اخبار و گزارشات کارگری ٢۵ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 16, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢۵ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- کارگران  خشمگین کارخانه هپکو اراک  در راه دست یابی به مطالباتشان مسیر ریل راه‌آهن شما - جنوب را مسدود کردند

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه  کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل ساختمان مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی در تهران

- تجمع اعتراضی کارگران معدن آق دربند نسبت به عدم پرداخت 10ماه حقوق و وضعیت ایمنی مقابل فرمانداری سرخس

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق و ماه ها حق بیمه

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری لیکک نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق و حق بیمه ونیمی از عیدی مقابل فرمانداری بهمئی

- آزادی محمدعلی زحمتکش از زندان عادل آباد شیراز

- اخراج 200 کارگرکارخانه رینگ اسپرت نور نی‌ریز

- عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شهرداری خرم آباد

- تجمعات اعتراضی اهالی شهرک امیریه ارومیه نسبت به وضعیت نابسامان محله و وعده های توخالی مسئولان مقابل شهرداری ارومیه و اداره آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

- چهارمین روز تجمع اهالی خشمگین روستای گویچاله مازندران در جاده برای جلوگیری ازدفن زباله در این منطقه

*کارگران  خشمگین کارخانه هپکو اراک  در راه دست یابی به مطالباتشان مسیر ریل راه‌آهن شما - جنوب را مسدود کردند

روز دوشنبه 25شهریور، کارگران  خشمگین کارخانه هپکو اراک در دومین روز ازدور جدید اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق و عدم تعیین تکلیف نهایی با سهامدار عمده شرکت با تجمع زیر پل بختیاری مسیر ریل راه‌آهن شمال - جنوب را مسدود کردند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده، کارگران با برافراشتن پلاکاردی به هفت زبان خواستشان را مبنی بر تعیین تکلیف نهایی با سهامدار عمده شرکت را بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران معتر هپکو گفت:کارگران هپکو جدا از تغییر مالکیت کارخانه و انتقال آن به بخش دولتی، به دنبال دریافت مطالبات معوقه مزدی خود نیز هستند. آنها سه ماه دستمزد در سال جاری طلبکارند و مطالباتی نیز از سال‌های 95 تا97 دارند.

وی اضافه نمود:مسئولان بدون درنظر گرفتن شرایط زندگی آنها در مورد واگذاری این واحد صنعتی بدون هماهنگی تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که در عمل به زیان کارگران است و برای همین آنها با بر پایی اجتماعات پیگیر خواسته‌های خود می‌شوند.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه  کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل ساختمان مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی در تهران

صبح روز دوشنبه 25شهریورهمزمان با روز دادگاه مدیرعامل شرکت، کارگران کارخانه  کنتورسازی برای انعکاس بیشتر اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی راهی تهران شدند و مقابل ساختمان مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی تجمع کردند.

یکی از کارگران این کارخانه به خبرنگار رسانه ای گفت: مشکلات کارگران کنتورسازی از زمانی آغاز شد که دولت وقت به دلایل مختلف این واحد صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کرد.

او با بیان اینکه تعداد زیادی از کارگران کارخانه کنتورسازی قبل و بعد از متوقف شدن فعالیت تولیدی طی چند مرحله اخراج شدند، در ادامه افزود: در ‌‌نهایت حدود 200 کارگر در این کارخانه باقی ماندند که در حال حاضر حدود26 ماه مطالبات مزدی معوقه از کارفرما طلبکارند. حق بیمه کارگران نیز به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود.

به گفته وی، کارگران در این مدت برای بازگشایی کارخانه و بازگشت به کار بارها مقابل نهادهای مختلف دولتی در استان قزوین تجمع کرده انداما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و بلاتکلیفی آنها ادامه دارد.

این کارگر کنتورسازی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلایل سفر خود و همکارانش به تهران و حضور در مقابل ساختمان مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: امروز دوشنبه روز دادگاه مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران است که از یکسال ونیم پیش به دلیل برخی جرائم اقتصادی در زندان به سر می‌برد. مدیرعامل در جلسات گذشته دادگاه از کمک‌های خود به کارگران سخن گفته است اما ما کارگران ضمن رد این سخنان، خواستار خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی یکی از مطالبات اصلی کارگران کنتورسازی است و اگر نهادی دولتی باشد که بتواند از این کارخانه حمایت کند، قطعا بخش اعظم مشکلات ما برطرف خواهد شد.

او با بیان اینکه با توجه به غیبت مدیرعامل شرکت و تعطیلی خط تولید این واحد تولیدی از ابتدای سال جاری باید مسئولان نسبت به حل مشکلات ما تعجیل کنند، در پایان گفت: امروز به تهران آمده‌ایم تا در خصوص مشکلاتی که در نتیجه حضور مالکیت فعلی کارخانه که از زندان آن را مدیریت می‌کند، به وجود آمده و رسیدن این واحد تولیدی به مرز ورشکستگی با مسئولان قضایی ویژه مفاسد اقتصادی صحبت کنیم.

*تجمع اعتراضی کارگران معدن آق دربند نسبت به عدم پرداخت 10ماه حقوق و وضعیت ایمنی مقابل فرمانداری سرخس

روز دوشنبه 25شهریور، کارگران معدن آق دربند برای اعتراض به عدم پرداخت 10ماه حقوق و وضعیت ایمنی مقابل فرمانداری سرخس در استان خراسان رضوی  اجتماع کردند.

بدنبال این اجتماع اعتراضی کارگران معدن آق دربند در سالن اجتماعات فرمانداری باحضوردادستان سرخس تعدادی از کارگران به نمایندگی از 120 کارگر از مشکلات محرومیت های حداقلی ایمنی در محل معدن،حق مسکن،عدم پرداخت هزینه درمان ناشی از حوادث در محل کار را مطرح کردند .

بنا به گزارشات رسانه ای شده،سال 96در جلسه ای 96 مقرر شد از محل فروش ملکی در مشهد معوقات و بیمه کارگران پرداخت و بخشی از درآمد در بخش تهیه تجهیزات و افزایش ایمنی هزینه شود که از آن تاریخ تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

قابل یادآوری است که  31درصد سهام معدن آق دربند هم اکنون متعلق به آستان قدس رضوی است و این نهاد وکالت 17 درصد از سهام معدن را به عهده دارد.

و در مهرماه سال گذشته،گل بابایی (نماینده آستان قدس رضوی)  به خبرنگار رسانه ای گفت:آستان قدس تصمیم دارد با فروش بخشی از دارایی‌های خود معوقات مزدی کارگران آق دربند را پرداخت کند.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق و ماه ها حق بیمه

روز دوشنبه 25 شهریور،کارگران شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه برای اعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق و ماه ها حق بیمه دست به تجمع زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده ،کارگران شهرداری سی سخت گفتند: دست‌کم بابت 6 ماه مطالبات مزدی سال جاری طلبکاریم و باتوجه به مخارج سنگین تحصیلی فرزندان دانش‌آموزان و دانشجویمان از شهرداری می‌خواهیم بخشی از این طلب مزدی را پرداخت کند.

از قرار معلوم حدود 85کارگری که در شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن به صورت رسمی، قراردادی و پیمانی مشغول کار هستند، از اسفند ماه سال 97بابت مطالبات مزدی خود طلبکارند. در عین حال نیمی از عیدی سال 97این کارگران نیز پرداخت نشده است.

این افراد که از کارگران قدیمی شهرداری محسوب می‌شوند به مشکلات مالی موجود اعتراض کرده و می‌گویند: دستمزد اسفند ماه خود را با چهارماه تاخیر حدود دو ماه پیش دریافت کرده‌اند و از آن پس دریافتی دیگری نداشته‌اند.

به گفته این کارگران؛ حدود 20 نفر از کارگران بازنشسته شهرداری سی‌سخت که از مدتها پیش بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را از شهرداری دریافت کنند.

این کارگران افزودند که بیشترشان حدود 15 تا 20سال سابقه کار دارند و این نگرانی در آنها وجود دارد که در صورت ادامه پیدا کردن روند موجود نتوانند هزینه تحصیلی فرزندان خود را در آستانه سال جدیدی تحصیلی تامین کنند.

آنها با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری بابت مطالبات بیمه‌ای کارگران بدهی‌ زیادی به تامین اجتماعی دارد، افزودند: به همین دلیل هرچند وقت یکبار حساب مالی شهرداری بابت طلب بیمه‌ای مسدود می‌شود.

یکی از کارگران شهرداری سی‌سخت با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری فقط بابت عوارض چندین میلیارد تومان از چند نهاد دولتی مستقر در این شهر طلبکار است، گفت: طبق اظهارات برخی مسئولان شهرداری درصورتی‌که  این نهاد بتواند با همکاری مسئولان استانی و شهرستانی مطالبات معوقه خود را از نهادهای مختلف دولتی وصول کند توانایی پرداخت یکجای همه معوقات مالی و بیمه‌ای کارگران را خواهد داشت.

 او در پایان گفت: این روزها تامین هزینه‌های مربوط به تحصیل شوخی‌بردار نیست به همین دلیل از مسئولان مربوطه می‌خواهیم که در این مورد چاره‌اندیشی کنند.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری لیکک نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق و حق بیمه ونیمی از عیدی مقابل فرمانداری بهمئی

روز دوشنبه 25شهریور، کارگران شهرداری لیکک برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق وحق بیمه ونیمی از عیدی دست به تجمع مقابل فرمانداری  شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد زدند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:5 ماه است که هیچگونه حقوقی دریافت نکرده اند و حتی نیمی از مبلغ عیدی سال گذشته خود را هم طلبکارند.

یکی از کارگران معترض گفت: با توجه به اینکه در آستانه مهرماه و فصل بازگشایی مدارس هستیم، انتظار داریم فرمانداری شهرستان نسبت به پیگیری و وصول بخشی از مطالبات ما اقدام کند.

یکی دیگر از کارگران حاضر در تجمع گفت: از فروردین به بعد حق بیمه تامین اجتماعی هیچکدام از ما واریز نشد، اگر اعضای خانواده ما بیمار شوند مجبوریم به صورت آزاد به مراکز درمانی مراجعه کنیم و برای این کار هزینه های سنگین بپردازیم.

*آزادی محمدعلی زحمتکش از زندان عادل آباد شیراز

روز دوشنبه 25شهریور،محمدعلی زحمتکش معلم  کنشگراز زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

*اخراج 200 کارگرکارخانه رینگ اسپرت نور نی‌ریز

از 500 کارگرکارخانه رینگ اسپرت نور نی‌ریز واقع در 200 کارگرکارخانه رینگ اسپرت نور نی‌ریز 200نفرشان اخراج شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 25شهریور،مواد اولیه تولید رینگ اسپرت از آلمان وارد کشور می‌شود ونوسانات ارزی موجب شد تا مواد اولیه موردنیاز تولید رینگ اسپرت چندین ماه در گمرک معطل ‌مانده و اقدامی برای ترخیص آنها انجام نگیرد.

حدود 500 کارگر در این کارخانه مشغول به کار بودند که به دلیل نبود مواد اولیه 200 نفر از آنها اخراج شدند.

*عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شهرداری خرم آباد

خبر کوتاه: ها حقوق کارگران بخش نظافت شهری شهرداری خرم آباد پرداخت نشده است.

*تجمعات اعتراضی اهالی شهرک امیریه ارومیه نسبت به وضعیت نابسامان محله و وعده های توخالی مسئولان مقابل شهرداری ارومیه و اداره آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

صبح روز دوشنبه 25شهریور،جمعی از اهالی  شهرک امیریه در اعتراض به وضعیت نابسامان محله و وعده های توخالی مسئولان مقابل شهرداری ارومیه و اداره آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی تجمع کردند.

امیریه یکی از محله های ارومیه در انتهای خیابان ساوالان بوده که ساکنین این محل از وجود مشکلات زیر ساختی فراوانی از جمله فقدان فاضلاب مناسب، فقدان آسفالت و جدول گذاری، فقدان تیرهای برق استاندارد و دیگر‌ مشکلات ناشی از موضوع های گفته شده اعم از بروز بیماری‌های پوستی کودکان این محله رنج می‌برند.

*چهارمین روز تجمع اهالی خشمگین روستای گویچاله مازندران در جاده برای جلوگیری ازدفن زباله در این منطقه

روزدوشنبه 25شهریور برای چهارمین روز متوالی، اهالی خشمگین روستای گویچاله مازندران با تجمع در جاده مانع ازدفن زباله در این منطقه شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 25شهریور، از روز جمعه مردم در مسیر ورود به روستای گویچاله و سایت زباله مستقر هستند و از انتقال هرگونه زباله به این روستاها جلوگیری می کنند.

مشکل زباله و دفن نامناسب به حدی بغرنج و فرا تر از حد رفته که در طی14 سال بیش از یک میلیارد کیلوگرم زباله در منطقه گویچاله  تخلیه شده است . حکایت این روزهای انباشت زباله شهرهای مازندران و آلوده کردن بخشی از مناطق مرزی استان مازندران و سمنان در روستای گویچاله است .

این انباشت زباله باعث نارضایتی شدید مردم منطقه گویچاله شده است که بنابر گفته آن ها شیرابه های حاصل از انباشت زباله در این مدت به سفره های آب های زیرزمینی نفوذ کرده و باعث آلوده شدن محصولات کشاورزی و شیوع بیماری های واگیردار بین دام و انسان شده است .

akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com