اخبار و گزارشات کارگری ٢١ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 13, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢١ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- چهارمین روز تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

- اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان ادامه دارد

- تجمع اعتراضی کارگران مناطق 4، 5 و6 شهرداری اهواز نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق

- چه خبر از آذرآب وهپکو اراک؟

- عدم پرداخت 5ماه حقوق،3ماه حق بیمه ودیگر مطالبات کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان

- کانون مدافعان حقوق کارگر:احکام عجیب و غریب و ناباورانه برای فعالان کارگری

- آزادی آرام زندی با تودیع وثیقه 300 میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در ورزشگاه در دست ساخت چالوس بر اثر سقوط از ارتفاع

- مرگ  یک کارگر در روستای سرچال شازند بر اثر ریزش کانال کشاورزی

- جان باختن یک کارگر جوان در روستای قلعه‌رش سردشت بر اثر سقوط در چاه

- مرگ یک کارگر در روستای خور خوره مهاباد بر اثر سقوط از ارتفاع

*چهارمین روز تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

پس از انتشار فایل صوتی رشوه گیری چند نفر از اعضای شورای اسلامی کار درهفت تپه، کارگران  دست به تجمع و اعتراص زدند.

کارگران هفت تپه در اعتراض به این خیانت آشکار شورای اسلامی کار، امروز ۲۱ شهریور ماه، چهارمین روزی است که  اعتراض  خود را ادامه دادند.

خواست کارگران عبارت است از :

- اخراج ومنحل کردن  تشکل وابسته و رشوه گیر  شورای اسلامی کار.

- بیرون انداختن و اخراج  بخش فاسد خصوصی و مدیران نالایق  از جمله  مدیران مالی و اداری،  که دارای حقوق های  نجومی هستند ( در ضمن این افراد   بازنشسته  هستند)

لازم به ذکر میباشد که بعد از گذشت چهار روز  از تجمع و اعتراص کارگران هفت‌تپه، امروز مسئولین اداره کار در جمع کارگران حاضر شدند و به کارگران گفتند به سر کارهایتان برگردید تا به مطالبات شما رسیدگی شود، اما کارگران با پافشاری بر خواسته های خود عنوان کردند تا رسیدن به خواست هایمان  اعتراض ادامه خواهد داشت.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۲۱ شهریور ۹۸

*اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان ادامه دارد

روز پنج شنبه 21شهریور، کارگران کارخانه کنتورسازی در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه قزوین زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع با بیان اینکه نه حقوق می‌دهند نه بیمه را به موقع رد می‌کنند،به خبرنگار رسانه ای گفت: یک ماه است آواره‌ایم؛ یا جلوی استانداری هستیم  یا مقابل فرمانداری البرز یا دفتر امام جمعه.

اوافزود: از مسئولان می‌خواهیم فکری به حال کنتورسازی و کارگران مستاصل آن بکنند؛ ده سال پیش که این واحد را به بخش خصوصی دادند، باید فکر امروز را می‌کردند که نکردند؛ حالا هم باید برای شروع تولید و ترمیم مدیریت این شرکت و همچنین پرداخت مطالبات انباشته کارگران فکری بکنند وگرنه کنتورسازی از دست می‌رود.

*تجمع اعتراضی کارگران مناطق 4، 5 و6 شهرداری اهواز نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق

روز چهارشنبه 20شهریور،جمعی از کارگران مناطق 4، 5 و6 شهرداری اهواز  برای اعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق دست از کار کشیدند ودست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند.

*چه خبر از آذرآب وهپکو اراک؟

صبح روز پنج شنبه 21شهریور،حقوق ماه های خرداد وتیرکارگران کارخانه آذرآب بحسابشان واریز شد وحقوق مردادماه کماکان پرداخت نشده است. مدیرعامل شرکت هپکوهم  تعیین شداما وضعیت سهامدار عمده یعنی بانک کشاورزی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 21شهریور،استاندار استان مرکزی همچنین گفت:شرکت مپنا مایل به پذیرش سهام آذرآب است و بعد از انجام بررسی‌ها با تشکیل کمیته‌ای سه نفره نتیجه اعلام می‌شود.

*عدم پرداخت 5ماه حقوق،3ماه حق بیمه ودیگر مطالبات کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان

5ماه حقوق،3ماه حق بیمه ودیگر مطالبات کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان پرداخت نشده است.

روز پنج شنبه 21شهریور،یکی از کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان با اشاره به‌ سختی‌های کار و مشقت‌های معیشتیشان به خبرنگار رسانه ای گفت: شرایط معیشتی کارگران و حقوق آنها طوری است که هر روزمان به اندازه یک سال می‌گذرد و امسال هم نه تنها افزایش حقوق شامل ما نشده بلکه حتی حقوق معوقه‌مان را هم پرداخت نکرده‌اند تا با این شرایط زندگی سختی داشته باشیم.

وی گفت: مهم‌ترین دلخوشی ما در این نحوه کار، بیمه تأمین اجتماعی است که تاب آوری ما در مقابل حوادث را افزایش می‌دهد اما 3 ماه است که حق بیمه ما پرداخت نشده و ما نمی‌توانیم با امنیت و اطمینان خاطر کار کنیم که همین مسئله سبب سخت شدن محیط کار و افزایش استرس خانواده‌هایمان شده است.

*کانون مدافعان حقوق کارگر:احکام عجیب و غریب و ناباورانه برای فعالان کارگری

 در هفته های اخیر احکام عجیب و غریب و ناباورانه ای برای کارگران، فعالان و مدافعان حقوق کارگری صادر شده است که تا کنون بی سابقه بوده و بیانگر خشم و عصبانیت محافل قدرت از اعتراضات کارگری است؛ اعتراضاتی که در سال‌های اخیر هر روزه اوج گرفته و دلیل اصلی آن گسترش حقوق‌های چند برابر زیر خط فقر مزد و حقوق بگیران در کنار حقوق های نجومی یک درصدی ها، وسعت هرچه بیشتراختلاس‌ها و غارت اموال مردم است که فقر و سیه روزی را بیش از پیش بر توده های مردم تحمیل کرده است. در کنار آن، محکومیت روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان به حبس های طولانی مدت نیز بیانگر آن است که صاحبان قدرت نه تنها سفره‌های تهی دستان را خالی می‌خواهند بلکه با جلوگیری از آزادی بیان اراده کرده‌اند تا جو خفقان را در جامعه گسترش دهند .

همه این اعتراضات تا کنون همواره مسالمت آمیز و به ساده ترین شیوه رخ داده است: اعتراضات هفت تپه، فولاد اهواز، هپکو، آذرآب، کشاورزان، کامیون‌داران، معلمان، تظاهرات روز جهانی کارگر، متعرضان به طرح‌های انتقال غیراصولی آب  و ... اما مسئولان و محافل قدرت که هیچ گونه راه حلی برای مشکلات موجود در جامعه ندارند و حاضر نیستند از امتیازات و زندگی اشرافی خود ذره ای کوتاه بیایند، تنها راه چاره را در بگیر و ببند، غل و زنجیر و حکم‌های طولانی مدت زندان و شلاق یافته‌اند؛ تا به خیال خود با ایجاد ترس و ارعاب، معترضان را وادار به سکوت کنند تا به خانه هایشان برگردند و گردن به سرنوشت شومی نهند که برایشان رقم زده‌اند. اما غافل از آن که این گونه فشارها، نه تنها اعتراضات را کم نمی‌کند، بلکه ازآنجا که برای کارگران و مزد و حقوق بگیران مساله مرگ و زندگی مطرح است و فقر و تهی دستی زحمتکشان با گسترش تهاجم به ثروت‌های عمومی همراه است، بی تردید هر روزه این اعتراضات گسترده تر خواهد شد؛ چنان که در سال های اخیر شاهد آن بوده‌ایم و هرگونه عواقب ناگوار گسترش این اعتراضات بر عهده کسانی است که تنها، راه سرکوب را برگزیده‌اند.

اعتراض به بی حقوقی و بی عدالتی از حقوق قانونی و اجتماعی مسلم کارگران و مدافعان حقوق کارگر در سراسر دنیاست، حتی درقوانین رسمی ایران نیز این گونه اعتراضات به رسمیت شناخته شده است.

تجربه تاریخی تمام جوامع تا کنون نشان داده است که هیچ گاه نمی توان مردم را با سرکوب آرام کرد؛ بلکه تنها راه آن است که به خواسته های به حق آنها تسلیم شد.لغوکلیه احکام صادره و آزادی بی‌قیدوشرط وفوری تمام زندانیان سیاسی اولین گام اساسی در جلوگیری از شعله ورتر شدن اعتراضات مردمی خواهد بود.

به دنبال آن دستگیری ومجازات تمام متجاوزین به حقوق زحمتکشان و بازگرداندن تمامی ثروتهای مردم به صاحبان اصلی آن و مشارکت دادن آنان در نظارت و تصمیم‌گیری در مورد نحوه اداره این ثروت‌ها، گام‌هایی خواهد بود که کمک خواهد کرد مشکلات موجود  کاهش یابد.

تا آن زمان، بر تمامی آزادی خواهان و فعالان کارگری است تا هرچه بیشتر در برابر این تهاجم ایستادگی کرده و با منسجم کردن این اعتراضات از طریق ایجاد تشکل‌های مستقل و سراسری در برابر این یورش‌های بی‌امان ایستادگی کنند.

آزادی آرام زندی با تودیع وثیقه از زندان مرکزی سنندج

روز پنج شنبه 21شهریور، آرام زندی با تودیع وثیقه از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

خاطر نشان می شود که روز چهارشنبه 6شهریور ماه سال جاری ساعت یازده شب هنگامی که آرام زندی فعال کارگری در حال بازگشت از سر کار به خانه بود، توسط ماموران لباس شخصی درحضور مادر پیرش “دایه مریم” با ضرب و شتم بازداشت شد.

 

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در ورزشگاه در دست ساخت چالوس بر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر42ساله  ساختمانی حین کار در قسمت پله‌های ورزشگاه در دست ساخت چالوس بر اثر از ارتفاع سقوط کرد وبدلیل شدت جراحات در دم جان باخت.

*مرگ  یک کارگر در روستای سرچال شازند بر اثر ریزش کانال کشاورزی

روز چهارشنبه 20شهریور،یک کارگر حین کار حین لایروبی کانال آب کشاورزی در روستای سرچال شهرستان شازند بر اثر ریزش کانال دچار مصدومیت شد و پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان در روستای قلعه‌رش سردشت بر اثر سقوط در چاه

روز چهارشنبه 21شهریور،یک کارگر 30ساله حین کار حفاری در روستای قلعه‌رش یکی از روستاهای سردشت بر اثر سقوط در یک چاه سه متری جان خود را از دست داد.

*مرگ یک کارگر در روستای خور خوره مهاباد بر اثر سقوط از ارتفاع

روز چهارشنبه 20شهریور،یک کارگر 28 ساله بنام رسول بایزیدی پورحین کار دریک ساختمان دوطبقه واقع  در روستای خور خوره مهاباد بدنبال سقوط و شدت جراحات وارده در دم جانش را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com