اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
September 18, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

 2۷  شهریور ١٣98،  18سپتامبر  2019

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی



آزار جنسی دختر ۴ ساله کرمانشاهی؛ متهم بازداشت شد

چند روز پیش خبری منتشر شد که یک دختر چهارساله در کرمانشاه مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، هفته گذشته یک دختر چهارساله در کرمانشاه مورد آزار و اذیت مدیرعامل یک شرکت خصوصی قرار گرفته است. پدر این دختر گفت: از آقای «ف. ق» شکایت کرده ایم. وکیل این خانواده هم از صدور قرار ۵۰۰ میلیونی و بازداشت متهم خبر داده است.

چند روز پیش خبری منتشر شد که یک دختر چهارساله در کرمانشاه مورد آزار جنسی قرار گرفته است. پس از چند روز پیگیری و تماس با خانواده این دختر، آنها این موضوع را تأیید کردند و نهادهای مربوطه نیز این اتفاق را پیگیری کردند.

پدر این دختر می گوید: در شرکتی سرایدار بودم و آنجا کار می کردم. یک روز ساعت ۱۲ ظهر، صاحب کار من را فرستاد دنبال کاری. دخترم ظاهراً در حیاط خانه داشته بازی می کرده که صاحب کارم او را سوار ماشین کرده و بیرون برده است. اینجا یک خانه ویلایی است با دو سه هزار متر حیاط. با خود گفتم که احتمالاً دخترم را با خود به بازار برده است. چون قبلاً هم سابقه داشت و او را بیرون برده بود، اما دفعه قبل به خودمان گفته بود و در جریان بودیم و این بار اصلاً اطلاع نداشتیم.

جای ۱۹ زخم روی بدن دختر

این پدر می گوید: وقتی بچه برگشت، دیدم تمام بدنش زخمی است. او را پیش دکتر بردیم و مشخص شد ۱۹ زخم روی بدنش است و مورد آزار جنسی قرار گرفته بود. ما هم شکایت و پیگیری کردیم. بچه خودش هم می گوید که این آقا لباس هایم را کَند. حتی دادستان هم با دخترم صحبت کرد.

 

فایل صوتی منتشر شده از سپیده قلیان در زندان قرچک

سپیده قلیان از بدرفتاری‌ها و فشارها به خودش می‌گوید، و از زندانیان زن که شناخته شده نیستند.

سپیده قلیان ژورنالیست و فعال کارگری میگوید؛ "به من گفتند هر طور که دلت میخواهد حتی بدون روسری بیا و اعتراف کن که فریب خورده ای تا ما هم تو را آزاد کنیم". وی در این کلیپ میگوید؛ "به من بگوئید چگونه از صدا و سیما شکایت کنم. به من بگوئیدچگونه از قوه قضائیه شکایت کنم. صدای مرا بشنوید. جمهوی اسلامی با تهدید و شکنجه ، زندانی را وادار به اعترافات اجباری میکند.

اینروزها مصادف است با سالگرد اعدام زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی سیاسی که تحت شکنجه های قرون وسطائی جمهوری اسلامی به قتلی اعتراف کردند که هرگز مرتکب نشده بودند و سپس گفتند و نوشتند که تحت شکنجه مجبور به اعتراف اجباری شدند.

جمهوری زندان، شکنجه و اعدام باید بداند که در سراشیبی سقوط بسر میبرد و همانطور که کارگران هفت تپه گفتند؛ نه تهدید، نه زندان، دیگر اثر ندارد، جامعه دیگر نه از تهدیدها و نه از زندان حکومت فساد و فقر میترسد."

سپیده قلیان: صدای مرا از زندان قرچک بشنوید

شکایت چهره‌ای که نام او با تازه‌ترین دور از اعتراض‌های کارگری، اعتراف‌های اجباری و ادعای شکنجه هایی طاقت فرسا گره خورده است. سپیده قلیان، دختر جوان معترض، که در ایران به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده، از ادامه بدرفتاری با خود در زندان گفته. او در اعتراض‌های کارگری پارسال دستگیر شد. اگر در حکم سپیده قلیان تجدید نظر نشود، دست کم ۷ سال از ۱۸ سال حکم او، قابل اجراست. سپیده قلیان می گوید سلسله بد رفتاریها ادامه دارد، زندانیان زنی که شناخته شده نیستند تاوان سنگینی می دهند و امیدی به اجرای عدالت ندارد.

 

مریم محمدی و اسرین درکاله به جرم خواسته های انسانی خود همچنان در زندان اوین به سر می برند...

این دو فعال حقوق زنان و از اعضای "ندای زنان ایران" به جرم خواسته های انسانی و ابراز حقوق شهروندی خود روزها و هفته هاست که در زندان اوین بسر می برند. خواسته های این دو فعال اجتماعی شامل: 

 درخواست رفع تبعیض جنسیتی و نابرابری برای زنان 

 درخواست لغو خشونت علیه زنان و ایجاد امنیت در برابر وقوع تعرض و خشونت

 لغو حجاب اجباری 

حفظ حرمت و شان انسانی زنان و بیمه رایگان و کارآمد برای همه 

درخواست تحصیل رایگان برای همه بوده است 

۲۳ شهریور ۱۳۹۸

۱۴سپتامبر ۲۰۱۹


افزایش آمار همسرآزاری علیه زنان در خراسان رضوی

به گفته علی نقش، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی، میانگین همسر آزاری در خراسان رضوی ۱۵۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده که نسبت به میانگین کشوری رقم بالاتری دارد و در رتبه دوم کشوری قرار گرفته است.

وی افزود: " میزان همسرآزاری علیه زنان در سال ۹۵، ۶۹۲۳ و در سال ۹۶، ۷۸۷۸ بوده است. این آمار در سال ۹۷ به میزان ۸۳۶۷ مورد رسیده که گویای رشد صعودی است.

 

نگار معظم به یک سال حبس محکوم شد

دادستان نطنز از صدور حکم یک سال حبس برای نگار معظم، هنرمند شیرازی و ابلاغ آن به وکیلش خبر داد. این حکم در پی اجرای تک خوانی نگار معظم در جریان تور گردشگری در روستای تاریخی ابیانه صادر شده است. اگرچه خوانندگی زنان در ایران منع قانونی صریحی ندارد، اما طی ۴۰ سال گذشته هنرمندان زن اجازه فعالیت رسمی در زمینه تک خوانی را نداشته و بسیاری از هنرمندان مرد نیز به خاطر کار با خوانندگان زن یا مشخص بودن صدای زن در کارهایشان ممنوع‌الفعالیت شده‌اند.

 

نرگس محمدی؛ دختر آبی، پر و بال سوخته عدالت را به نمایش گذاشت

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای از بند زنان زندان اوین ضمن اعلام تاسف از درگذشت سحر خدایاری، خودسوزی وی را گواهی بر عدالت ستیزی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانست. نرگس محمدی در بخشی از این نامه می گوید: "سحر جانش را مقابل دری سوزاند که به جای گشودن عدالت به روی انسان ها ، ستم و بی داد را بر آنها روا می دارد". وی همچنین نسبت به تشدید صدور احکام سنگین قضایی علیه فعالان حقوق زنان، کارگری و معلمان به ویژه پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه اعتراض کرده و نوشته است که تعداد زندانیان زن در اوین به سرعت در حال افزایش است

 

تفهیم اتهام اکرم نصیریان و ناهید شقاقی در دادسرای اوین

 ناهید شقاقی و اکرم نصیریان، دو فعال حقوق زنان در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین تحت عناوین مختلف تفهیم اتهام شدند. ناهید شقاقی و اکرم نصریان در اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به ترتیب در تاریخ ۱ تیرماه و ۵ خردادماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بودند.

 

محبوبه فرحزادی: بازجو گفت تو برای ما مثل زهرا کاظمی شر می‌شوی

«محبوبه فرحزادی» معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان از همراهان «انجمن ندای زنان ایران» است. روز ۱۶شهریور۱۳۹۸ خبر احضار این فعال صنفی در حالی منتشر شد که هیچ‌کس از دلایل این احضار اطلاعی نداشت.

محبوبه فرحزادی پس از حضور در شعبه و بازپرسی، در گفت‌وگو با ایران‌وایر، در مورد اتهامات مطرح‌شده و دلیل احضارش به دادسرا می‌گوید: «اینکه از من می‌پرسید اتهام من چه بود، سوال خودم هم هست. صبح روز شنبه ۱۶ شهریورماه در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ شهید مقدس، مستقر در زندان اوین حاضر شدم. من نه اتهام واردشده را می‌دانم و نه در احضاریه به‌صورت روشن به آن اشاره‌ای شده است. برگه‌ای که از دادسرا به دست من رسید، خالی بود.»

بنا به گفته‌های این فعال صنفی، ابتدا فردی به نام «نصیرپور» از شعبه دو بازپرسی دادسرای عمومی به او زنگ زده و یک ساعت پس‌ازاین تماس، برگ ابلاغیه به آدرس ایشان ارسال شده است: «بااینکه در برگه ابلاغیه هیچ اتهامی نوشته نشده بود، گفتند که اگر مراجعه نکنم حکم جلبم صادر می‌شود. نکته جالب این‌که ابلاغیه هم‌زمان با هفته دولت و روز تکریم از بازنشستگان به دست من رسید.»

 

ایسکرا ۱۰۰۶



 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com