اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ و ٢٣ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 15, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ و ٢٣ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه سریال تجمعات اعتراضی  کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان

- اعتراضات کارگران کشتارگاه بجنورد نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان

- تاراج اموال کارگران در پی عدم پرداخت بدهی 207 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

احکام صادره زندان وشلاق علیه نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه و فعالین کارگری را قویا محکوم می کنیم.

- اتحادیه قطار، کشتیرانی و حمل و نقل انگلستان خواهان لغو احکام زندان و شلاق برای کارگران و حامیان حقوق کارگران در ایران شد

- دستگیری کاوه کیان پور وانتقالش به مکانی نامعلوم

- ادامه بلاتکلیفی ندا ناجی از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگرمقابل مجلس

- انتقال مرضیه امیری به بیمارستان برای انجام ام‌آرآی و نوارمغز

- حکم توقیف اموال شخصی 100کارگرکارخانه روغن‌نباتی شیراز

- پایمال شدن حقوق کارگران فضای سبز شهرداری آبیک با جابجایی پیمانکاران وبی خیالی مسئولان

- عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران ارک بم

- تجمع اعتراضی اهالی بندر شیرینو نسبت به عدم راه اندازی دبیرستان مقابل فرمانداری کنگان

- کشته و زخمی شدن 2کارگر معدن زغال سنگ بادله دامغان در حادثه ریزش

*ادامه سریال تجمعات اعتراضی  کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان

روز شنبه 23شهریور، کارگران کارخانه کنتورسازی در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان،برای باری دیگر دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه قزوین زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده، امام جمعه قزوین بدنبال دومین روز متوالی تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی مقابل دفتر ودیداربا نمایندگان کارگران،وعده داد برای پیگیری موضوع به زودی جلسه‌ای را با استاندارقزوین ترتیب دهد.

درواقع خبری ازتصمیم گیری نهایی و برداشتن گام های عملی برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی از جانب مسئولان اتانی وکشوری در میان نیست وفقط بازار  وعده و وعید گرم است.

*اعتراضات کارگران کشتارگاه بجنورد نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان

حدود 10روز پیش، کارگران کشتارگاه بجنورد برای اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه حقوقشان دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

بدنبال این تجمع  سرپرست فرمانداری به کارگران وعده حل مشکلشان را داد و برای پیمانکار کشتارگاه یک هفته مهلت تعیین کرد تا مطالبات کارگران را پرداخت کند.

روز پنج شنبه 21شهریور،یک هفته مهلت بسر رسید اما حقوق معوقه کارگران کشتارگاه بجنورد کماکان پرداخت نشد.

بنا به گزارش رسانه ای روز شنبه 23شهریور،معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بجنورد گفت:بر اساس مذاکرات انجام گرفته با پیمانکار این مجموعه، مقرر شده تا  یکشنبه 24شهریورمطالبات کارکنان کشتارگاه از محل اعتبارات داخلی آن مجموعه پرداخت شود.

بنابهمین گزارش،چند ماه حقوق 33کارگر کشتارگاه بجنورد پرداخت نشده است.

قابل یادآوری است که کشتارگاه صنعتی بجنورد اواخر سال 97در راستای برون سپاری مجموعه های زیر نظر شهرداری به بخش خصوصی واگذار شد و از همان ابتدا کارگران با عدم پرداخت بموقع حقوق روبروشدند وتا به امروز درحال دست وپنجه نرم کردن با این مشکل هستند.

*تاراج اموال کارگران در پی عدم پرداخت بدهی 207 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی

تامین اجتماعی و مدیریت آن، قبل از هر اقدامی و پیش از آنکه بدون اجازه و نظرخواهی نمایندگان کارگران، یکجانبه برای فروش اموال طبقه کارگر تصمیم‌گیری کنند، بایستی حقوق بیمه‌شدگان و مطالبات انباشته سازمان را از دولت مطالبه کنند؛ حتی اگر یک‌دهم بدهی 207 هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، مشکلات این سازمان با مراکز درمانی طرف قرارداد برطرف خواهد شد.

یازدهم شهریورماه، نامه‌ای با محتوای نگران‌کننده، از سوی مدیرعامل تامین اجتماعی پاراف شد و مهر خورد؛ در این نامه، مدیرعامل تامین اجتماعی به مدیران استانی دستور داده است که برای پرداخت بدهی مراکز درمانی، املاک مازاد سازمان تامین اجتماعی را فروخته و پول آن را در دو مرحله به حساب مراکز طرف قرارداد واریز کنند.

در متن این نامه آمده است: «منابع نقدی حاصل از وصول مطالبات و فروش املاک مازاد با هماهنگی و لحاظ نظر استانداری، توسط مدیریت درمان استان‌ها بدین شرح هزینه خواهد شد که پنجاه درصد برای تادیه مطالبات معوق مراکز درمانی و الباقی بابت پرداختِ مطالبات قطعی شده آنان در همان ماه (هر دو صرفاً در همان استان) اختصاص یابد».

بدهی‌ها چقدر است؟

صدور این نامه یعنی املاک مازاد سازمان تامین اجتماعی در استان‌ها به فروش برسد و منابع نقدی آن صرف پرداخت بدهی‌های انباشته این سازمان به مراکز درمانی طرف قرارداد شود! این درحالیست که تنها یک هفته قبل از آن، یعنی در چهارم شهریورماه، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه میزان معوقات به مراکز درمانی دولتی و خصوصی طرف قرارداد کمتر از 13هزار میلیارد تومان و بین 10 تا 11 هزار میلیارد تومان است، گفت: برنامه‌ای برای تسویه معوقات به مراکز داریم و جلساتی با وزیر بهداشت در این زمینه برگزار شده است.

وی با تاکید بر برگزاری جلسات متعدد با وزیر بهداشت، ادامه داد: یک ماه پیش حدود 2500 میلیارد تومان از معوقات را پرداخت کردیم و مستمرا در حال پرداخت بدهی‌هایمان هستیم تا بتوانیم به‌زودی این رقم را کاهش دهیم.

به نظر می‌رسد راه‌حلی که در جلسات متعدد برگزار شده با وزیر بهداشت اتخاذ شده و در دستور کار قرار گرفته، همین تلاش برای فروش اموال مازد سازمان یا به عبارت دقیق‌تر به ثمن بخس واگذار کردن اموال کارگران و بازنشستگان است تا بدهی‌های 10 یا 11 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی تسویه شود و کارگران و بازنشستگانِ بیمه‌شده بتوانند از خدمات درمانی در بخش دولتی به بهای فروش اموال خودشان بهره‌مند شوند!

در این شکی نیست که بدهی‌های سازمان به مراکز درمانی طرف قرارداد، سر به فلک کشیده و وزارت بهداشت، سازمان را برای تادیه این بدهی‌ها به شدت تحت فشار گذاشته است؛ این بدهی، در همه استان‌ها مشکل‌ساز شده است و بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمانی را در معرض خطر قرار داده است. به عنوان یک نمونه ساده، شانزدهم شهریورماه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات به صراحت انتقاد کرد و گفت: «دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تلاش است که گرفتاری‌های ناشی از عدم ایفای تعهدات سازمان تامین اجتماعی، به مردم و قشر عزیز کارگری تسری پیدا نکند و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان اصفهان دچار زحمت نشوند، اما علیرغم این تلاش‌ها، گمان می‌رود که بیش از این تاب مقاومت در مقابل این دشواری را نخواهیم داشت و بعید است که از هفته پایانی شهریور و اول مهر بتوانیم کماکان از محل‌های دیگر، نقدینگی لازم برای گرداندن امور بیمارستان‌های دانشگاهی و ارایه خدمت به بیمه‌شدگان عزیز سازمان تامین اجتماعی را تامین کنیم».

وی ادامه داد: 256میلیارد تومان از مطالبات دانشگاه از بیمه تامین اجتماعی در شش ماهه دوم سال 97 است که متاسفانه تاکنون اراده جدی برای جبران آن از ناحیه این سازمان مشاهده نکرده‌ایم.

در اظهارات طاهره چنگیز، یک اعتراف ساده اما به شدت نگران‌کننده نهفته است: اگر تامین اجتماعی مطالبات را نپردازد، نهایتاً از هفته پایانی شهریور یا اول مهر، خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در استان اصفهان متوقف خواهد شد!

چرا هزینه‌های درمانی تامین اجتماعی افزایش یافت؟

افزایش هزینه‌های درمانی تامین اجتماعی و به تبع آن انباشت بدهی‌ها به مراکز درمانی طرف قرارداد، معلولِ مستقیمِ «طرح تحول نظام سلامت» است که از سال 93 بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های نقدی و غیرنقدی سازمان‌های بیمه‌گر در دستور کار قرار گرفت و تعرفه‌های درمانی را چندین برابر افزایش داد. به دنبال آن و با افزایش تعرفه‌های درمانی، هزینه‌های درمان مستقیم و غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی سربه فلک کشید. هزینه‌های درمان غیرمستقیم، همان بدهی‌های تامین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد است که به گفته‌ی مدیرعامل سازمان، تا امروز چیزی کمتر از 13 هزار میلیارد تومان است!

بیستم شهریور ماه، محمدمهدی صدرالهی (معاون برنامه‌ریزی اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی) بر سه و نیم برابر شدن هزینه‌های درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در بازه زمانی 92 تا 97، یعنی همان بازه‌ای که طرح تحول سلامت در دستور کار قرار گرفته، تاکید کرد.

صدرالهی گفت: در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در سالهای 92 تا 97 بودجه درمان غیرمستقیم از 4 هزار و 480 میلیارد تومان به14 هزار و 875 میلیارد تومان یعنی 3و نیم برابر رسید.

او به بار مالی سنگین طرح تحول سلامت برای سازمان‌های بیمه‌گر اشاره کرد؛ باری که دولت هیچ تلاشی برای کاستن از آن نکرده است: «دولت در سال 92تنها مبلغ حدود 800میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد و بعد از آن هیچگونه پرداختی انجام نشد. در سال 93 بابت طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت بالغ بر 9300 میلیارد تومان به وزارت بهداشت داده شد؛ طی سال دوم 3600میلیارد تومان، در سال سوم کمتر از 300میلیارد تومان و از سال چهارم به بعد دیگر هیچ مبلغی از سوی دولت پرداخت نشد و این هزینه برعهده بیمه‌ها واگذار شد. در سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان غیرمستقیم از سال92 تا اواخر سال 96 طرح تحول سلامت و یکسان‌سازی ارز به این سازمان بالغ بر 16هزار میلیارد تومان هزینه تحمیل شد که 9هزار و 600میلیارد تومان آن بابت هزینه دارو، رقمی حدود 3900میلیارد تومان در قالب یکسان سازی نرخ ارز و مابه التفاوت یارانه دارو به سازمان پرداخت شد».

امروز دیگر هیچ شکی نیست که طرح تحول سلامت با تحمیل بار سنگین تعرفه‌های درمانیِ چند برابر شده به سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی از یک سو و با افزایش هزینه‌های درمانی از جیب مردم از سوی دیگر، به هیچ وجه به نفع مردم به خصوص طبقات فرودست عمل نکرده است؛ مصداق بارز این عملکرد سوء، وضعیت حال حاضر سازمان تامین اجتماعی است؛ سازمانی که مجبور است املاک و مستغلات خود را بفروشد تا بیمه‌شدگانش بتوانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند!

دفترچه درمانی

فرشاد مومنی (کارشناس و تحلیلگر اقتصادی) در ارزیابی هزینه‌ها و بار اضافی طرح تحول برای بیمه‌گرها می‌گوید: «طرح تحول به این دلیل که حدود 70درصد از بار مالی هزینه‌های خود را بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر انداخت، این سازمان‌ها را با بحران‌های حاد مالی روبرو کرد. در دوره زمانی اردیبهشت 93 تا اسفند 97، هزینه‌های تحمیل شده در اثر اجرای این طرح به سازمان تامین اجتماعی 117 درصد رشد نشان داد و فقط برای اینکه تصوری در این زمینه داشته باشید کافی‌ست توجه کنید که از زمان شروع به کار طرح تحول سلامت تا پایان اسفند 95، فقط در سازمان تامین اجتماعی هزینه‌هایی که بابت درمان در این سازمان ایجاد شد، معادل دو برابر کل هزینه‌های درمان سازمان تامین اجتماعی در پنجاه سالِ قبل از اجرای این طرح بود»!

آیا فروش املاک عادلانه است؟

اما آیا در شرایطی که طرح تحول سلامتِ وزارت بهداشت، بدهی‌های تامین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد را سه و نیم برابر کرده است و از آن سو، دولت بدهی 207هزار میلیارد تومانی خود را به سازمان نمی‌پردازد، فروش املاک کارگران برای تادیه این بدهی‌ها، راهکار اصولی و عادلانه‌ای است؟

محمدعلی شهابی (کارشناس بیمه و درمان) در ارتباط با راهکار فروش اموال برای تادیه بدهی‌های سازمان می‌گوید: قبلا این فاجعه بزرگ را هشدار داده بودیم اما باور نمی‌کردیم رنگ حقیقت بگیرد ولی متاسفانه اکنون این اتفاق ناگوار در حال روی دادن است؛ به جای اصلاح رویکردهای درمانی و کاهش هزینه‌ها، همچنان به این چاه ویل (طرح تحول سلامت) پول تزریق می‌کنند، به گمان اینکه می‌توانند با فروش املاک، مشکل را حل کنند؛ گیرم املاک را فروختید، در مراحل بعدی درمان این سرطان و این غده بدخیم که صندوق‌های بیمه‌ای را نابود کرده است، چه خواهید کرد؟

وی ادامه می‌دهد: هزینه درمانی سازمان تامین اجتماعی قبل از طرح تحول حدود7هزار میلیارد تومان بود که بعد از طرح تحول و در پایان سال 97به 28هزار میلیارد رسید؛ کل املاک این سازمان، هزینه‌های  نصف یک سال را هم پوشش نمی‌دهد! اگر فکری نکنند طرح تحول و افزایش هزینه‌های درمانی، تبدیل به یک بحرانِ تمام‌عیار خواهد شد!

با همه‌ی این اوصاف، تامین اجتماعی و مدیریت آن، قبل از هر اقدامی و پیش از آنکه بدون  اجازه و نظرخواهی نمایندگان کارگران، یکجانبه برای فروش اموال طبقه کارگر تصمیم‌گیری کنند، بایستی حقوق بیمه‌شدگان و مطالبات انباشته سازمان را از دولت مطالبه کنند؛ حتی اگر یک‌دهم بدهی 207هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، مشکلات این سازمان با مراکز درمانی طرف قرارداد برطرف خواهد شد و طبیعتاً فروش اموال و دارایی‌های کارگران به راحتی از دستور کار خارج می‌شود؛ نباید فراموش کرد که اموال کارگران در دست تامین اجتماعی «ودیعه» است؛ ودیعه‌ای که به همین راحتی‌ها قابل فروش نیست!

بخشی از یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ23شهریور

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

احکام صادره زندان وشلاق علیه نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه و فعالین کارگری را قویا محکوم می کنیم.

درحالی شاهد محکومیت های سنگین وظالمانه علیه نمایندگان کارگران هفت تپه و فعالین کارگری و مدنی هستیم،  که نآکارآمدی مدیریت اجرائی در کشور باعث از بین رفتن حداکثری قدرت خرید کارگران و فرودستان شده است  بطوری که حقوق کارگران امروز  تامین کننده حتی ، حداقل ترین  هزینه های خوراک، پوشاک، مسکن ودرمان نمی باشد.

تورم وگرانی افسارگسیخته و فساد های گسترده و رانت مسئولین، زندگی سخت و مصیبت باری را برای کارگران زحمتکش رقم زده است و مسئولین ومدیران اجرائی بجای پاسخگوئی به بی عدالتی هایی که در مورد کارگران صورت میگیرد از جمله  عدم  پرداخت دستمزد حداقلی که  تا ماهها از سوی کارفرماها پرداخت نمیشود و فاصله دستمزد کارگران با هزینه های حداقلی زندگی،  سر به فلک کشیده است.

اما باز هم  بجای دادخواهی و رسیدگی به فریاد اعتراض کارگران که چیزی جز حقوق عقب افتاده شان نبوده  ، متاسفانه کارفرما و عوامل امنیتی و سیستم قضائی با بهره برداری از امکاناتی که دراختیار دارند‌ در صدد  خاموش کردن صدای اعتراض کارگران وجامعه مدنی،  اقدام به صدور احکام ظالمانه و ناعادلانه علیه این فعالین می کنند که اخیرا درمورد اسماعیل بخشی ازسوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب ۱۴سال زندان و۷۴ضربه شلاق و محمد خنیفر  ۶سال زندان و سپیده قلیان ۱۸سال و اعضای نشریه گام هرکدام ۱۸سال زندان صادر شده است.

در همین زمینه درماه گذشته تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد از جمله آقایان حسن سعیدی و سید رسول طالب مقدم، مرضیه امیری، نسرین جوادی، عاطفه رنگریز و ناهید خداجو از حامیان کارگران دراعتراض به وضعیت سخت معیشتی کارگران ازسوی دادگاه انقلاب به حبس های سنگین وناعادلانه محکوم شدند که در حال حاضر منتظر رای دادگاه تجدید نظر هستند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی اینگونه احکام ظالمانه و غیرانسانی را قویا محکوم میکند وخواستار آزادی بی قید وشرط تمامی بازداشت شدگان کارگری و روزنامه نگار و فعالین مدنی است و ازسیستم امنیتی و قضایی میخواهد بجای تعقیب کارگران و نمایندگان آنان،  بهتراست عاملین  فساد و رانت گسترده که باعث فقر و تورم و بیکاری  و افزایش جرم و بزهکاری را درجامعه فراهم کرده مورد تعقیب وبازداشت و زندان قرار دهند

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۲ شهریور ۹۸

*اتحادیه قطار، کشتیرانی و حمل و نقل انگلستان خواهان لغو احکام زندان و شلاق برای کارگران و حامیان حقوق کارگران در ایران شد

۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹

به افراد و مسئولین مربوطه

من این نامه را در اعتراض به احکام زندان درازمدت و شلاق که از طرف قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایرانی علیه فعالین کارگری و مدافعین حقوق کارگران در سراسر کشور صادر شده است می نویسم.

بسیاری از فعالین کارگری و مدافعان حقوق کارگران هم اکنون در سراسر کشور تحت تعقیب و در زندان به سر می‎برند و تعدادی از آنها در روزهای اخیر بر اساس اتهامات امنیتی ساختگی با احکام ناعادلانه، شدید و غیرقابل قبول زندان‎های درازمدت و احکام غیرانسانی شلاق مواجه شده اند.

اسماعیل بخشی، شناخته شده ترین نماینده کارگران نیشکر هفت تپه، که در زندان اوین محبوس است به اتهام نشر اکاذیب، توهین به ولی فقیه، و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور به ۱۴ سال زندان تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. او گزارش داده است که پس از دستگیری

اولش در نوامبر ۲۰۱۸ مورد ضرب و شتم شدید و شکنجه قرار گرفته است. سپیده قلیان که همزمان با بخشی در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸ دستگیر شده اظهارات بخشی مبنی بر شکنجه را تائید کرده است.

محمد خنیفر ، نماینده کارگران نیشکر هفت تپه، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور به ۶ سال زندان تعزیری محکوم شده است.

حامیان حقوق کارگران و روزنامه نگاران مستقل سپیده قلیان، ساناز الهیاری، عسل محمدی، امیر امیرقلی، و امیرحسین محمدی‎فرد در شعبه ی ٢۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام حمایت کردن و گزارش دادن درباره اعتصابات و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در سال ۲۰۱۸ هر یک به ۱۸ سال زندان تعزیری محکوم شده اند.

 حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد که در تجمع روز جهانی کارگر(یازده اردیبهشت ٩٨) دستگیر شده و پس از ۳۳ روز بازداشت موقت با قرار وثیقه ی سیصد و سی میلیون تومانی موقتا آزاد می باشد. او در شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی به پنج سال زندان تعزیری و دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی، همچنین ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده است. در ضمن در مورد اتهام اخلال در نظم عمومی پرونده ایشان برای محاکمه به دادگاه کیفری ارجاع شده است.

 آقای سید رسول طالب مقدم دیگر عضو سندیکا که که در تجمع روز جهانی کارگر(یازده اردیبهشت ٩٨) دستگیر شده و پس از ١١ روز بازداشت موقت با وثیقه ی دویست و پنجاه میلیون تومانی موقتا آزاد می باشد. او در شعبه ی ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام وایجاد اخلال در نظم عمومی به دو سال زندان تعزیری، دوسال تبعید، ٧۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها، دستجات سیاسی، اجتماعی همچنین ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده است.

 خانم عاطفه رنگریز، از حامیان حقوق کارگری، از روز جهانی کارگر(یازده اردیبهشت ٩٨) در زندان قرچک ورامین محبوس است. دادگاه برای ایشان وثیقه سنگین و غیر معمول دو میلیارد تومانی تعیین کرده است، با این وجود از پذیرش وثیقه و آزادی موقت ایشان ممانعت شده است. خانم عاطفه رنگریز در شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، تمرد نسبت به مامورین دولتی به یازده سال و شش ماه زندان و ٧۴ ضربه شلاق و ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها، دستجات و ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده است.

خانم مرضیه امیری، روزنامه نگار و حامی حقوق کارگری از روز جهانی کارگر در زندان اوین محبوس است. ایشان در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم و آسایش عمومی به ده سال و شش ماه زندان و ١۴٨ ضربه شلاق محکوم شده است.

خانم ندا ناجی، از حامیان حقوق کارگری، که از روز جهانی کارگر در زندان اوین محبوس است، با وجود صدور قرار وثیقه از آزادی وی ممانعت می شود. ایشان اخیرا نیز مجددا مورد باز جویی و تحقیقات قرار گرفته است.

خانم نسرین جوادی فعال کارگری که بعد از٢٩ روزموقتاً با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی، تبلیغ علیه نظام به ٧ سال زندان و ٧۴ضربه شلاق و دوسال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند محکوم شده است.

این احکام شدید که در دادگاه‎هایی ناعادلانه علیه نمایندگان کارگران و زنان جوانی صادر شده‎ که کاری جز دفاع از حقوق پایه ای کارگران انجام نداده اند شدیدا نگران کننده و تاسف‎بار هستند.

اعتراضات روز جهانی کارگر و اعتصابات کارگران نیشکر و دیگر اعتصابات اخیردر ایران همگی علیه خصوصی سازی، مزدهای پرداخت نشده ، مزدهای زیر خط فقر ، فساد ، اختلاس و سرکوب حقوق جهانشمول کارگران در این کشور صورت گرفته اند.

ما با جنبش کارگری ایران که خواهان لغو این احکام شدید است همصدا هستیم و از دولت جمهوری اسلامی ایران میخواهیم که به دستگیری و سرکوب فعالین کارگری، معلمین، و روزنامه نگاران مستقل در ایران خاتمه دهد. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید وشرط کلیه فعالین کارگری و زندانیان سیاسی در ایران هستیم. احکام غیرانسانی شلاق باید در همه موارد متوقف شوند. حقوق جهانشمول کارگران و حقوق بشر از جمله آزادی تجمع، حق سازمان‎یابی، آزادی بیان و آزادی مطبوعات باید رعایت شوند.

در همبستگی،

مایک کشد‌بیر کل

ترجمه و تکثیر: سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*دستگیری کاوه کیان پور وانتقالش به مکانی نامعلوم

بر اساس خبر رسیده در  مورخه ۹۸/۶/۲۱ ساعت ۱۳:۳۰ بعداز ظهر، نبز کیان پور (کاوه کیان پور)  فعال کارگری، توسط  افراد لباس شخصی وزارت اطلاعات  در خیابان دستگیر و به مکان نامعلو می انتقال داده  شده  است و تا  لحطه دریافت خبر هیچ اطلاعی در باره وضعیت او دریافت نشده است .

لازم به ذکر است که خانواده این فعال کارگری به اداره اطلاعات سنندج مراجعه کردند  اما تا کنون هیچ جوابی به آنها داده نشده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن بازداشت ،نبز کیانپور، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط نامبرده می باشد.

 کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

*ادامه بلاتکلیفی ندا ناجی از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگرمقابل مجلس

توییت همسر ندا ناجی:

فقط ندا بلاتکلیف در زندانه بدون اینکه حکمی بهش داده باشند،دادگاهی براش برگزار شده باشه ویا حتی زمان دادگاه رومشخص کرده باشند

دادگاه مرضیه وعاطفه برگزارشد حکم ها بهشون ابلاغ شد اما بعد از نزدیک به 20هفته زندان هنوز خبری از دادگاه ندا نیست

*انتقال مرضیه امیری به بیمارستان برای انجام ام‌آرآی و نوارمغز

توییت خواهر مرضیه امیری :

بعد از دو ماه دوندگی و کاغذبازی، بالاخره امروز مرضیه رو برای انجام ام‌آرآی و نوارمغز به بیمارستان بردن و بعد هم به زندان برگردوندن.

نگذاشتن حتی برای سلام و احوالپرسی بهش نزدیک بشیم. البته آخرش بهمون گفتن هزینه‌ها به عهده‌ی خود زندانیه، بیاین پای صندوق حساب کنین.

*حکم توقیف اموال شخصی 100کارگرکارخانه روغن‌نباتی شیراز

صاحبان کارخانه روغن‌نباتی نرگس شیراز اواخر سال 92 تسهیلاتی به نام یکصد تن از کارگران خود از بانک گرفتتند که در مجموع رقمی افزون بر2 میلیارد تومان شد اما امروز با عقب افتادن پرداخت اقساط این کارخانه، دادگاه به نفع بانک در خصوص توقیف اموال کارگران رای داده است و از اوایل تیرماه ماه سال جاری تمام حساب‌های 26 تا 27 کارگر مسدود کرد ه اند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده،در جلساتی که به منظور حل مشکل بدهی کارخانه روغن نباتی شیراز بابت تسهیلاتی که به نام حدود 100 نفر از کارگران این کارخانه دریافت شده برگزار شد، مدیران کارخانه در قالب تفاهم‌نامه‌ای با بانک عامل قول داده‌اند که تا آبان ماه نسبت به تسویه باقیمانده تسهیلات اقدام کنند.

رقم کلی تسهیلات دریافتی در ماه پایانی سال92 توسط کارخانه روغن نباتی شیراز بدون محاسبه سود آن 2 میلیارد تومان بوده که به نام یکصد نفر از کارگران گرفته شده است.

از آن تاریخ تاکنون کارخانه بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کرده اما هنوز بخشی از آن بدهی که رقمی در حدود 370 میلیون تومان است باقیمانده است.

از آنجا که تسهیلات به نام کارگران دریافت شده چنانچه کارخانه نتواند به تعهد خود مبنی بر تسویه بدهی اقدام کند با توجه به اینکه بانک موفق شده بر علیه کارگران از دادگاه رای بگیرد، اموال کارگران توقیف خواهد شد.

قابل یادآوری است که در حال حاضر بخش قوطی سازی کارخانه روغن نباتی تعطیل شده است. اگرچه حدود 70 کارگردر چهار خط تولید در بخش قوطی سازی این مجموعه فعالیت می کردند بنابراین کاهش ثبت سفارشات این بخش به مرور زمان باعث شد که این بخش تعطیل شود.

در حال حاضر کارخانه روغن نباتی حدود 7 الی 8 ماه معوقات بیمه کارگران را پرداخت نکرده است و کارگران تنها با رایزنی دفترچه‌های بیمه خود و خانواده را تمدید می‌کنند زیرا کارخانه به دلیل عدم پرداخت مبلغ بیمه‌های کارگران به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

کارخانه روغن نباتی شیراز حدود 14 میلیارد تومان بدهی به اداره دارایی و سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که سه میلیارد آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی و مابقی به اداره  اقتصاد و دارایی تعلق دارد.

*پایمال شدن حقوق کارگران فضای سبز شهرداری آبیک با جابجایی پیمانکاران وبی خیالی مسئولان

کارگران فضای سبز شهر آبیک از پیمانکار سابق فضای سبز این شهر طلب‌کارند. به تازگی نیز اداره فضای سبز این شهر به پیمانکار جدید واگذار شده در حالی که پیمانکار قبلی هنوز حساب خود را با کارگران تسویه نکرده‌ است.

یکی از کارگران که مشغول کار در یکی از فضاهای سبز شهر آبیک بود و خود را عیسی معرفی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگاررسانه ای می‌گوید: 10 سال بیشتر در زمینه فضای سبز کار کرده‌ام اما بیش از هشت سال سابقه دارم زیرا هر چند یکبار اخراج‌مان می‌کنند  و دوباره از ما دعوت به کار می‌شویم.

وی می‌ا‌فزاید: از طلب‌هایمان نیز که چیزی نگوییم بهتر است، هیچوقت سر موقع حقوق‌مان را پرداخت نمی‌کنند.سه ماه بعد عید امسال500 هزار تومان به عنوان عیدی از سوی پیمانکار قبلی پرداخت شده و مابقی طلب را قرار است تا آخر ماه واریز کنند که هنوز خبری نشده اما بیمه‌ام را کامل پرداخت کرده‌اند.

این کارگر فضای سبز ادامه می‌دهد: پیمانکار سابق بیان کرده که علت نپرداختن طلب کارگران فضای سبز، طلبی است که از شهرداری آبیک دارد و باید از سوی شهرداری پرداخت شود تا بتواند طلب کارگران را بپردازد.

علی کارگر میانسال فضای سبز شهر آبیک که در میدان مادر این شهر کار می‌کند اظهار می‌کند: برای طلب خود که بین 200 تا 300 هزار تومان است 10 بار با پیمانکار قبلی فضای سبز تماس گرفتم اما در پاسخ گفت شهرداری با وی حساب نکرده است و هر زمان پول پرداخت شود طلب کارگران را هم پرداخت می‌کند.می ترسم پیگیر شوم اخراجم کنند.

وی می‌افزاید: شاید طلب بنده پول زیادی نباشد ولی واقعا نیاز دارم وپیمانکار باید تسویه کند زیرا دو ماه  است  فضای سبز به پیمانکار جدید واگذار شده است.

این کارگر فضای سبز مطرح می‌کند: حدود 60 سال دارم اما اگر میزان بیمه‌ام را جمع‌آوری کنم پنج سال هم نمی‌شود؛ زمانی هم که در فضای سبز مشغول نباشم به عنوان کارگر ساختمانی دنبال روزی می‌روم این در حالی است که ساختمان‌سازی هم اصلا صورت نمی‌گیرد و بازار آن هم راکد است.

اسماعیل از کارگران فضای سبز در یکی از پارک‌های محلی است که معوقه عیدی و حق سنوات چهار ماهه از پیمانکار سابق دارد.

وی اذعان می‌کند: در مدت یک سالی که با پیمانکار سابق فضای سبز کار کرده‌ام، فقط 6 میلیون ریال عیدی دریافت کرده‌ام و 15 میلیون ریال طلب دارم این در حالی است که ماهانه بین 10 تا 20 روز بیمه واریز شده است.

این کارگر می‌افزاید: برای دریافت طلبم، پیمانکار سابق روزهایی را تعیین می‌کند اما سر قرار و وعده خود حاضر نمی‌شود.

وی این را هم گفت که برای دریافت طلب به شهرداری آبیک مراجعه کرده‌ اما کسی به حرف وی و همکارانش گوش نداده است.

*عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران ارک بم

خبرکوتاه:2ماه حقوق کارگران ارگ بم پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی اهالی بندر شیرینو نسبت به عدم راه اندازی دبیرستان مقابل فرمانداری کنگان

روز شنبه 23شهریور،جمعی از اهالی بندر شیرینو بزرگترین روستای استان بوشهربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم راه اندازی دبیرستان دخترانه وپسرانه دست به تجمع مقابل فرمانداری کنگان زدند.

دانش آموزان و اولیای آنها با در دست داشتن نوشته هایی مانند ما مدرسه می خواهیم و دانش آموزان شیرینو را دریابید خواستار راه اندازی دبیرستان دخترانه در این روستا شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:دانش آموزان این روستا سالیان متمادی است در انتظار احداث دبیرستان پسرانه و دخترانه هستند و فقدان دبیرستان مشکلاتی برای ادامه تحصیل آنها ایجاد کرده است.

یکی از دانش آموزان متوسطه شیرینو نیز  گفت: علاوه بر پسران دختران نیز مجبورند با تحمل سختی های فراوان برای تحصیل در مقطع متوسطه دوم به پرک و یا سیراف بروند.

مادر یکی از دانش آموزان نیز گفت: تاکنون چندین جوان روستا در مسیر رفتن به مدرسه و در اثر تصادف جان باخته اند.

یکی دیگر از اولیای دانش آموزان این روستا گفت: زیبنده نیست روستای شیرینو که از همه طرف توسط صنعت نفت محصور شده است فاقد دبیرستان باشد.

شیرینو با جمعیتی بالغ بر 10هزار نفر در 55کیلومتری کنگان و 275کیلومتری بوشهر مرکز استان قرار دارد.

*کشته و زخمی شدن 2کارگر معدن زغال سنگ بادله دامغان در حادثه ریزش

روز شنبه 23شهریور،2کارگر معدن زغال سنگ بادله دامغان در حادثه ریزش معدن کشته وزخمی شدند.

درهمین رابطه معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان سمنان گفت:روز شنبه ریزش معدن زغال سنگ بادله، مصدوم شدن 2کارگر 43 و 35را به دنبال داشت که یکی از آنان به علت شدت جراحت‌ها در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com