در مقابل جنایت حکومت ضد انسانی ترکیه علیه مردم کردستان سوریه بپیوندیم.

حکومت ترکیه به سرکردگی اردوغان جنایتکار، چندین روز است که به بهانه ایجاد منطقه حایل برای اسکان آوارگان سوری و با شعار ریاکارانه  «نقشه صلح»، مردم کردستان سوریه را زیر بمب باران و آماج سلاح های مخرب و کشنده قرار داده است و عملا اقدام به یک نسل کشی کرده است.

نسل کشی امروز در کردستان سوریه با شعار  «نقشه صلح» توسط دولت و رئیس جمهور جانی ترکیه انجام می گیرد که یکی از عاملان کشتار وسیع و آوارگی کل مردم سوریه در جریان جنگ داخلی سوریه بوده است و به اندازه بشار اسد و دیگر حکومت های مرتجع بین المللی و منطقه ای در آن جنایت سهم داشته است.

جنگ، جنایت و نسل کشی، جزء ذات دولت ها و حکام مدافع نظام سرمایه‌داری است تا از قبل آن بتوانند بحران های سیاسی و اقتصادی خود را موقتا از سر بگذرانند. مسئولیت چنین جنایاتی بر عهده همه حکومت ها و دولت های سرمایه داری از به اصطلاح نوع دمکراتش مانند اروپایی ها گرفته تا انواع قومپرستان و مرتجعین است و واقعیت دخیل بودن همه این حکومت ها در چنین جنایاتی را در برخورد مماشات جویانه و مخالفت های رقیق و آبکی و حتی دفاع حامیان و هم پیمانان از دولت ترکیه باید دید.

دفاع از حق حیات انسان ها فارغ از رنگ پوست، مکان زندگی، انتساب به مذاهب، جنسیت و گویش، فقط در ذات بشریت مدرن و متمدن و بی نفع در نابرابری، ستم و دیکتاتوری های بزک شده غربی و قومی و مذهبی در سراسر جهان است. بشریت مدرن امروز به این وظیفه ذاتی خود واقف گردیده و به میدان آمده است. اعتراضات خیابانی در شهرهای کردستان ایران علیه جنایات اردوغان به شهرهای دیگر ایران در حال سرایت است و همزمان با آن در خیلی از کشورهای جهان، مردم به خیابان آمده اند تا علیه ارتجاع اردوغان و مماشات دولت های هم پیمانش اعتراض کنند.

امروز دو جبهه جهانی مقابل هم قرار گرفته اند. جبهه ارتجاع و انسان کشی که توسط دولت ها شکل گرفته است و جبهه مدنیت و انسان دوستی که توسط کارگران، زحمتکشان و آزادیخواهان و برابری طلبان ایجاد گردیده است .

ما کارگران، معلمان، دانشجویان، زنان و همه مردم انساندوست ایران در جبهه انساندوستی قرار داریم و هم گام با مردم دنیا در مقابل اقدامات جنایت کارانه دولت اردوغان و مدافعان آن هستیم و هشدار می دهیم که فورا به لشکرکشی و نسل کشی در کردستان سوریه پایان دهند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

22/7/1398

*تجمع کارگران کارخانه آذرآب در مسیر راه آهن شمال به جنوب برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق خواهیشان

روز دوشنبه 22مهر، کارگران کارخانه آذرآب درادامه عتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی، برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق خواهیشان مبنی بر تعیین تکلیف با سهامدار عمده شرکت(بانک کشاورزی) دست به تجمع در مسیر راه آهن شمال به جنوب زدند.

بدینترتیب با تجمعات آذرآبی ها روز شنبه در میدان ماشین‌سازی شهر اراک و امروز در مسیر راه آهن شمال به جنوب،نقشه کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پایان دادن به اعتراضات  این کارگران وقالب کردن اعضای شورای اسلامی کاربعنوان نماینده آنها جهت پیگیری مطالباتشان،نقش برآب شد.

قابل یادآوری است که علاوه بر تعیین تکلیف با سهامدار عمده شرکت آذرآب،حقوق کامل شهریورماه وبخشی از حقوق مردادماه کارگران کارخانه آذرآب کماکان پرداخت نشده است.

براساس گزارشات رسانه ای شده،پس از مسدود کردن مسیر ریلی توسط آذآبی ها،استانداراستان مرکزی در جمع کارگران آذرآب حاضرشد و درباره  پیگیری های صورت گرفته برای تعیین تکلیف شرکت سخنانی ایراد کرد.

بنابهمین گزارشات،بدنبال سخنان استاندار،کارگران آذرآب به تجمعشان در مجاورت ریل راه آهن ادامه دادند.

چه خبر از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه؟

+روز دوشنبه22مهر،خبر سفر 4نفر از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به تهران ودیدارشان با نمایندگان کمسیون اجتماعی مجلس،رسانه ای شد.

برپایه همین گزارش، چهار نفر از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بنام های محمد خنیفر، ابراهیم عباسی منجزی، امید آزادی ویوسف بهمنی دراین دیدار حضورداشتند.

به گزارش همین منبع،علی ساری نماینده مجلس از اهواز، باوی، حمیدیه و کارون ضمن تایید این دیدار از حضور رئیس سازمان خصوصی سازی دراین نشست یک ساعت و نیمه خبرداد.

+امروز همچنین گزارشی تحت عنوان«درخواست کارگران هفت تپه و مردم منطقه برای لغو فوری خصوصی سازی» بشرح زیررسانه ای شد:

در بیست و دومین روز تحصن و اعتصابات کارگری در شرکت نیشکر هفت تپه، جمعی از کارگران و اهالی منطقه هفت تپه امروز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ با تنظیم نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، قوه قضائیه و دولت ضمن تشریح وضعیت کارخانه و کارگران شرکت نیشکر هفت تپه ضمن انتقاد از خصوصی سازی این شرکت مادر تخصصی و وضعیت پیش آمده برای کارگران پس از این اقدام دولت، آن را خلاف قانون و مصلحت جامعه و نابود کننده معیشت مردم منطقه اعلام کردند.

نویسندگان و امضاکنندگان این نامه با دو پیشنهاد ضمن درخواست لغو خصوصی این مجتمع صنعتی و اجرای یکی از این دو راه، رفع مشکلات این شرکت و کارگران و اهالی منطقه شدند.

 متن کامل نامه خطاب به نمایندگان مجلس، قوه قضائیه و دولت:

موضوع: درخواست کارگران هفت تپه و مردم منطقه برای لغو فوری خصوصی سازی

با سلام؛ همانطور که می دانید بار قبل که چند تن از همکاران ما قصد سفر به تهران و ملاقات با کمیسیون اجتماعی مجلس را داشتند در میانه راه دزدیده و بازداشت شدند که این دستگیری با اعتراض شدید از سوی کارگران هفت تپه مواجه شد و موجی از خشم و کینه و اعتراض را در میان همکاران ما برانگیخت.

مایلیم از این طریق و بار دیگر اعلام کنیم که اکثریت قریب به اتفاق همکاران ما در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با مساله ی خصوصی سازی مخالفت جدی دارند. هرگز امکان نخواهد داشت که خصوصی سازی از سوی چند هزار کارگر هفت تپه و یعنی بالغ بر بیست و پنج هزار نفر خانواده کارگری و ده ها هزار نفر دیگر در منطقه که از طریق این مجتمع امرار معاش میکنند مورد قبول قرار بگیرد. حضور شرکت خصوصی در مالکیت این شرکت برای همیشه یکی از سرچشمه های تنش و دردسر و تشدید فقر و فلاکت و عدم امنیت شغلی است.

برخلاف ادعای برخی مقامات در اظهارنظرات مختلف، ما تنها با نحوه ی خصوصی سازی و فقط با اسدبیگی فاسد و اختلاسگر مشکل نداریم؛ بلکه اساسا واگذاری یک شرکت مادر و ملی به بخش خصوصی خلاف قانون و خلاف مصلحت جامعه و نابود کننده معیشت مردم منطقه است.

بدین‌وسیله و بار دیگر برای تاکید بر خواسته های این خانوار چندین هزار نفری در هفت تپه و منطقه اعلام میداریم که ما خواهان انجام یکی از پیشنهادات زیر هستیم:

۱- واگذاری شرکت به بخش دولتی با نظارت کامل کارگران بر تولید، فروش و فعالیت مالی-فنی-اقتصادی. در میان کارگران هفت تپه دو پیشنهاد جدی دیگر نیز وجود دارد.

۲- پنجاه و یک درصد سهام شرکت به کارگران واگذار شود و چهل و نه درصد آن به دولت

۳- صد درصد سهام شرکت به یک شرکت تعاونی کارگری متشکل از کارگران هفت تپه واگذار شود

ما با هر شکل، وضعیت یا پیشنهاد دیگری مخالفت داریم. مادامی که این تخلف در واگذاری شرکت به بخش خصوصی رفع و جبران نشود هفت تپه همیشه دارای مشکلات لاینحلی خواهد بود که با هیچ قرص مسکنی قابل درمان نیست. برای حل ریشه ای مشکلات در هفت تپه و کل منطقه، لازم است که یکی از پیشنهادات فوق اجرا شود.

ما از موضع چندتن از سخنگویان کارگران هفت تپه در مورد لغو کامل و سریع خصوصی سازی در نیشکر هفت تپه حمایت می‌کنیم و ضمن حمایت از این موضوع اعلام می‌کنیم که لغو خصوصی سازی خواسته همه ماست.

*کارگران حمل‌ونقل خلیج فارس باتجمع مقابل فرمانداری اسلامشهر اعتراضشان را نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی ادامه دادند

روز دوشنبه 22مهر، کارگران حمل‌ونقل خلیج فارس در ادامه اعتراضاتشان نسبت به تبدیل وضعیت از دائمی به پیمانی دست به تجمع مقابل فرمانداری اسلامشهر زدند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند:در جریان تجمع روز گذشته آنها(21مهر)مقابل استانداری تهران، یکی از مسئولان استانداری تهران وعده رسیدگی به مشکلات را داده‌است.

آنها با بیان اینکه استانداری ضمن مخالفت با موضوع اخراج شماری از کارگران قرارداد دائمی پیگیری مشکلاتمان را با ارسال یک نامه به فرمانداری اسلامشهر واگذار کرد، در ادامه گفتند: باوجود آنکه نسبت به وعده داده شده خوشبین‌ هستیم اما به دلیل مشکلات معیشتی نمی‌توانیم از پیگیری‌های خود صرف‌نظر کنیم و برای همین امروز تصمیم گرفتیم تا به فرمانداری اسلامشهر که دیروز معاونت سیاسی و اجتماعی آن تغییر کرد، نیز مراجعه کنیم.

*از سرگیری تجمعات کارگران پیمانی شهرداری شوشتربرای حذف پیمانکاران وعقد قراردادمستقیم

روز شنبه 21مهر،کارگران پیمانی شهرداری شوشتربا خواست حذف پیمانکاران وعقد قراردادمستقیم دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر شوشترزدند.

کارگران شهرداری شوشتر با اشاره به اینکه به صورت پیمانی در سه شرکت پیمانکاری به کار  مشغول هستیم، به خبرنگار رسانه ای گفتند: می‌خواهیم وضعیت استخدامی ما به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

این کارگران که تعدادشان حدود 300 نفر است،افزودند: در نتیجه حضور پیمانکار؛ شاهد کاهش مطالباتشان هستند و این موضوع آنها را در شرایط بد مالی قرار داده است.

کارگران اظهار داشتند: قرارداد تعداد کمی (حدود 6 نفر) از همکارانمان به صورت سفارشی از شرکتی به قرارداد مستقیم تبدیل وضعیت شده است و همین تبعیض نگرانی کارگران را موجب شد و زمینه اجتماع کارگران را فراهم کرد.

آنها گفتند: در جلسه‌ای که به دنبال اجتماع کارگران در شورای شهر شوشتر با حضور اعضای شورا، شهردار و شماری از کارگران برگزار شد، کارگران مشکلات خود را با اعضای شورای شهر و شهردار در میان گذاشتند.

کارگران پیمانی شهرداری شوشتر گفتند: حقوق دریافتی ما کفاف زندگی‌‌مان را نمی‌دهد و در این بین شرکت واسطه‌ای که هیچ نقشی در خدمات شهری ندارد؛ به واسطه کار ما به سودهای کلانی دست پیدا کرده‌ است.

به گفته آنها، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی در شهرداری شوشتر مشغول به کار هستند، ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنها وجود دارد.

آنها در بخش پایانی گفتند: چندین سال پیش یکی از شهرداران سابق شهر شوشتر کارگران مجموعه شهرداری را به قرارداد مستقیم تبدیل وضعیت کرد ولی بعد از گذشت چند سال که شهردار بعدی مدیریت شهر را بدست گرفت با تهدید اخراج و حمایت شورای وقت، همه کارگران را فسخ قرارداد کرد در نتیجه کارگران با  وجود آنکه موضوع مشکلاتشان را با طرح شکایت به اداره کار به نتیجه‌ای نرسیدند و بار دیگر پای پیمانکاران در شهرداری شوشتر بازشد.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری کلاله دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو وعده های توخالی شهردار

صبح روز دوشنبه 22مهر، کارگران شهرداری کلاله دراستان گلستان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرشانو وعده های توخالی شهردار با خودداری از جمع آوری زباله ها از سطح شهر،مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

براساس گزارشات و وفیلم های کوتاه رسانه ای شده،کارگران معترض شهرداری کلاله گفتند:حدود بیست روز پیش، با حضور کارگران در دفتر شهردار، وی قول پرداخت حقوقشان را داد ولی تاکنون شاهد اقدامی عملی در این راستا نبوده ایم.

این کارگران که تعدادشان به بیش از 50نفر میرسد اعلام کردند اعتصابشان تا پرداخت حق وحقوقشان ادامه خواهد داشت.

*اعتراض کارگران پیمانکاری معدن چادرملونسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

طی روزهای گذشته،کارگران پیمانکاری معدن چادرملوبا برپایی نشستی در مسجد این واحد معدنی،اعتراضشان را نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بنمایش گذاشتند وخواستار اجرای تکلیف اداره کار اردکان و پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته شان شدند.

تعدادی از کارگران معدن چادرملوبه خبرنگار رسانه ای گفتند: اداره کار اردکان نیز حکم داده است که طرح طبقه‌بندی مشاغل بایستی برای پیمانکاری‌های چادرملو اجرایی شود؛ حکمی که مهر اداره کار را دارد. این اداره اجرای این طرح را از تابستان گذشته الزامی می‌داند و مقرر کرده که مابه‌التفاوت این چند ماه نیز باید به کارگران پرداخت شود

خاطرنشان می شود که طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس قانون کار، حق کارگران است که می‌تواند دریافتی کارگران را براساسِ سابقه، تخصص و مهارت آنها افزایش دهد.

*سایه شوم بیکاری بالای سر 1600کارگر کارخانه فولادین ذوب آمل

1600کارگرکارخانه فولادین ذوب آمل  بدلیل کاهش 80 درصدی تامین قراضه به عنوان مواد اولیه  این واحد از سوی ایران خودرو، روزگار را با سایه شوم بیکاری بالای سرشان سپری می کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22مهر،بسیاری از کوره‌های شرکت فولادین ذوب آمل که با نام اختصاری " فذا " شناخته می‎شود این روزها خاموش است ، وضعیتی که اگر چه باعث نگرانی کارگران آن شده ولی مدیران شرکت مشکل را ناشی از کاهش سطح تعامل شرکت‌ خودروسازی طرف قرارداد می‌دانند.

بررسیهای میدانی نشان می دهد که مشکل این کارخانه از حدود سه ماه پیش به دنبال قطع ارسال قراضه از سوی شرکت خودروسازی طرف قرارداد کلید خورده و همچنان ادامه دارد تا جایی که این نگرانی را در کارگران ایجاد کرده است که شاید قرار است عذرشان خواسته شود.

قابل یادآوری است که کارخانه فولادین ذوب آمل از معدود کارخانه هایی است که تمامی فعالیت و ماشین آلات آن بر اساس نیاز خودروسازی کشور تامین و استقرار یافته است.

این شرکت که از سال  ۱۳۷۹ آغاز به کار کرد، توان تولید سالانه ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن قطعات چدنی و فولادی برای صنعت خودروسازی را دارد و بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه فعالیت می کنند.

این کارخانه که از آن به عنوان بزرگ ترین شرکت قطعه سازی ایمنی و فوق ایمنی در مجموعه سازی اکسل کشور یاد می شود ، بر اساس مواد اولیه قراضه تامین شده از سوی خودروسازان  فعالیت و تعداد زیادی از قطعات فولادی و چدنی نشکن ، چـدن خاکسـتری و چدن آلــیاژی را برای خوردوهای پژو و سمند، نیسان ، پراید و رنو تولید می کند. این قطعات اکسل ، دیسک ترمز ، کاسه چرخ ، کالیبر ، میل لنگ ، منیفولد دود موتور ، فلایویل ، توپی ، پوسته جعبه فرمان و سگدست را شامل می شود.

با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد تولیدات این مجموعه برای یکی از شرکت های خودروسازی کشور است ، کارگران شاغل و منابع مدیریتی مجموعه کاهش سطح تعامل این خودرو ساز در تامین قراضه برای مواد اولیه و همچنین پرداخت بدهی های معوقه را سب رقم خوردن وضعیت کنونی می دانند.

*آخرین مزد و حقوق کارگر مبنای محاسبه حق سنوات خدمت می‌باشد

مطابق قانون کار مبنای محاسبه حق سنوات خدمت، آخرین «مزد کارگر» (شامل کل دریافتی ماهیانه بجز اضافه کار و تعطیل کاری) می‌باشد. اما در حال حاضر با استناد به نامه‌های صادره از وزارت‌کار و ادارات تابعه، «مزد مبناء» مبنای محاسبه حق سنوات خدمت قرار می‌گیرد.

در دادنامه شماره ۱۸۶ مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز با بررسی مواد ۳۵ و ۳۶ قانون‌کار، مبنای محاسبه حق سنوات خدمت، آخرین حقوق و مزد تشخیص داده شده است. مطابق ماده ۳۵ قانون کار: "مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیرنقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود." اما وزارت‌کار در راستای رویه‌ی موجود مبنی بر محدود سازی مزد و دریافتی کارگر با صدور دستورالعمل‌ها و نامه‌هایی مغایر با قانون‌کار اقدام به محدود کردن حق سنوات خدمت کرده است. این امر با سوء استفاده از تعاریفی که در تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۳۶ قانون‌کار آمده است انجام می‌شود. اما این تبصره‌ها صرفاً به‌منظور وسعت بخشیدن به دامنه‌ی تعریف مزد، در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل در آن به اجراء درآمده و یا فاقد طرح طبقه بندی مشاغل می‌باشند، در قانون گنجانده شده است.

در سال‌های گذشته نیز هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه‌هایی دیگر با استناد به قانون‌کار تشخیص داده بود که محاسبه حق سنوات کارگر می‌بایست بر مبنای آخرین حقوق دریافتی باشد. اما وزارت‌کار که همواره در سیاست گذاری‌های خود منافع سرمایه‌داران را در نظر دارد و مصداق بارز آن تعیین حداقل مزد ناچیز برای کارگران می‌باشد، برای محاسبه حق سنوات خدمت «مزد مبناء» را مبنای محاسبه قرار داده است. البته وزارت‌کار در لایحه‌ی دفاعیه‌ی خود به دیوان عدالت اداری که ضمیمه‌ی رای هیات عمومی دیوان (پیوست ۱) می‌باشد تلاش کرده است، دستوارت صادره‌اش مبنی بر معیار قراردادن مزد مبناء برای محاسبه حق سنوات خدمت را کتمان کند به این هدف که از صدور رای مجدد و تاکید دوباره بر محاسبه حق سنوات خدمت بر مبنای آخرین حقوق دریافتی جلوگیری کند.

فریب‌کاری وزارت‌کار در این خصوص آنجا مشخص‌تر می‌شود که به‌فاصله‌ی کوتاهی از ارسال لایحه‌ی دفاعیه به دیوان عدالت اداری که در آن مدعی شده بود محاسبه حق سنوات کارگر بر مبنای آخرین حقوق دریافتی صورت می‌پذیرد، اداره کل کار استان تهران در نامه‌ی شماره ۹۸۲/۲۰/۴۱۷۱۸ مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ (پیوست ۲) بر محاسبه حق سنوات خدمت بر مبنای مزد (مبناء) تاکید کرده است. همچنین، در رسیدگی به پرونده‌های کارگران بازنشسته‌ی شرکت واحد با موضوع محاسبه حق سنوات خدمت بر مبنای آخرین حقوق دریافتی، ادارات کار شمال غرب، جنوب و شرق تهران رای به محاسبه حق سنوات خدمت بر مبنای «مزد مبناء» صادر کرده‌اند.

در ضمن نماینده‌ی کارگران در هیات تشخیص که توسط کانون شورای اسلامی کار استان معرفی می-شود، و می‌بایست حافظ منافع کارگران باشد این آرای ضد کارگری و خلاف قانون را امضا و تایید (پیوست ۳) کرده است. گفتنی است هیات تشخیص از نماینده وزارت کار و نماینده‌ی کارفرمایان و نماینده‌ی کارگران تشکیل می‌شود.

ما کارگران با طرح شکایات متعدد قطعاً می‌توانیم این رویه خلاف قانون‌کار را در محاسبه حق سنوات خدمت تغییر داده و با اتحاد و همبستگی به حقوق قانونی خود برسیم. این رویه و رویه‌های دیگر شبیه به آن در غیاب تشکل‌های واقعی ما کارگران رخ داده است، دولت نیز با ایجاد تشکلات فرمایشی کارگری و ممانعت از ایجاد سندیکاهای مستقل کارگری از پیگیری منسجم و تشکیلاتی حقوق کارگران جلوگیری می‌کند. اما ما کارگران می‌توانیم با آگاهی بخشی در مورد این رویه‌های ضد کارگری در محیط‌های کار و تلاش برای ایجاد سندیکاهای مستقل در راستای حقوق خود حرکت کنیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*بی اطلاعی از وضعیت عباس هاشم پور و رشید ناصر زاده

در پی ‌احضار عباس هاشم پور و رشید ناصر زاده از کوهنوردان و فعالین محیط زیست (ژینکو) وکارگر و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و فعال مدنی در شهرستان اشنویه به اداره اطلاعات اشنویه، تاکنون از وضعیت آنها خبری در دست نیست.

نامبرده گان به دلیل شرکت در راهپیمایی بر علیه رژیم جنایتکار و فاشیست ترکیه و در حمایت از مردم کردستان سوریه،  که در ۲۰ مهر ماه در شهر اشنویه برگزار شده بود احضار و بازداشت  شده اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری احضار و بازداشت شرکت کننده گان در راهپیمایی را محکوم کرده و‌خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمام باز داشت شده گان می باشد.

سومین روزتحصن سها مرتضایی در فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه تهران

کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور:

سها مرتضایی در حالی روز سوم تحصن خود را آغاز نموده است که پیش از حضور او، سلیمانی رییس حراست دانشگاه تهران و جوادی معاون حراست به همراه تعدادی نیروی لباس شخصی در محل تحصن، مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران حضور یافته بودند.

این در شرایطی است که در روزهای گذشته نیروهای حراست و لباس شخصی در محل حضور داشتند اما این حضور روز به روز در حال پررنگ شدن است.

روز دوشنبه 22مهر همچنین جوابیه این دانشجوی معترض به اظهارات معاون آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه تهران درباره نمره قبولی‌اش،رسانه ای شد.

دبیر پیشین شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران که در اعتراض به محرومیت خود از ادامه تحصیل در مقطع دکتری اقدام به تحصن کرده است، در واکنش به اظهارات معاون آموزشی دانشکده حقوق این دانشگاه جوابیه‌ای منتشر کرد.

سها مرتضایی، دبیر پیشین شورای صنفی  مرکزی دانشگاه تهران در واکنش به مصاحبه اخیر معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره نمره قبولی خود در مقطع دکتری و عدم پذیرش وی در سال تحصیلی جاری، جوابیه‌ای را در اختیار رسانه ای قرار داده است که بر طبق قانون مطبوعات متن آن به شرح زیر منتشرشد:

اینجانب سها مرتضایی به علت مصاحبه‌ آقای آقایی، معاونت آموزشی دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، بر خود لازم دانستم تا با انتشار جوابیه‌ای توضیحات زیر را بیان کنم.

در رابطه با ستاره‌دار شدن بنده توضیح چند مسئله ضروری است. اول آنکه دانشگاه تهران اولویت اول من بود و در خصوص نمره‌ قبولی خود در این دانشگاه اطلاع قطعی داشتم، با این وجود، عدم شفافیت فرایندهای اداری هرگونه امکان دسترسی به مستندات لازم را برای من یا هر دانشجوی دیگری، ناممکن می‌سازد. بنابرین روشن است انتشار چنین مصاحبه‌هایی از جانب مسئولان دانشگاه تهران چیزی جز تقویت فضای موجود علیه کنشگران مستقل دانشجویی نخواهد بود.

همچنین حراست دانشگاه تهران طی نامه‌ای به دبیرخانه گزینش دانشجو با پذیرش من در دانشگاه تهران مخالفت نموده است. قابل توجه است که آقای آقایی در حالی این مصاحبه را انجام دادند که نامه اعتراض بنده نسبت به نمره‌ام را به من بازگردانده و گفته بودند که رسیدگی به این موضوع در حیطه‌ وظایف ایشان نیست. در نهایت در همه سطوح دانشکده و دانشگاه نه‌تنها پیگیری قابل قبولی صورت نگرفته است، بلکه اعتراض من با پاسخ بی‌مستند و بدون بررسی مرجع مستقل تنها از طریق معاونت آموزشی دانشکده تکذیب شد.

در مراجعه‌ام به دبیرخانه‌ گزینش دانشجو، آقای نوربخش، ریاست دبیرخانه، اطلاع دادند که در دانشگاه علامه قبول شده‌ام و عدم ثبت‌نام بنده به‌دلیل مخالفت وزارت اطلاعات با ادامه تحصیلم در مقطع دکتری است و ثبت‌نام من در این دانشگاه منوط به تجدید نظر و اجازه آن است.

با تمام این اوصاف بدیهی است که همچنان بر عدم قبولی خود در دانشگاه تهران معترض هستم.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان نسبت به دریافت شهریه از دانشجویان روزانه پس از پایان سنوات تحصیلی مقابل سازمان مرکزی

ظهر روز دوشنبه 22مهر،جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان در اعتراض به دریافت شهریه از دانشجویان روزانه توسط دانشگاه پس از پایان سنوات تحصیلی (هشت ترم برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و چهار ترم برای دانشجویان کاردانی) و همچنین دریافت شهریه از دانشجویان روزانه در صورت قبول نشدن و یا حذف درسی در طول ترم تحصیلی مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، بدنبال تجمع  این دانشجویان،رئیس و معاونان دانشگاه صنعتی قوچان با حضور در جمعشان با ارائه توضیحاتی وعده پیگیری دادند.

*پیدا شدن جسد کارگرمفقودالاثر مرغداری صومعه‌سرا در مسیر رودخانه صومعه‌سرا بدنبال سیل

بعد از ظهرروز شنبه 21مهر،جسدکارگر مرغداری صومعه‌سرا که در مسیر رودخانه صومعه‌سرا بدنبال سیل ناپدید شده بود، پیدا شد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ22مهر، منابع کارگری در استان گیلان گفتند: بعداز ظهر روز گذشته امدادگران در ادامه‌ی جستجو در میان سیلاب موفق شدند جسد کارگر مرغداری که حین بازگشت از محل کار خود در میان سیلاب ناپدید شده بود را  پیدا کرده و از آب خارج کنند.

آنها اظهار داشتند: این کارگر به همراه یکی دیگر از همکاران خود که هر دو از کارگران یک واحد مرغداری در اطراف شهر صومعه‌سرا بودند، به دنبال طغیان آب بر اثر بارندگی‌هایی اخیر حین برگشت از محل کار خود از ارتفاع پل سقوط  می‌کنند که یکی از آنها توسط کمک‌های مردمی نجات پیدا کرد و دیگر در آب جان باخت.

*جان باختن یک کارگر در کاشان زیر آوار گودال فاضلاب شهری

ظهر روز دوشنبه 22مهر، یک کارگر حین کار در کاشان براثر ریزش دیواره گودال فاضلاب شهری زیرآوار گرفتار شد و جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com