اخبار و گزارشات کارگری ١٩ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 11, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٩ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- چرایی محکومیت 86 نفراز اهالی شهربلداجی به تحمل 30 ضربه شلاق و4 ماه زندان

- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه :

نسبت به صدور احکام علیه فعالین کارگری وسیعا به اعتراض برخیزیم

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:احکام منصفانه!؟

- اطلاعیه مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل درباره احکام زندان وشلاق برای روزنامه نگاران وفعالین کارگری

- پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران:

تصیمات باور نکردنی اخیر قوه قضائی و دادگاه های انقلاب اسلامی علیه فعالین این اعتصابات و اعتراضات، جوامع جهانی را  نیز در شوک فرو برده است

*محکومیت 86 نفراز اهالی شهربلداجی به تحمل 30 ضربه شلاق و4 ماه زندان

شعبه 101دادگاه کیفری شماره دو شهرستان بروجن در استان چهارمحال بختیاری86 نفراز اهالی شهربلداجی را به تحمل 30 ضربه شلاق و4 ماه زندان محکوم کرد.

چرایی محکومیت 86 نفراز اهالی شهربلداجی؟

سه شنبه 29 تیر ماه 1395:

حمله به تجمع اهالی شهربلداجی در اعتراض به انتقال آب سبزه کوه یک کشته و30زخمی برجاگذاشت و15نفر بازداشت شدند

اهالی شهر بلداجی در اعتراض به انتقال آب سبزه کوه به منطقه بروجن و سفید دشت تجمع کردند.

خبر ها از حمله نیروهای انتظامی به تجمع کنندگان وکشته وزخمی شدن سی ویکنفر وهمچنین بازداشت15نفرحکایت دارد.

لینک فیلم تجمع :

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/4/29/4861667_839.mp4

بنا به گزارشات رسانه ای شده،جمعی از اهالی شهر بلداجی با تجمع در محل انتقال آب سد چغاخور به دشت سفید دشت خواستار لغو این پروژه شده اند .

طبق مصاحبه های صورت گرفته با برخی از مسئولین و اهالی مردم در روزهای گذشته  این پروژه در زمان استاندار قبل و بدون هماهنگی با مسؤولان و مردم شهر بلداجی صورت گرفته که نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است.

بنابراین از همان روزهای نخست تصویب این پروژه که با اعتراضات شدید مردمی همراه بوده است و دیده ها و شنیده ها حاکی از این است  مسؤولان به هیچ وجه نگران کمبود آب کشاورزان نیستند.

بر اساس گزارش های واصله، اخیراً استاندار بصورت غیر رسمی و بدون اطلاع مسئولین شهر بلداجی به این بخش آمده وکلنگ طرح انتقال آب از سد چغاخور به صنایع دشت سفیددشت را زده است.

در حال حاضر تصاویر پخش شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خبر از تجمع اعتراض آمیز مردم و درگیری های شدید را می دهد تا نگذارند این پروژه عملیاتی شود.

خاطر نشان می شود که دلیل اصلی و منشا بروز درگیری های امروز شهر بلداجی به سال ۱۳۸۶ و زمانی باز می گردد که مسئولان ارشد دولت نهم ظاهرا بدون انجام کار کارشناسی و مطالعات میدانی تصمیم به احداث یک مجتمع فولاد در شهر سفید دشت از توابع شهرستان بروجن را صادر کردند.

عملیات احداث این مجتمع فولاد در سال ۱۳۸۶ و در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار در حالی که برای منابع آب آن فکر اساسی نشده بود آغاز شد. با این وجود عمر دولت نهم و دهم به افتتاح عملیاتی این مجتمع کفاف نداد و در دولت یازدهم نیز مراحل ساخت این پروژه ادامه یافت.

این مجتمع فولاد در حالی قرار است با مشارکت ۶۵% فولاد مبارکه اصفهان و ۳۵% سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ساخته و راه اندازی شود که در بحث تامین منابع با مشکل مواجه است و برای تامین آب مورد نیازمند آب سایر مناطق استان است.

با توجه به همین مشکل مهم و حیاتی یعنی نبود منابع آب کافی برای آغاز به کار مجتمع فولاد مسئولین تصمیم گرفتند تا برای رفع این مشکل اساسی اقدام به انتقال آب از منطقه بلداجی (یکی دیگر از شهرهای شهرستان بروجن) به محل مجتمع فولاد سفید دشت را گرفتند.

شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن بوده و در60کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

چهارشنبه 30تیرماه 1395:

180 مجروح در حادثه اعتراض به انتقال آب از بلداجی

سرپرست عملیات سازمان امدادو نجات هلال احمر گفت: روز گذشته 180 نفر به علت درگیری های شهرستان بلداجی مجروح شدند که تعدادی از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند.

*انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه :

نسبت به صدور احکام علیه فعالین کارگری وسیعا به اعتراض برخیزیم

طی یک سال گذشته و بعد از اعتصابات و اعتراضات قدرتمند و با شکوه کارگران هفت تپه و فولاد خوزستان در سطح خیابان های شهرها، دستگاه های سرکوب حاکمیت دست به سرکوب و مقابله همه جانبه و کم سابقه‌ای طی حداقل ده سال اخیر زده و تمام تقلایشان را برای کاستن از فشار قدرتمند و رو به انسجام و ایجاد همبستگی بیشتر جنبش کارگری بکار گرفته اند تا بلکه مجال یافتن فرجی هر چند کوتاه و اندک جهت جلوگیری از وارد آمدن ضربات کوبنده طبقه کارگر بر پیکره سیستم مدافع چپاول و دزدی از اموال و ثروت های اجتماعی یابند.

بازداشت طولانی مدت کارگران و فعالین مرتبط با هفت تپه، بازداشت بیش از 50 نفر در جریان مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس، بازداشت تعداد زیادی از فعالین کارگری و زنان و اخیرا احضار ده ها نفر از کارگران فولاد و محاکمه و صدور احکام شنیع و قرون وسطایی شلاق و زندان های طویل المدت، تقلای بی حاصل حاکمیت برای پاسخ به شرایط بحرانی خود می باشد.

عبث بودن سرکوبگری های شدید در به عقب راندن جنبش کارگری و همچنین دیگر جنبش های اعتراضی را باید در ادامه بی وقفه اعتصابات کارگری و از جمله قدرت نمایی کارگران هپکو در سطح خیابان و حمایت با شکوه کارگران آذر آب اراک از هپکو درست در زمانی که بازداشت شدگان هفت‌تپه و روز جهانی کارگر همچنان زیر فشار قرار داده شده و در دادگاه های فرمایشی محاکمه و به حبس های طولانی محکوم می کنند، دید که یادآور اعتصابات و تظاهرات های سال گذشته هفت‌تپه و فولاد است.

و باز هم بی حاصل بودن تلاش سرکوبگرانه دستگاه های در مایوس نمودن طبقه کارگر و رهبرانش در ادامه مبارزات را باید در مبارزات فعالین و رهبران بازداشت شده اش در زندانها دید که زیر شدید ترین فشارها با اعتصابات و اعتراضات و ارسال پیام هایشان به هم طبقه ای های خود در بیرون از زندان، تسلیم ناپذیری کل طبقه کارگر را فریاد می زنند. باید در پیام های اسماعیل بخشی و امیر حسین محمدی فرد درست بعد از دریافت احکام سنگینشان دید که همچنان با اراده و مصمم بر ادامه مبارزه تاکید می ورزند.

همین نمونه ها از مبارزات و فضای اعتراضی توده ای، علی رغم این همه فشار، سرکوب، احضار، بازداشت و صدور احکام سنگین کافی است که عمیقا باور داشت، سرکوب، حتی با شدیدترین و حجیم ترین درجه اش، دیگر کارآیی ندارد.

اما نباید اجازه داد که بازداشت های گسترده و صدور احکام سنگین، ذره ای از سرعت توفنده مبارزات توده ای و در مرکز آن مبارزات کارگری را بکاهد.

باید متحدانه و قدرتمند با خواست لغو کلیه احکام صادره اخیر و آزادی بی قید و شرط کلیه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی، با به راه انداختن اعتراضات به هر شیوه ممکن در سراسر ایران و جهان سیاست ها و اعمال سرکوبگرانه را بیشتر از پیش خنثی کرد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

18/6/1398

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:احکام منصفانه!؟

بعد از اعلام  احکام بغایت ظالمانه علیه اسماعیل بخشی، محمد حنیفر، سپیده قلیان، عسل محمدی، ساناز الهیاری،امیر امیرقلی،  امیر حسین محمدی،  یکی از مسئولین با ایفای نقش آدم"خوبه"  ادعا داشته است که باید احکام منصفانه باشد.

(توضیح اینکه پرونده علی نجاتی همچنان مفتوح می باشد)

1-احکام منصفانه برای کارگران و مدافعان جنبش کارگری، کم کردن احکام صادره  نیست! بلکه باید  تمام کارگران و مدافعان جنبش کارگری سریعا از زندان آزاد شوند.

2-باید از تمام کارگران و مدافعان جنبش کارگری که مورد محاکمه قرار گرفته اند، در رسانه های عمومی ایران از این عزیزان و خانواده های آنان، معذرت خواهی بعمل آید.

3-باید تمام بازداشت شدگان، به محل کار و تحصیل باز گردند و تمام‌ خسارت (مادی و معنوی )  وارده تا کنونی، به این عزیران بازگرداننده شود.

4-کسی نباید اجازه داشته باشد  که  کارگران و مدافعان جنبش کارگری  را به دلیل دفاع از مطالبات به حق خود مورد تهدید و زندان قرار دهند.

ما تولید کنندگان تمام نعمات مادی هستیم.

توان و قدرت طبقه کارگر را دست کم‌ نگیرد.

خواست و‌مطالبه  نان کارآزادی   که خواست فوری ماست، را عملی کنید.

سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸

*اطلاعیه مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل درباره احکام زندان وشلاق برای روزنامه نگاران وفعالین کارگری

فیلیپ لوتر مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل  طی اطلاعیه ای بتاریخ 9سپتامبر2019ضمن  ظالمانه  وبی عدالتی شرم آورخواندن صدور احکام زندان وشلاق  برای روزنامه نگاران وفعالین کارگری خواهان لغو این احکام ناعادلانه وآزادی قوری وبی قید و شرطشان شد.

لینک اطلاعیه بزبان انگلیسی:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2019/09/iran-prison-and-flogging-sentences-for-seven-journalists-and-activists-disgraceful-injustice/

*پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران:

تصیمات باور نکردنی اخیر قوه قضائی و دادگاه های انقلاب اسلامی علیه فعالین این اعتصابات و اعتراضات، جوامع جهانی را  نیز در شوک فرو برده است

جمهوری اسلامی ایران که بر اثر اعتراضات و اعتصابات کارگری ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ، ﺍﺯ جمله ﻋﻠﯿﻪ  ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ. ﺗﻮﺭﻡ ،ﺭﺷﻮﻩ و  ﻓﺴﺎﺩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ،ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺳﺎﺯﯼ ﺯﯾﺎﻥ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ ﺻﺪﻭﺭ  ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺳﻨﮕﯿﻦﺯﻧﺪﺍﻥ ، ﺷﮑﻨﺠﻪ و ﺑﮑﺎر گیری ﺭﻭﺵ ﺟﺰﺍﺋﯽ قرون وسطایی تلاشی بی حاصل در مهار کردن اعترضات و خواستهای بحق جامعه و کارگران در رابطه با تضمین شغلی و امنیت اجتماعی سعی در ایجاد ترس و ارعاب در جامعه را نمود.

ولی این روش برخورد رژیم بجای ترس و وحشت کارگران را بیشتر از هر زمان دیگر مصمم تر در تداوم اعتراضات شان نمود.

عکس العمل رژیم جمهوری اسلامی ایران در برخورد به ابتدائی ترین خواستهای اقشار گوناگون اجتماعی و کارگران تصمیم به تشدید روند برخورد  و سرکوب در مهار کردن این اعتراضات بوده است.

تصیمات باور نکردنی اخیر قوه قضائی و دادگاه های انقلاب اسلامی علیه فعالین این اعتصابات و اعتراضات جوامع جهانی را  نیز در شوک فرو برده است.

بسیار شوک آور و باور نکردنی است که برای کسی که رهبر اعتراض به حقوق معوقه کارگران است ۱۴ سال حبس تعزیری و برای کسی که اخبار مبارزات آنان را منعکس کرده است ۱۸ سال حبس تعزیری صادر شود. در بسیاری از کشورها برای جانیان و قاتلان نیز چنین حکم های سنگینی صادر نمی شود.

بنا به گزارش های مختلف از ایران دادگاه رسیدگی به پرونده فعالین کارگری هفت تپه برای اسماعیل بخشی حکم ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، برای محمد خنیفردیگر کارگر نیشکر هفت تپه حکم ۶ سال حبس تعزیری صادر کرده است. همچنین شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای حامیان و منعکس کنندگان صدای اعتراض کارگران هفت تپه حکم ها سنگینی صادر کرده است. سپیده قلیان، ساناز الهیاری، عسل محمدی، امیر امیرقلی، و امیر حسین محمدی فرد هر کدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

این در حالی است که قبل از این بیدادگاه ها، احکام سنگین دیگری علیه بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران و فعالین سندیکای کارگران شرکت اتوبسرانی تهران و حومه صادر شده بود. عاطفه رنگریز: یازده سال و شش ماه حبس، ٧۴ ضربه شلاق، ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها، دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند. مرضیه امیری: ده سال و شش ماه حبس و ١۴٨ ضربه شلاق.  نسرین جوادی: ٧ سال حبس، ٧۴ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند. حسن سعیدی پنج سال حبس، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند. سید رسول طالب مقدم: دو سال حبس، دوسال تبعید، ٧۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها، دستجات سیاسی، اجتماعی و همچنین ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند. ندا ناجی نیز با وجود صدور قرار وثیقه پس از بیش از ۴ ماه همچنان در زندان اوین زندانی است.

بر خلاف وعده و وعید های وزای خارجه کشورهای اروپایی در ضمن سفر جواد ظریف و اعمال فشار برای رعایت حقوق بشردر ایران، جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در سرکوب فعالین کارگری و مدنی مصمم تر شده است و بر سیاست ارعاب، سرکوب و زندان خود شدت بخشیده است.

در مقابل تصمیم جمهوری اسلامی بر تداوم و شدت یابی سرکوب ها اعلام موضع و دادن اطلاعیه های حمایتی از طرف تشکل ها و اتحادیه های کارگری اگرچه ضروری است اما کفایت نمی کند. برای مقابل واقعی و عملی در مقبل این سیاست باید در ابعادی بین المللی به مقابل برخاست و حرکت و اعترضات وسیع تری را باید سازمان داد.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد اقدامات معینی را در این رابطه در دستور قرار داده است و امیدوار است که اقدامات ضروری و عاجل در دستور کار سندیکاهای کارگری در کشورهای مختلف ودر سطح دبین المللی برای مقابله با این سرکوب ها قرار گیرد.

۹ سپتامبر ۲۰۱۹

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

   

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com